כותרות חמות :

מהו תאגיד עובדים זרים?
מהו תאגיד עובדים זרים?

מהו תאגיד עובדים זרים?

כידוע, ענף הבנייה בישראל נשען על עובדים שאינם ישראלים. בכל אתר בנייה, או לפחות במרבית האתרים, תוכלו לראות עובדים מהרשות הפלסטינית וכן עובדים ממדינות שונות ברחבי העולם ובפרט סין, מולדובה ואוקראינה. היתרונות שבהעסקת סינים, אוקראינים ומולדובים משמעותיים: מדובר בכוח אדם זול, ממושמע מאוד ובחלקו הגדול גם מיומן ויעיל. על-פי חוק רק תאגיד כוח אדם לעובדים זרים רשאי להעסיק עובדים שאינם ישראלים ולכן נדרשת במקרים רבים הקמת תאגיד מורשה כזה. כאן בעמוד תמצאו מידע מקיף בנושא אשר יעזור לכם לקבל את ההחלטות הנכונות.

קרדיט תמונה: freepik

 

 

מה תפקידו של תאגיד כוח אדם לעובדים זרים?

תאגיד עובדים זרים הוא זה שמעסיק באופן פורמלי את אותם עובדים שמגיעים לישראל מסין, מולדובה וכו'. כלומר, בפועל אותם עובדים נמצאים באתרי הבנייה השונים ברחבי הארץ, ומקבלים הנחיות מהקבלנים וממנהלי העבודה, אבל המעסיק הוא התאגיד.

התאגיד הוא גם זה שמופקד על מילוי כל החובות כלפי העובדים הזרים. בין השאר התאגיד נדרש לספק דיור, לבטח את הפועלים, לשלם הן את המשכורת והן את התנאים הסוציאליים ועוד. אחריות נוספת של התאגיד היא לדאוג לאשרת עבודה ספציפית לכל עובד זר, ולקראת מועד פקיעתה התאגיד יגיש בקשה להארכתה (כשיש בכך צורך, כמובן).

עוד כדאי לדעת שבמסגרת תאגידי העובדים הזרים הפועלים בארץ – כ-50 במספר – נכללים כל סוגי בעלי המקצועות בענף הבנייה שאינם אזרחי ישראל: רצפים, טפסנים, טייחים, עובדים כלליים וכו'.

אופן ההעסקה בתאגידי כוח האדם לעובדים הזרים

תאגידי העובדים הזרים אחראים גם על הבאת הפועלים לישראל. עוד קודם לכן עוברים העובדים שמביעים רצון לבנות את הארץ שלנו (ולקבל על כך שכר גבוה בהרבה מהנהוג במדינות שלהם, כמובן) מיונים מקיפים. התאגיד דואג להטיס את העובדים שנבחרו לישראל, כאמור מספק להם דיור וגם מתאם הדרכות נחוצות בטרם יתחילו לעבוד בפועל.

העובדים הזרים מועסקים בתחום הבנייה בלבד, כשבכל אתר תיתכן גמישות בהעסקה בהתאם לצרכים בפועל (כלומר ברזלן עשוי לבצע גם משימות נוספות, בכפוף להסכמתו). שבוע העבודה של עובדים זרים כולל 10 שעות בימים ראשון עד חמישי ועוד 6 שעות ביום שישי.

מהם הקריטריונים להקמת תאגיד לעובדים זרים בבניין?

הגורמים שמולם מתנהלים התאגידים בתחום הבניין הם רשות ההגירה ומשרד הכלכלה והתעשייה. על-מנת לקבל רישיון להביא לארץ עובדי בניין ממדינה כזו או אחרת, נדרש אישור מהמדינה. הקריטריונים למתן האישור הם הון נזיל של לפחות מיליון ₪, ערבות בגובה 3 מיליון ₪, ותק של 45 ימים ומעלה וניסיון בניהול 350 עובדים או יותר (הניסיון הנדרש הוא של מנכ"ל התאגיד).

המדינה היא גם זו שקובעת את המכסות הרלוונטיות לפועלים זרים, בהתאם לצרכי ענף הבנייה. באופן טבעי כל תאגיד כוח אדם לעובדים הזרים נדרש להתנהל על-פי חוק ובפרט לשמור על זכויות העובדים שמגיעים לישראל.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן