כותרות חמות :

התנגדות לביצוע צוואה
התנגדות לביצוע צוואה

התנגדות לביצוע צוואה

צוואה היא מסמך משפטי אשר יש לו תוקף שיכול להשפיע על עתיד היורשים של הנפטר. על פניו הצוואה נכתבת על ידי האדם בחייו והיא המסמך המשפטי שאומר כיצד ינוהלו נכסיו וכספיו לאחר לכתוב. בפועל לא פעם קורה מצב בו עולה חשד כי משהו לא תקין ואז יש להגיש התנגדות לביצוע צוואה. הדבר הראשון שחשוב לדעת הוא שבמצב זה יש לפעול במהירות האפשרית.

כדי שצוואה תהיה בעלת תוקף מחייב יש להגיש בקשה לקיומה וזאת תוך פניה אל רשם הירושות. כל התהליך תבצע בהתאם להוראות חוק הירושה תשכ״ה 1965 ועל פי תקנות הירושה תשנ״ח 1998. ברגע שהוגשה הבקשה לקיים את הצוואה כל מי שרוצה להביא התנגדות אליה יכול לעשות זאת. ההתנגדות היא כתב טענות שמכיל בתוכו את כל הטענות שמובילות לפסילת או דחיית הצוואה. את ההתנגדות יש להגיש לרשם הירושות תוך 14 יום ממועד פרסום הצוואה.

 

מה קורה לאחר בקשת התנגדות לביצוע צוואה

כאמור יש זמן מוגבל להגשת בקשת התנגדות צוואה כשלאחר הבקשה התיק מועבר, יחד עם ההתנגדות, לבית משפט לענייני משפחה. התפקיד של בית המשפט הוא לקיים דיון בעניין ולקבל החלטה האם הצוואה תקינה ותצא לפועל כפי שהיא או האם יש לקבל את ההתנגדות אליה. כדאי לדעת כי באופן עקרוני כל מי שרוצה להגיש התנגדות יוכל לעשות זאת ובתנאי שהוא מגיש את הבקשה בזמן שנקבע על פי החוק. 

כל אדם יכול להחליט להגיש התנגדות לצוואה ואין לקיים אותה כל עוד יש התנגדות אשר לא הוחלט לגביה. לרוב, ההתנגדות תוגש על ידי קרובי משפחה אשר מסיבות שונות מרגישים שהם לא באו בחשבון בצורה הראויה. לפעמים בעקבות אי התאמה בין הבטחה שניתנה במציאות ופער בצוואה ולפעמים בשל סיבות אחרות. בכל מקרה כל בקשה תקבל התייחסות ועם זאת יש לזכור כי לא כל בקשה מתקבלת וכי הנטייה הראשונה של בית המשפט תהיה לכבד את הודעתו של הנפטר.

ברגע שהנפטר ביקש לחלק את נכסיו וכספו הנטייה היא לקבל את ההחלטה אלא אם תימצא סיבה לכך שהצוואה אינה משקפת את הרצון האמיתי של הנפטר. במקרה ויימצא פער אז תתקבל ההחלטה לבטל את הצוואה כפי שהיא כאשר במקרה זה יכול להיות הליך חדש לקביעה כיצד תתבצע חלוקת הנכסים של הנפטר. 

 

סיבות שיכולות להוביל להתנגדות לביצוע הצוואה

באופן עקרוני כל צוואה מיועדת כדי שיכבדו אותה והיא אמורה לשקף את הרצון האמיתי של האדם לפני מותו. עם זאת ישנם מספר מצבים בהם ניתן להגיש התנגדות לביצוע צוואה לבטל את הצוואה ואלו הם:

  • פגמים – ישנן ארבע דרכים לערוך צוואה ואם נקבע שיש פגם בדרך בה נערכה הצוואה אז בית המשפט יכול לקבוע כי אין לה תוקף. דוגמה לכך יכולה להיות צוואה שלא נכתבה בכתב ידו של האדם אלא על ידי אדם אחר. 
  • מצב מנטלי – במידה ויוכח כי המצב המנטלי או הנפשי של הנפטר בשעת כתיבת הצוואה היה לא תקין וכי מצב זה יכול היה להשפיע על אופן כתיבת הצוואה יתכן מאד שניתן יהיה לבטל אותה. דוגמה לכך היא אדם ששינה או כתב צוואה כשהוא בדמנציה.
  • תוכן – כשנמצא פגם בתוכן הצוואה כולל דברים שאי אפשר להוציא לפועל או דברים שמעלים שאלות של מוסריות יכול להיות שיהיה מקום להגיש התנגדות לביצוע צוואה. 

לסיכום

כדי להצליח בתהליך ההתנגדות חשוב להבין את היתכנות קבלת הבקשה על ידי גורמים משפטיים יש להתייעץ עם גורם מוסמך. עו״ד אביחי דמארי הוא הכתובת לבחינת הצוואה, הגשת בקשת התנגדות וליווי התהליך.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן