כותרות חמות :

חושדים שעובד גונב מכם? מה ניתן לעשות?
חושדים שעובד גונב מכם? מה ניתן לעשות?

חושדים שעובד גונב מכם? מה ניתן לעשות?

גניבה מבית עסק יכולה ללבוש על עצמה מגוון רחב של תחפושות שונות. רבים מאתנו נוהגים לתפוס את המושג 'גניבה' ככזאת המתייחסת אך ורק לרכוש גולמי דוגמת הון או רכוש. אולם מה באשר לרעיון? מה באשר למידע?

 

בעת המודרנית, גניבות וכל שכן כאשר מדובר בגניבות בעלות פן עסקי, הן הרבה יותר מתוחכמות, והרבה פחות ניתנות לאיתור מידי ומהיר. הרי עובד העושה עצמי ברעיון שעלה בחברה, איננו בהכרח מבצע עבירה המתרחשת ב'זירת הפשע' הלא היא בית העסק. ועובד אשר רותם לצדו לקוחות מטעם החברה ובונה לעצמו עסק מקביל, איננו עושה זאת לעיניהם של המעסיקים והמעסיקות. אם כך הדבר, כיצד ניתן לאתר עובד שסרח? והאם ישנם אי אלו קריטריונים אשר יוכלו לאותת לנו שמא מתבצע דבר מה מתחת לאפנו בארגון?

חשדות בדבר גניבה בחברה

גניבות כאמור יכולות לעטות על עצמן מגוון רחב של פנים. באשר לגניבתו של רכוש כגון ציוד טכנולוגי או כסף, הרי שבקרה מתמדת וודאי יכולה לעורר חשד מוצדק. אולם מה עלינו לעשות באשר לגניבת מידע או לקוחות?

היבטים מסוג זה, לעתים אינם מקבלים כל סממן מוחשי ויכולים לחמוק מתחת לרדאר בקלות. עם זאת, גניבת מידע יכולה לקבל ביטוי כאשר לתחושתם של מקבלי ומקבלות ההחלטות, ישנן חברות מתחרות אשר תמיד 'מקדימות אותם בצעד אחד'. לרוב, דליפתו של מידע באופן שכזה, תהא מיועדת עבור ריגול תעשייתי אשר נעשה בדרכים שאינן חוקיות. גניבתם של לקוחות גם היא יכולה לחמוק מתחת לרדאר, אולם באם תתרחש בקרה מתמדת וניהול לקוחות נכון, הרי שהסטטיסטיקה תוכל לסייע באיתור נורות אדומות. ניהול הארגון באמצעות מערכות CRM לניהול קשרי לקוחות, יאפשרו לזהות גלי עזיבות, ויתרה מזאת – לזהות לקוחות המחזיקים במכנה משותף מסוים. למשל – מנהל לקוחות מסוים. אם כן, אישוש החשדות, מוכרח להתבצע באמצעות בקרה, וככל שהיא תהא הדוקה יותר, כך הנורות האדומות יהבהבו בשלב מוקדם יותר.

מה הן האפשרויות העומדות לפנינו?

האפשרות לפנות למשטרה בטרם ישנו אדם מסוים או הוכחות מספקות, לרוב לא תספק כל מענה הולם. וגם אם כן, הרי שיהיה מדובר בתהליך ארוך וממושך. לכן, מרבית המעסיקים והמעסיקות מעדיפים לפנות למשרדי חקירות המתמחים בחקירות העוסקות בנושאים כגון גניבה ממעביד בדמות מידע, כסף ורכוש. שיטות החקירה הנהוגות לרוב פועלות בשני מישורים: מישור גלוי ומישור סמוי. המישור הגלוי נועד להפעיל לחץ מוחשי על העובד או העובדת. דוגמה מובהקת לכך היא בדיקת פוליגרף לעובדים. עצם העובדה שבדיקה שכזו נערכת או עתידה להיערך, מובילה פעמים רבות את העובד או העובדים לבצע פעולות שגויות מתוך תחושת מתח. המישור הסמוי פועל במקביל, ובמהלכו חוקר פרטי מתחזה לאדם שבא בקשר עם העובד שמעלה את החשדות בדבר ביצוע העבירה.

האם חובה עלי להיעזר בחוקר פרטי?

ניתן כמובן לנקוט בצעדים עצמאיים לצורך איתור העובד או העובדת שביצעו את העבירה. עם זאת, חשוב לציין כי לא כל פעולה מותרת לאדם מן המניין כמו לחוקר פרטי. כך למשל, מעקבים על-ידי אדם פרטי הם אינם מותרים. בנוסף, חוקר פרטי מצוי בתחיקותיה של מדינת ישראל, ועל-כן יודע כיצד לאסוף ראיות אשר עומדות בדרישות החוק ושקבילות בבית המשפט.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן