כותרות חמות :

תסמיני חרדה ודרכי טיפול
תסמיני חרדה ודרכי טיפול

תסמיני חרדה ודרכי טיפול

 

פחד וחרדה הם תחושות שליליות של אי שקט אשר מתעוררות בתגובה לאיום אמיתי או מדומיין. הפחד מוגדר כאשר גורם הסכנה קיים וידוע ואילו החרדה יכולה להתעורר גם כאשר הסכנה איננה ברורה או מדומיינת, כלומר: פסיכולוגית. על אף שהחיים המודרניים לא מאמתים אותנו עם סכנות מיידיות, חרדה מהווה את ההפרעה השכיחה ביותר בקרב האוכלוסייה הבריאה והמתפקדת וזאת בשל סיבות שונות. חשוב להכיר את התסמינים שמאפיינים חרדה וזאת בכדי להבין האם אתם סובלים מהתקפי חרדה ובהתאם לכך לפנות לטיפול.

תסמינים גופניים של חרדה

חשוב לדעת כי חרדה ופחד חשובים להישרדות ומאפשרים לזהות סכנות ולהתמודד עימם. התסמינים מתואמים ביעילות עם גורם סכנה מידי, אך כאשר מדובר על חרדה מתמשכת והמקור שלה איננו ברור, התסמינים יכולים לפגוע באיכות החיים של האדם. תסמינים של חרדה  גופניים מתבטאים באופן הבא:

עליית לחץ דם, הגברת דופק, התרחבות אישונים, הזעת יתר, נשימות מהירות, האטה של המערכת החיסונית ומערכת העיכול שאינן נחוצות  במצב הזה, רעד בשרירים ועוד. המערכת הסימפטטית מפעילה את מנגנון: fight, flight or freeze”, מלחמה, בריחה או קיפאון מהגורם המאיים. המנגנון יעיל כל עוד הגירוי הוא מידי וחולף, אך כאשר מדובר על חרדה הנמשכת זמן רב עלולות להיות השלכות בריאותיות כגון: שחיקה של המערכת החיסונית, בעיות לחץ דם, קשיי עיכול או הפרעת שינה.

תסמינים מחשבתיים של חרדה

דאגות הן הצורה השכיחה ביותר של מחשבות חרדתיות. הדאגות יכולות להיות מגורם ממשי או מדומיין ולרוב העיסוק בו יקצין את הדאגה סביבו. בעת חרדה הדאגות יכולות להיות מתונות ומורגשות כרעש מציק או להציף ולחזור על עצמן עד שקשה לחשוב על משהו אחר. הצורך התדיר לחשוב על הגורם המאיים יכול לגרום לאדם לסבול ממחשבות שליליות וטורדניות, מה שלעצמו מגביר את רמת החרדה ופוגע בכושר השיפוט, בריכוז ובתשומת הלב המוסטת פנימה ועל כן ההתמודדות הופכת להיות בלתי יעילה.

תסמינים התנהגותיים לחרדה

ההתנהגות השכיחה ביותר לחרדה היא הימנעות. יכולת בריחה מגורם מאיים היא גם חשובה להישרדות שלנו במידת מה. אולם מאחר וחרדה יכולה לעלות לנוכח מחשבה בלבד ולאו דווקא במצבים שמהווים סכנה ממשית, דפוס ההתמודדות על הימנעות הופך להיות לא יעיל. למרות ההקלה המיידית, הימנעות משמרת ומגבירה את החרדה מאחר ולא מאפשרת התמודדת איתה. הדרך ההתנהגותית השנייה היא התנהגות חוזרת, כפייתית. אשר לא מאפשרת מנוחה, למשל: בדיקות חוזרות.

דרכי טיפול בחרדה

השכיחות הגבוהה של הפרעות חרדה בעולם המערבי הביאו לפיתוח של טיפולים פסיכולוגיים ותרופתיים שונים ויעילים: בין הטיפולים הפסיכולוגיים המוביל ביותר כיום לחרדה הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי. מדובר על טיפול קצר מועד המתמקד בתסמינים המחשבתיים של החרדה. ניתן לשלב את הטיפול המדובר עם טיפול בביו פידבק אשר מנטר את התחושות הפיזיולוגיות שהחרדה מעוררת. במקרה הצורך ניתן להיעזר גם בטיפול תרופתי, אולם חשוב כמובן שפסיכיאטר יאבחן את החרדה וימליץ על טיפול תרופתי מתאים בהתאם למצב של האדם. ניתן כמובן לשלב בין הטיפול הנפשי לטיפול התרופתי על מנת להשיג את הפתרון היעיל ביותר למצב זה.

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן