כותרות חמות :

כל מה שצריך לדעת על רשלנות רפואית בהריון
כל מה שצריך לדעת על רשלנות רפואית בהריון

כל מה שצריך לדעת על רשלנות רפואית בהריון

 

הטכנולוגיה הביאה את עולם הרפואה לרמות גבוהות של חדשנות שלא ידענו בעבר, וללא ספק מן הבחינה הרפואית, זוהי העת הטובה ביותר לחיות בה; אך על אף הטכנולוגיה ושנות ההכשרה הארוכות של הרופאים, אנו עדיין יכולים ליפול קורבן למקרים של רשלנות רפואית בהריון. רשלנות רפואית בהריון יכולה להביא עימה המון שאלות – באילו מקרים זכאים לתבוע? מה הסיכויים להוכיח ולנצח בתיק? ועוד שאלות רבות. במאמר זה ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על רשלנות רפואית בהריון.

מהי ההגדרה לרשלנות רפואית בהריון?

החוק אינו מגדיר בפירוש מהי רשלנות רפואית בהריון, אך הוא כן קובע מבחנים כללים ביחס לרשלנות של הצוות הרפואי (רופאים, נותני שירות רפואיים, אחיות, סניטרים וכד'). ה"חוק היבש" אומר כך: "במשלח יד פלוני לא השתמש במיומנות, או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות", אדם שכזה, הוא אדם שהתרשל.
טיפול באישה הרה מצריך זהירות פי כמה וכמה, וסטייה מרמת טיפול סבירה יכולה להיחשב כמקרה של רשלנות במידה ונגרם נזק כתוצאה מטיפול לא סביר לאם או לעובר. למה קוראים רמת טיפול "סבירה"? לרוב רמת הטיפול נלמדת בשלב הצגת הראיות שמציגים בפני בית המשפט, וכן ישנו צורך בחוות דעת של רופאים מומחים בגינקולוגיה ויילוד, וכן בנהלים והנחיות של איגודים מקצועיים ומשרד הבריאות וכן ראיות מתוך ספרות מקצועית הרלוונטית לנושא. פעמים רבות הרשלנות יכולה להיות תוצאה של רשלנות אדמיניסטרטיבית ולא כתוצאה מעניין רפואי, למשל כמו במקרים של חוסר מעקב אחר תוצאות של בדיקות שנעשו בהריון, או למשל מקרים של אי מסירת מידע להרה על בדיקות שניתן ורצוי לבצע במהלך ההריון על מנת לוודא את בריאותו של העובר.

רשלנות רפואית בהריון – מקרים שכיחים

  • אי אבחון של תסמונת גנטית או מום בעובר – במידה והרופא המטפל החמיץ מום שאפשר היה לראותו במסגרת סקירת המערכות, או התעלמות ממצאים שונים, מחלות גנטיות בעובר בשל ביצוע בירור גנטי לקוי יכולים להיחשב רשלנות רפואית בהריון.
  • אי מניעה של לידה מוקדמת – במקרה וכאשר אישה נמצאת בסיכון של לידה מוקדמת (במקרה של רקע של לידה מוקדמת בעבר או בסוג ההריון, או כתוצאה ממצאים במהלך ההריון כמו קיצור מוקדם של צוואר הרחם, המטופלת צריכה לקבל הנחיות וטיפולים מן הרופא המטפל במטרה למזער כמה שאפשר לידה מוקדמת של פג. לידה מוקדמת של פג עלולה להיות כרוכה בנזקים חמורים שיכולים להיגרם ליילוד כמו נזקים מוחיים.
  • עיכוב יילוד מוקדם במצבים מסכני חיים – פיגור בגדילה תוך רחמית במצבים כמו רעלת הריון עלולים להצריך יילוד לפני שתמו מלוא שבועות ההריון. במידה וכאשר הרופא אינו מזהה את הצורך ביילוד בשלב מוקדם יכולים להיווצר נזקים לעובר או לאם.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן