כותרות חמות :

מדידת שטח הדירה: מה צריך לדעת
מדידת שטח הדירה: מה צריך לדעת

מדידת שטח הדירה: מה צריך לדעת

 

מדידת שטח הדירה עשויה להידרש בנסיבות שונות, כמו שיפוץ דירה ועיצוב דירה, מכירה או קנייה. מדידת בית לפני שיפוץ ועיצוב הבית היא שלב חשוב ביותר בפרויקט. על ידי מדידת הבית ניתן לקבל תמונה מדויקת של גודל החדרים, המרחקים ביניהם והאפשרויות הקיימות לעיצוב. מדידה מדויקת מאפשרת לקבל הצעת מחיר מדויקת יותר מקבלן השיפוצים והן האדריכל. כמו כן, היא מאפשרת לתכנן את השיפוץ בצורה יעילה יותר, כך שלא יהיו הפתעות בדרך.

בנוסף, מדידה מדויקת חשובה גם לשם עיצוב הבית. על ידי מדידת הבית ניתן לבחור את הרהיטים והאביזרים המתאימים ביותר לחלל. כמו כן, ניתן לתכנן את התאורה והצבעים בצורה שתתאים לגודל ולצורת החדרים.

במקרה של מכירה או קנייה לא תמיד מומלץ להסתמך על המידע אשר ניתן על ידי מוכר הדירה, המתווך, ואף לא על הרשום במשרדי הרשות המקומית. לשטח הדירה ולמדדים נוספים קיימת חשיבות מכרעת, ומומלץ לכל בעל דירה לוודא את שטחה האמיתי ולהחזיק במסמך המאשר זאת וחתום על ידי מודד מוסמך.

על מנת לקבל את הנתונים העדכניים והרלוונטיים ביותר, חשוב לבצע מדידה מותאמת בהתאם לסיבת המדידה:

  • מדידות לצרכי רישום – במקרה של מכירה או רכישה של דירה, מדידה לא מדויקת של שטח הדירה עלולה להוביל לכך שהרוכש ישלם מחיר גבוה יותר עבור דירה קטנה יותר.
  • מדידות לפני שיפוץ ועיצוב – תכנון יעיל של השיפוץ, חלוקת הבית והחדרים.
  • מדידות לצורכי ארנונה – במקרה של חישוב תשלומי הארנונה, מדידה לא מדויקת של שטח הדירה עלולה להוביל לכך שהבעלים של הדירה ישלם ארנונה גבוהה יותר ממה שהיה צריך לשלם.

 

במקרה של תביעה משפטית, מדידה לא מדויקת של שטח הדירה עלולה להוביל לכך שהצד שמטעמו בוצעה המדידה לא יוכל להוכיח את הטענות שלו.

 

מדידה לצורך רישום

מדידה לצורך רישום היא מדידת שטח ומאפייני הדירה לצרכי תצ"ר- תכנית לצרכי רישום. תכנית זו מיועדת לדירות וליחידות בינוי המצויות בשטח משותף, ונועדה לסמן באופן ברור את גבולות השטח הפרטי של כל בעל זכויות בקרקע, אל מול השטחים המשותפים.

תהליך זה מתבצע עם מסירת הדירות לרוכשים על ידי הקבלן, אולם גם עלול להידרש כיוזמה פרטית במקרה של חילוקי דעות בין בעלי הזכויות, כוונה להסכמי שיתוף ועוד.

מדידה לצרכי ארנונה

הרשות המקומית גובה את מיסי הארנונה, שאינם מבוטלים כלל ועיקר, בהתבסס על רישומי גודל הנכס המצויים בידה. במקרים רבים, רישומים אלו שהוגשו בעבר על ידי קבלן מבצע, או נרשמו בהליך בירוקרטי אחר, אינם נכונים ומביאים לחיוב ארנונה גבוה ומיותר. גם חריגה של מטרים רבועים בודדים, עשויים להפוך לחיוב מופקע ומתמשך, ובכל מקרה של ספק מומלץ להזמין את שירותיו של מודד מוסמך ולבצע מדידות ארנונה.

נוסף לזאת, רשויות רבות נוהגות לבצע סקר נכסים, מיפוי ועדכון רישום של נכסים וגודלם, לצורך איתור הרחבות והגדלות ויישור תשלומי הארנונה. בעלי דירות רבים מגלים להפתעתם כי במסגרת סקר הנכסים דירתם צמחה וגדלה, וזאת למרבה ההפתעה ללא האפשרות להנות מן הגידול בפועל. הסיבה לגידול האמור עשויה להיות מדידות אקראיות המתבצעות בצורה חיצונית לנכס, מדידות מן האוויר, הכנסת מרפסות, מחסנים, חניות או שטחים אחרים שאינם מחויבים בארנונה על פי תקנות הרשות, ואחרות.

ויכוח אל מול הרשות המקומית ובקשה לעדכון המדד יתגלה לרוב כוויכוח עקר, כאשר אין הוא מגובה במסמך חתום ובתרשימי מדידה עדכניים, המבוססים על מדידה עדכנית שבוצעה בידי מודד מוסמך.

וכמה זה עולה?

עלויות המדידה משתנות בהתאם לסוג הנכס, לגודל הנכס ולמורכבות המדידה. באופן כללי, עלויות המדידה נעות בין 1,000 ל-3,000 ש"ח.

להלן דוגמאות לעלויות מדידה של דירות:

  • מדידת דירה לצורך מכירה או רכישה: 1,000-3,000 ₪
  • מדידת דירה לצורך ארנונה: 1,500-2,500 ₪
  • מדידת בית פרטי: 2,500-7,000 ש"ח

 

חשוב לציין כי עלויות המדידה עשויות להשתנות בהתאם למודד המבצע את המדידה. מומלץ להשוות מחירים בין מספר מודדים לפני בחירת המודד.

 

לסיכום, מדידת שטח הדירה היא פעולה חשובה שיש לבצע במקרים רבים, כגון מכירה או רכישה של הדירה, או חישוב תשלומי הארנונה. מומלץ לא להסתמך על המידע אשר ניתן על ידי גורמים אחרים, כגון המוכר, המתווך, או הרשות המקומית. אין סיבה להתמודד לבד. הזמינו מודד מוסמך, ובסכום שווה לכל נפש תזכו למידע אמין ולמסמך משפטי שיחייב את הרשות המקומית וכל גורם אחר.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן