Facebook Twitter Youtube

כותרות חמות :

  • המדריך – שמיני
  • בעגלה ובזמן קריב
  • צירי הלידה של עם ישראל
  • מלחמות הראי"ה
  • נבואת הרב התגשמה
  • ידידי, השכחת?
  • מצוינות מדעית ונאמנות למסורת היהודית
  • יהודית ומשה מונטיפיורי של דורנו
  • כאן גונבים בכיף
  • המלחמה על התרג'ום
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
בלוג
ראשי » בלוג (עמוד 4)
אבינועם הרש יוני 22, 2023 2:18 pm אין תגובות

קטנה ברשת חקת

הלב היהודי

 

טכנולוגיה תוצרת הארץ: פיתוח של כמה סטודנטים ישראלים יהפוך את השטחים הנרחבים של המים המזוהמים בטנזניה לצלולים. מדהים ומרגש. מיוחד למי שרוצה לדעת קצת יותר על היזמות הישראלית. אורך: 7:55. בעברית.

איך מתכננים סטודנטים ישראלים לפתור את משבר המים בטנזניה?

נקודה לדיון בכיתה ובסניף: מה אתם חושבים על הישראלים האלו? האם הייתם רואים את עצמכם טסים לטנזיה?

 

הנער והאוצר

 

אורי מצא בטיול עם חברים פסלון קטנטן דמוי אישה מלפני יותר משלושת אלפים שנה, אלא שזאת לא הפּעם הראשונה, נגד כל הסיכויים, זאת הפעם השנייה שהנער הזה מוצא פסל עתיק כזה, ובפעם הקודמת הוא היה בן שבע בלבד. עכשיו רשות העתיקות פועלת להשבת פריטים היסטוריים שנמצאים בבתים פרטיים. אורך: 3:19. בעברית.

מלפני 3,000 שנה: ילד הפלא מבית שאן שמצא פעמיים עתיקות בחייו

נקודה לדיון בכיתה ובסניף: האם הסרטון הזה שינה את תפיסת העולם שלכם על המקריות בחיים או שלדעתכם אי אפשר להסיק מסקנות מסרטון אחד?

 

הניגון של כיבוד ההורים

 

השם נותי ליברמן כמעט אינו מוכר ברחוב החילוני, אבל הזמר הצעיר מחולל מהפכה בעולם החרדי. לאחרונה הוא הצליח לחצות את הקווים ולשלב את סינגל הבכורה שלו גם בפלייליסט של תחנות המיינסטרים (כאן). אורך: 5:43. בעברית.

הכוכב שכובש את הפלייליסט מחוץ לגבולות המגזר

נקודה לדיון בכיתה ובסניף: האם אתם מזדהים עם הדברים שאמר נותי על אימא שלו? האם זה מוכר לכם?

 

סיפורם של המטיפים האמריקאים – אחד ההזויים

 

קנת קופלנד, מטיף אוונגליסט מטקסס, בסך הכול רצה שהמאמינים שלו יעזרו לו לרכוש מטוס פרטי נוסף, שלישי. כשהביקורת עליו גברה הוא לא הבין מה הבעיה. קופלנד שייך לזרם מיוחד בכנסייה האוונגליסטית, prosperity gospel, קבוצה של מטיפים שאומרים לקהל שלהם כך: א-לוהים הוא מקור הכנסה. אם תתרמו לו כסף, הוא יחזיר לכם עם ריבית. בינתיים בזכות כספי התרומות הם חיים חיי מותרות, טסים במטוסים פרטיים וגרים באחוזות (כאן). אורך: 6:10. בעברית.

א-לוהים רוצה שיהיה לי עוד מטוס": המטיפים הגדולים בארה"ב מתעשרים על חשבון המאמינים.

נקודה לדיון בכיתה ובסניף: האם אפשר להסביר בהיגיון את רמות הטרלול של האנשים שמושפעים מהמטיפים האלה?

קטנה לסיום

תן לי יד

סרטון אנימציה מקסים ומשובח במיוחד שמעביר את מסר הקונפורמיות. מיוחד לחדרי מורים ולנוער. אורך: 2:29.

תן לי יד

נקודה לדיון בסניף ובחדר מורים: עד כמה אתם רואים את עצמכם במקום השחקנים שבסרטון, מובלים על ידי החברה, נמנעים לעשות את מה שאתם חולמים לממש?

ראיתם סרטון ייחודי שיעניין את כולם? מוזמנים לשלוח קישור לדוא"ל: avinoam811@gmail.com

קרא עוד ←
מערכת עולם קטן יוני 15, 2023 2:39 pm אין תגובות

עין למצפה צופייה

 

בשבוע שעבר הוזמנתי לדבר בכנס בנושא המשפחה, שיזם הגרעין התורני 'ועליתם בנגב' במצפה רמון. יותר נכון, הוזעקתי לשם.

מאירועים קודמים בפורום קפה שפירא כבר השתאיתי לגלות שהמילה 'משפחה' היא מעין פתיל שמבעיר אוטומטית את הדחפים האלימים של ארגוני להט"ב, כך שמרגע זה הוכרזה מלחמה על האירוע. רוני ססובר, שהייתה אמורה לדבר באירוע, ויתרה על התענוג המפוקפק להתעמת מול אספסוף שמפצה על רפיון שכלי במנות נדיבות של שנאה עיוורת. כך יצא, שאלו שניסו לסלק את רוני המקסימה והעדינה, קיבלו במיקח־ממכר, גרוע מאוד מבחינתם, אחת שלא מזינה את התנין מזיל הדמעות במס שפתיים של החמלה המעושה הקבועה בנוהל.

צר לומר, שלהבדיל מתושבי מצפה רמון שניצבו באומץ להגן על ילדיהם, מרבית הערים והמועצות נכנעו ללא קרב. במסגרת אירועי ה'גאווה' במועצה אזורית כרמל, כדוגמה אחת, מוצע שפע אירועי גאווה לפעוטות, הכוללים בין היתר שעת סיפור לבני השלוש על צב עצוב כי הוא נולד צב, מסופר מפי גבר המחופש לחשפנית, במציאות שבה רשויות מוציאות מביתם ילדים, שהוריהם לא אישרו את זהותם הצבית

 

הקשר המיוחד שלי עם מצפה החל בדיוק בחודש הגאווה לפני שנה, כשתושבים פנו אליי לחזק את ראש המועצה רוני מרום, שכל שערי הגיהינום נפתחו עליו לאחר שסירב לאשר את מצעד ה'סובלנות' ביישובו, הסובלני גם ללא צורך במצעדים מיוחדים. מארגני המצעד דאגו אז להכפיש אותו בתקשורת ולאחר שביצעו בו את זממם עתרו נגדו לבג"צ. השופט עוזי פוגלמן – תחת להבהיר לעותרים ש'שלטון מקומי' משמעו זכות אוטונומיה מעוגנת בחוק לתושבי יישובים להחליט בעצמם על אופיו של היישוב שהם גרים בו – לא רק שכפה את המצעד אלא גם ביטל פשרה שהושגה וקבע שהמצעד דווקא כן יעבור מול הישיבה המקומית. וכך הפך פוגלמן, כהרגלו, בעיה מקומית פתירה לסכסוך שאין ממנו דרך חזרה. אירוני, בהתחשב בכך שמטרת קיומו של בית משפט היא יישוב סכסוכים.

ההתנהלות הלוחמנית של מארגני המצעד וההכנעה המשפילה שספגו מבית המשפט צרבו עלבון טראומטי בקהילה המסורתית החמה, המלוכדת והסובלנית של מצפה רמון. התושבים, שנכפה עליהם מצעד 'סובלנות' באמצעים הרחוקים מאוד מלהיות 'סובלניים', חוו אותו כמצעד כיבוש של צבא מנצח החוגג את ניצחונו על האויב המובס. והייתי רוצה לטעון שזו אכן מטרתו של כל מצעד גאווה מהרגע שבו ארגוני להט"ב חטפו את המצעד מהארגונים הלגיטימיים לזכויות הקהילה הגאה.

במובן הזה במצעד גאווה מוחצן ופומבי יש הבניה חברתית לא רצויה, מנוגדת לטובתו של הילד, והוא מחבל במאמץ החינוכי. זו סיבה מספקת להתנגד למצעד וזה נעשה במסגרת המשחק הדמוקרטי שבו רצונות מנוגדים מתנגשים תמידית, והרוב מכריע

צר לומר, שלהבדיל מתושבי מצפה רמון שניצבו באומץ להגן על ילדיהם, מרבית הערים והמועצות נכנעו ללא קרב. במסגרת אירועי ה'גאווה' במועצה אזורית כרמל, כדוגמה אחת, מוצע שפע אירועי גאווה לפעוטות, הכוללים בין היתר שעת סיפור לבני השלוש על צב עצוב כי הוא נולד צב, מסופר מפי גבר המחופש לחשפנית, במציאות שבה רשויות מוציאות מביתם ילדים, שהוריהם לא אישרו את זהותם הצבית.

אפילו גולם בגלימה היה יכול להבין, לו רצה, את הצדק בהתנגדות של מצפה רמון להפוך לעוד זירת קרב רוויית שנאה הדדית, אם היה טורח להפעיל מעט מזג שיפוטי ויכולת ניתוח בסיסית.

לסוגיה הזו יש פן אנושי, חינוכי ופוליטי, שאין לערבב אותם כלאחר יד.

ניצבת הפילוסופיה שמאחדת את כל הזרמים המזוהים כשמאל, תחת תובנה מעשית שעל פיה האנושות בכללותה ולכל דורותיה הניבה רק הרס, סבל, דכאנות ושררה

בפן האנושי האישי התרשמתי מהביקור במקום, משיחה עם התושבים ואפילו ניתן מבין השורות של ההבלים שהשמיעו המוחים, שגם ל'קיצוניים' שארגנו את הערב במתנ"ס אין ולא היה דבר נגד הלהט"בים עצמם, וזאת עוד למרות תוקפנותם.

החברה הדתית־מסורתית בישראל השלימה, אולי בצער, עם קיומם המוחצן של בעלי הנטיות. כבר שנים רבות רוב הרבנים חוזרים ומצהירים שהם רואים בכל אחד באשר הוא אדם שנברא בצלם אנושי. הציבור הדתי הוא הציבור הסובלני ביותר בעולם. הם הוכיחו כושר קבלה והכלה וקיבלו בסובלנות את כל שלל שיגיונות החברה החילונית, שרמסה כל השנים את כל מה שקדוש, בלי לאבד טיפה מאהבת הארץ והעם. הם הרחיבו את ליבם שוב ושוב כדי להכיל ולחבק יהודים מכל קשת הגוונים, כולל גוני הקשת. הטענה כי ההתנגדות למצעד נובעת מ'שנאה' לבני אדם בשל אורח חייהם, היא שקרית ומרושעת.

ההתנגדות מתחילה בפן החינוכי של הדברים. כל חברה מחויבת לשמור והוריש את ערכיה לצאצאיה. היהדות מקדשת את מוסד המשפחה ושואפת לחנך את ילדיה לממש את עצמם בהקמת משפחה מיטבית, כזו המסוגלת להוליד ילדים בלי טובות מהמדינה או ברכישת רחם מפונדקאית. מוטב שגם חילונים ישכילו, כמוהן, להעניק לכל ילד את מרב הסיכויים למצות עד תום את האופציה המיטבית, אלא אם נגזר עליו אחרת בטרם ייחשף להשפעות ורעיונות על משפחות מסוגים אחר. אחרי הכול, כל אחת מאותיות הלהט"ב היא מה שהוא, כתוצאה משולבת של השפעה גנטית וסביבתית.

במובן הזה במצעד גאווה מוחצן ופומבי יש הבניה חברתית לא רצויה, מנוגדת לטובתו של הילד, והוא מחבל במאמץ החינוכי. זו סיבה מספקת להתנגד למצעד וזה נעשה במסגרת המשחק הדמוקרטי שבו רצונות מנוגדים מתנגשים תמידית, והרוב מכריע. אלא אם בג"צ מתערב בעניינים לא לו.

נטייה מינית היא עניין אישי ופרטי, שחלים עליו כללים של 'בין אדם לחברו'. מצעד, לעומת זאת, הוא פעולה פוליטית. פוליטיקה היא הדרך ליישב סכסוכים בין שווים באמצעות דיאלוג. ניתן, אם כי בדוחק, לראות במצעד סוג של אמירה במסגרת דיאלוג, אם כי כאמירה הוא חד־צדדי. צידו השני של אותו דיאלוג הוא הבעת התנגדות למצעד. בתקווה להגיע לפשרה, שכאמור, נגזלה מהתושבים בהתערבות הגסה של בית המשפט.

כך שלמרות כל אינספור הזרמים הפילוסופיים בהגות השמאלנית המתוחכמת והמפוארת, דחיית כל הידע האנושי הנצבר מציבה את השמאל בדיוק באותו מקום שבו הברברים הקדמונים יצאו לדרך בניסיונות הראשונים לפענח את העולם, לארגן אותו, למצוא בו פשר וללמוד להתנהל בו כפרט בחברה. לרשותם של הקדמונים לא עמדה מסורת שהפכה ניסיון של אלפי דורות לתורת חיים. עבור הנאו־ברברים הידע הנצבר קיים רק כדי לשלול אותו

האתגר הגדול ביותר של האנושות, המוטל על כל פרט ועל כל חברה, הוא הכורח לאזן בין הפרטי/אנושי לבין הכללי והפוליטי. חינוך – מטרת קיומו כולה היא הקניית היכולת למצוא איזון בין חירות מקסימלית עבור כל פרט בחברה לבין שמירה על המשך קיומה של חברה.

בנקודה הזו נפער פער בלתי ניתן לגישור בין כל סוגי ההתארגנויות החברתיות מאז ומקדם, כולל התרבות היהודית, לבין תפיסת העולם השמאלנית.

להבנתי, המסורת היהודית נסמכת לא על התורה לבדה אלא גם על מאגר עצום של ידע אנושי נצבר במהלך אלפי דורות. היהדות אוצרת בתוכה חוכמה שנצברה במהלך היסטורי ארוך ומייסר של ניסוי וטעייה. לומדי תורה וגמרא מתמודדים מדי יום בחידוד תובנות הקשורות לאיזון מיטבי בין זכותו של הפרט לחירות, לבין הצלחה לשמר חיים חברתיים בתרבות בת־קיימא. דורות של שיוף חוזר ונשנה של רעיונות פילוסופיים, חברתיים והגותיים הביאו למצוי מקסימלי של חירות הפרט – עד לנקודה שבה חירותו של האחד גורעת מחירותו של האחר. ואסייג: איני טוענת שהתרבות היהודית מושלמת או הטובה מכל התרבויות (שמעולם לא בחנתי לעומק), אבל ניתן לדעת בוודאות שהיא מבוססת על ניסיון החיים הארוך ביותר מזה שיש לכל חברה אחרת, שמקדש את החירות.

למול זה ניצבת הפילוסופיה שמאחדת את כל הזרמים המזוהים כשמאל, תחת תובנה מעשית שעל פיה האנושות בכללותה ולכל דורותיה הניבה רק הרס, סבל, דכאנות ושררה, ושייעודו הקוסמי (המודע או לא) של השמאלן הוא להיות שותף בתיקון מהשורש של החברה שהוא חי בה, כולל חינוך מחדש של כל האנושות, עד ליצירת אדם חדש לגמרי מהעולם שטרם ראה.

רק לעיתים רחוקות מאוד התפיסה הזו זוכה לביטוי מילולי גלוי ומודע. לרוב היא מתקיימת בתחום הרגשי המעומעם, כסוג של מחוג מצפון פנימי שמכוון לתחושת דחייה אינסטינקטיבית כלפי כל סוג של מסורת וכנגד כל רעיון שהתקיים לפני זמנו של השמאלן. (הרעיון שהמין אינו בינארי נולד כך. הוא הוסק על דרך השלילה בדיוק משום שהאנושות הקלוקלת הכירה בכך כמובן מאליו).

כך שלמרות כל אינספור הזרמים הפילוסופיים בהגות השמאלנית המתוחכמת והמפוארת, דחיית כל הידע האנושי הנצבר מציבה את השמאל בדיוק באותו מקום שבו הברברים הקדמונים יצאו לדרך בניסיונות הראשונים לפענח את העולם, לארגן אותו, למצוא בו פשר וללמוד להתנהל בו כפרט בחברה. לרשותם של הקדמונים לא עמדה מסורת שהפכה ניסיון של אלפי דורות לתורת חיים. עבור הנאו־ברברים הידע הנצבר קיים רק כדי לשלול אותו.

בשם חובתה של 'החברה' למַשטר הכול – איימו על המתנ"ס לבטל את האירוע. כשהמארגנים הצליחו לנצח בקרב על זכותם לשימוש במתנ"ס שלהם, התארגנה הפגנת מחאה בכניסה והיא הטילה אימה על הבאים. בשם זכותם המובנת מאליה לעשות כל מה שבא להם, דרשו וקיבלו המפגינים רשות להיכנס לאולם. מרגע זה הם נטלו לעצמם את החירות לחטוף את נושא הדיון, לדבר על עצמם

זו נקודת המוצא שממנה הפרימיטיבי־מבּחירה מתחיל לחשוב על העולם בכוחותיו הדלים ובכליו המוגבלים. בבואה לחשוב מחדש לגמרי על פיצוח האיזון המושלם בקונפליקט בין חירות הפרט לקיומה של חברה, ההגות השמאלנית הצליחה להניב שתי הנחות יסוד. למרבה הצער, הן מבטלות זו את זו.

  • הנחת היסוד שעל פיה חובתה של 'החברה' לאפשר חירות מוחלטת לכל פרט, בכל דרך שיבחר לחיות בה.

('חברה' – מושג מופשט שטרם הוגדר כראוי, המניח ש'חברה' היא ישות קיימת, נוסף על כל הפרטים המרכיבים אותה ובמנותק ממנה)

  • הנחת היסוד ש'הכול פוליטי' – כלומר, שלילת קיומו של מרחב פרטי ואישי. משמע, כל פעולה אנושית היא חברתית במהותה (על פי הסוציולוג דורקהיים – גם התאבדות של אדם בודד בביתו היא מעשה חברתי. נאמר בחוג שלמדתי בו, שתחושת כאב של אדם חולה היא סוגיה חברתית). משתמע מכך, שכל פעולת אדם משפיעה על כל המרקם החברתי לטוב או לרע – ומכאן ש'החברה' רשאית – אפילו חייבת – להתערב, לנהל, לפקח, לאסור או להעניש בכל תחום וללא כל מגבלה. זו כמובן שלילה רדיקלית של חירות הפרט, שחולקה בנדיבות מופרזת בהנחת היסוד הראשונה.

אלימות בשם הסובלנות

כל הבלבול הנחשל הזה בא לביטוי באירוע במצפה רמון. מהרגע שנודע שיתקיים אירוע של דתיים בשבח מוסד המשפחה, הזדעקו המוחות הטריים, החפים ממורכבות, להגן על חירותם של ה'בלתי־משפחתיים' מפני חוסר סובלנותם המונחת מראש של המארגנים. בשם חובתה של 'החברה' למַשטר הכול – איימו על המתנ"ס לבטל את האירוע. כשהמארגנים הצליחו לנצח בקרב על זכותם לשימוש במתנ"ס שלהם, התארגנה הפגנת מחאה בכניסה והיא הטילה אימה על הבאים. בשם זכותם המובנת מאליה לעשות כל מה שבא להם, דרשו וקיבלו המפגינים רשות להיכנס לאולם. מרגע זה הם נטלו לעצמם את החירות לחטוף את נושא הדיון, לדבר על עצמם, על עוול שנגרם להם ועל הזכויות שמגיעות להם, כולל הזכות לפוצץ את האירוע בקריאות ביניים. כשניסו לפנות מהאולם את המפריעים, הם נזכרו שכנציגים מטעם עצמם לתקן את החברה, חובתם להתנגד להתפנות מהמקום. שהרי מול טרחת המארגנים ורצונו של הקהל לשמוע את מי שהגיעה כל הדרך מכפר סבא – כל זה בטל מול החובה המוטלת עליהם לתקן את החברה, כל עוד קיימים בה אנשים כמוני.

התלונה על 'הכחדת קיום' היא מופת של אגרסיביות במסווה של סחיטת אמפתיה, משום שהיא מותירה רק שתי מסקנות חמורות: לתפיסתה, או שהופרה זכותה לחירות מפני דעות שהיא לא אוהבת עד כדי סיכון קיומה בעולם. או – וזו הפרשנות המתקבלת יותר על הדעת, שהיא רואה ביהדות עצמה, המיוצגת ב'נועם' באופן בלתי מתנצל – את הדת האויבת לכת הסובלנות

מחאה היא התארגנות בעלת אופי פוליטי, אך חוסר היכולת שלהם להבחין בין האישי לפוליטי חיסל כל אפשרות לדיאלוג. מבחינתם, מי שמתנגד למצעד הוא שונא אדם, שלא ראוי בכלל להידבר עימו.

אחד צעק על הקהל ודרש שיעשו חשבון נפש. אחרת, שהזדהתה כלסבית שחיה עד כה בשלווה בקהילה, האשימה שהשלט "משפחה זה אבא ואמא" מכחיש את קיומה (תפיסה מיסטית האופיינית לשלב הקמאי).

ואיני מיתממת. ברור שהשלט של מפלגת נועם שחרטה על דגלה את השבת הזהות היהודית לישראל, נתלה לשם התרסה, בנסיבות שבו יישוב נגרף למאבק פוליטי.

התלונה על 'הכחדת קיום' היא מופת של אגרסיביות במסווה של סחיטת אמפתיה, משום שהיא מותירה רק שתי מסקנות חמורות: לתפיסתה, או שהופרה זכותה לחירות מפני דעות שהיא לא אוהבת עד כדי סיכון קיומה בעולם. או – וזו הפרשנות המתקבלת יותר על הדעת, שהיא רואה ביהדות עצמה, המיוצגת ב'נועם' באופן בלתי מתנצל – את הדת האויבת לכת הסובלנות.

כך, מציטוט מדף מסרים ומבלי שתבין זאת, חשפה מבלי משים את האג'נדה האמיתית. ארגונים לניצול להט"ב מתחבאים מאחורי גבם של הלהט"בים ויורים משם על כל היהדות. זה מאבק השולל כל דיאלוג, ולכן הוא אינו פוליטי. זה מאבק בעל אופי מהפכני.

מאבק כזה אינו חותר לתיקון או פשרה. להפך – מטרתו להביא להרס מוחלט, בתקוות שווא לאתחל את כלל האנושות מחדש לאחר ניצחון המהפכה. וככל שהבנתי משגת ולאור כל מה שאני יודעת ושקראתי בספרים שבהם נוסחו המוטיבציות ודרכי הפעולה להרס טוטלי של כל הקיים כדי להביא את המהפכה – זו מהפכה במלוא מובן המילה, על פי הספר.

ואם לשאול לרגע מעולם הדימויים של אהרון ברק, במצפה רמון תפסו ש"את הג'וק הזה חייבים להרוג כשהוא עוד קטן". הסובלנות, במצעד 'הסובלנות' משמעה רודנות טוטליטרית תחת שליטים שההתפתחות האנושית שלהם שקולה לזו של האדם הקדמון ברגע פרה־היסטורי שבו החל לפתח כישורים ראשוניים לשימוש בשפה.

 

קרא עוד ←
מערכת עולם קטן מאי 24, 2023 11:24 am אין תגובות

מודים מראש באשמה

פרשת הודאתו של עמירם בן אוליאל באחריות לשרפה בכפר דומא אינה יורדת מהכותרות. כזכור, בשנת 2015 התרחשה טרגדיה בכפר זה, הכפר היחיד השוכן מזרחית לכביש אלון, כאשר כמה בני משפחה אחת נשרפו. באחד מקירות הבית הופיעה כתובת גרפיטי "נקמה", והדבר העלה את החשד שיהודים ביצעו את הפשע.

חודשים אחדים לאחר השרפה נעצר בן אוליאל בחשד למעורבות במעשה. בשעות בין הערביים של ערב שבת נתנו פרקליט המדינה והיועמ"ש אור ירוק לחקור את בן אוליאל בעינויים. בעקבות העינויים הודה בן אוליאל בביצוע המעשה ושִחזר אותו לפי הנחיות החוקרים. בן אוליאל הורשע על פי הודאתו זו ונידון למאסר עולם. הוא נמצא בבידוד במשך שנים רבות, בתנאים קשים, ואפילו הקשר עם משפחתו נמנע. את בתו היחידה בת ה־8 הוא יכול לחבק פעם בשבועיים לעשר דקות.

התגובות לאירוע, בישראל בכלל ובקרב המתנחלים בפרט, דורשות התייחסות ובחינה יסודית של כמה תופעות מדאיגות ומטרידות בישראל, שחלקן אף אופייניות ליהודים וגלותיות במהותן. לשם כך יש לעיין בכתביהם של מנהיגי התנועה הרביזיוניסטית, זאב ז'בוטינסקי ומנחם בגין.

ראשית יש לומר כי הימצאותן של כתובות בעברית אינה בהכרח מצביעה על אשמת המתנחלים, או 'נוער הגבעות'. חשוב להדגיש כי היו מקרים שבהם רוססו כתובות בעברית בידי ערבים, ולא רק ביו"ש. ואם הפרשה הזו תתברר כעלילת דם, הרי גם בכך לא יהיה כל חדש. בשנת 1913 נרצח בקייב ילד אוקראיני. עלילת דם שנרקמה האשימה ברצח יהודי בשם מנדל בייליס. בעקבות משפט בייליס כתב זאב ז'בוטינסקי את מאמרו 'במקום סנגוריה': "עד עכשיו היו מסדרים לנו רצח דתי בידיים בלתי זריזות ובאופן גס… אפשר שיימצא אומן מושלם שיעבד תוכנית, יחשב מראש את כל האפשרויות… באופן שיוצר רושם מדהים… בין האנטישמיים יש אנשים בעלי תרבות, ומאידך גיסא יש אנשים עשירים מאוד ובעלי יכולת גדולה, שיש בכוחם להשתמש באמצעי זיוף בדוקים ומנוסים מאוד. לא כל כך קשה בימינו למצוא גם בר־נש יהודי שיישבע לשקר".

לאחר האירוע בדומא התראיינו דמויות מוכרות ובולטות מקרב המתנחלים והביעו זעזוע מהמעשה. ניתן להניח שנטילת האחריות הנמהרת על האירוע מצד המתנחלים, הייתה רוח גבית למחלקה היהודית בשב"כ, שעליה הוטל לחקור את הפרשה. התנצלות אותם מתנחלים נפלה כפרי בשל לידי השב"כ. עיון בספרים שכתבו ראשי הארגון לשעבר, מלמד על איבה מושרשת ומוטמעת השוררת בארגון כנגד המתנחלים.

כך למשל  ספרו העלילתי  של כרמי גילון, 'משיח אכזר',  מתאר מזימה של רבנים מהציונות הדתית להקמת מחתרת שבעזרת פעולות טרור ברחבי הארץ וסנקציות בינלאומיות יובילו להרס המשטר הדמוקרטי בישראל. מטרתם העליונה היא "לבנות תשתית רוחנית הלכתית, שתקים מלכות סנהדרין".

עוד מתאר גילון בספר ביצוע תוכנית שטנית של קצינים מהציונות הדתית לרצוח ערבי תמים, למלכד את גופתו ולהניחה מאחורי ארון קודש, כדי שיתפוצץ בעיצומה של קריאה בתורה של חתן בר מצווה בבית כנסת רפורמי בתל אביב, וכל זה אגב חילול שבת. השאלה העולה היא: האם מישהו מאמין שיש רב שיורה הלכה כזו? או כלשון הספר: "אתה מעלה על דעתך שיהודים ירצחו יהודים בדם קר?"                                                                                                                              בכריכת הספר נכתב שמדובר על "מעשים שאינם רחוקים מאוד ממקרים שהתרחשו, ושמתרחשים ושעלולים להתרחש בקרבנו".

עמי איילון היה זה  שהחליף את גילון כראש השב"כ, לאחר שהלה כשל במשימה הראשונה במעלה של השב"כ – הגנה על הדמוקרטיה, כאשר במשמרת שלו נרצח ראש הממשלה יצחק רבין. איילון החרה החזיק אחרי גילון ביחסו של הארגון שבראשו עמד, למתנחלים. ניתן להגיע למסקנה זו מהתבטאותו במהלך המאבק להתנתקות: "אגיד את זה במילים ברורות: בחיי כל מדינה או אומה יש יותר מאלטלנה אחת", וגם מהספר שהוציא 'אש כוחותינו'.

מתמיה כיצד לא מבחינים חלק מהמתנחלים שהרדיפה אחר 'נוער הגבעות' היא חלק ממסע הדה־לגיטימציה לכל מפעל ההתנחלויות.

ניתן לראות בהתנצלויות הפזיזות שנשמעו בהתנחלויות אישוש לדבריו של ז'בוטינסקי באותו מאמר: "מאתים רבנים נשבעו בדפוס… שאין היהודים שותים דם תינוקות, ואיש לא שם לב… רושם כזה יעשו כל נאומים שנשאו ושעתידים לשאת צירי היהודים בבית המחוקקים… כל דברי ההגנה הם לבטלה. ואולי יש בהם גם משום נזק. זה שנים אחדות יושבים היהודים על ספסל הנאשמים. לא הם חייבים בדבר. אשמים הם רק באחת: הם מתנהגים כאשמים".

 

תרבות אמיתית או דקורטיבית

אפשר להוסיף לאותה התנהלות תמוהה של המתנחלים הוותיקים את הופעת הדור הבא של 'יהודי החצר' מקרב הציונות הדתית. אלו אותם יהודים פריבילגים, שהיו סמוכים לשולחן נסיכי גרמניה למן המאה ה־17 תוך כדי התנכרות לאחיהם שנותרו לחיות בעוני מחפיר בגטו. אחד ממבשרי הדור החדש אף הוציא ספר, 'וְאִנָּקְמָה', המפתח את הגותם של ראשי השב"כ לשעבר. הוצאת הספר הזה יכולה לתת כיוון למקור ההשראה שקיבלו ראשי השב"כ במהלך כתיבתם. המחבר מסתמך על איש שב"כ המאבחן את אופיו של עמירם בן אוליאל וכך למעשה מצדיק את היחס המחפיר שבן אוליאל קיבל.

בחודשים האחרונים יצא לאור הספר 'דרך בגין – אסופה מהגותו הלאומית־ליברלית של מנחם בגין'. לראש הממשלה לשעבר היה ניסיון אישי עם חקירות בעינויים כאשר עצרה אותו המשטרה הקומוניסטית במלחמת העולם השנייה. ניסיונו זה ותפיסת עולמו יצרו אצלו רגישות רבה לחירות האדם, והוא התנגד נחרצות לעינויים ולשלילת זכויות מנאשמים.

לגבי תנאי מאסרו של בן אוליאל אפשר לצטט את הדברים שכתב בגין ב־1953: "הלצינוק יהיה תאו של האזרח שנאסר כחשוד או כנאשם? כלל הוא, כי היחס אל האסיר קובע את מידת התרבות, האמיתית, הפנימית ולא ה'דקורטיבית', של כל מדינה; והשאלה היא, אם במדינתנו תהיה תרבות עברית, או 'תרבות' צ'קיסטית[2]? שאלה גורלית היא, לא ליחיד בלבד, אלא לאומה כולה".

ראש הממשלה לשעבר ידע כבר לפני שבעים שנה כיצד מצליחים החוקרים בישראל לקבל הודאות. ואת הדברים האלה של בגין יש לקרוא בשים לב לטענות התביעה שבן אוליאל הודה מרצונו החופשי. "בימי עלילת הדם במוסקבה עלתה שוב, בכל תהומיות אימתה, השאלה כיצד 'מצליחה' המשטרה הסובייטית לשבור את נפש האדם ולאלצו 'להתוודות' ולהודות בפשעים אשר שום בר־דעת לא יוכל להאמין בביצועם… שוגים אלה הסוברים כי מכות או עינויי גוף אחרים המקובלים באינקוויזיציה משמשים מכשיר עיקרי בידי 'שוברי הנפשות'. בהסתמכי על ניסיוני והסתכלותי האישיים השתדלתי להבהיר כי העיקרי באמצעי השבירה הצ'קיסטיים הוא: נטילת שינה".

בעניין העינויים שעבר בן אוליאל ניתן להוסיף בצער כי לא השתנה הרבה מאז כינה בגין את חוקרי הש"י (לימים השב"כ), בעקבות העינויים שעברו חברי מחתרת 'מלכות ישראל' ב־1953, "סדיסטים… המטמאים את הארץ הזאת".

על מידת מהימנות ההודאה של חוקרים שכאלו היה מעיר בגין בוודאי כי "מתעוררת השאלה של עדות שקר. כל החוקרים אשר בעזרת 'אמצעים פסיכולוגיים יעילים מאוד' הביאו את הנחקרים לידי התוודות ווידוי, העידו בשבועה כי 'ההודאות' ניתנו מרצונם הטוב של הנאשמים".

כאמור, פרשת עמירם בן אוליאל עוד לא תמה, והיא מציבה מראה מול החברה הישראלית, וכמו שואלת כל יהודי: "האם אתה אזרח במדינה שיש לה תרבות אמיתית; או כמו שכתב בגין: מדינה עם תרבות דקורטיבית?"

[1] ד"ר יהודה שלם הוא חבר מערכת 'האומה', חבר הנהלת חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי ומחבר הספר  'עוז לתמורה – עמוס עוז מכשף השבט'.

[2] צ'קה – גוף חשאי, המוכר היום כקג"ב, שהקים לנין לפני יותר ממאה שנה כדי להילחם באויבי המהפכה הבולשביקית.

קרא עוד ←
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

המהדורה הדיגיטלית

שו״ת סמס

שו"ת- ויגש

להמשך קריאה »

עשו לנו לייק

אודות עולם קטן

עולם קטן הוא עיתון שהחל לצאת לאור בפסח 2004 והפך במהרה לעיתון אקטואלי שבועי הכולל טורי פרשנות, כתבות, ראיונות עם אישים דתיים ואחרים, לצד מאמרים תורניים.

כתבות אחרונות

אם זה המצב, נשאר רק לפרגן

לפעמים כדי לדעת את ההלכה צריך לפתוח את ספרי ההיסטוריה

רב המאחד

הפרסום בעולם קטן עובד

לפרסום באתר/ במגזין או בעיתון

  • office@okm.co.il
  • עדן 050-903-1533

מה אתם מספרים?

© כל הזכויות שמורות לעולם קטן 

תקנון

עיצוב האתר NDESIGN

הצטרפו לעידכונים בוואטסאפ

גלילה לראש העמוד