כותרות חמות :

המדריך – ראש השנה
המדריך – ראש השנה

המדריך – ראש השנה

מותר לכולם להתפלל בסתר | נדב גדליה

אדם פז (33), נשוי ואב לארבעה, הוא מוזיקאי יוצר, תלמיד ישיבה לשעבר וסולן להקת "בית ספר לנבואה", שהתפרקה בתקופת הקורונה. כעת הוא יוצא בפרויקט ייחודי מסוגו, "המסע האסטראלי של אדם פז" (מסע חוץ גופי, מעין ביטוי כזה, אם תהיתם), שהפך לאלבום ששמו "תפילות לאנשים שאינם מתפללים".

"עשינו הרבה סבבי הופעות עם הלהקה, וכמו כל להקה טובה, כשיש כמה ראשים – זה עשוי להתפרק", אומר פז. "כך התחלתי את הפרויקט החדש והאישי שלי. האמת שלא ידעתי למה אני מכוון. עשיתי בהתחלה סדרת רשת, אחר כך קטעים מצולמים של ספוקן וורד. חרגתי מהרוקנרול ויצא פה ז'אנר חדש בשם 'ספוקן רוק'. היה מעניין לחקור את האומנות ככה, ויצאה כאן אומנות מסוג שפחות מקובל לפגוש במיינסטרים. בעיניי המוזיקה היא רק צינור, אבל הרעיון הוא לפתוח תנועה של דיבור עם עצמך. ובכלל – את הכלי הזה שנקרא דיבור".

מה עשית אחרי שהבנת שיש לך חומר ביד?

"חברתי להראל חדד שהוא חבר טוב, ונכנסנו להקליט את הקטעים האלה. בסוף יש פה בהחלט 'שירים', בהגדרה היבשה, אבל זה די שונה ממה שמקובל. אנשים אומרים היום שהם עושים מוזיקה כדי לשמח אנשים – אבל אני לא בקטע הזה. מעניין לי לעזור לעצמי. האלבום הזה מהדהד לי את עצמי. מעניין לי שדברים בתוכי מתפרקים ונבנים מחדש. כך למשל, באלבום הכנסתי הרבה רפרנסים אישיים מאוד שרק אני מבין אותם".

לדוגמה?

"מצאתי הקלטות של אימא שלי, שנפטרה כשהייתי בן 13, וחיברתי אותן לשירים. באופן כללי, יש כאן שירים סיפוריים יותר שקשה להגדיר במילים. אישית, כאומן, עברתי תהליך. בתקופת הקורונה הגעתי למצב של חוסר הופעות לחלוטין – והבנתי שהיצירה היא לפני הכול בשבילי ולא עבור קהל. הבנתי שאני רוצה להמשיך ליצור בלי להתחשב ברצונות הקהל. ככה יצאה לי יצירה הכי מדויקת ושאני הכי גאה בה. זאת הייתה התרפיה שלי; להתחבר למשהו שאני לא מכיר בי אבל הוא סך כל מה שעברתי בחיים".

אז אם זה לעצמך, מדוע לפרסם את זה?

"אולי יש עוד אנשים שמחפשים סגנון דיבור כזה, חדש. ואולי יש עדיין אנשים שמחפשים לשמוע אלבומים".

האולי עשה את שלו, והפתיע. עברו סך הכול כשבועיים מאז יצא האלבום, ופז מקבל הודעות מאוד מרגשות מאנשים שנתקלים באלבום שלו, בעיקר דרך ספוטיפיי.

"לא ציפיתי לקבל הודעות כאלה", הוא אומר בהתפעלות. "אנשים מלאים פליאה מהשירים, האלבום מרגש אותם ונראה שהוא מטלטל אותם בצורה חיובית. מתברר שאלבום עובר מפה לאוזן ומתגלגל. חבר משתף חבר וזה מגיע לאנשים חדשים. הגענו איתו כבר ל־10,000 האזנות. תשמע, זה מלא. מי דמיין את המספר הזה?! חשבתי שאולי 50 חברים קרובים ישמעו אותו. אומנם עשיתי בילד־אפ לפני וחברים שלי עזרו לי לשתף את הבשורה, אבל עדיין, לא עשיתי אפילו קידום ממומן. זה ממש מסתורי. אלו מספרים לא הגיוניים".

 

 

מעל 80 קבלות שבת

ביום שישי בשבוע שעבר, לכבוד השבת האחרונה של השנה, נערך אירוע השיא של מיזם "קידושישי" מטעם ארגון רבני צהר. ב־81 מוקדים שונים ברחבי הארץ התאספו אלפי משפחות וערכו קבלת שבת קהילתית. במסגרת המיזם, התקיימו בחודשי הקיץ קבלות שבת במקומות רבים בארץ, בשיתוף משפחות דתיות, חילוניות ומסורתיות. האירועים כללו שירים וריקודים לצד הפעלות בנושא השבת והקהילה.

צילום: אורי וויל

 

—-

 

הכותל הקטן

ח"כ צבי סוכות השתתף בתפילת מנחה במניין ברחבת הכותל הקטן. הכותל הקטן, שמצוי ברובע המוסלמי, הוא מקום התפילה הסמוך ביותר להר הבית וחוק השמירה על המקומות הקדושים אינו חל עליו. סוכות חיזק את מתפללי המניין הקבוע על השליחות ועל החשיבות הרבה בשמירה שלהם על המקום ועל הנוכחות היהודית בו.

 

אזכרה לרב וסרלאוף

בישיבת הכותל התקיימה אזכרה לרב יששכר וסרלאוף זצ"ל בהשתתפות מאות אנשים, בהם רבנים, בני המשפחה, אישי ציבור, תלמידיו ותושבי הרובע היהודי.

 

נוטלים לולב – נותנים צדקה

עם התקרבות חג הסוכות והמצווה הייחודית והמרגשת שרבים מהדרים בה – מצוות נטילת ארבעת המינים, חוזר לפעילות המיזם המיוחד של עמותת "נתינת לולב". במסגרתו, ניתן לרכוש סט ארבעת המינים מהודר באופן מקוון, ולתרום את כספי הקנייה לצדקה.

 

לומדות באור הראי"ה

תלמידות כיתה י"ב ברשת החינוך נעם־צביה השתתפו בסדרת ימי עיון וחוויה במדרשת "מעלות הראי"ה" של הרשת. הפעילויות התקיימו בבית הרב קוק בירושלים, לאור תורתם של הראי"ה והרצי"ה קוק זצ"ל. ברשת החינוך נעם־צביה מדגישים כי מדובר בימי עיון לתלמידות החפצות ללמוד תורה נטו: "זו המעלה הגדולה של מדרשת מעלות הראי"ה, שתלמידות באות ללמוד תורה לשמה".

 

רב המשטרה בישיבה

במסגרת סבב שיעורים ושיחות שעורך הרב הראשי למשטרה נצ"מ הרב רמי ברכיהו בקהילות, בתי מדרש וישיבות, מסר הרב שיעור בישיבה הגבוהה "בני רחל", השוכנת סמוך לקבר רחל אימנו.

 

תקציב לעדה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על תוספת תקציב של 4 מיליון ש"ח, נוסף על 3.5 מיליון ש"ח שכבר קיימים בתקציב, עבור פעילות שוטפת של "המרכז למורשת יהדות אתיופיה". המרכז פועל לשימור המורשת והתרבות של קהילת יהודי אתיופיה, לעודד את שילוב בני הקהילה בחברה בישראל ולפעול למתן ביטוי נאות לזהותה העצמית של הקהילה בישראל.

 

שיפור בשירות

בעלות של עשרות מיליוני שקלים השיקה השרה אורית סטרוק את התוכנית לשדרוג השירות הלאומי־אזרחי "עולים מדרגה". ליבת התוכנית היא שינוי שיטת המיונים ושדרוג משמעותי בליווי הבנות בשנת השירות.

 

ביקור סגנית השר בקמפוס

על רקע המאמצים להרחבת מסגרות הלימודים האקדמיים לאוכלוסייה החרדית, סיירה סגנית שר האוצר ח״כ מיכל וולדיגר בקמפוס שטראוס, השלוחה האקדמית של מכללת הדסה, שבו לומדים כ־800 סטודנטים.

 

התוועדות לשנה החדשה

להקת מזמור שיר, אחת מהלהקות הוותיקות במגזר, משיקה כעת חידוש מרענן. לאחר שנתיים של ערבי התעוררות בימי הסליחות, השנה מפיקה הלהקה ערב בעיצומם של עשרת ימי תשובה, בהתוועדות מיוחדת עם הרב אייל ורד. המופע יכלול שירים מהסליחות ומהימים הנוראים, ויכניס את כולנו לשנה חדשה ומבורכת. יום חמישי, ערב שבת שובה, (21.9), היכל שלמה ירושלים. "עת רצון" – כרטיסים בטיקצאק.

 

נפגשות בפוע"ה

למעלה מ־800 בוגרות קורסי תשפ"ג במרכז לימוד פוע"ה התכנסו מכל רחבי הארץ לטקס סיום חגיגי ומרגש שהתקיים בירושלים.

 

מפגן סליחות נשי

כנס סליחות מרכזי לנשים התקיים בבנייני האומה בירושלים בשיתוף ארגון הקירוב העולמי "תפארת" ועיריית ירושלים – המחלקה למורשת מן המזרח.

 

בשאנן חושבים בגדול

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית, נותרו במכללה האקדמית הדתית לחינוך שאנן בחיפה מקומות אחרונים בתוכנית המצוינות הפועלת בקמפוס – תוכנית רג"ב (ראש גדול בהוראה). רג"ב היא תוכנית ארצית לסטודנטיות וסטודנטים מצטיינים, שמכשירה מנהיגים חינוכיים פורצי דרך לצד הכשרתם האקדמית כמורים.

 

בית כנסת על הבמה

״צו הריסה״ היא הצגה חדשה המביאה עלילה על בית כנסת מפואר ובו קהילה מגוונת וענפה  שהצטמצמה עם השנים. עתה נשארו בקושי מניין אנשים ובית הכנסת מט לנפול. בין המתפללים מתעוררת אווירה קשה, ונוסף לכול נשלח אליהם צו הריסה המוביל לתוצאה מפתיעה בסיומה של ההצגה. צו הריסה תוצג בפסטיבל מעגלים 2023, בית מזיא ירושלים, י״א במרחשוון תשפ״ד, 26 באוקטובר, 20:30. לפרטים: https://psik.org.il/events/צו-הריסה

 

כפר סטודנטים חדש

עם תחילתה של שנת הלימודים הוקם ברמלה גרעין סטודנטים חדש של תנועת בני עקיבא. כ־30 סטודנטים כבר קבעו את מקומם בשתי וילות מרווחות שנשכרו עבור הכפר. במסגרת הגרעין יפעלו הסטודנטים בהתנדבות בתחומי החינוך הבלתי פורמלי, הרווחה והחסד בעיר, ויקדמו מיזמים חברתיים נוספים בשיתוף מרכז הצעירים. לפרטים והצטרפות: דוד 0542557685

 

 

החידון של פיני | ראש השנה

לתגובות: pinizeta@gmail.com

 

את המושגים הבאים אתם ודאי מכירים…

 

 

  1. תזרוק, אבל לא ביום הראשון.
  2. בחורף הוא משמש כאף קפוא, ובחג הוא מאכל.
  3. סימן שבשביל קריאת שמע צריך לראות אותו בבירור.
  4. שם משפחתו של ההוא שרץ למשנה.
  5. יחידה בצה"ל שלא אוכלים בראש השנה.
  6. משותף למנוע ולדשא.
  7. יש להם מונה ומכנה.
  8. לאחשורוש היה ספר כזה.
  9. יכולה להפוך לכרכרה.
  10. הוא יכול להיות צהוב או חום כהה, ושני בעליה מתו.
  11. בניה ברבי שר על זאת שמאירה, בחג אנחנו מתכוונים לזו שנוגחת.

 

 

תשובות:

 

 

  1. תשליך.
  2. גזר.
  3. כרתי.
  4. רימון.
  5. אגוז.
  6. ראש.
  7. שברים.
  8. זיכרונות.
  9. דלעת.
  10. תמר.
  11. קרן.
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן