כותרות חמות :

ברוכים הבאים למרחב העירוני החדש
ברוכים הבאים למרחב העירוני החדש

ברוכים הבאים למרחב העירוני החדש

 

העתיד העוין שמוצג בסרטי מדע בדיוני מקצין את המציאות הנוכחית וממחיש את פוטנציאל ההידרדרות שלה, ואחת הדרכים בהם זה בא לידי ביטוי היא בהצגת אמצעי תחבורה שנראים מאיימים. אך אם עוצרים לרגע להסתכל על המציאות הקיימת, אפשר לראות איך היא הולכת ומתקרבת בצעדי ענק לזו של הקולנוע. בסרטים כמו 'בלייד ראנר' או 'האלמנט החמישי', ניכרת תחושה של כאוס תחבורתי אורבני שכולל תעבורה ערה בכמה מפלסים המשלבת טיפוס במסלולים שונים, מה שטוען את המסך בתחושה מלחיצה ודיסטופית. מי שיקלע היום לחלק מהמרכזים העירוניים בתל אביב, ירושלים ואף ערים אחרות עלול לקבל תחושה דומה. המציאות התחבורתית במרחב הציבורי האורבני של ישראל השתנתה ללא היכר ולעיתים היא גם מסוכנת.

היכונו לפסי רכבת לצד שבילי אופניים

הקו האדום של הרכבת הקלה החדשה של גוש דן יושק רשמית רק בעוד מספר חודשים, אבל עבור תושבי תל אביב הוא כבר בגדר מציאות נוכחת שמשנה סדרי עולם. במשך 100 שנה התחבורה בעיר אמנם הייתה צפופה וסואנת, אך גם היה בא סדר  – הולכי רגל על המדרכות ורכב ממונע על הכביש. אף אחד לא מתגעגע לצפוף, הרועש והפקוק הזה ועדיין העובדה שתוך שנים ספורות המרחב הציבורי הפך להרבה יותר מורכב ומרובד, דורשת דיון.

כאמור, הרכבת, שתשתית המסילות שלה כבר מוכנה ליום פקודה ונסיעות המבחן שלה הן כבר חלק מהשגרה של תושבי העיר, היא משתנה משמעותי המשפיע על המרחב הציבורי.

לא מדובר במשתנה החדש היחיד, ואפילו לא הדרמטי שפוגשים במרחב הציבורי. למציאות החדשה הצטרפו בשנים האחרונות כלי הרכב הדו גלגליים ושבילי אופניים.

בעשור האחרון שבילי אופניים הפכו לחלק מהסטנדרט ובערים ותיקות כמו תל אביב שלא הייתה בה תשתית כזו בעבר, התווספותם אינה עניין טריוויאלי. בתל אביב לבדה יש כבר מאות קילומטר של שבילי אופניים ולפי התכנון הסופי צפויים להיות בה 758 ק"מ של שבילים (!).
אולם, חלק ניכר ממי שעושים שימוש בשבילים אלה, הם ממש לא האופניים שהכרנו פעם.

אופניים וקורקינטים ממונעים הם כלי רכב לכל דבר

חלק ניכר מכלי הרכב הדו גלגליים שמשתמשים בשבילי האופניים, הם בכלל כלי רכב חשמליים. זה מתחיל עם אופניים חשמליים, עובר לקורקינטים, סקייטבורדים וכל מיני בני כלאיים משונים. מה הבעיה? הכלים האלה מהירים מאוד, שקטים (כך שהולך הרגל לא ער לסכנה) ופעמים רבות נהוגים על ידי צעירים שנוהגים בפזיזות ובחוסר אחריות.

התוצאה קשה. בשנת 2022 לבדה, 1,400 איש שהיו מעורבים בתאונות כלים חשמליים נפגעו באופן שהצריך אשפוז. חלק מהנפגעים הם הולכי רגל, אך מרביתם הם הרוכבים עצמם. זה קורה כתוצאה מהחלקות והתהפכויות,  ובעיקר מפגיעה על ידי כלי רכב אחרים.

כך, למרות הגידול בשבילי האופניים, גם במציאות האורבנית הנוכחית (שמאופיינת עם פעילות של הרבה מאוד שליחים על כלים חשמליים), אין מנוס מממשקים משותפים לכלי רכב רגילים ודו גלגליים, ובממשקים המשותפים האלה מתרחשות תאונות.

ממשק משותף נוסף, שכבר פוגשים בירושלים, קיים בחיפה (מטרונית) ובקרוב יהיה חלק בלתי נפרד מהמציאות התל אביבית קשור לרכבת הקלה, שמסלוליה משיקים, חוצים ומשתלבים עם התנועה הכללית בעיר. הלקח מירושלים מרמז שגם לזה כנראה יהיה מחיר. הרכבת הקלה בירושלים פועלת קצת יותר מעשור במהלכו נרשמו כמה עשרות תאונות קשות שהסתיימו בהרוגים ונפגעים. נכון לשנת 2019 שמונה שנים של פעילות הסתכמו ב-83 הרוגים בתאונות דרכים מסוגים שונים. גם זה חלק מהמרחב הציבורי החדש.

שימוש אסור בטלפון הנייד בזמן נהיגה

אם נסכם, אפשר לומר שהתכונה שמאפיינת בצורה הטובה ביותר את המרחב הציבורי החדש היא – גיוון. הגיוון הזה נוגע לתשתיות – שבילי אופניים, מסילות רכבת וכבישים – שגם בהם ניתן למצוא הפרדה באמצעות מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית (נת"צ), רחובות מוטי הליכה ועוד.

הרבה דברים טובים ניתן לומר על הגיוון, אולם לצד זאת, הוא גם מייצר בלבול ודורש הסתגלות לכללי התנהלות חדשים, שהחשוב שבהם הוא יתר תשומת לב ואחריות אישית במרחב הציבורי.

כלל האצבע הזה נכון לכולם: נהגים, רוכבים והולכי רגל. אם כל אחד יהיה ערני ויוודא שאינו מתפרץ לנתיב – מרבית התאונות ימנעו. הבעיה היא שאנחנו לא בנויים לעבוד כך. כמות הגירויים שבן אדם ממוצע סופג במהלך היום היא עצומה, ולא משנה אם הוא נוהג על טסלה, רץ ריצת בוקר או נוהג על קורקינט. הוא עדיין יפגוש בסביבה אורבנית אינסוף מפגשים, ויתבקש לשמור על פוקוס מתמיד ועל ערנות.

נגזרת בעייתית וחמורה במיוחד של העניין הזה אפשר למצוא בתופעה שמוכרת בשם הסחות דעת סלולריות בנהיגה. זה לא סוד ששימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה הוא היום גורם מרכזי בתאונות דרכים, וזה בא לידי ביטוי גם במרחב הציבורי החדש. וכן, השימוש בטלפון מסוכן מאוד גם בנהיגה עירונית במהירות נמוכה. השילוב של סביבה שבה נמצאים הולכי רגל רבים, כלים דו גלגליים ממונעים, ורכבת קלה – דורש מהנהג להיות מרוכז, מה שהופך את הטלפון הסלולרי למסוכן במיוחד.

לפחות בגזרה הזו יש גם תקווה ובשורות טובות. סטארט אפ ישראלי בשם SaverOne פיתח טכנולוגיה חדשה שמונעת הסחות דעת סלולריות בדרך מקורית – כאשר הנסיעה מתחילה, האפליקציה של SaverOne מתבייתת על הטלפון הנייד של הנהג וחוסמת את האפשרות להשתמש ביישומים אסורים, ובכך, למעשה, מבטלת את האפשרות שתתרחש הסחת דעת סלולרית.

סעו בזהירות.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן