כותרות חמות :

השתלת עצם – הבנת התהליך וחשיבותו
השתלת עצם – הבנת התהליך וחשיבותו

השתלת עצם – הבנת התהליך וחשיבותו

השתלת עצם היא הליך כירורגי המשמש לתיקון או החלפת עצמות פגועות. טכניקה זו משמשת בדרך כלל בניתוחים אורתופדיים לטיפול במצבים שונים, כולל שברים, בעיות מפרקים ואובדן עצם עקב טראומה או מחלה.  אלא שהמועמדים להשתלת עצם חייבים להיות אנשים עם מערכת חיסונית בריאה ככל האפשר. גורמים שעשויים להשפיע על התאמת המטופל להשתלת עצם כוללים גיל, בריאות כללית ונוכחות של מצבים רפואיים כרוניים. חולים עם מערכת חיסונית חלשה, זרימת דם לקויה או היסטוריה של השתלות עצם כושלות עשויים שלא להתקבל לתהליך זה.

מתי יש צורך בהשתלת עצם?

תהליך השתלת עצם יהיה נדרש לרוב במקרים בהם תהליך הריפוי הטבעי של הגוף אינו מספק, למשל:

  • שברים שלא מתאחים – מדובר בשברים שאינם מצליחים להגליד כראוי לאורך זמן, מה שמוביל לכאבים מתמשכים וחוסר יציבות.
  • איחוי עמוד השדרה – במקרים מסוימים של עיוותים בעמוד השדרה או מצבים ניווניים, ניתן להשתמש בשתלי עצם כדי לייצב את עמוד השדרה ולקדם איחוי בין חוליות.
  • אובדן עצם עקב זיהום או הסרת גידול – מצבים כמו אוסטאומיאליטיס (זיהום עצם) או סרטן עשויים לדרוש הסרה של חלקים משמעותיים של העצם, אשר לאחר מכן ניתן להחליף עם שתל.
  • ניתוח החלפת מפרקים – לגבי הליכים כמו החלפת מפרק ירך או ברך, השתלות עצם יוכלו לסייע במתן תמיכה ויציבות לרכיבים התותבים המושתלים.
  • טיפולי שיניים – השתלות עצם משמשות לעתים קרובות ברפואת שיניים לתמיכה בשתלים דנטליים או לשחזור עצמות לסת שנפגעו ממחלת חניכיים או עקירת שיניים.

 

כיצד פועלת השתלת עצם?

 

השתלת עצם מורכבת לרוב משני שלבים עיקריים: קצירת העצם התורמת והשתלתה באזור מסוים בגוף, כאשר קיימים שני סוגים של השתלות –

 

הסוג הראשון הוא השתלות עצמיות של עצמות הנלקחות מגופו של המטופל עצמו, בדרך כלל מאזורים כמו האגן, הצלעות או הגפיים. שיעור ההצלחה כאן גבוה יותר בשל התאימות הביולוגית שלו והסיכון המופחת לדחייה. עם זאת, גישה זו מלווה לעתים בסכנות אפשריות במצבים בהם לא קיימת עצם זמינה בגוף המטופל או שמתפתח זיהום לאחר העתקת העצם.

 

הסוג השני הוא שתלים שמגיעים ממקור חיצוני, דרך תורם או אדם שנפטר. שתלים אלה עוברים סדרה ארוכה של בדיקות נרחבות לפני השימוש בהם בהליכי השתלה, כדי לוודא שאכן העצם שלמה ומתאימה לגוף החדש. מכיוון שמדובר בעצם זרה, הסיכוי לפתח זיהומים הוא גבוה יותר.

 

הליך ששינה לחלוטין את עולם הרפואה

 

כך או כך, אין ספק כי השתלת עצם היא כלי רב ערך בכירורגיה אורתופדית המסייע לטפל בבעיות שונות הקשורות לעצם. ההליך מתאים לחולים עם מערכת חיסונית בריאה ואספקת דם נאותה לאזור הפגוע, והוא יכול לחלוטין לשנות את חייהם ולשפר את איכות השגרה שלהם. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון את הסיכונים הקיימים ולהיוועץ במומחה בעל ותק וניסיון מוכחים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן