כותרות חמות :

על מה חשוב להקפיד בתכנון אקוסטיקה לאולפן הקלטות?
על מה חשוב להקפיד בתכנון אקוסטיקה לאולפן הקלטות?

על מה חשוב להקפיד בתכנון אקוסטיקה לאולפן הקלטות?

מוזיקה היא תוספת מבורכת במיוחד לחיים של כולנו. עבור מי שיוצר מוזיקה, ההנאה והסיפוק עוד יותר גדולים – ובפרט אם מוקדשת תשומת לב רבה לא "רק" להלחנה ולנגינה אלא גם לאיכות הטכנית של ההקלטה. במאה ה-21 כל אחד וכל אחת יכולים להקים לעצמם אולפן הקלטות ביתי, ועם תכנון נכון הוא יעמוד בסטנדרטים מקצועיים שבעבר אפשר היה רק לחלום עליהם בבית. בפרט כדאי לנצל את כל הידע שהצטבר בנושא תכנון אקוסטיקה לאולפן על-מנת להגיע לתוצאות המיטביות.

מידות החדר

באופן עקרוני עדיף להקליט מוזיקה בחדר שמתאפיין בצורת מלבן ולא בצורת ריבוע. למעשה, כדי להבטיח אקוסטיקה לאולפן ביתי ברמה הגבוהה ביותר האפשרית כל המידות של החדר צריכות להיות שונות זו מזו – הגובה מהאורך, ושתיהן מהרוחב. לדוגמה, חדר בגובה סטנדרטי של כ-3 מ' יהפוך לאולפן מצוין אם הרוחב שלו 2 מ' והאורך 5 מ'.

המיקום של החדר

מבחינת המיקום, ההמלצה היא על חדר פנימי ככל האפשר – גם כדי להקל על מניעת חדירת רעש מבחוץ וגם על-מנת לא להוות מטרד לשכנים. באופן טבעי אי אפשר להסתפק במיקום על-מנת לבודד את החדר שהוא אולפן, ונדרשים גם אמצעים אקטיביים. גם לחומר שממנו עשויים הקירות יש חשיבות, כשקיר בטון או קיר בלוקים עדיף על קיר גבס שיכולות הבידוד שלו חלשות.

המיקום של האלמנטים השונים בתוך החדר

עוד עיקרון בסיסי בהבטחת אקוסטיקה לאולפן הקלטות ביתי ברמה של אולפן מקצועי הוא עיקרון המשולש: את עמדת ההאזנה והרמקולים ממקמים כך שהם ירכיבו משולש שווה צלעות – כלומר המרחק בין הרמקולים יהיה זהה למרחק בין כל רמקול לבין עמדת ההאזנה. האורך האופטימלי של כל צלע הוא מטר, אבל נדרשת גם התאמה למידות הספציפיות של החדר. מבחינת מיקום כל קודקוד, את עמדת ההאזנה יש להציב בסמוך לקיר הקדמי.

אקוסטיקה לאולפן ומניעת הדהודים

אחד האתגרים העיקריים של תכנון אקוסטיקה לאולפן הוא מניעת הדהודים. הצורך נובע מתופעה פיזיקלית שלכשלעצמה היא בלתי מנעת – כשגל קול נתקל בקיר, הוא חוזר אל החדר ובסופו של דבר מגיע אל עמדת ההאזנה. הבעיה היא שההגעה היא בדיליי מסוים ביחס לצליל המקורי, ולכן נוצר הדהוד שפוגם כמובן באיכות ההקלטה.

על-מנת למנוע את התופעה הלא רצויה הזו יש לאתר את הנקודות הספציפיות בכל קיר שבהן מתנגשים גלי הקול, בהתאם למיקום האלמנטים השונים בחדר. בכל נקודה שבה מתנגשים גלי קול בקיר מתקינים ספוג אקוסטי. את הצלילים בתדרים הנמוכים יש ללכוד בפינות החדר שהופך לאולפן, ולהקדיש לכך את מלוא תשומת הלב הנדרשת מפני שבסים מהדהדים יותר מצלילים אחרים. את התקרה יש לכסות עם ספוג שהעובי שלו הוא 50 מ"מ ומעלה, כשהיקף הכיסוי הוא 70% או יותר. במידת הצורך מומלץ להיעזר באיש מקצוע מנוסה.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן