Facebook Twitter Youtube

כותרות חמות :

  • המדריך – שמיני
  • בעגלה ובזמן קריב
  • צירי הלידה של עם ישראל
  • מלחמות הראי"ה
  • נבואת הרב התגשמה
  • ידידי, השכחת?
  • מצוינות מדעית ונאמנות למסורת היהודית
  • יהודית ומשה מונטיפיורי של דורנו
  • כאן גונבים בכיף
  • המלחמה על התרג'ום
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
בלוג
ראשי » בלוג (עמוד 12)
אודי בן חמו נובמבר 10, 2022 1:02 pm אין תגובות

לא יודעים לנצח

איתי אסמן ואודי בן חמו

בשבוע שעבר, כשעוד לא יבשה הדיו על תוצאות הבחירות המהדהדות, קפצו גורמים שונים שנבהלו מהתוצאות ומייד קראו: "אחדות, אחדות!"

"אדיבות של מנצחים", היה מי שכתב ומייד מסגר את השיח לכך שמי שאינו קורא לשיתוף גורמים בעלי מדיניות הפוכה לזו של המחנה הלאומי, יסומן כנחות, מפלג, פרימיטיבי ולא אדיב.

נפלא. איזה ציבור מרשים באצילותו. לפני הבחירות הוא מתגייס, מתאמץ, מנצח, ומייד לאחריהן הוא מושיט יד לאחיו מהשמאל במצוקתו הרבה. באמת יפה.

אך האם הקריאה לאחדות מעידה על משהו להתפאר בו, או שמא יש לבחון אותה באומץ ובביקורתיות?

בואו נצא לדרך.

מסגור השיח

כמו תמיד, בתחילת כל דיון יש לשים לב למסגור השיח. מִסְגור (framing) הוא הדרך שבאמצעותה אמצעי התקשורת ההמונית מעצבים נושאים ציבוריים עבור הקהל, ובצורה זו משפיעים על הבנת הסוגיות והערכתן על ידי הקהל (ויקיפדיה). למשל, השאלה "האם הסיבה שאתה מתנגד ללהט"ב היא בגלל שאתה חרדי או סתם כי אתה חשוך?" כך, מנותב הנשאל מראש לתשובה בעייתית, כאילו אין אפשרויות נוספות על הסקאלה.

מספרים ששמעון פרס היה אחד הפוליטיקאים הידועים שתמיד ידע להיחלץ ממסגור תקשורתי ולאחר שאלת עיתונאי שניסה למסגרו, היה עונה: "מצטער, אבל לא זאת השאלה", ומייד עבר לדבר על מה שראה לנכון.

מן הסתם כשיהיו בשוליים כל מיני אמירות מתריסות ועוקצניות מימין כלפי שמאל, אנא, אנשי ימין יקרים, שחררו, הכול בסדר! אל תמהרו לחנך את הילד המוכה שכשאזר אומץ להחזיר לילדים המגודלים בכיתה, זה יצא לא בדיוק כמו שיח של דיפלומט בריטי

לענייננו, 'האחדות' ממוסגרת בין שני גבולות גזרה שקריים ומגוחכים, שתי אפשרויות בלבד: גבול גזרה אחד מדבר על מציאות שבה אם לא ישותפו גורמי שמאל אנחנו בהכרח שונאים, מפלגים, לא אחראיים ושמחים לאיד; וגבול גזרה שני מדבר על שיתוף פעולה עם גורמים בעלי מדיניות הפוכה לחלוטין עד כדי ויתור על מדיניותך שלך.

אבל יש גם אפשרות נוספת, פשוטה להפליא ומפתיעה. הצעד המתבקש, המוסרי והנכון הוא, להילחם על המדיניות הברורה שנבחרה במאמצים עילאיים, להבין שככה עובדת מדינה דמוקרטית ובשביל זה הלכנו להצביע ושכנענו חברים, ומצד שני, להיות ענייניים לגמרי, לא לשנוא (מי בכלל שונא??) ולא להעליב, ובעיקר לא ליפול למניפולציה השקרית הזו.

יונתן שינדל/פלאש 90

העובדה המצחיקה היא ששיח האחדות הזה הגיח פתאום, ממש הוצא מהבוידעם, לאחר שנת הדרה והחרמה של מחנה הרל"ב את חצי העם שכעת קיבל את כל הלגיטימציה להוציא לפועל את מדיניותו. ככה עובדת מדינה דמוקרטית. כך מוכרע ויכוח ציבורי נוקב.

בקיצור, לא שנאה ולא חרם. פשוט ענייניות, אלו הם כללי הדמוקרטיה.

נוסף על כך, מן הסתם כשיהיו בשוליים כל מיני אמירות מתריסות ועוקצניות מימין כלפי שמאל, אנא אנשי ימין יקרים, שחררו, הכול בסדר! אל תמהרו לחנך את הילד המוכה שכשאזר אומץ להחזיר לילדים המגודלים בכיתה, זה יצא לא בדיוק כמו שיח של דיפלומט בריטי. אין צורך לרוץ ולהוכיח כל אחד במחנה כשהשיח הכללי רעיל ובעייתי. לעיתים דרישה מהילד המוכה להתנהל אחרת מכללי השכונה הנהוגים היא דרישה לא מוסרית ולא נכונה. כך יוצא שרבנים ואנשי ציבור צדיקים שאינם נמצאים בכיכר העיר – הרשתות החברתיות – ואינם מודעים לשיח התוקפני והמתלהם, מוצאים את עצמם פעם אחר פעם מגנים ומוכיחים בעיקר צד אחד של המתרס הרעיוני – את המחנה הימני והדתי, ואילו מחנה השמאל זוכה להנחה מוסרית בטענה ש"אנחנו צריכים להיות טובים יותר". האם גם לילד שמחזיר לבריון מעירים שיחטוף מכות באהבה וכך יוכיח שהוא מוסרי יותר?

 

הבחנה בין התייחסות לפרט למדיניות ציבורית

"אבל מדובר באחים שלנו, אנשים המשרתים בצה"ל ונושאים בעול איתנו כתף אל כתף", או כפי שטען בנט בנאומו המכונן שאם עומר בר לב מסיירת מטכ"ל ומתן כהנא מפקד הטייסת משרתים יחד, ודאי שהם יכולים לשבת גם בממשלה יחד.

עלינו להבדיל ולהפריד בחדות בין "ואהבת לרעך כמוך" הפשוט והטריוויאלי ביחס שבין אדם לחברו לבין התייחסות כללית למדיניות ציבורית ולאנשי ציבור.

כשבוחנים מדיניות ציבורית, תהיה זו אינפנטיליות גמורה להחיל את אותם ערכים ועקרונות כפי שאנו בוחרים קומונר לתנועת נוער. לא משתפים אדם בקואליציה משום שתרם כליה באצילות, הרצה במכינה קדם־צבאית, קרא מגילת איכה בתשעה באב או התנדב בקהילה כאדם פרטי. אין קשר בין היותו אדם נחמד ומתוק למדיניותו.

אין בעיה, למשל, לומר על וינסטון צ'רצ'יל, שהיה אדם בעייתי ומורכב כאדם פרטי אך מנהיג שהציל את העולם בתקופת מלחמת העולם השנייה, שהוא ראוי להערצה. (מספרים שפעם עלה לנאום כשהוא שתוי לגמרי, וחברת פרלמנט קראה לעברו: "סר וינסטון, תתבייש, אתה שיכור לגמרי!" וצ'רצ'יל השיב לה: "ואת גבירתי, מכוערת. אבל מחר בבוקר אני אהיה פיכח, ואילו את תישארי מכוערת…")

רבי יצחק עראמה זצ"ל שואל בספרו החשוב 'עקדת יצחק': איפה אהבת האחים של יעקב אבינו כלפי אחיו עשיו? מדוע הוא קונה בנזיד עדשים את הבכורה מעשיו וגם לוקח ממנו את הברכות במרמה? איפה "ואהבת לרעך כמוך?" זה הרי אח שלו, כפשוטו! והוא עונה שהכוונה של יעקב אבינו לא הייתה בשביל ירושת נכסים או כבוד, אלא בשביל הטובות הנצחיות שעשיו בז להן. לדעת רבי יצחק עראמה, היה צריך לעשות כל השתדלות, גם במרמה, כדי לקחת את הבכורה והברכה, כי זה לא עניין אישי אלא ציבורי נצחי, ולכן היה צורך להתנהל מול אדם לא ראוי בצורה כזו. ייתכן שאם היו טהרנים בזמנו של יעקב, הם היו אומרים לו להחזיר את הבכורה לעשיו אחרי שהוא בכה, כי זה לא יפה, אבל אבותינו יעקב (ולבסוף יצחק) סברו אחרת.

כך אין בעיה לטעון, למשל, שחילי טרופר הוא אדם מרשים מבחינה פרטית ומחנך נהדר, ומאידך גיסא בעל תפיסות עולם בעייתיות ומזיקות. לתפיסתנו הסובייקטיבית כמובן.

נוסף על כך, שימו לב שהמונח 'ערכי' התחלף עם המונח 'מנומס'. נבחר ציבור יכול לדבר בקול שקט עם דופק נמוך, לחייך ולדבר על ממלכתיות ואחדות כפי שעשו כהנא וטרופר, אך בפועל לפלג, לטעון שמי שאינו מחזיק בדעותיהם הוא חשוך, מזיק, אינו ממלכתי, וכך להחזיק בתפיסת עולם הרסנית.

ולהפך: אתה יכול לדבר בעזרת הידיים, להרים את הקול, להשתמש בביטויים עממיים, לדבר ב'ח' ו'ע' ועדיין להיות אדם בעל תפיסת עולם ראויה וטובה. שוב, הקריטריון אם הנושא או האדם ערכי או לא ויש לשתפו יחד בקידום מדיניות, ראוי שייבחן רק לאור התוכן והמהות ולא בגלל הכלי החיצוני, העטוף לפעמים בצלופן והוא מלא ארס.

מנהיגות, ודאי כזו המתנהלת בשדה הקרב הפוליטי, היא קשוחה, מניפולטיבית ומורכבת. אין לבחון את המנהיג על פי טוב ליבו הרחום, אנושיותו והאופן שבו הוא מתייחס לצער בעלי חיים או לחוג קרמיקה במתנ"ס.

ובכן, זה קצת יותר מורכב.

 

חוסר ביטחון

הפאניקה מתוצאות הבחירות והריצה לחיבורים מוזרים ולא טבעיים עם השמאל לאחר בחירות כה מובהקות בעד מדינה לאומית, ציונות ויהודית, מעידות יותר מכול על חוסר ביטחון עצמי.

השמאל לפני שנה וחצי כלל לא העלה בדעתו לפנות לימין ולצרפו לקואליציה. השמאל דרס את הימין בכל הכוח בביטחון עצמי רב ומתוך הפגנת עוצמה אדירה בכך שהוא אוחז בדעות הנכונות והראויות.

"בשביל זה נבחרנו", טענו, ואם נוציא מהסיפור את המרמה שרומו בוחרי הימין שהשתמשו בקולותיהם לשמאל, חייבים להודות שיש מה ללמוד מאופן התנהלותם.

אז כיצד קורה הדבר שרק בימין עולות קריאות לפנות אל השמאל ולשתף עימו פעולה בסוגיות שבמהות, וכשהמצב הפוך, אין סיכוי שזה יקרה? כמו כן, מישהו מעלה על דעתו שמירב מיכאלי, למשל, לאחר היבחרה, הייתה מעבירה את קולות בוחריה לימין כפי שעשה בנט בשם אחדות מזויפת?

מדובר בחוסר ביטחון וחשש אצל חלק ממרכיבי המחנה הלאומי שמא האח הגדול והבכיר, 'ההוא מישראל הראשונה' כמו שאומרים, יטיח בנו האשמות חמורות על חוסר אכפתיות מעם ישראל ומתחושות של חצי מהעם שהולכים כעת שפוף (אף שהשמאל כלל לא מייצג חצי מהעם) כאילו הימין שדד פה מישהו ולא קיבל לגיטימיות ברורה ותביעה מוחלטת להוציא לפועל מדיניות ימין. עד הסוף.

הקריסה המנטלית של רבים מהמחנה הלאומי, המחפשים כל העת אישור לעצם קיומם מהאליטה, המורכבת לרוב מגורמי שמאל, היא תופעה פסיכולוגית ואינטלקטואלית שיש למגרה. משמעותה העמוקה היא קבלת עליונות תפיסת העולם של השמאל. משום שהאקדמיה, החינוך, התרבות, מערכת המשפט – כולם מעבירים את המסר של עליונות זו.

התופעה הזו לא מוסיפה נקודות זכות, היא אינה מכבדת ובעיקר הופכת את אותם אנשי ימין לפס ייצור של עבדים נרצעים הנכנעים תודעתית לשמאל, במקום לגדל טיפוסים עצמאיים ברוחם וחירותיים באישיותם.

בעומק העניין, הדרישה מהימין ש'יתפייס' עם השמאל לאחר ניצחונו, יוצאת מתוך נקודת הנחה סמויה שכשהימין מנצח בבחירות זה לא דבר טבעי ומקובל ועליו לפנות לשמאל, אך כשהשמאל מנצח בבחירות, אין טבעי מזה, ולכן לא עולה כלל המחשבה שמא יש צורך בפיוס עם הימין.

הימין הוא טוב והוא ידאג לכל עם ישראל כולו. צריך להפסיק עם המחשבה שאנחנו רעים ומפלגים.

כשהשמאל היה בשלטון הוא ממש לא התנהג כך. הוא אחז ב'אמת' ברורה וחדה וחתר אליה ללא הפסקה, בלי לחשבן לשום גורם ובלי להתנצל, ואילו כעת, משהימין עלה לשלטון, הוא מאמץ – מבלי להצהיר על כך – את התרבות המגונה הזו שלא ששה להילחם על שום ערך.

תוספת תרבותית חשובה לדיון:

רק בעולם פוסטמודרני, שבו האמת נעדרת וחסרת חשיבות, יש מקום לשיתוף גורמים בעלי תפיסות עולם מנוגדות. הרי אין על מה להילחם, אז בואו רק נחפש איזה 'טוב משותף' רזה וחלול, ונסתדר יחד. זו הדרך שהוביל בנט במוצהר. אך שימו לב לדבר המדהים: מסתבר שכשהשמאל היה בשלטון הוא ממש לא התנהג כך. הוא אחז ב'אמת' ברורה וחדה וחתר אליה ללא הפסקה, בלי לחשבן לשום גורם ובלי להתנצל, ואילו כעת, משהימין עלה לשלטון, הוא מאמץ – מבלי להצהיר על כך – את התרבות המגונה הזו שלא ששה להילחם על שום ערך.

בקיצור, יכול להיות שהימין נפל לבור שהשמאל כרה לו?

 

אחדות, אחדות. וערכים נוספים

אחדות היא ערך עליון וחשוב ונשברו עליו קולמוסים רבים. אין צורך לצטט מן הכתובים פסוקים כדי להביא הוכחה לנחיצות הערך בחיי האומה הישראלית המתחדשת בארצה, וגם אין צורך לחשוד בכותבי דברים אלו שמא הערך הזה נחות בעיניהם.

אך הדרך לאחדות לא יכולה ואסור שתהיה דרך כניעה, שפלות וקבלת תכתיבים ואיומים של הצד השני, שמא אם לא ישותף במעשה הפוליטי ירד מהארץ ועוד שאר איומי סרק ילדותיים. חשוב שגם המפסידים יכבדו את כללי הדמוקרטיה.

התנהלותו של השמאל במשך שנים, ודאי בשנה וחצי האחרונות, דמתה להתנהלותו של נער מכור. וכפי שיודע כל מטפל בנער כזה, יש לאחוז בשני עקרונות – אהבה וגבולות. לעיתים יושם הדגש על אהבה, לעיתים על גבולות.

ניכר שבמציאות הנוכחית הגיע הזמן לסמן בבטחה את הגבול ולומר: "עד כאן!"

להפסיד בכבוד אנחנו יודעים מצוין, הגיע הזמן שגם נלמד לנצח, למען עם ישראל.

 

 

לידים:

 

 

 

קרא עוד ←
מערכת עולם קטן אוקטובר 27, 2022 10:42 am אין תגובות

כשלים בתוך הערוגה

לרכבת ההרים הלאומית המסוחררת שכולנו נמצאים בתוכה בשנה האחרונה אחראי, יותר מכולם, אדם אחד. נפתלי בנט.

לאיש אומנם היו שותפים רבים, אבל אין ספק שאדריכל מפעל השקר הענק הזה שמתרחש עדיין מול עינינו, הוא פרי יוזמתו והובלתו.

אני מכיר היטב את הפרופיל הממוצע של קורא העלון הזה ומניח שיש כאלה שירימו גבה ויעקמו מבט לשמע דברי הביקורת שברצוני להשמיע פה, אך זכרו ש"נאמנים פצעי אוהב".

כל מי שלא רואה בחומרה רבה את מעשהו של בנט יכול לסיים את קריאת הדברים כעת. אין לי כוונה כלל לשכנע מישהו שמדובר במעשה שלא ייעשה, בשפה מכובסת. אני יוצא מתוך הנחה שזה הבסיס לדבריי, ולתחושה זו שותפים רבים. דבריי מתייחסים לתופעה ששמה בנט ולא לאיש עצמו.

אם כן, צריך להישיר מבט ולהודות על האמת הכואבת: למעשה המרמה, השפל, ההונאה והחורבן הכי גדול בשנים האחרונות אחראי אדם שכיפה לראשו והוא מנהל אורח חיים דתי. "על הרצף" כמו שאומרים. בנט הוא הרי הפרופיל של אחד משלנו, אדם הנחשב למוצלח מאוד במגזר. ההוא מהסיירת ששיחק אותה בגדול עם האקזיט המפורסם. לכאורה, חלומה של כל אימא דתית לאומית טיפוסית.

למרות הנטייה לנתח את מעשהו של בנט בכלים פסיכולוגיים ואישיותיים, נניח לתחום הזה. בנט אינו הסיפור, הסיפור הוא הציונות הדתית שהמליכה אותו עליה.

הבוגר הממוצע של הציונות הדתית צורך את תוכני התרבות והדעת שלו מהעולם החילוני לגמרי, הוא לומד במוסדות אקדמאיים תחומים שצוררים ברובם את היותה של המדינה לאומית, ציונית ויהודית. ולבסוף, הבוגר הדתי־לאומי חי בתודעת מיעוט נרדף. לא רק כי הוא פוחד לדבר אלא משום שתפיסותיו המקוריות – בהנחה שיש לו כאלה – לא יכולות להישמע בקהל 'מתקדם ונאור'

כיצד, אם כן, אירעה התאונה הזו, שבה ציבור ומפלגה בעלת דגלים ברורים, התמסרה פעם אחר פעם לאדם שהוביל אותה בעיניים פקוחות לרווחה אל תוך התהום הערכית־מוסרית הזו?

לעניות דעתי, אנשי הציבור כשלו בראשונה כשהמליכו אותו, בהמשך כשנתנו לו לגיטימציה, לא זיהו את הסימנים המעידים ועד היום לא הובילו חשבון נפש ציבורי נוקב.

ואלו הן הסיבות המרכזיות לכשל.

  1. מי הרב שלך?

כמו בנושאים רבים אחרים שאנו מעוניינים בהם לעמוד על טיבו של אדם, ודאי אם הוא נושא עיניים להנהגה, השאלה הראשונה שצריכה הייתה להישאל היא: "מי הרב שלך?" כלומר, היכן גדלת? או מהו בית גידולך הרוחני? איני בא להטיף לשום כיוון רוחני ספציפי, שכל אחד יבחר לו את דרכו, אך נשגב מבינתי כיצד הנהיג אדם את 'המפלגה הדתית הלאומית' כשאינו יודע כלל לייצג את משנתה. אינך צריך כמובן להיות רב גדול בתורה, אך אתה חייב להראות ולהוכיח מי 'חתום' עליך! מי נתן הסכמה ל'ספר' שלך, כלומר, לכל הווייתך ותפיסת עולמך! כל מי שחיפש בעבר, או יחפש בעתיד, שידוך טוב לבתו או רופא מדופלם לאביו, יפעל כך באופן טבעי.

הרי אם מצופה מכל אדם מן היישוב שהולך לקנות מכונת כביסה משומשת לעבוד על פי המתודה הזו, ודאי הדבר הוא כך כשמדובר ביחס להנהגה. אז מה קרה לנו באירוע הזה?

צילום: לע"מ

כך הורד הדגל המייצג את המשנה הרוחנית לחצי התורן.

  1. מי הרב שלך?

בשיחה בערוץ 14 בין אראל סגל לח"כ עמיחי שיקלי טען סגל שאיילת שקד, מתן כהנא ונפתלי בנט לא קוראים ספרים, וכך הם עצמם מעידים.

שיקלי סיפר על שיחה בינו לבין בנט טרם הקמת הממשלה: "תגיד, את הספר 'ניידים נייחים' של ד"ר גדי טאוב קראת?" שאל שיקלי את בנט, "אתה מבין מה המשמעות של להעניק את זר הניצחון למחאת בלפור? אתה מבין שלא מעניין את האנשים האלה נתניהו? יש פה כוחות אדירים שפועלים בתוך המציאות, ואתה עכשיו נותן את הכוח שלנו למי שלא מאמין בערכים לאומיים, לא במשפחה, לא בציונות, לא בדמוקרטיה, לא בשום דבר. אתה מבין מול מה אתה עומד? מול איזה כוחות רעיוניים אתה עומד?" ואז שאל אותו אראל סגל: "אז למה הוא נפל בפח כל כך הרבה?" ושיקלי ענה: "אני חושב שזה שילוב קטלני בין רדידות אינטלקטואלית לבין תאוות שררה". ועל השאלה אם קרא את הספר של טאוב, ענה בנט את התשובה האלמותית: "לא קראתי וזה לא מעניין אותי".

הקטע הזה מוכיח למעשה שלבנט לא רק שלא הייתה משנה רוחנית סדורה, אלא גם שלא היה לו שום בסיס רעיוני כלשהו אחר לאור הודאתו שאינו ניזון מקריאת ספרים. במילים אחרות, תהיה זו מסקנה סבירה להניח, שאת החללית האיכותית המורכבת שנקראת 'ציונות דתית' הנהיג אדם ללא רישיון נהיגה ושאף פעם לא למד תאוריה. תרתי משמע.

כך אירע שמפלגה בעלת תפיסת עולם עמוקה קיבלה על עצמה למעשה אדם משופע בכריזמה ויכולת הנעת אנשים אך חלול לחלוטין במהות, ללא כיוון וללא מצפן ברור. לכל היותר, ניתן לומר שהיה לו סנטימנט ציוני חזק אך חסר יציבות שבמבחן התוצאה לא עמד ברוחות הפרצים בזירה הלאומית והבינלאומית גם יחד. זוהי מסקנת הדברים המתבקשת וההכרחית מהיעדרה של משנה סדורה ומקורות הזנה קבועים.

 

המשמעות שמתחת לכיפה

אבל כפי שאמרנו, בנט האיש הוא לא הנושא. בנט הוא רק התפוח שהרקיב בחבית, אך עלינו לעסוק בחבית, כלומר באטמוספירה שהרקיבה את התפוח. ואם לא נבדוק את עצמנו מהר, החבית הזו תמשיך להרקיב תפוחים נוספים.

נפתלי בנט צמח בתוך ערוגת הציונות הדתית. ציונות דתית שנתפסת לעיתים, לצערנו, באופן שגוי כרזה וחלולה, לא מחויבת, רגל פה רגל שם, כזו שאין לה תפיסת עולם דתית רצינית אלא רק סוג של 'אידישקייט' לא מחייב. נוסף על כך, נתפסת הציונות הדתית לרוב ככזו שמוזנת תרבותית מיצירה חילונית ונושאת עיניים, חברתית, אל האליטה במדינת ישראל שאינה בדיוק, איך לומר בלשון המעטה, מי־יודע־מה בעד יהדות.

הבוגר הממוצע של הציונות הדתית צורך את תוכני התרבות והדעת שלו מהעולם החילוני לגמרי, הוא לומד במוסדות אקדמאיים תחומים שצוררים ברובם את היותה של המדינה לאומית, ציונית ויהודית. ולבסוף, הבוגר הדתי־לאומי חי בתודעת מיעוט נרדף. לא רק כי הוא פוחד לדבר אלא משום שתפיסותיו המקוריות – בהנחה שיש לו כאלה – לא יכולות להישמע בקהל 'מתקדם ונאור'. תפיסות לאומיות, ציוניות ויהודיות הן ודאי לא המיינסטרים בשיח, ויש מחיר כואב להיותך שייך למיעוט.

איני מחלק פה ציונים לאיש. זוהי התמונה החברתית העקרונית שאנו חיים בה, אך כאן אנו מגיעים לפואנטה:

כיצד אירע שרבים מנושאי הדגל של הציונות הדתית, אנשי רוח, מנהיגי ציבור, ראשי ישיבות, פובליציסטים וכדומה, לא קמו באומץ והיכו על חטא? היכן חשבון הנפש ותהליך הבירור ההכרחי שנדרש היה לעשות כדי שתפוח האדמה הלוהט הזה ייעצר במדרון ותיפסק המגפה במחוזותינו? הרי בנט נתמך על ידי רבים וטובים מאיתנו. יודגש: מותר לטעות, זה אנושי ומקובל, אך להימנע מלהביט למציאות בעיניים, לברוח מהכרה בטעות וממעשה אמיץ של בירור נוקב – זה כבר לא בסדר, ויש לכך השלכות נרחבות. אני יודע שיש כאלה שעשו את חשבון הנפש הזה באומץ, למשל העלון שאתם מחזיקים כעת ביד, אך אני מדבר על קריאה רחבה לכך.

לעניות דעתי, עוד לא הפנמנו את פוטנציאל הנזק החינוכי לנוער הצעיר שאירע כאן בשנה האחרונה ובמידה רבה עדיין נמשך.

 

דרושים ראש בשמיים ורגליים על הקרקע

עם הקמת הממשלה טען בנט שאם מתן כהנא ועומר בר־לב יכולים לשרת בצבא ביחד, אין שום סיבה שלא יהיו גם בממשלה יחד. איזו רדידות נוראית.

זה הזכיר לי את הסיפור על המגיד מדובנא שהגיע לכפר נידח שבו היה חסר עשירי למניין והוא הצטער על כך מאוד. שאלוהו אם מותר לצרף את חיימקה הגנב. גער בהם המגיד: "חס ושלום, אין לכנות יהודי בשם כזה!" הלכו לקרוא לו. קיבלו המגיד בכבוד גדול: "שלום עליך, ר' חיים". למחרת חיפש המגיד שליח כדי להעביר סכום כסף לעיר הסמוכה. הציעו לו את "ר' חיים". תמה המגיד: "איך חשוד בגנבה יהיה שליח לזה?" הזכירו לו שהוא בעצמו כיבדו וקרא לו "ר' חיים". אמר להם המגיד שיש חילוק גדול: כשמדברים סתם על יהודי אסור לקרותו גנב, אבל כשהדבר נוגע למעשה – להפקיד בידו כסף לדבר מצווה – אז בוודאי צריך לדעת דברים ברורים, אם הוא גנב או לא.

בקיצור, בנט לקח נציגי מיעוט רעיוני זניח ושולי בחברה הישראלית שהלך ונדחק אל תא המטען של הרכב הלאומי ואפשר להם באופן הזוי וחסר כל היגיון לאחוז בהגה ולשבת ליד הנהג. תסלחו לי, אבל ככה לא בונים חומה. ככה לא מייצרים אלטרנטיבה מנהיגותית. ככה מייצרים מודל שייזכר לדיראון עולם.

נראה לעיתים שהציונות הדתית, בהכללה גסה, עם תפיסתה המורכבת, במקום להחזיק ראש בשני עולמות התוכן – הקודש והחול, לעיתים מתקשה מאוד גם עם הקודש וגם עם החול. אם רוצה המגזר להעמיד חזון שיאתגר את נתניהו, הוא חייב להבין שזה מחייב העמקה, לימוד והפנמה שמדובר בסוגיות כבדות משקל והרות גורל שלא ניתן להפקידן בידי אנשים שלא עמדו בראש ובראשונה במבחן הבסיסי של דעת, בגרות ומומחיות בנושאים שהם אמורים להוביל.

יש ממי ללמוד

בספרו החדש של נתניהו מסופר שטרם כניסתו לפוליטיקה שאל את אביו מהי לדעתו התכונה ההכרחית למי שמבקש לכהן כראש הממשלה. לאחר שדחה פרופ' בן ציון נתניהו את תשובותיו של בנו, ענה לו במפתיע: "השכלה. השכלה רחבה ועמוקה. אחרת תהיה נתון לחסדי הפקידים שלך".

וכשביקר פעם עיתונאי אמריקני מפורסם יחד עם נכדו הסטודנט את בנימין נתניהו, שאל הנכד את נתניהו מהו המקצוע החשוב ביותר ללמוד כדי להתחיל בקריירה פוליטית. ענה נתניהו: "יש בעצם שלושה, הראשון הוא היסטוריה".

"והשניים האחרים?" שאל הסטודנט.

"היסטוריה. ועוד היסטוריה".

אם העיסוק האוטומטי לאחר קריאת הדברים הללו יתמקד באישיותו הפרטית של נפתלי בנט והפגיעה בכבודו במקום בנושא הרחב שהוצג פה, נדע שעלינו לעשות בדק בית כפל כפליים. הפרסונליזציה היא מתופעות הלוואי של התקופה. (או שפשוט תכנוהו "ר' נפתלי"…)

לסיכום, ראוי להזכיר את דבריו של אראל סגל מהשבוע האחרון, המסכמים יותר מכול את מה שמתרחש מול עינינו ואת הדרוש תיקון במחננו.

"מתן כהנא הוא בנט. טייס, לוחם בסיירת מטכ"ל, זכר אלפא עם כיפה ובלי שום אידאולוגיה. כמו בנט גם כהנא מייצג גרסה יהודית דתית שטוחה, רדודה וחסרת תוכן מהותי. דתיות של סייפא ללא ספרא, של חומר ללא רוח ושל פשט ללא דרש, והכול בחסות הפרוגרס. היום הם מגייסים את הדתיות לשם ביצור הממלכתיות, מחר הם יגייסו אותה אולי למדינת כל אזרחיה". בקיצור, בואו נהיה רציניים.

בחירות טובות.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

קרא עוד ←
בן סבו ראש החטיבה הצעירה של פורום קפה שפירא אוקטובר 20, 2022 2:22 pm אין תגובות

מלחמת המלך הפילוסוף במלך ההיסטוריון

בן סבו

לפני שלושת אלפים ושמונה מאות שנים התחולל בעולם התרבותי מאבק אימתני בן שני ענקי אדם על עתיד האנושות, על זהות יורשו־ממשיכו של האדם הראשון.

נמרוד בן כוש מלך שנער גיבור ציד מצד אחד, ומן העבר השני אברהם העברי, שובר פסלי העבודה הזרה של תרבות ארם.

האחד ייסד מגדל הדוחק שמיים, המנסה לברוא עולם חדש. לייסד חוקים משלו. בבל. בב־אל. 'שער הכוח' בארמית.

השני קיבל שליחות והבטחה להוליד עם. עם הבונה את בית הבחירה. בית שהוא ההפך המוחלט לבבל. הניגוד הקוטבי. 'שער השמיים'. שער להקשבה לדבר ד'. שמע ישראל. שמע למה שמתחולל.

 

המאבק בין כוחות אלו מתנהל מאז ועד היום. ויש לו השפעות עצומות וישירות על חיינו.

המאבק הוא בשאלה 'ממה עשוי האדם. ממה עשויים החברה והתרבות'.

האם האדם צריך  להיות בנוי מערכים מופשטים, כדברי המלך הפילוסוף, או האם צודק המלך ההיסטוריון והוא עשוי מזהות.

לדידו של המלך הפילוסוף, שיא פסגתו של האדם הוא בחתירה אל הערך המופשט. כאשר החברה כולה תסכים לשאוף אל ערכים מופשטים, כמו שוויון, חירות, אחווה, טוב, סובלנות, פלורליזם וכולי, האדם יגיע לגן עדן עלי אדמות. אם כך, מה הדבר שעוצר את הנהירה אחר ערכים מופשטים? בין היתר ובעיקר – הזהות. הזהות משרישה את האדם למטה. כריתת השורשים היא השחרור העליון אל עבר המופשט הפילוסופי. לכן, הצו המוסרי החשוב ביותר במסע אל אותו גן העדן – כלה, שרוף והשמד כל זהות. כרות לילדים את איברי הזהות. צור טינה ונתק בין הדור הזה לקודמו. מחק קשר העם למדינתו היהודית. הפשט מוסד המשפחה באמצעות עיני הביקורת השיפוטית. גרוס הכל עד דק.

המציאות בשביל המלך הפילוסוף הרי אף פעם לא די טובה אל מול הערכים המופשטים, וכמובן במקרה כזה אין הבעיה בהגדרת ה'ערכים'; הבעיה היא במציאות, שאותה, כאמור, צריך לדרוס.

כל הבריא ברוחו קיבל עכשיו היפוך בבטן של תחושת קבס. אך במערכה הציבורית דרוש בירור: איפה בדיוק נמצא הכשל הלוגי של אותו מלך?

מפתיע כמה שזה פשוט – ערכים מופשטים פשוט אינם באמת קיימים. אין דבר כזה 'שוויון' כשלעצמו. יש רק שוויון של משהו ביחס למשהו אחר. ואז נשאלת השאלה: מה אתה בעצם רוצה להשוות? איזה פרמטר? האחד עשיר, האחר עני. האחד חכם, רעהו טיפש. האחד עצוב, זולתו שמח. האחד חלש, חברו חזק. כל פרמטר שתקבע יהיה בשבילך התירוץ לעשות ככל העולה על רוחך ללא דין וחשבון, משום שלערך מופשט אין מציאות בפני עצמה. לכן, למשל, הכנסת ערך 'השוויון' כחוק יסוד – ולכן ככלי נשק חדש לבג"ץ – היא כוח חסר מעצורים.

שימו לב שבפוליטיקה המערבית יש שני מחנות המכנים את עצמם 'ליברלים', חופשיים. בהתחלה היו אלו שטענו בעד שחרור מהתערבות האגרסיבית של המלך. תן לנו את החירות לעצמאות אישית וקהילתית. אחר כך זה התהפך לחלוטין ונהיה כלי הנשק של דוגלי ההתערבות המדינתית, בעד שליטה אבסולוטית של המדינה בכל חיי האדם כדי 'לשחרר' אותו מהדיכוי של הזהות, המשפחה, הקהילה. או כמו שאמר יו"ר מרצ – "אתם מדברים על חירות, אבל איזו חירות בכלל יש לאדם שלשכן שלו יש יותר כסף ממנו?" ובכך הוא שינה לחלוטין את המושג חירות למושג ההפכי ממנו – שוויון קומוניסטי, ובאמצעותו הוא מקדם תפיסת עולם.

אז מה זה להיות פלורליסט? או דמוקרט? אולי הומניסט? מול מי, למשל, הפלורליסט לא יהיה פלורליסט? מול מי שיתנגד לפלורליזם? או מי שיהיה אלים? אז אתה לא בעצם פלורליסט כי יש משהו חשוב יותר מזה ששולל את הפלורליזם שלך.

ניקח למשל את חוק יסוד 'כבוד האדם'. אולי לכבד אדם משמע לאסור הריסת בית מחבל? אולי לכבד אדם יהיה לאסור בחוק עבדות? אולי לכבד אותו יהיה לאסור בחוק כריתת איברים כמו איברי מין? אולי לכבד אדם יהיה לקנות לכל אחד אוטו ולעשות לו טיפול שיאצו פעם בשבוע? אם כך, מהם 'עקרונות היסוד של השיטה המשפטית' שלנו? שיאצו?

 

עיסוק מוכוון ערכים מופשטים הוא כניסה אל עבר 'משחק שפה'. סחרור מעגלי חסר כל אחיזה. כל הפילוסופיה המופשטת היא כזאת. דמיינו כלב שגילה פתאום שיש לו זנב, והוא רודף אחריו במעגלים. כבר אלפיים וחמש מאות שנה מאז אפלטון ועד אהרן ברק. יותר מתשעים אחוז מהפילוסופיה המערבית היא אותו כלב שיכור, סחרחר, מוכה כלבת מידבקת וחסר כל תכלית.

כאשר הפוליטיקה, האקדמיה והמשפט רואים את אותו כלב כבסיס הערכי־אינטלקטואלי שלהם לעשייתם הרודנית, אנחנו נכנסים למקום מסוכן של אנטי־מציאותיות, שבויים בסמים של דמיון, ומשם לניוון התרבות וכילויה.

עיסוק מוכוון ערכים מופשטים הוא כניסה אל עבר 'משחק שפה'. סחרור מעגלי חסר כל אחיזה. כל הפילוסופיה המופשטת היא כזאת. דמיינו כלב שגילה פתאום שיש לו זנב, והוא רודף אחריו במעגלים. כבר אלפיים וחמש מאות שנה מאז אפלטון ועד אהרן ברק. יותר מתשעים אחוז מהפילוסופיה המערבית היא אותו כלב שיכור, סחרחר, מוכה כלבת מידבקת וחסר כל תכלית

שובו של המלך ההיסטוריון

המלך ההיסטוריון, לעומת זאת, לא מבסס את חייו ואת תפיסת מדינתו על משחקי שפה מופשטים.

הקרקע שלו אינה בטון מוחלק כמו אצל חברו.

הקרקע שלו רוויה בשורשים איתנים ויציבים, עמוקים ודולי מים.

אין מדובר בהיסטוריון הזוכר את שעת שתיית התה של מלכת אנגלייה. מדובר במלך הקשוב לעבר. הקשור לאמיתות הנצחיות שהוא דולה מהעבר. מהניסיון. מהמסורת.

המלך ההיסטוריון יודע שמה שבאמת מניע את העולם הוא זהות. שמה שמאחד קולקטיב הוא עבר עם סיפור אמיתי, עשיר ומשותף, שאיפה מאוחדת לעתיד. שהאדם, החברה, התרבות והמוסר, עשויים מסיפור ולא ממספרים. מאתוס ולא מלוגוס. ולכן רק מורשת, עבר ומסורת יכולים להיות השראה בונה.

ילד יהודי לא גדל על 'חסד' כמושג מופשט אלא הוא גדל על סב סבו אברהם אבינו, שביום השלישי למילתו חיכה "כּחֹם היום" לבוא האורחים הערביים. זוהי מבחינתו הטמעה של מידת החסד של סב סבו. הוא גדל על גבורת יצחק. על תום אוהל יעקב. מספרים על הרצי"ה שהיה פותח כל שיעור בחצי שעה של לימוד על האבות.

במסורת ישראל אין ולו ערך מופשט אחד. יש רק תורה שהיא מסורות אלוקיות של היסטוריה, סיפורים ומצוות מעשיות. אפילו העיסוק בספירות ומידות בתורת הסוד, הוא רק לאחר מילוי כל התודעה והלכות החיים בפשט התורה במשך שנים, ורק על גבי שורשים מוצקים אלו יציקת תוכן נוסף שגם הוא מורשה ממסורת ישראל ולא מ'משחקי שפה לוגיים מטאפיזיים'.

המלך ההיסטוריון עושה קידוש בשבת ונזכר במאורה של יציאת מצרים. הוא מקבל תורה בשבועות ונזכר איך עמדנו כולנו, פיזי, בהר סיני. הוא מקיים משתה פורים וחושב על אסתר ומרדכי. אנשים ממשיים באירוע ממשי. על גביו וממנו הוא גם עוסק ברעיונות, בתובנות, אך רק מכוח המציאות. רק מכוח הלכה מדוקדקת לפרטי פרטים מעשיים, הוא משתעשע בעומק תורת טעמי המצוות. הוא תמיד מחובר. כך גם אומתו. הוא יודע שאין דבר כזה מדינה דמוקרטית. הוא יודע שיש דבר כזה מדינה יהודית, שמשתמשת, כאמצעי ולא כתכלית, בשיטה דמוקרטית.

נחזור למגדל בבל, אחד ההפכים הבולטים לאברהם ולעם ישראל. אותו ניסיון לאחד את האנושות סביב רעיון חדשני מנותק זהות, נגמר דווקא בבלילת שפתם של העוסקים במלאכה. כל מגדל הקלפים הזה של משחק השפה המופשט קרס בבת אחת אל תוך המציאות ברגע שהשפה המדוברת לא הייתה מוסכמת. פיצוץ אלים של פוליטיקת זהויות ושפות. לעומת זאת, הפוך בדיוק, אל ארץ אבותינו חזר עם ישראל אחרי אלפיים שנה ממאה ארצות ומאה שפות שונות ומשונות, אך עם זהות, שורשים, אתוס, מורשת ושאיפת עתיד מוחשי משותפת. מה שלא הספיק כדי להשאיר את בוני המגדל באותו מקום לבל יפוצו לכל הרוחות, הוא שאיחד וקיבץ את עם ישראל בפועל מתוך כל אותן רוחות שמיים. לא מופשטות השפה הפילוסופית־משפטית, רק הזהות.

בהתנתקותנו מהזהות אנחנו נשענים אך ורק על השפה. דא עקא שהשפה עצמה היא שחייבת להיות נשענת על הזהות. רק מכוח הזהות היא יונקת את פרשנותה. אין משמעות לשום מילה בלי ההקשר שלה לזהות, למסורת שממנה באה. אם היא ניתקת ממקור חייה, אנחנו בהכרח נכנסים לכשל המובנה של 'משחק שפה', של הכלב הרודף אחרי הזנב של עצמו מבלי יכולת לזוז.

והדבר הזה, משחק השפה הפנים־שפתי, הדמיוני, המתרחק אט אט מהמציאות, מוביל לשיגעון הרוח, עד כדי חוסר היכולת להגיד מהו טוב או רע. מה זה איש או אישה. כי כשלרוח אין מעמד יציב, הכול הגיוני או מפורק באותה מידה.

בעבר, למשל, היה הוויכוח בין 'מחנה השלום' למחנה ארץ ישראל, שתומצת בפלייר הקליט 'קדושת החיים או קדושת האדמה?' אך האמת היא שאין פה צד שאוהב יותר את השלום, הוא רק אוהב את המופשטות הדמיונית. הרי מחוץ לעולמות הדמיון אין שלום וחיים ללא ארץ. אין דמוקרטיה וחירות ללא מדינה יהודית. אין בריאות נפשית ואמון ללא משפחה

 

במציאות חיינו

ההבדל בין צ'רצ'יל ההיסטוריון, הבריטי היחיד שזיהה את מהלכי היטלר שנים אחורה, לבין צ'מברליין המדומיין וכל שאר אומתו החותמים על הסכם פיוס מינכן ופורסים שטיח אדום לפלישה הגרמנית, ייזכר לעד, גם אם לא יופנם.

 

בדורנו המנהיגים המייצגים את שני הצדדים הללו הם ממש האבטיפוס של אותם המלכים.

האחד – אהרן ברק, משפטן השבוי במשפטיו המופשטים וחושב שדרכם יהפוך את המציאות לכל מה שעולה על רוחו.

ומנגד – ככל הנראה גדול המדינאים החיים כיום בעולם, על תפיסתו המציאותית בהקשרה ההיסטורי. לא במקרה הוא בן של היסטוריון.

אכן יש לציין, אותו גדול, בנימין ידיד ד', הוא המלך ההיסטוריון רק של גוף העם, הביטחון והכלכלה, ואף כי מכבד מאוד, אינו מתעלה ללמוד ברצינות את ההקשר ההיסטורי של רוח העם. את הייעוד שמעל הגורל. את דוד שמעל יוסף. את ירושלים שמעל ציון. מהלכים עמוקים דורשים גדילה.

 

כמו כן, אין אני אומר שכל היסטוריון יהיה בהכרח ישר בדעותיו. אני כן אומר מה שריה"ל בספר הכוזרי מחנך אותנו אליו, שמשם צריך להתחיל. מלהשריש את כל תרבותנו וערכינו על שורשי העומק של זהותנו. סיפורינו.

כל מחלוקת צריך לבחון בכלים אלו. בעבר, למשל, היה הוויכוח בין 'מחנה השלום' למחנה ארץ ישראל, שתומצת בפלייר הקליט 'קדושת החיים או קדושת האדמה?' אך האמת היא שאין פה צד שאוהב יותר את השלום, הוא רק אוהב את המופשטות הדמיונית. הרי מחוץ לעולמות הדמיון אין שלום וחיים ללא ארץ. אין דמוקרטיה וחירות ללא מדינה יהודית. אין בריאות נפשית ואמון ללא משפחה.

במציאות יש זהות. וזהות היא זהות. זהות בעם ישראל היא זהות רוויה. זהות שיש בה דקדוקי הלכה מיקרו־אטומיים ופירושי מקרא עמוקים. זהות שיש בה כבוד תלמידי חכמים לרב ראשי אמיץ שכל האיחוד האירופי והרפורמים נלחמים בו. זהות שיש בה גוף. מהות. שהרעיונות הם רק הפועל היוצא של השורשים האלו, אך לא באים להחליף אותם – דבר שיאבד להם את זכות קיומם.

 

כשמתנתקים לרעיונות דמיון מופשטים, כשזה מה שממלא את העולם הערכי של האליטה, כשלשפה אין אחיזה של שורשים, אז אפשר במילים נאורות לגרש יהודים מביתם, למסור 40,000 נשקים לאויב, לתת לו את עתודות הגז שלך ולפרק את הזהות היהודית של המדינה, זהות שהיא מלכתחילה הסיבה והתכלית העצמית שלשמה התאספו לכאן יהודים מכל קצוות תבל והוקמה אותה מדינה, זהות המחייבת את המשך קיומה.

זהו מאבק מלך ההתפלספות במלך הנצח.

המלך המשוגע ממשחקי שפה – מול המלך היהודי.

זה מאבק של החיים מול ההזיות.

והחיים הם שינצחו. זה ודאי. כשנתחיל לחיות.

 

 

 

 

קרא עוד ←
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

המהדורה הדיגיטלית

שו״ת סמס

שו"ת- ויגש

להמשך קריאה »

עשו לנו לייק

אודות עולם קטן

עולם קטן הוא עיתון שהחל לצאת לאור בפסח 2004 והפך במהרה לעיתון אקטואלי שבועי הכולל טורי פרשנות, כתבות, ראיונות עם אישים דתיים ואחרים, לצד מאמרים תורניים.

כתבות אחרונות

אם זה המצב, נשאר רק לפרגן

לפעמים כדי לדעת את ההלכה צריך לפתוח את ספרי ההיסטוריה

רב המאחד

הפרסום בעולם קטן עובד

לפרסום באתר/ במגזין או בעיתון

  • office@okm.co.il
  • עדן 050-903-1533

מה אתם מספרים?

© כל הזכויות שמורות לעולם קטן 

תקנון

עיצוב האתר NDESIGN

הצטרפו לעידכונים בוואטסאפ

גלילה לראש העמוד