כותרות חמות :

על נכות, בירוקרטיה ומה שביניהם
על נכות, בירוקרטיה ומה שביניהם

על נכות, בירוקרטיה ומה שביניהם

קרדיט תמונה PIXABAY

איך מתמודדים עם מצבים משתנים במהלך החיים? החיים הם דינמיים, החיים יכולים להשתנות ברגע, ויש מצבים בהם השינוי בחיים הוא איטי. כאשר ישנה תאונת דרכים או פציעה קשה אחרת המציאות משתנה תוך רגע. ממצב בו את קמה בבוקר והולכת בעקבות חלומותיך מצאת את עצמך במקצב אחר, אינך הולכת ואינך קמה.

לפני ארבע שנים אישה אהובה, א', באחת מקהילות הספורט בארץ נפלה בזמן תרגיל, אותו תרגלה עשרות פעמים, אך דווקא בפעם הזאת היא שכחה איך נופלים. היא נפלה על גבה בעוצמה כה גדולה ששברה את אחת החוליות באזור החזה. השבר קרע את חוט השדרה והיא החלה בשיקום ארוך שנמשך עד היום. היא הכירה את כסא הגלגלים שהחליף את רגליה בחוץ ובתוך הבית, שינתה את אורח חייה, ועברה לבית מונגש ששימש לפניה איש בן 80, והיא עדיין בשנות השלושים לחייה. היא לימדה את עצמה איך להכין אוכל בישיבה ובכלל, איך חיים בישיבה. היא חיזקה את ידיה בפיזיותרפיה במשך חודשים רבים, הכניסה שרפרף למקלחת כדי שתוכל לרחוץ עצמה, ואף עברה להתאמן במסגרת פאראלימפית.

היא עשתה הכל כדי לעזור לעצמה, אבל עם הבירוקרטיה היא התקשתה. שלל הטפסים שמעידים על מצב החיים החדש שהיא נתונה בו הקשו עליה יותר מכל תרגיל, ויותר מכל מאבק מעבר עם הכסא. כל פעם שראתה את הטפסים שמזכירים לה בקול רם את המילה, נכה, היא נתקפה חרדה ועברה לטפל בדבר אחר. רק לא לראות את המילה הזאת. אחד הטפסים שהיא התקשתה למלא היה טופס שנקרא טופס 1516 של מס הכנסה, טופס הנקרא "בקשה לעדכון נכות רפואית לפטור ממס הכנסה". גם בטופס זה כמו בשלל טפסים אחרים המילה "נכה" בלטה והעיבה על ליבה. א', הייתה רופאה בעצמה טרום התאונה, וידעה שפטור ממס הכנסה יעזור לה לעמוד בהוצאות הגדולות של חייה החדשים והמאתגרים. ההוצאות בחיים החדשים כללו כיסא גלגלים ורכב מותאם עבורו, טיפולים פיזיותרפיים והידרותרפיים, התאמת הבית לכיסא גלגלים והנגשת הבית, וזה רק חלק קטן מההוצאות שעמדו לפניה ולפני אנשים רבים במצב זה.

ברשימה היו עוד טפסים, כמו למשל טופס 250, אבל הם היו טפסים לטיפול ביטוח לאומי, ומולם היא צלחה את מלחמת ההתשה. בפגישתה הראשונה בביטוח לאומי קרה דבר מופלא, היא פגשה עובדת סוציאלית שבאמת רצתה לעזור, ואכן היא עזרה בכל מה שהיה אפשר מול ביטוח לאומי, אך מול מס הכנסה לא יכלה לעזור לה, ולא יכלה לעשות במקומה. לשכת מס הכנסה במקום מגוריה הייתה מרוחקת מאוד, ולא היה ניתן להגיע באמצעים שעמדו לרשותה. היא בדקה בכל מקום כיצד ניתן להגיש את הטופס ללא הכרח הגעה, אך הסתבכה עם המילוי וחששה שתעשה טעויות. לבסוף, מצאה פתרון פשוט וקל בדמות מדריך מילוי מקוון של הטופס. א', מילאה את הטופס ושלחה אותו למס הכנסה, וקיבלה תשובה חיובית כעבור מספר ימים.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן