Facebook Twitter Youtube

כותרות חמות :

  • המדריך – שמיני
  • בעגלה ובזמן קריב
  • צירי הלידה של עם ישראל
  • מלחמות הראי"ה
  • נבואת הרב התגשמה
  • ידידי, השכחת?
  • מצוינות מדעית ונאמנות למסורת היהודית
  • יהודית ומשה מונטיפיורי של דורנו
  • כאן גונבים בכיף
  • המלחמה על התרג'ום
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
בלוג
ראשי » בלוג (עמוד 10)
מערכת עולם קטן דצמבר 29, 2022 4:32 pm אין תגובות

מדינת היהודים או להט"ביסטן, זו השאלה

האזנתי פעם להרצאה משעשעת על התהיות ה'מדעיות' של גאוני הדת בספרד, שניסו להעניק הסברים תאולוגיים לקיומן של חיות שאינן מוזכרות בתיבת נח ביבשת החדשה שנתגלתה באמריקה. המענה שנתקבל על דעתם היה שחיות מסוימות הועברו מיבשת אחרת על כנפי מלאכים, וחברי לחש אז לאוזני: "ככה זה כשקודם מגרשים את כל היהודים ואז מנסים לחשוב לבד".

מדינת ישראל, כמו מדינות מערביות אחרות, מופצצת זה כמה עשורים בערכים של מוסר אלטרנטיבי שנרקחו בבית היוצר של אידאולוגיות שהנחת היסוד הבסיסית ביותר שלהן היא שיש לפסול כל עיקרון ישן מתוך הנחה שכל תרבות שקדמה להן פסולה מן היסוד, ולכן שיש להחליף כל ערך, כל מוסכמה, כל סוג של נורמטיביות מובנת מאליה, כל קטגוריה קיימת ומקובלת, בערך הפוך ממנה.

עתה הציבור נדרש להאמין שלתקופה הנוכחית יש משהו להציע שערכו גדול יותר מסך כל הניסיון והידע האנושי שהצטבר בכל התרבויות לאורך כל הדורות. היהירות המגלומנית הזו, הגובלת במופרעות נפשית, מזכירה לי את הערתו המבדחת של חברי: ככה זה כשקודם כול פוסלים את כל חוכמת האנושות ואז מנסים להמציא אותה מחדש.

הרצון לאסור אפליה בנתינת שירות, כך שכל אולם אירועים יחויב להיות 'ידידותי ללהט"ב' למשל, שקול לרעיון לחייב את כל המסעדות להיות 'ידידותיות ליהודים מאמינים', קרי בעלות תו הכשרות המחמיר ביותר. ועם כל זעקות השבר על כפייה דתית, היא משהו שמעולם לא עלה על דעתם של יהודים דתיים לכפות

החושבים מחדש מציעים לנו היום סחורה פגומה ביחס ישר בין מוחם הפרטי המוגבל לבין כלל הידע האנושי המצטבר, שהושג בדורות רבים מאוד של ניסוי, טעייה שהיו לה תוצאות טרגיות, הסקת מסקנות וניסיון לשפר.

ה'חושבים בכוחות עצמם' מנסים לחשוב מחדש על ערכים בלי להבין כלל מהם ערכים: תרבות היא מאמץ משותף למשטר את סך כל ההתנהלויות של בני האדם מתוך הבנה שכל אדם מעצם קיומו ממש מגביל את חירותו של הזולת. ההבנה הזו, שחסרה להם, נדרשת כדי להבין שאין שום מצב עניינים שבו אפשר להעניק זכויות, לבטל 'כפייה' ולהעניק חירויות בלי לגרום עוול, להגביל חירות ולכפות בבריונות את 'ערכיהם' על אחרים. וכך גם אם הכוונה המקורית שלהם היא להביא לידי חברה חופשית יותר, נעימה יותר ואלימה פחות, פועלם מביס את מטרתם על ידי רמיסה ברגל גסה של כל האיזון העדין שהצלחנו להשיג בעמל הדורות, שמאזן בין ההכרח להגביל חירויות ובין הרצון להמעיט בכפייה ככל האפשר.

הסחורה הפגומה משווקת לציבור באמצעות ניסוח ומסגור ערך אגב התעלמות מכל צידו האפל והשתקה בריונית של מי שמנסה להרביץ מעט בינה במוחם האטום. הבעיה היא שהם מצליחים להפיץ את איוולתם ולבלבל גם חלקים מהציבור התבוני בעזרת אותם ניסוחים חד-צדדיים מטעים.

ניסוח השאלה אם ראוי להרשות לבעלי מקצוע או לבעלי עסק למנוע שירות בשם אמונה דתית עשוי לגרום לשומע תחושות לא נעימות של אפליה והדרה. אבל את אותה שאלה בדיוק אפשר לנסח גם כך: האם מתקבל על הדעת לכפות על יהודי מאמין לעבור על איסורי דתו בשם אי-אפליה? כל אחד מהניסוחים מוביל למסקנה הפוכה. התשובה, כמובן, היא שצריך למצוא את האיזון הנכון. במצרים למשל החוק אוסר על מציל להציל אישה מטביעה, זו עבירה על חוקי האסלאם. כל תרבות מוצאת את נקודת האיזון שלה, ואנחנו כבר השגנו אותו עד שהגיעו האידאולוגים השטחיים מוכי האמונה האווילית כאילו אפשר לכפות תו תקן אחיד מוגדר לסך כל פעולות האדם, ועוד בשם החירות, האחווה והשלום הנצחי.

ברור לכל מי שמעוניין להפעיל היגיון שכפיית תו תקן אחיד להתנהלות אנושית, מעוגן בחקיקה ונאכף על ידי מערכת אכיפה הוא ההפך המוחלט מחירות, שכפיית 'אחווה' היא עילה אינסופית לפילוג, וששנאה והדרך המהירה ביותר לגרום למלחמת כול בכול. והיי, אם היה באמת כה קל ופשוט להחיל כללי התנהגות נאותה, האנושות הייתה מתפתחת כבר בתקופה הפרה-היסטורית לכלל התרבות המודרנית שזכינו לחיות בה. זה ההפך המוחלט מפשטות.

הרצון לאסור אפליה בנתינת שירות, כך שכל אולם אירועים יחויב להיות 'ידידותי ללהט"ב' למשל, שקול לרעיון לחייב את כל המסעדות להיות 'ידידותיות ליהודים מאמינים', קרי בעלות תו הכשרות המחמיר ביותר. ועם כל זעקות השבר על כפייה דתית, היא משהו שמעולם לא עלה על דעתם של יהודים דתיים לכפות. חברה מגוונת ומפותחת מציעה מגוון של שירותים לטעמים שונים זה מזה, וכל אחד יכול למצוא את השירות הרצוי לו ושהוא רצוי לנותני השירות. רק שוטים מוחלטים יכולים להעלות את הרעיון שכל עסק קטן אמור להציע את סך כל המגוון לכל סוג קהל אפשרי.

אפשר לשאול: האם כל רופא חייב לעשות כל פרוצדורה רפואית? ואז נראה כאילו התשובה היא תמיד כן.
ואפשר לשאול את אותה שאלה כך: האם יש לחייב כל רופא לבצע פרוצדורות שהוא מאמין, כאיש מקצוע, שלא רק שאינן מרפאות, הן אף מזיקות לבריאותו של המטופל ומטילות בו מומים, כמו למשל 'טיפולים' הורמונליים, סירוס כימי לילדים וקטיעה בלתי הפיכה של איברים בריאים? ופה התשובה חייבת להיות שזו לא זכותו לסרב אלא חובתו כאדם וכרופא.

האם יש להתיר לבעל עסק לסרב להעניק שירות לאנשים שמייצגים ערכים המנוגדים לערכיו? זה תלוי בצידה השני של הסוגיה: האם יש לחייב כל אדם לצרוך את שירותיו מכל נותן שירות גם אם אינו מחבב אותו?

מענה על שתי השאלות מציב בעיות שלעולם לא ניתן לפתור, ולכן אין לערב את המדינה בסוגיות האלו כלל. האם יש לחייב חיילת לעלות על טרמפ במכונית שבה ארבעה גברים ערבים? ברור שלא. אם כך, מדוע החליטה המדינה לחייב כל נהג או נהגת מונית לאסוף כל נוסע ללא הבחנה? נהגת עשויה למצוא עצמה נאשמת באפליה גזענית רק כי ניסתה להימנע מסיטואציה דומה לזו של החיילת בטרמפ.

מדינת ישראל הייתה תמיד מופת של סובלנות במובן הזה שנדחסו לתוכה אנשים ממגוון תרבויות, אמונות ומנהגים, וכל אחד הצליח למצוא את המקומות המתאימים לו ולא ניסה לכפות את צרכיו על מי שלא יכול או לא רוצה לספק אותם. ועם כל הזעקות התמידיות על כפייה דתית, הכפייה הדתית מעולם לא הגיעה לרמה של הכפייה הלהט"בית, שתובעת במפגיע שאנשים יעברו על דתם כדי לשרת אותם

את כל הבעיות הללו החברה הליברלית כבר פתרה: מינימום התערבות של המדינה בענייני הפרט מתוך הבנה שאומנם אין לצפות מבני אדם להתנהג תמיד אל כל אחד על פי כללי הנימוס המופתי, אבל ברור גם שכל ניסיון להפוך את מנגנוני המדינה לגננת שתמשטר כל התנהגות הוא פתרון גרוע עשרת מונים מהבעיה. ואגב, אפילו גננות יודעות שרצוי להתערב כמה שפחות.

מדינת ישראל הייתה תמיד מופת של סובלנות במובן הזה שנדחסו לתוכה אנשים ממגוון תרבויות, אמונות ומנהגים, וכל אחד הצליח למצוא את המקומות המתאימים לו ולא ניסה לכפות את צרכיו על מי שלא יכול או לא רוצה לספק אותם. ועם כל הזעקות התמידיות על כפייה דתית, הכפייה הדתית מעולם לא הגיעה לרמה של הכפייה הלהט"בית, שתובעת במפגיע שאנשים יעברו על דתם כדי לשרת אותם.

חופש דת ופולחן, וכמוהו גם החופש להעניק שירות או לסרב להעניקו, הם זכויות אדם בסיסיות בהרבה מזכותן של קבוצות מיעוט לכפות על כל סוגי השירות הקיימים לשרת אותן גם כאשר דתם אוסרת זאת עליהם. ואולי לא מיותר היום לציין שישראל היא מדינת היהודים ולא מדינת הלהט"ב. ואם ארגוני הלהט"ב ימשיכו להתעקש שהדת היהודית מנוגדת לאמונתם המינית, יש להעביר להם את המסר שאם הברירה היחידה שהם משאירים היא לבחור בין יהודית ללהט"בית ללא אפשרות לפשרה, המדינה תהיה רק יהודית ולא להט"בית בכלל.

 

 

קרא עוד ←
גלי בן חורין דצמבר 25, 2022 12:18 pm אין תגובות

מילים מתייוונות מנוונות את כל התרבות

השבוע התארח בפורום קפה שפירא מרק לוגובסקוי, מחבר הספר 'אתאיסט בגוש קטיף' על החוויות האישיות שלו מהגירוש מגוש קטיף. בעקבות המפגש נוצר דיון סוער סביב השאלה אם פקודת הגירוש הייתה בלתי־חוקית, שדגל שחור מתנוסס מעליה, מהסוג שצה"ל עצמו קבע שחובה לסרב לה. הטיעון הנגדי נטען בשם ערך הממלכתיות המקודש. מחד גיסא, גירוש יהודים מבתיהם בארץ ישראל עומד בסתירה מהותית לחוזה הציוני: בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, למצוות ההתיישבות בה ולאיסור המוסרי לעקור אנשים מבתיהם על לא עוול בכפם. מנגד – מאבק כנגד החלטות חוקיות של ממשלה שנבחרה דמוקרטית חותר תחת הלגיטימיות של עצם קיומה של מדינת ישראל ויש בו סכנת התפוררות לכאוס של "איש הישר בעיניו יעשה".

גירוש גוש קטיף כפה התנגשות בין שני ערכים, שכל אחד מהם בסיסי, מהותי ומקודש. אנשים שהשתתפו בהחלטה הטילו על הציבור דילמה בלתי־פתירה בקנה מידה תנ"כי.

ניתן להרחיב מאוד את טווח הדעות וההתנהגויות במסגרת ההגדרה 'תרבות יהודית', אבל לא ניתן להרחיב את המושג 'תרבות יהודית' כך שיכלול 'תרבות נוכרית'. מתייוון, מתוקף הגדרה, הוא יהודי־נוכרי. זו סתירה לוגית, פרדוקס בלתי־פתיר.

למרות ההשקה הברורה בין הימים ההם והזמן הזה, אין בכוונתי לטעון כאן שתומכי הגירוש משולים למתייוונים, אלא להאשימם בחטא עצום בהרבה, שמקורו בחטא שחטאו המתייוונים לתרבות האנושית בכללותה.

שתי התרבויות, ההלניסטית והיהודית, הוכיחו מזמן את גדולתן. בשתיהן הייתה תרומה חסרת תחליף לקידום האנושות. השוואה אובייקטיבית בין התרבויות עשויה להביא אנשים ראויים להעדיף – רציונלית – את ההלניסטית על פני היהודית. וגם להפך.

אלא שלהבדיל מהאדם היווני – שהיה חלק מתרבות אוניברסלית שכבשה עמים ואימצה לעצמה את חוכמתם – האדם היהודי הוא שילוב בל ינותק בין הולדה למורשת תרבותית. יהודי הוא מי שאימו יהודייה ואביו הוא התרבות היהודית. יווני היה יכול לבחור לעצמו תרבות אחת מתוך שלל תרבויות העולם. בניגוד למונותאיזם, התרבות ההלניסטית הפגאנית דגלה בריבוי אלים, ריבוי אמיתות ורב־תרבויות. האדם היווני הוא אזרח העולם במהותו ממש, תרבותו אוניברסלית ואקלקטית. יווני לא חייב להיוולד ביוון. די לאדם לאמץ תרבות הלניסטית והרי הוא יווני. אלא אם כן מדובר ביהודי.

וניתן היה לדמות, שהתרבות הפוסטמודרנית הנוכחית השוללת את מושג 'האמת האובייקטיבית' היא תוצר ישיר של הפגאניות היוונית. אלא שנהפוך הוא: אנחנו הולדנו את הכשל הזה. אנחנו הוצאנו מקרבנו את תופעת המתייוונים.

האדם היהודי הוא מי שנולד לאם יהודייה ולתרבות יהודית. רק על פי היהדות, עם ותרבות – חד הם. זה עצם מהותו, זו משמעות המושג 'יהודי', והדבר כלל אינו נתון לבחירתו. ואם כי כנראה לעולם לא נכריע את הוויכוח הפנימי בשאלה מה כלול בטווח ההגדרה ל'יהודי' ומהן המחויבויות ההכרחיות לתרבות היהודית שמחוץ להן אדם אינו יכול עוד להיחשב יהודי – מה שברור שלא ניתן לכלול בהגדרה 'יהודי' את "מי שאימץ לחלוטין תרבות נוכרית ליהדות".

לדעתי, הוויכוח עצמו הוא חלק משימור התרבות היהודית. ולדעתי גם ניתן להרחיב מאוד את טווח הדעות וההתנהגויות במסגרת ההגדרה 'תרבות יהודית', אבל לא ניתן להרחיב את המושג 'תרבות יהודית' כך שיכלול 'תרבות נוכרית'. מתייוון, מתוקף הגדרה, הוא יהודי־נוכרי. זו סתירה לוגית, פרדוקס בלתי־פתיר.

התרבות היהודית היא שהוציאה מקרבה את תופעת ההתייוונות וכך החדירה לעולם תיבת פנדורה – בני אדם שהם התממשות הבשר של סתירה לוגית. הורשנו לעולם תופעה קיימת, בלי היתכנות לקיומה: משהו שאינו זהה לעצמו. יהודי־שאינו־יהודי. כך הפצנו בעולם, דרך בני אדם חיים, תופעה חסרת היתכנות, שכל אחד ממרכיביה הוא יסוד כאוס המחולל חורבן בכל אשר יפנה. ומאחר שהגנום היהודי בורך בכושר שכלי מיוחד, יהודים המתכחשים לעצמם הם כוח הרס בסדר גודל קוסמי.

כל זה אינו כלל במישור הפילוסופי המופשט. הוא פועל יוצא ותוצר של בני אדם שנפוצו לכל העולם תוך כדי היותם סתירה מהלכת. אותם אנשים נדרשים בכל רגע להצדיק את קיומם האבסורדי באמצעות הרחבה ומתיחה של מושגי השפה כך שיכללו בחובם את סתירתם. הם משדלים את האנושות – אשר בדרך כלל משתדלת לשמר תפיסות הגיוניות – להאמין שבעקרונות סותרניים מתקיימת תבונה נעלה נסתרת או סוג של מוסריות הנשגבת ממוחו של ההדיוט הכבול להיגיון.

מי אם לא שר חינוך יהודי במדינה היהודית היה יכול להמציא סתירה מוחלטת כמו "האחר הוא אני" ואז לכפות את האבסורד על המציאות, שעד היום מפלבלת בעיניה מהלם ומתדהמה? רק עם שממנו יצאו מתייוונים – קרי יהודים־שאינם־יהודם מתוקף הגדרה – היה יכול להנחיל את הרעיון ש"אני זה מה שאני לא" מתוקף הגדרה. זאת בניגוד ליוונים, שתרמו בין היתר את שלושת כללי ההיגיון: "(א) דבר זהה לעצמו; (ב) דבר לא יכול להיות הפכו; (ג) אין אפשרות שלישית". מתייוון הוא סתירה של כל שלושת הכללים גם יחד.

הצורך היומיומי של המתייוון להצדיק את קיומו הפרדוקסלי הכריח את היהודי שאינו הוא להרחיב את גבולות התודעה כך שתכיל סתירות. הוא נצרך למצוא דרכים להרחיב את טווח ההגדרה ל'יהודי' ולמתוח ולהרחיב את ההגדרה כך שתכלול גם 'עבודת אלילים' ו'אי קיום מצוות היהדות'.

כך הפצנו בעולם, דרך בני אדם חיים, תופעה חסרת היתכנות, שכל אחד ממרכיביה הוא יסוד כאוס המחולל חורבן בכל אשר יפנה. ומאחר שהגנום היהודי בורך בכושר שכלי מיוחד – יהודים המתכחשים לעצמם הם כוח הרס בסדר גודל קוסמי.

זו עובדה היסטורית שמארץ ישראל נפוצו מתייוונים, שהדביקו את האנושות ברעיון מבטל־התבונה, כאילו שכל הגדרה וכל מושג ניתנים להרחבה עד כדי החלת שלילתם. כך הפצנו צורת חשיבה מעוותת שמתירה את פרימתה של כל הגדרה. התרבות ההלניסטית מתאפיינת בחתירה להבנת המציאות באמצעות גידור נאות של פיסותיה: כל מילה ומושג המוגדרים כראוי ונקיים מסתירות.

לעומת זאת המתייוונים – בניסיונם להפוך ליוונים – לא יכלו אלא להרחיב ולפרום את המושגים שהיוונים עמלו להבנות. כך יותר משהתרחקו מזהותם היהודית, הם הרחיקו מעצמם עוד יותר את האפשרות חסרת ההיתכנות להיחשב כיוונים.

ותראו לאן הגענו: למושג 'ממלכתיות'. יש רגע הולדת. הרב קוק, הפילוסוף הגדול של הציונות הדתית, ניסח והגדיר אותו. הרב קוק חשב על מדינת יהודים כיחידה אורגנית אחת – המדינה היא גוף, והיהודים בה – נפש. והנה הגענו למצב שבו הממשלה, המשולה למוח – האיבר המושל באדם בדימוי הגוף־נפש של ישראל – דוחה את הנשמה ומסלקת אותה מהגוף. וכל זה נעשה תחת המושג 'ממלכתיות', שאיבד כך כל פשר והפך למושג 'מתייוון'.

זו לא תופעה שמתחילה ונגמרת בשפה. מילים הן דגלים. בני אדם מוכנים להקריב את חייהם למען הדגל. כל מה שנחוץ לאויב של תרבות מסוימת כדי להביא להתאבדותה, הוא רק להפוך על פניהם את הערכים שהדגל מייצג ואז להניח למקדשי הדגל להשמיד את עצמם למען דגל כוזב, שנראה כמו הדגל האהוב, אלא שתוכנו רוקן, נחמס והוחלף בכל מה שלא אמור להיות יקר ואהוב.

'ממלכתיות' היא דגל ראוי לחיות ולמות למענו. זהו מושג רחב יריעה, שניתן להטעין ולתרום לו ערכים חדשים ולהרחיב את גבולותיו כדי לשמר אותו מפני התנוונות. אבל לא ניתן להרחיב את המושג כך שיכלול את הפכו. 'ממלכתיות' ישראלית לא יכולה לכלול "הקמת בית לאומי לעם הפלסטיני בארץ ישראל", וזה בדיוק מה שעשה הגירוש בשם דגל כוזב – 'ממלכתיות' שעברה תהליך התייוונות.

אנחנו מוצפים היום במושגים מתייוונים, מושגים מתחזים, שתוכנם סותר את ייצוגם המילולי. כל מהותם היא הרס, ריסוק וחורבן: הרס השפה, הרס התבונה, ריסוק הברית הקדושה בין מושגי התבונה לבין המציאות. וכך – חורבן המציאות עצמה.

בכל פעם שפורצים את גדרות המילה, המציאות נמלטת מתוכה. השפה היא גשר בין התבונה למציאות הממשית. מילים מתייוונות הם נתק המציאות מהשכל.

אדריכלי חטא גוש קטיף שניסו לכבס את פשעם ועל דרך המניפולציה בשפה המירו את המילים 'גירוש' ו'טרנספר' במילה 'התנתקות' – ביטאו כך בדיוק את כל מלוא חטאם: בניסיון לנתק את הקשר ההכרחי בין מילה לתופעה, כדי להצדיק ולנרמל ביתוק החוזה הבסיסי ביותר בין המדינה לאזרחיה, החדירו לחברה בישראל את יסודות הכאוס, הכשירו עבור כל שקרן את היכולת להפריש בין הבטחה למימוש, בין תיאור מציאות לבין מה שבאמת מתקיים. כך יכלו קציני צבא להתגייס להגנה על שקריו של דובר צה"ל בטענה האבסורדית של 'פגיעה בממלכתיות', כאילו במושג 'ממלכתיות' מגולמת הזכות של צה"ל לשקר לאזרח. 'מתייוון' הוא סתירה מהלכת. חוקי הלוגיקה קובעים, שמסתירה נובע הכול. ההיסטוריה היהודית נגועה במתייוונים, שבעצם קיומם ממשיכים לגלם קרע והתנתקות בין התבונה למציאות. נתק שכזה משמעו התאבדות.

'מתייוון' הוא סתירה מהלכת. חוקי הלוגיקה קובעים, שמסתירה נובע הכול. ההיסטוריה היהודית נגועה במתייוונים, שבעצם קיומם ממשיכים לגלם קרע והתנתקות בין התבונה למציאות. נתק שכזה משמעו התאבדות

בימים ההם הוציא העם היהודי מקרבו זרע של פורענות – בני אדם שבעצם קיומם הם סתירה לוגית, שיכולים להצדיק את קיומם הבלתי מתקבל על הדעת לעצמם ולסביבה רק באמצעות החרבת התבונה. הם היו בני אדם בשר ודם. היום אנו מתמודדים מול העיוות שקיומם יצק לתוך התרבות היהודית והתרבויות שנוגעו בנגע הפרדוקס והאבסורד. ולכן, באופן אבסורדי עלינו להתייוון קצת בעצמנו – לאמץ במלוא הרצינות את המחויבות להבנות ולתאר את המציאות על פי הגדרות מדויקות, נאותות ונטולות סתירות פנימיות, לדבר רק דברי אמת ולדייק בדיבורנו, להדביר כל מושג שעבר התייוונות ואינו עוד זהה לעצמו.

וגם בכך לא די: השיח הציבורי מוצף היום בהרבה כל כך הבלים אבסורדיים, עד שנראה שאין ממנו מנוס, שזו רוח התקופה ושאין ברירה אלא לנסות להתאים את עצמנו אליה. פה ברצוני להציע צו מוסרי: על כל מי שטרם טומטם ליסוד, שתפיסת המציאות שלו נותרה בריאה, ששכלו נשמר ולא איבד את ההיגיון לדעת – לראות עצמו מחויב אישית לבלימת הפצת הנגע; להגיב מייד כנגד כל דבר הבל אבסורדי שמזהם זיהום אקולוגי, פוגע ומעוות את מרקם המציאות בכללותה.

 

קרא עוד ←
אודי בן חמו דצמבר 15, 2022 3:21 pm אין תגובות

מוקש ושמו חמלה

"אתה יודע, שמתי לב כיצד פרסומות ברשתות החברתיות מנסות לעבוד עליי, ושמתי לב גם שאני סתם שונא חרדים…"

את הדברים המרגשים והמפתיעים האלה אמר לי חניך במכינה מעורבת לאחר סדרת הרצאות על השפעת רעיונות על חיינו, על הנדסת תודעה בתחומים רבים ועל שכולנו כלואים לעיתים רבות בכלא תודעתי ללא מחשבה חירותית ומשוחררת ביחס לתחומים רבים.

ביקשתי ממנו מייד, אם יוכל כמובן, לכתוב לי את זה בשני עותקים ממוסגרים כדי שאוכל להראות לאשתי שהמאמץ השתלם…

במפגש האחרון עסקנו ב'רעיון־העל' שמשפיע על כל מערכות חיינו, וממש לא הופתעתי להיווכח בסקרנותם של בני נוער וביכולתם להבין ולהפנים באיזו מציאות אנו חיים ומהם ההשלכות של רעיון זה.

לָרוב מפגש בלתי אמצעי עם בני נוער נותן תקווה ומוכיח שאם רק מציגים דברים בבהירות ופשטות, מוצאים שיש על מי לסמוך.

בעולם כזה, שבו כל מי שנתפס כחלש מקבל באופן אוטומטי נקודות בונוס בדיון הציבורי, קשה מאוד להתמודד.הפלשתינאים, שקלטו את רוח התקופה הזו, מסרבים שנים רבות לשקם את עצמם ולבנות את חייהם ברווחה. כך הם רוכבים על האופנה התרבותית שקידם אדוארד סעיד, האב המייסד של התאוריה הפוסט־קולוניאלית המבקשת לפרק את המערב היות שהוא – העולם המערבי והאירופי – השתלט על המזרח ודיכא אותו

מערכת ההפעלה

בשנים האחרונות חדר לחיינו מושג עוצמתי בעל השפעה מרחיקת לכת – 'פרוגרסיביות'. מערכת ההפעלה הפרוגרסיבית מסתכלת על המציאות – בדגש על כל מערכת יחסים חברתית – כעל מלחמת מעמדות אחת גדולה בין מדכאים לבין מדוכאים, בין קורבנות למקרבנים. כך אם אתה גבר, לבן ומערבי, אתה המדכא האולטימטיבי, בין אם ידעת על כך ובין אם לא, והיחס שתקבל מהמערכות השונות לעיתים קרובות יהיה בהתאם. לא פשוט בכלל.

שיח על מערכת ההפעלה התרבותית הסמויה הזו הוא הכרחי היות שלאחר חשיפתה נוכל לראות כיצד היא משפיעה על חיינו במקומות רבים ואף על אנשים רבים שציפינו שיהיו חסינים מפני תפיסה מקולקלת זו.

ללא הבנת הנחות היסוד של התפיסה לא ניתן כלל להתווכח עם בר פלוגתא פרוגרסיבי, היות שכבר בנקודות הפתיחה יש מחלוקת עקרונית.

מבלי להבין את התפיסה לא ניתן להבין את הקושי ביחסים בינלאומיים, למשל, התובעים הפעלת כוח ועוצמה; לא נבין את הרצון לשנות את השפה לְא־מגדרית מטורללת, משום שלשיטתם השפה הגברית היא כלי לדיכוי הנשים; לא נבין מהיכן האובססיה לקדם אוכלוסיות של בעלי מוגבלות בכל מחיר, גם במחיר פגיעה בערכים אחרים; ולא נבין את הענישה המקילה של בתי המשפט למעשי אונס ורצח נוראיים של בני עוולה ערבים כי עשו זאת עקב היותם 'מדוכאים' ועוד כהנה וכהנה.

כאמור, השיח הפרוגרסיבי תופס כל מערכת יחסים כמדכאת, והדיכוי יכול להיות רק מצד אחד, ללא שום ענייניות ובחינת כל מקרה לגופו. לצורך העניין, נשים לא יכולות להיות סקסיסטיות כלפי גברים, ושחורים לא יכולים להיות גזענים כלפי לבנים. נוסף על כך, שנאה של ה'חלש' כלפי ה'חזק' לעולם תהיה ראויה ומותרת, אך לא להפך. מצדדי התפיסה אף מקדמים הבעת חרטה תמידית ופעולה אקטיבית לקידום הצד המדוכא. כך הולכים ומנפצים פסלי מנהיגים כי היו 'לבנים פריבילגיים' ודיכאו את הילדים המדוכאים, לבנים מנשקים את רגליהם של שחורים בארה"ב בטקסים הזויים כדי "לנקות את עברם", מוציאים מחומרי הלימוד יצירות של שייקספיר לא כי היה אנטישמי אלא כי היה לבן מדכא ועוד לא מעט דוגמאות מטורללות, והכול בשם אותה תפיסה.

'פריבילגיה לבנה' ו'גזענות מערכתית'. תזכרו את המושגים האלה.

אני מניח שברגע זה יהיה מי שמייד יקפוץ ויאמר: "מה אתה נסחף?" אך העניין הוא היכולת לזהות מגמות ההולכות וצוברות תאוצה ולא רק התרשמות מהכאן והעכשיו. כדאי לעצור מחלה מורכבת תרבותית בתחילת דרכה בתקיפות ולא לחכות להתפשטותה.

המזרחן ד"ר מרדכי קידר סיפר בעבר כיצד בהיותו איש 'נתיבות שלום', תנועת האחות הדתית של 'שלום עכשיו', התארח בעזה בלשכתו של ערפאת יחד עם כמה 'פעילי שלום'. קידר, כדובר ערבית, ישב ליד ערפאת והיה עד לשיחה של ערפאת עם יועצו, אבו רודיינה.כשנכנס ערפאת ושאל את אבו רודיינה "מי אלה?" קרץ היועץ ואמר לו: "מתנועות השלום". "ומה נגיד להם?" שאל ערפאת. ולהפתעתו של קידר ענה אבו רודיינה: "את הזבל הרגיל"

הסיבוב שעושה עלינו העולם

בעולם כזה, שבו כל מי שנתפס כחלש מקבל באופן אוטומטי נקודות בונוס בדיון הציבורי, קשה מאוד להתמודד.

הפלשתינאים, שקלטו את רוח התקופה הזו, מסרבים שנים רבות לשקם את עצמם ולבנות את חייהם ברווחה. כך הם רוכבים על האופנה התרבותית שקידם אדוארד סעיד, האב המייסד של התאוריה הפוסט־קולוניאלית המבקשת לפרק את המערב היות שהוא – העולם המערבי והאירופי – השתלט על המזרח ודיכא אותו.

כך למשל מחנות הפליטים ביהודה ושומרון ובעזה כבר יכלו מזמן להפוך לשכונות יוקרה לאור הכסף הרב ששפכו עליהן מדינות רבות. אך הפלשתינאים יודעים שברגע שיצאו מ'מנהרת האומללות' הדמיונית ויציגו תמונת מציאות משופרת ומודרנית, יאבדו מייד את הקלף הכי חזק שלהם – היותם 'מדוכאים'.

אף שאנטישמיות לעולם לא הייתה צריכה סיבות לקיומה, התרבות הנוכחית רק מעצימה אותה ואף נותנת לה תוקף וצידוק 'מוסרי': היות שהיהודים הם חזקים, הרי הם מדכאים ונגדם יש להילחם.

 

 

אידיוטים שימושיים

הביטוי 'אידיוטים שימושיים' הוא כינוי שתיאר את תומכי ברית המועצות במדינות המערב והיחס שהעניק להם המשטר הסובייטי. המונח תיאר את היחס הנאיבי של אותם תומכים כלפי המעשים של סטאלין, וכיצד אותו צורר ניצל אותם באופן ציני להשגת מטרותיו.

המזרחן ד"ר מרדכי קידר סיפר בעבר כיצד בהיותו איש 'נתיבות שלום', תנועת האחות הדתית של 'שלום עכשיו', התארח בעזה בלשכתו של ערפאת יחד עם כמה 'פעילי שלום'. קידר, כדובר ערבית, ישב ליד ערפאת והיה עד לשיחה של ערפאת עם יועצו, אבו רודיינה.

כשנכנס ערפאת ושאל את אבו רודיינה "מי אלה?" קרץ היועץ ואמר לו: "מתנועות השלום". "ומה נגיד להם?" שאל ערפאת. ולהפתעתו של קידר ענה אבו רודיינה: "את הזבל הרגיל".

הלב הרחום והחנון של היהודים המאופיינים כביישנים, רחמנים וגומלי חסדים, מנוצל בציניות לקידום מטרותיהם של הרעים שבאויבינו, תוך כדי שימוש בבלוטת הרגש של החמלה והחסד. נראה שהנצרות לעולם לא חככה ידיה בהנאה כמו היום.

הכלי הציני הזה אכזרי והזוי ומביא למצבים נוראים של פגיעה באחינו תושבי דרום תל אביב, לדוגמה, בשם חמלה על המסתנן הנתפס כמדוכא ומסכן ותוך כדי התעלמות מבני עמנו והתאכזרות כלפיהם. חפשו 'שפי פז' ברשת.

 

המוקש של הציבור הדתי

ומכאן אנו מגיעים לנקודה: לרעיונות השמאל הפרוגרסיבי אין באמת קונים. העם ברובו נטוע עמוק בערכים מסורתיים, לאומיים וציוניים. וכשזה המצב, הולך השמאל בערמומיות ובמניפולטיביות מתוחכמת וקונה לו (תרתי משמע) נפשות תמימות וענוגות כדי שיקדמו את מטרותיו.

שוב, הכלי היעיל הוא שיח החמלה, והראשונים להתייצב בשורה הראשונה הם חובשי כיפות ומטפחות 'הנאמנים' למורשתם ותרבותם. "עולם חסד ייבנה", לא?

כך למשל, כשבצה"ל, גוף האמור להפעיל אגרסיביות באופן חוקי כדי להשיג מטרות מבצעיות, נכנסות אג'נדות זרות המקדמות התנדבות בקהילה וביקורי בית אצל קשישים וכדומה – הראשונים שיתייצבו יהיו מפקדים דתיים. הרי מי יכול לסרב למיזם חינוכי שכזה? "זה לא סותר", מייד יאמרו להגנתם, וכך, מבלי לשים לב, אט אט הופך צה"ל לשלוחה של החברה למתנ"סים.

למוקש הזה יש דוגמאות רבות, וכולן קשורות לנוכחותו הבולטת של שיח החמלה הפרוגרסיבי מעל כל ערך מאזן.

חמלה ודאגה לחלש הן ערכים ראויים וחשובים, אך יש לבחון אותם בשקלול רחב עם ערכים נוספים של יושר, צדק ואמת ולא רק נהייה אחר רגש גולמי בלבד. כל מתן לגיטימציה להשתלטות של ערך אחד ללא פרופורציה גורמת נזק והיא אסון. כל ברכה צריכה גבולות. מים היורדים ארצה הם ברכה רבה לאנושות, אך כשאינם יורדים בגבולות הראויים, הם מבול המביא להשחתה רבה.

למשל, שיח של קידום נשים ונערות בחברה הדתית הוא דבר ראוי, אך יש להיות ערניים: האם נקודת המוצא היא פרוגרסיבית, שרואה בבית ובמשפחה מקומות מדכאים? או שההנחה היא שהבית הוא המוסד הכי מעצים וחשוב לעם ישראל?

האם הפמיניזם המקודם בחברה הדתית הוא אותו פמיניזם רדיקלי הרואה בכל מערכת יחסים, לרבות המשפחה, מאבק בין מדכאים למדוכאים? או שמא כל כולו נובע מהשלמה והזדקקות הדדית, ברית, שיתוף ותמיכה הדדית ללא תנאי? (מומלץ בהקשר הזה לעיין בחוברת המצוינת של 'שוברות שוויון' על הפמיניזם המשפחתי).

 

מלכודת ה"מאמינ/ה לך"

זוהי כותרת מאמרו של ישי שנרב בכתב העת 'השילוח' מניסן תשפ"א, שבו מתוארת הסיטואציה הקניבליסטית, ששותפים רבים לה לחריצת דין פרימיטיבית בכיכר העיר. את הדברים כתב בנו של עמוס עוז, דניאל, כתגובה לטענות אחותו גליה ביחס לאלימות אביה, לכאורה, כלפיה וכלפי בני משפחתה:

"אתה קניבל עד שיום אחד לוקחים ביס מבשרך או מבשלים את חברך. וההבחנה נוחתת עליך: כמה נורא הוא הקניבליזם. אתה משחזר בליבך את כל מי שאכלת וקיבתך מתהפכת. ובך אתה נשבע – לעולם לא עוד, לעולם לא תיקח חלק בטירוף הזה, גם לא תשתוק, לעולם לא תעמוד נגדו, תילחם בו עד חורמה, לא יישא גוי אל גוי מזלג כל עוד זה תלוי בך. ולמחרת יונח אדם לפניך ותגיד: ממילא כולם סועדים. העובדה הרי מוגמרת. המנה כבר הוצעה לפניי. יש סכו"ם. ברומא התנהג כרומאי, נו, אפילו הנזלל אכל את חבריו – מה זה אכל? בלי מעצורים. הבנאדם התפטם, תראו איזה שמן הוא. כמה בשר על עצמותיו. זה פשוט מעורר קבס וגורם לי לרייר".

דברים כדורבנות.

בהמשך המאמר כותב שנרב כך:

"בני אדם מאמינים בדברים מפני שיש להם ראיות שלהערכתם מצדיקות את ההאמנות הללו. אדם אינו יכול להאמין במשהו רק מתוקף רצונו לקדם אג'נדות חברתיות. הנפנוף בסיסמה הזאת הוא דרכם של אנשים להכריז: 'בירור האמת לא ממש מעניין אותי, אלא רק קידום הערכים שלי, ולכן אני ניצב לצידו של מי שמשתבץ לתפקיד הקורבן בתסריט הנגזר מהם'. בשום פנים ואופן לא ייתכן שאנחנו 'מאמינים' קטגורית למישהם רק כי הם הצד המצויר כקורבן לפי איזו תבנית חברתית שאימצנו". סוף ציטוט.

חמלה ודאגה לחלש הן ערכים ראויים וחשובים, אך יש לבחון אותם בשקלול רחב עם ערכים נוספים של יושר, צדק ואמת ולא רק נהייה אחר רגש גולמי בלבד. כל מתן לגיטימציה להשתלטות של ערך אחד ללא פרופורציה גורמת נזק והיא אסון. כל ברכה צריכה גבולות. מים היורדים ארצה הם ברכה רבה לאנושות, אך כשאינם יורדים בגבולות הראויים, הם מבול המביא להשחתה רבה

שינו את הכללים ולא הודיעו לנו

בפתיחתה של מלחמת לבנון השנייה תיאר גל הירש כיצד אמר למג"ד עודד בסיוק לאחר היתקלות שפתחה את המלחמה: "אנחנו במלחמה, אבל רק אתה ואני מבינים זאת". נזכרתי בסיפור הזה משום שמבלי להכיר את מאפייני התרבות הנוכחית יהיה קשה מאוד להבין מדוע כך נראים הדברים, ובעיקר יהיה בלתי אפשרי להשיב מלחמה במאבק התרבות שאנו מצויים בו.

אנו במלחמה. מלחמת תרבות מורכבת, שבה הכללים השתנו, רק שאף אחד לא הודיע לנו. לכן, טרם פיתוח תוכניות מבצעיות כדאי לפתוח בסקירת מודיעין תרבותית.

ובעיקר, רצוי עוד טרם שנדע מה להשיב לעצמנו ולסביבתנו, סביב כל מיני סוגיות העולות חדשות לבקרים, שלא להצטרף כ'אידיוטים שימושיים' לתופעות רבות המקיפות אותנו.

אם לא נציב עמדה הגיונית, אנושית, יהודית, אמיצה, מבוררת, מקורית, ללא משוא פנים, מתוך העמקה במאפייני התרבות הפרוגרסיבית הלופתת אותנו, לא רק שנחטא לתפקידנו, אלא אף נצטרף לגרועים שבאויבינו.

 

 

 

 

קרא עוד ←
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

המהדורה הדיגיטלית

שו״ת סמס

שו"ת- ויגש

להמשך קריאה »

עשו לנו לייק

אודות עולם קטן

עולם קטן הוא עיתון שהחל לצאת לאור בפסח 2004 והפך במהרה לעיתון אקטואלי שבועי הכולל טורי פרשנות, כתבות, ראיונות עם אישים דתיים ואחרים, לצד מאמרים תורניים.

כתבות אחרונות

אם זה המצב, נשאר רק לפרגן

לפעמים כדי לדעת את ההלכה צריך לפתוח את ספרי ההיסטוריה

רב המאחד

הפרסום בעולם קטן עובד

לפרסום באתר/ במגזין או בעיתון

  • office@okm.co.il
  • עדן 050-903-1533

מה אתם מספרים?

© כל הזכויות שמורות לעולם קטן 

תקנון

עיצוב האתר NDESIGN

הצטרפו לעידכונים בוואטסאפ

גלילה לראש העמוד