Facebook Twitter Youtube

כותרות חמות :

  • המדריך – שמיני
  • בעגלה ובזמן קריב
  • צירי הלידה של עם ישראל
  • מלחמות הראי"ה
  • נבואת הרב התגשמה
  • ידידי, השכחת?
  • מצוינות מדעית ונאמנות למסורת היהודית
  • יהודית ומשה מונטיפיורי של דורנו
  • כאן גונבים בכיף
  • המלחמה על התרג'ום
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
  • כתבות
  • דעות
  • טורים
    • רשות הדיבור
    • קטנה ברשת
    • סיון רהב מאיר
    • פרשת השבוע – הרב ראובן ששון
    • הרבנית ימימה מזרחי
    • יסודות הציונות – משה נחמני
    • ספר אחד בשבוע
    • מדור סאטירי
    • רוני ססובר – שומרת המסורת
    • מראש הגבעה
    • המדריך
  • מאמרי מערכת
  • קפה שפירא
  • גיליונות
  • תוכן מידעי
בלוג
ראשי » בלוג (עמוד 18)
יהודה שלם יוני 9, 2022 2:09 pm אין תגובות

קפה שפירא- בהעלותך "נפש ארוגה מחוטי פלדה וחוטי משי"

 

 

ד"ר יהודה שלם[1]

"האירוניה המרה ביותר נפלה דווקא בחלקם של בני המזל לכאורה, שזכו לחזור: לחזור אל הילדים שצוחצחו… אל הכלב שקולרו עוטר בסרט… בילי וישהארט… למשל, שלושה ילדים ואישה טובה, שום גבר אינו יכול לייחל לאישה טובה ממנה, חטף הרעלת גז ואינו יכול לאחוז בכף בלי שזו תתיז לכל עבר נתזי מרק ותרסס את השולחן כמכונת חציר. אינו יכול לכפתר את בגדיו בגלל הרעידות".

תיאור מכמיר לב זה, המופיע בספרה של מ' ל' סטדמן 'אור בין האוקיינוסים', ממחיש את מוראות המלחמה. כל מלחמה. ובמקרה של התיאור לעיל מדובר במלחמת העולם הראשונה ובפצועים ששבו ממנה אל אוסטרליה, מולדתם. ועכשיו שכל אחד יהיה ישר עם עצמו וישיב לשתי שאלות: האם הוא מדמיין מצב הפוך – אישה פצועה החוזרת משדה הקרב אל חיק משפחתה? והאם הוא היה מסכים לשאת לאישה בחורה שהייתה לוחמת ונותרה מצולקת נפשית ופיזית? מאחר שהתשובות לכך ברורות, אפשר להמשיך הלאה ולהודות כי נשים רבות מכילות את מוראות המלחמה כאשר הן מקימות משפחה עם גברים פגועי נפש וגוף, כפי שתיארה סטדמן.

"אם נודה על האמת, גברים תלויים בנשים", כתב אל"מ במיל' רז שגיא בספרו 'נלחמות בצה"ל'. "וחיילים בשדה הקרב תלויים במחשבות על נשים באופן מיוחד. אנו רואים זאת שוב ושוב בזיכרונות… וחלומות. נקודה זו תוארה היטב בדמותו של טום האנקס בסרט 'להציל את טוראי רייאן', בעודו מדמיין את אשתו בגינת השושנים שלה בבית. דמותה הדמיונית שמרה גם על שפיותו של קפטן… מצד אחד, קיים העולם הזוועתי שבו הם מתבוססים, ומצד אחר יש עולם אידילי, המציב את הנשים מחוץ ללוחמה".

כך עולם אידיאלי אמור להתנהל. גברים הנאלצים להגן על ביתם ומולדתם שבים אל חיק משפחתם עם שוך המלחמה. אבל מדינת ישראל נמצאת בתהליך מואץ, הנובע משיבוש מערכות,  של פתיחת כל אופני השירות הקרבי לנשים, ועל הפרק נמצאת יחידת החילוץ של חיל האוויר 669. יש לומר באופן חד וברור: תהליך זה מייצר תנועת מלקחיים הרסנית להמשך קיומה של מדינת ישראל.

כדי להמחיש את האנומליה של שירות נשים ביחידות חילוץ, ישאל הקורא את עצמו אם הוא ראה פעם אישה מחזיקה פטיש חציבה או מגבה של משאית. ניתן לסכם עניין זה באבסורד שנוצר בפיקוד העורף: חיילות המצילות חיים עלולות למנוע חיים, כתוצאה מהנזק שייגרם להן בשירות

באגף אחד היא פוגעת בחוסנו של צה"ל, בכשירותו ובמוכנותו למלחמה, ומסרסת אותו מייעודו ותכליתו. על ההשלכות ההרסניות של שירות קרבי משותף לגברים ונשים, "יש אמת שאיש אינו אומר אותה", כתב שגיא, "והיא סיבה מספקת כדי למנוע את שילוב הנשים ביחידות קרביות… הפגיעוּת של הגברים היא למעשה אבן הנגף האמיתית. לא זו בלבד שגברים חלשים כאשר מדובר בנשים, אלא שהם גם נוטים אליהן, וזהו כלל בסיסי ומוחלט… אפשר לטעון לכאורה שזו בעייתם של הגברים ומתפקידם להתגבר עליה, אולם אין אנו יכולים להחליף את כל הגברים. מדובר כאן במוכנות ובכשירות הצבא לקרב".

האגף השני של אותה תנועת המלקחיים גורם נזק לעתידו של העם היהודי שנגזר מהפגיעה בכושר הילודה של הנשים הלוחמות. וכבר הזהיר בן גוריון כי "הדבר הראשון – הייעוד המיוחד של האישה, ייעוד האימהוּת אין בחיים ייעוד גדול ממנו. אין יצור חשוב, יקר ונעלה כילוד אדם. הוא נזר הבריאה, הוא נצח האנושות…אין לעשות שום דבר העלול לפגוע באימהוּת".

תנועת מלקחיים זו היא תכלית מסע הפמיניזם המזויף, אשר מצליח לשבש את שיקול הדעת של ראשי המדינה ובכירי צה"ל. מול מגמות חתרניות אלו ניצבים להם כמה דון־קישוטים, ועבורם המילים "ארגוני נשים מתנפלים עליי בתוכחה", אינן רק חלק משיר של מאיר אריאל. מסע השטנה והשנאה של ארגוני השמאל, אשר עומדים מאחורי הפגיעה בצבא, אינו יודע רחמים. ככל שארגונים אלו יחושו חלולים וחסרי מענה לטיעונים נגד שירות קרבי לנשים, כמו אלו המופיעים כאן, כך תגבר איבתם ומשטמתם. איבה זו תזכה להדהוד בתקשורת המרכזית המנוונת.

לנוכח סביבה תקשורתית עוינת שכזו חשוב לזכור כי אל מול הימין לא ניצבים לרוב אינטלקטואלים אך תמיד מופיעים מולו בריונים. "כשמישהו קורא לך גזעני, סקסיסטי… וכדומה משום שאתה לא מסכים איתו… זו בריונות. זה נבזי…" כתב בן שפירו בספרו '11 כללים להתווכח עם שמאלנים ולכסח להם את הצורה'.  הבריונות של השמאל מתבטאת גם בתיוג כל מי שאינו חושב כמוהם כ"לא סובלני, שונא זרים ותומך באי־צדק".

"מחשיב אני את האישה על הגבר בכל שטח יסודי של חיי הציבור וחיי בית; חוץ מיגיע כפיים גס ופראי, שבו מכריע כוח השרירים, אין תפקיד ומקצוע שלא הייתי מעדיף בו את האישה על הגבר. אצלי זהו חוש אורגני, למעלה מכל ויכוח"

"היש הכרח בגיוס הבנות?"

את השאלה הזו העלה דוד בן גוריון בסקירת הביטחון שערך ב־1953 והשיב: "השאלה… נפתרת בנקל על ידי בדיקת כוח האדם… שלנו ובין זה של הערבים… מבלי שהבנות תעשינה חלק גדול של השירותים – נהיה מוכרחים להעביר חלק גדול של גברים בעלי כושר קרבי ליחידות שירות." מאז שכתב בן גוריון את תפיסת הביטחון היא לא עודכנה, וגם אם יש צורך בריענון כלשהו, ספק אם שירות נשים צריך להיות הסעיף הראשון לדיון או שינוי.

למרות זאת חל שינוי מהותי במושג 'גיוס בנות'. מצורך לאומי, שמתבטא בשירות נשים ביחידות שונות לא קרביות תוך כדי מימוש היתרון האיכותי המובנה בתכונות שלהן, להגשמה עצמית  המאפשרת לנשים צעירות לממש את חלומן בחי"ר, שריון או טיס.

"לנו יהיו דרושים אנשים מוכנים 'לכול', לכל מה שתדרוש ארץ ישראל… אנחנו צריכים להקים דור שלא יהיו לו לא אינטרסים ולא הרגלים. מטיל ברזל – סתם. גמיש – אבל ברזל. מתכת, שאפשר לחשל ממנה כל מה שיש צורך בו בשביל המכונה הלאומית. חסר גלגל? אני הגלגל… קחו אותי. צריך לחפור אדמה? אני חופר. צריך לירות? להיות חייל? אני חייל. משטרה? רופא? עורכי דין? מורים? שואבי מים? בבקשה, אני עושה את הכול… אני האידיאה הטהורה של שירות, מוכן לכול, איני קשור בשום דבר".

זהו האידיאל שהציג יוסף טרומפלדור לזאב ז'בוטינסקי בעת שעמלו על ייסוד  הגדודים העבריים במלחמת  העולם הראשונה. לו רק היו אותן נשים צעירות ואידיאליסטיות מאמצות מעט מהענווה של יוסף טרומפלדור, היה נמנע  מופע האימים הפמיניסטי שמסחרר את צה"ל ואת החברה הישראלית.

לטווח הקצר הן מימשו את עצמן. בטווח הארוך עלול להיגרם להן נזק בלתי הפיך כפי שעולה מספרו של שגיא: "לוחמות קרקל, לדוגמה… מעריכים כי מרבית הלוחמות סובלות מבעיות רפואיות חמורות. בדרך כלל מדובר בשברי מאמץ ובפריצות דיסק, אולם חלקן סובלות מצניחות רחם, דלקות צוואר הרחם והפסקת המחזור החודשי …גם אחרי שחרורן משירות בצה"ל, רוב הבנות ממשיכות לסבול מהפציעות שנגרמו להן בתקופת השירות".

על הבעייתיות של השירות הקרבי לנשים יש להוסיף גם את יחידות החילוץ של פיקוד העורף שבהן הרוב הוא של חיילות. עבודות החילוץ דורשות נשיאת מכשירים וכלים במשקלים כבדים אשר רובם גבוה מ־18 ק"ג, המשקל המותר לנשים להרים לפי הוראות קצין רפואה ראשי. אין כמעט אלמנט באתר הרס או בכלי החילוץ שעומד בקריטריונים שקבע הצבא. למרבה התדהמה, חיילות מסורות אלו, אשר מתאמנות על חילוץ והצלת חיי אדם, אינן מודעות להוראה זו ועוברות על פקודות הצבא בהוראות המפקדים, שגם הם אינם מודעים למגבלת המשקל שקבע צה"ל.

כדי להמחיש את האנומליה של שירות נשים ביחידות חילוץ, ישאל הקורא את עצמו אם הוא ראה פעם אישה מחזיקה פטיש חציבה או מגבה של משאית. ניתן לסכם עניין זה באבסורד שנוצר בפיקוד העורף: חיילות המצילות חיים עלולות למנוע חיים, כתוצאה מהנזק שייגרם להן בשירות.

מלחמה אינה משחק

הסבר להבדל יסודי זה בין הגבר לאשה, אשר יכול להסביר את כוחה של האישה לחיות לצידו של גבר פצוע או הלום קרב, נמצא בדבריו של זאב ז'בוטינסקי: "מחשיב אני את האישה על הגבר בכל שטח יסודי של חיי הציבור וחיי בית; חוץ מיגיע כפיים גס ופראי, שבו מכריע כוח השרירים, אין תפקיד ומקצוע שלא הייתי מעדיף בו את האישה על הגבר. אצלי זהו חוש אורגני, למעלה מכל ויכוח… בתוך תוכי יש מושג של נפש ארוגה מחוטי פלדה וחוטי משי, ולמושג הזה קוראים אישה. אמונתי מעטות הן. וזו אחת מהן – שאמך, אחותך, אשתך הן בנות מלכים, אל תיגע ובל תגיע."

המקום שבו באות לידי ביטוי באופן מובהק המילים "חוץ מיגיע כפיים גס ופראי" הוא השירות הקרבי. בחוסר התאמתן של הנשים לשירות כזה הבחין לוחם הקומנדו צבי סווט, כפי שעולה מספרו 'עוד ניצחון כזה…'. סווט, שהעלה את זיכרונותיו מהקרבות שבהם השתתף באלבניה ואיטליה במלחמת העולם השנייה, תיאר כיצד "הבחורות הפרטיזניות… הסתובבו בחשיבות רבה… נוכחותן אומנם חייבה התנהגות גיבורים, אך גם הפריעה למהלך חיים חיילי תקין. והייתה מכשול ומקור קנאה לבחורים… הוסיפו מתח הרסני לאווירה… ריחמתי עליהן. מלחמה אינה משחק… ודאי שאין מקום האישה בעמדות הקדמיות, מול אויב".

ואחרי ההסברים הללו ניתן לפנות לנשים הצעירות והמסורות ולנסות לפקוח את עיניהן. אפשר למשל לשאול אותן אם הם יודעות היכן משרתים בנותיהם ובניהם של אותם חברי ארגונים חתרניים. אולי גם כדאי לציין לפניהן שראשי החמאס מעולם לא שלחו את בניהם להתאבד. הם מצאו להם קורבנות משולי החברה.

ביטוי דרמטי קלאסי לאידיאליזם הצעיר מופיע בשירו של הסופר הרוסי איוון טורגנייב: "אתם המבקשים לחצות מפתן זה, התדעו מה מצפה לכם?/ אני יודעת, השיבה הנערה/… האם יודעת את כי ייתכן שתתפכחי מאשליותייך, שתגלי כי טעית, שהרסת את חייך הצעירים לשווא?"

 

 

 

[1] ד"ר יהודה שלם הוא חבר הנהלת חוג הפרופסורים לחוסן לאומי. ספרו, 'עוז לתמורה – עמוס עוז מכשף השבט', ראה אור לאחרונה בהוצאת כרמל.

צילום תמונה ראשית: דו"צ

קרא עוד ←
גלי בן חורין יוני 2, 2022 1:45 pm אין תגובות

קפה שפירא- דרושים גיבורים רלוונטיים

אופטימיות היא מושג מתעתע. ממבט ראשון נדמה שאלו הרואים את חצי הכוס המלאה הם האופטימיים שבנו, ואילו אלו שמצביעים ללא הרף על הבעיות במציאות לוקים בעיוורון פסימי הנובע ממרה שחורה או מתוך קטנות אמונה בקיומה של תוכנית אלוקית.

עם זאת חשוב להבין שכמות האופטימיות שנחוצה לאדם שמכוון מבטו אל הרע שעוד נותר לתקן, גדולה בהרבה מזו של מי שמבקש לראות רק את הצדדים הטובים של המציאות.

אנחנו סבורים באמת ובתמים שיש הרבה ריקבון בחיינו הציבוריים, שדרוש פה בדק בית ובדחיפות ושיש עלינו איומים קיומיים מצד אויבינו המרים. רק אדם אופטימי היה מעז להתריע כנגד כוחות אימתניים כאלו, ביודעו היטב את הסכנות האישיות האורבות לו מצידם ועדיין למצוא את העוז לצאת כנגדם. זאת לעומת 'פסימיים' שמאמצים תפיסת עולם פטליסטית או עיוורון אופטימי מרצון, משום שאינם מאמינים שניתן להגיע לניצחון. ואילו המבקרים החריפים של מנגנוני השלטון שהסתאב אינם בבחינת 'מתאבדים'; הם נוטלים על עצמם אחריות אישית וסיכון עצמי מודע מכיוון שהם מאמינים בהכרחיותו הבלתי נמנעת של הניצחון.

 

במלחמת השחרור בקרבות על העיר העתיקה השתתף לוחם אמיץ ועז נפש. קראו לו ניסים גיני הי"ד. ניסים גיני היה החלל הצעיר ביותר במלחמות ישראל ועל קברו מצוין גילו בעת שנפל. בן עשר היה בנופלו.

שאלנו פעמים רבות במפגשים והרצאות – מי אחראי על המחדל הזה? מי אפשר לילד תמים, רך בשנים, בן עשר בסך הכו,ל להתעסק עם המקום הנוראי ביותר שרק אפשר לדמיין – שדה הקרב. דם, זעקות כאב, אובדן, לחץ נפשי אדיר ותחושת דחק איומה. איך אפשר להכניס למקום כזה ילד בן 10? ותמיד התשובה לשאלה הזו מסתכמת במילים הצודקות: לא הייתה ברירה. המציאות המורכבת חייבה מענה לא קונבנציונלי.

לעיתים נוטים להפנות אל 'פורום קפה שפירא' טענות בסגנון הזה: מדוע אתם מדגישים כל הזמן את הרע במציאות? אתם לא מגדלים כך אנשים מרירים? האם אתם לא גורמים בכך לציבור גדול לאבד את האמון במערכות? האם אתם לא עושים נזק יותר מתועלת? ובכלל, מדוע לחשוף את הנוער הענוג והעדין לכל מיני מציאויות מורכבות הנכונות אולי לגילים מתקדמים?

והתשובה המתבקשת – כמו בחשיפת ניסים גיני לנוראות שדה הקרב – המציאות עצמה תובעת זאת מאיתנו.

המציאות התרבותית האגרסיבית והמניפולטיבית הסובבת אותנו מחייבת תהליך התבגרות רלוונטי, שייתכן שלא היינו נדרשים לו במצבים אחרים.

אנו עלולים לגדל דור שלם שאינו מכוונן ואינו מכויל לאתגרי התקופה. דור של חלוצים שיחפשו חייל בריטי להתפוצץ איתו, כמשל, במקום לחפש את האתגר הרלוונטי והמדויק יותר לדורנו

גיל התבגרות לאומי

בגיל ההתבגרות הפרטי מתפתח עולם הדעת של המתבגר. התהליכים החיצוניים נראים קשים. לא פשוט לראות את הילד המתוק שלנו עושה פתאום שטויות, מתנסה בדברים מסוכנים והולך על הקצוות. הוא מתכער, הוא מגדל חצ'קונים וקולו משתנה.

למתבונן מן החוץ ייראה המצב כמו משבר קשה וחסר תקנה, ממש ייאוש ודיכאון. אך באמת כל אותן תופעות חיצוניות מורכבות הן רק הביטוי של עולם פנימי עמוק שהולך ומתברר, הולך ומתפתח. אין ברירה, כדי שהמתבגר יעמוד על עצמיותו ועצמאותו הוא נדרש לעבור את התהליך הזה. בשנות חייו הראשונות האתגר היה קיומי, פיסי וחומרי, וכעת האתגרים תודעתיים ושכליים יותר. בהצלחה לכם, ההורים…

וכפי שהדבר נכון בגיל ההתבגרות הפרטי, כך הוא נכון ביחס לגיל ההתבגרות הלאומי שלנו.

שימו לב למתרחש בגני הילדים: בדרך כלל סביב יום העצמאות נוהגים לשיר עם הילדים בהתרגשות את השיר "ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת".

שימו לב למילות השיר:

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת, מי בנה ומי נטע? כולנו ביחד. אני בניתי בית, אני נטעתי עץ, אני בניתי גשר, אני סללתי כביש…

ממש דמיון מפתיע בין תהליך ההתבגרות הפרטי לגיל ההתבגרות הלאומי. בשנות חיינו המוקדמות, כשרק באנו ארצה, האתגרים היו פיסיים בעיקר – בית, גשר, עץ, כביש – וכעת האתגרים רוחניים ותודעתיים.

נמשיך את הנמשל: אם הדגשת לילדך בהתרגשות את השיר כשהוא רך בשנים, זה נהדר, אך אם המשכת להדגיש אותו, בחוסר איזון, כאשר המוקד ההתפתחותי כבר נמצא במקום אחר, זה די ילדותי ומביך.

"לא כל העיתים שוות" ו"כל זמן מאיר בתכונתו". במלחמת ששת הימים הגענו לירושלים, לכותל ולהר הבית – המקום המיוחד הזה שתובע מאיתנו תשובות לשאלות קיומיות בחיינו הלאומיים.

ואז החל תהליך התבגרות מורכב הנמשך עד ימינו ומאופיין בשאלות של זהות: מי אנו ומה חיינו? מדוע אויבינו מתרכזים באל אקצה? מה מיוחד כל כך במקום הזה, ומדוע הוא שואב אותנו אל תוכו כמו מגנט?

לא לנו הפתרונות לשאלות יסודיות אלו. ברצוננו רק לתאר את הצורך ברלוונטיות התודעתית הנדרשת מאיתנו ביחס לעיסוק בדיאגנוזה התרבותית כיום.

אי אפשר עוד להישאר תמימים וחסרי הבנה מול האתגרים התרבותיים שאנו מתמודדים איתם, ויפה שעה אחת קודם. ואם לא נדע מהי החזית העיקרית בימינו, גם לא נדע להוקיר את גיבוריה ולגלות לעיתים סבלנות ואורך רוח כאשר "זה לא עד הסוף מדויק".

מישהו ראה חייל בריטי?

בספרו המצוין של אביחי ברג, 'ודרך אין אחרת', מתואר הסיפור הזה: אליעזר בן עמי היה האיש שהציע ואף הכין את רימון הנפץ שאיתו התפוצצו מאיר פיינשטיין ומשה ברזני הי"ד. התכנון היה להתפוצץ יחד עם חייל בריטי ששמר עליהם ולא לאפשר לבריטים להעלותם לגרדום המשפיל. שנים רבות התהלך אליעזר בן עמי בנקיפות מצפון על שסייע למותם. גם באזכרות במהלך השנים היו מי שיצאו נגדו על כך.

בחלוף שלושים שנה, לאחר מלחמת יום הכיפורים, התקשר לאליעזר שאול, אחיו של משה ברזני שעמד לחתן את בנו משה, הקרוי על שמו של אחיו הגיבור.

"אליעזר, אני רוצה שתבוא לחתונה של הבן שלי משה, שקרוי על שם אחי. זו הבקשה של אבא שלנו, שציווה עלינו להזמין אותך לחתונה. לאבא לא נותרו הרבה שנים לחיות, והוא השביע אותי שלפני מותו אפגיש אותו איתך", כך אמר. אליעזר ניסה להתחמק, אך שאול לא ויתר והתקשר שוב ושוב. ביום המיועד הגיעו אליעזר ואשתו לאולם. כשהבחין בו שאול ברזני, אמר מייד: "אני קורא לאבא". אליעזר בן עמי מספר ועיניו זולגות דמעות: "אברהם ברזני הגיע אליי, חיבק אותי ונישק אותי ואמר: 'אליעזר, הצלת את כבוד ישראל'".

את הסיפור המרגש הזה נכון לקרוא שוב ושוב כדי להתמלא הערצה למסירות נפשם של אנשים גיבורים שפעלו באומץ וללא מחשבה על המחיר הנדרש.

איזו עין נשארת יבשה לאחר קריאת המילים המכוננות "אליעזר, הצלת את כבוד ישראל"!

אך לאחר תחושת ענווה והערצת פועלם של גיבורים אלו, אסור לנו לעשות 'העתק־הדבק' לאותה פעולת גבורה נדרשת. הביטו בעצמכם מסביב, אין אף חייל בריטי להתפוצץ איתו.

מדוע להציג את הדברים באופן כזה הלוקח בחשבון שתי אפשרויות קצה בלבד? או טיפוסים מרירים זעופי פנים או ילדי פרחים מחויכים ומגלגלים על לשונם סיסמאות על טוב, מוסר ואהבת האדם בלבד.

לכל הכרעה יש מחיר

במציאות התרבותית שאנו חיים בה יש אתגרים רבים, ולכל הכרעה ערכית יש מחיר שאנו מבינים שנידרש לשלם לאור הבנת המציאות.

בכל מקרה, אין ספק שהשלב הראשון לפני כל הכרעה הוא הבנה בלתי מתפשרת עם המציאות עצמה. ככל שנבין לעומק את הדיאגנוזה, כך נוכל להתאים את המענה הנדרש.

המחשבה שאם לא נחשוף את הנוער (ואת עצמנו) לרעות החולות הקיימות במציאות נרוויח מכך, שגויה בעיניי. ראשית, יש לחשוב על המחיר שאנו משלמים על זה. אנו עלולים לגדל דור שלם שאינו מכוונן ואינו מכויל לאתגרי התקופה. דור של חלוצים שיחפשו חייל בריטי להתפוצץ איתו, כמשל, במקום לחפש את האתגר הרלוונטי והמדויק יותר לדורנו.

שנית, הציבור חשוף גם כך. חשוף אך מבולבל. הוא שומע את רחשי הציבור ומבין שמשהו מתרחש פה. במערכת המשפט, התקשורת, האקדמיה וכדומה אין יום שאנו לא נחשפים לעוד מוצב תודעתי שנתקף בפראות. משפחה, לאום, צבא, זהות יהודית ועוד. ואם כך, מה שנותר לאלו שלמדו את הסוגיות, הוא רק להמשיג בטוב טעם ודעת את הדברים כדי שיתיישבו על הלב באופן הנכון ולא יציפו דמיונות פראיים.

שלישית, ללא הבנת המציאות ותחלואיה – לאילו דמויות מופת עלינו לייחל? אל מי עלינו לשאת את העיניים? מיהו הראוי כיום להיקרא 'גיבור'? ובכלל, על מה עלינו לכוון בתפילותינו?

רביעית, מדוע להציג את הדברים באופן כזה הלוקח בחשבון שתי אפשרויות קצה בלבד? או טיפוסים מרירים זעופי פנים או ילדי פרחים מחויכים ומגלגלים על לשונם סיסמאות על טוב, מוסר ואהבת האדם בלבד.

המציאות דורשת מאיתנו להגדיל, להרחיב ולהעמיק את הכלים התודעתיים. אי אפשר עוד להישאר באותה מדרגה.

ידע  ולימוד הם החיסון הטוב ביותר.

כיצד פועלת התרבות? מהן שיטות פעולתה? והתקשורת? מהי ספירלת השתיקה? מהו מסגור? ומהי תאוריית הבניית המציאות? מדוע המשפחה המסורתית הפכה למושא התקפה מרכזי כל כך היום? ומהו היעד שאליו שואפים מתנגדי המדינה היהודית? ויש שאלות רבות נוספות.

אגב, לא חייבים ללמוד פילוסופיה למתקדמים כדי להתמודד תודעתית, כמו שלא חייבים ללמוד רפואה כדי להתמודד עם הקורונה. אפשר פשוט להתחסן. כמובן, כל המרבה הרי זה משובח, אך הפנמה תמציתית ומרוכזת של שיטות הפעולה מספיקה. מניסיון.

ונקודה נוספת: מהרגע שהתחסנת, אתה כבר לא מתהלך בפחדים וחששות, אתה פשוט מתהלך במציאות כאדם בוגר, שקול ואחראי.

המציאות דורשת מאיתנו להגדיל, להרחיב ולהעמיק את הכלים התודעתיים. אי אפשר עוד להישאר באותה מדרגה.

לסיכום:

אם אפשר היה להוסיף בית לשיר "ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת", היינו מוסיפים את הבית הבא: (אל תנסו לשלב את הלחן…)

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת, עוד  לא תמה המלאכה, שמוטלת על כולנו ביחד.

אני התחלתי ללמד הנדסת תודעה, אני חינכתי לעבור להצדעה. למי? לכל אלה העוסקים באומץ וגבורה, בלימוד תפיסה ישרה, הגיונית וטהורה.

אל מי נישא עיניים, מיהם גיבורי התקופה? כל אלו שבזים לחנופה, כי זוהי, רבותיי, ללא ספק התרופה. ולכן לכו בקומה זקופה ולא כפופה.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת, כך נחיה בחברה שאת האמת אינה מורחת.

 

ידע  ולימוד הם החיסון הטוב ביותר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

קרא עוד ←
דניאל שליט מאי 26, 2022 2:50 pm אין תגובות

קפה שפירא, במדבר- כיצד מכניסים אינסוף בתוך כלים

התרבות המערבית נמצאת כיום בשלבי הרס עצמי קיצוניים, ונגד ההרס הזה קמו במערב אנשי רוח, המנסים לשקם ולשמר את המבנים היסודיים של האדם: היחיד, המשפחה, העם, האדם, המדינה. זוהי התנועה השמרנית.

וגם בישראל, ששאבה תמיד מן המערב וכעת שואבת גם את תהליכי ההרס, צמחה כנגדם תנועה שמרנית מקבילה. אבל מה שחשוב לענייננו, שגם 'דתיים' פנו להגדרת עצמם בתור שמרנים.

ועל זה יש לומר, שדווקא במורשת ה'דתית' יש עדות לכך, שהשמרנות הישראלית שונה מאחרות ומיוחדת דווקא בכך, שיש בה יסוד מהפכני מהותי.


זה החל מאברהם אבינו שניתץ את פסלי תרח.

הציור המדרשי הזה (בראשית רבה לח) רוצה לומר, שהופעת היהדות לתוך העולם האלילי – כלומר עולם המיתוס (סיפורי האלים), המגיה (הכישוף) והמנטיקה (הניחוש) – הייתה חידוש מהפכני באדם.

כי עד אז היה כל העולם כולו נתון במעגלי המיתוס. ולא רק אור כשדים ומצרים, שביניהם נעו אבותינו; גם אפריקה, סין ודרום אמריקה הרחוקים. ולמה 'מעגלים'? – כי המיתוס הולך וסובב במעגלים. אומנם בין האלים לבין עצמם יש תנועה רבה, אבל בסך הכול העולם המיתי הוא סטאטי. מעגלי הזמן, למשל – היום, החודש, השנה, חיי אדם – מייצגים את הנצח שאין בו שינוי. אין היסטוריה, אין התקדמות, אין קו – רק מעגלים חוזרים ונשנים.

ואילו לאברהם ואחרי כן לעם ישראל במצרים ובסיני, נתגלה א-ל שונה, א-ל אחד, אשר מצווה דווקא על תנועה. א-ל זה אינו רק "אחד", ואינו רק "א-ל עליון" – אלא הוא הוויה שונה בתכלית ומעבר לכול. שכן רוב התרבויות המיתולוגיות הכירו בא-ל אחד ואפילו בא-ל עליון  – אלא שמרוב עליונותו הוא היה לגביהן רחוק ובלתי מושג, ואילו הפולחן ממש היה לאלים הקרובים יותר, שהם ניתנים לדימוי, לפיסול ולציור, למישוש ולחיבוק.

ושוב: הא-ל המתגלה לישראל היה לא מאותו אופן קיום כלל כמו האלים המיתולוגיים, אלא 'עניין אחר' – מעבר לכל הטבע ומעבר לאלים ומעבר לחושים; שמו בן ארבע האותיות (שאנו מקצרים באות ה') ביטא בדיוק את זאת: את נבדלותו המוחלטת, את קדושתו. ודווקא הנבדל הזה, שהוא מעבר למקום ולזמן – מייסד את התנועה במקום ובזמן: וכך הוא מצווה את אברהם: "לך לך" – צא ממולדתך, צא ממעגלי המיתוס – ותתחיל לנוע. וזוהי התנועה היסודית של ישראל: מגלות לגאולה, משעבוד לחירות.

צו תנועה זה בעצם היה מיועד לעולם כולו. אבל העולם המיתולוגי, מטבעו הסטאטי, אינו מקבל את צו התנועה. פרעה, נציג האנושות המיתולוגית, דוחה אותה: "מי ה' כי אשמע בקולו? לא ידעתי את ה' וגם את ישראל לא אשלח". נשארה לנבדל, ה', המשימה להופיע ולהיקלט לעת עתה בתוך עם ייצוגי אחד, העם היוצא ממצרים – בתור חלוץ האנושות.

במהפכות היה טמון כשל נסתר, והוא היומרה לבנות את התרבות האנושית מן היסוד על סמך שכל האדם, שעדיין לא היה מודע למוגבלותו. האדם יודע מצוין איך לנתח, לפרק, לחתור למרכיבי יסוד

משימה זאת, לגאול את עם ישראל מתוך כוחות המשיכה האליליים, הייתה לא פחות מהפכנית מגאולתו הראשונית ממצרים. שכן 'שדה הכוח' האלילי היה אז כללי, מקיף ותקיף. אבל קריאת הא-ל הנבדל נקלטה בישראל על אף הקשיים, וכל זה בארבעה שלבים: הנבואה, חוכמת חז"ל, תורת הסוד, החסידות. וכעת ממתינה לנו תורת ארץ ישראל, שתאחד את כל הקולות האלה.

השפה של תודעת הנסתר

וזה אולי הזמן להחליף את המושגים 'שמרנות' ו'מהפכנות', שהתחלנו בהם, במושגים אחרים, יהודיים יותר, אשר נתבררו ונתעצבו על ידי תודעת הנסתר.

הבורא מעוניין לבנות לאינסופיותו כלים מוגבלים, שיוכלו לקבל ולהכיל את אורו, טובו וכוחו האינסופיים. לשם כך הוא מצמצם את אורו ובונה כלים. צד הכלים הוא צד השמירה והיציבות; ואילו צד האור הוא הצד המקדם, שתמיד מפתח, פותח, מותח – ואם הכלים יותר מדי נוקשים, עייפים, סרבנים – לפעמים יש צורך שיישברו, כדי להיבנות מחדש.

המונחים 'שמרנות' ו'מהפכה' הופיעו רק בדורות האחרונים, עם המהפכה הצרפתית.

תנועה וקיפאון לסירוגין

רגע, מניין באה המהפכנות לעולם העמים? הרי לאחרונה השארנו אותם במצרים, כשהם מסרבים להתקדם? מסתבר שכוח ההתחדשות הא-לוהי מצא את דרכו בכל זאת אל יורשי פרעה.

התזוזה התחילה ביוון, במה שמכונה 'הנס היווני'. בתוך מאתיים שנה התחלפה 'התאורה' ביוון – מתרבות מיתולוגית לתרבות שכלית – לפילוסופיה, לאומנות, לאתונה הדמוקרטית. את יוון ירשה רומא (שהייתה תרבות הלניסטית עם תוספת כוח, ארגון ומשטר). עד כאן התקופה ה'קלאסית'.

ואז באה תקופת ימי הביניים, שבה חזרה הסטאטיות למשך אלף שנים.

והתנועה התחדשה בזמן החדש, שהוא חמש מאות השנים האחרונות, בשלוש מהפכות רצופות: הרנסנס, המהפכה המדעית והמהפכות החברתיות־מדיניות. כאן מקומה של המהפכה הצרפתית וכאן מקומה של המהפכה המרקסיסטית ברוסיה. עד המאה ה־20 הייתה התחושה הכללית אופטימית, והתנועה קדימה נקראה בשם 'פרוגרס', מילה שתורגמה לעברית כ'קִדמה' ונראתה בלתי מוגבלת באופקיה. המערב לא רק קיבל את תנועת ההתקדמות, אלא הפך אותה ל'אני מאמין' שלו: ה'פרוגרס' המהפכני, שכוחו נראה אז בלתי מוגבל.

אלא שבמהפכות היה טמון כשל נסתר, והוא היומרה לבנות את התרבות האנושית מן היסוד על סמך שכל האדם, שעדיין לא היה מודע למוגבלותו. השכל הרציונלי של האדם יודע מצוין איך לנתח, לפרק, לחתור למרכיבי יסוד: לנתח את העמים ליחידים, לנתח את בני האדם לרקמות ולאיברים, את הרקמות – למולקולות, את המולקולות – לאטומים, את האטומים לחלקיקים (הפעולה הזאת נקראת 'רדוקציה' – העמדת השלם על חלקיו). אחרי כן הוא יודע גם לבנות מתוך החלקיקים מערכות 'מורכבות'. אבל תוך כדי הפירוק וההרכבה הולכים לו לאיבוד השלמים המקוריים (שיש בהם תמיד יותר מאשר בחלקיהם, אבל את האבדה הזאת אין השכל בנוי לתפוס). כך הלכו לאיבוד העמים, המשפחות, ואפילו האדם היחיד השלם.


עד כאן הכול טוב ויפה. השכל הוא מכשיר נפלא להבהרה ולדיוק בתמונת המציאות. במה דברים אמורים? כאשר הוא יודע מה שאיבד בדרכו אל הבהרת הפרטים (כמו האטומים וכו'), כאשר הוא פועל בענווה ואינו מכחיש את עצם קיומם של הכללים (כמו משפחה, עם, אומה וכלל־כל־הכללים – האלוהים).

אבל הדעת היא דעת טוב ורע. היא יכולה להיות דעת טוב, אבל כרוך על עקבה תמיד נחש הגאווה. "ואליך תשוקתו". ואם אין האדם מושל ברוחו לשמור תמיד מבט אל אופני דעת גבוהים יותר – הרי ככל שמתגבר השכל מתגברת הגאווה ואיתה הטיפשות.

וכך אותה מנטליות עצמה, המדורבנת על ידי הגאווה, ממשיכה בפירוק הלאה הלאה ללא מעצור. והפירוק הולך ונעשה אלים, ונטפלים אליו כוחות שספר בראשית מכנה אותם 'פיתוי הנחש', ובתורת הסוד הם נקראים בשם 'קליפות', והאדם אינו יכול לעצור את ההתמכרות לתהליך הפירוק.

ומניין תבוא האחדות? האדם המפרק־המתפרק מנסה במצוקתו לשחזר את האחדות. ואילו כוחות הפירוק מוכרים לו מצג שווא של אחדות שתבוא על ידי עוד ועוד פירוק, על ידי העמדת הכול על המכנה המשותף הנמוך ביותר. אבל לא אחדות נוצרת בתהליך הפירוק הזה, אלא אנטרופיה, התפזרות כל האנרגיות, אטומיזציה: 'אחדות' של חלקיקים שווים אבל מתים.

לעם ישראל יש האופציה והקריאה והחובה להציג את האחדות הנכונה: האחדות שבריבוי. הא-ל הנבדל שהתגלה לעם הזה, הוא שבנה ובונה את כל המבנים באופן שהם הולכים ומתפרטים: העמים, המשפחות וגם היחידים. כל אחד מאלה הוא מציאות בפני עצמה, חיה וקיימת. והמבנים נובעים זה מזה, באופן שהכללים מולידים ומגדלים מתוכם את הפרטים עד לפרטי הפרטים, לתאים ולאטומים. לכן האחדות המרוכזת סביבו של הנפרד הקדוש היא אחדות אמיתית, אחדות הבונה את חלקיה והמאחדת אותם דווקא בריבוים ובשונותם, ומרבה בהם חיות ושמחה.

ה'פרוגרס' הסוחף כיום את המערב הוא פרוגרס רגרסיבי, מדומה, מפרק וממית, והוא הופך לכוח מכתיב ומשתלט.

והכוחות האלה תוקפים באופן מיוחד את ישראל, העם והמדינה. למה? כי ישראל אינה רק ריכוז של שמרנות – משפחה, עם, דת; אלא היא גם הפתח לפרוגרס, לקִדמה האמיתית, למהפכנות האמיתית – ההתחברות לא-ל חי.

וכך אותה מנטליות עצמה, המדורבנת על ידי הגאווה, ממשיכה בפירוק הלאה הלאה ללא מעצור. והפירוק הולך ונעשה אלים, ונטפלים אליו כוחות שספר בראשית מכנה אותם 'פיתוי הנחש', ובתורת הסוד הם נקראים בשם 'קליפות', והאדם אינו יכול לעצור את ההתמכרות לתהליך הפירוק

אוטונומיה דתית־אישית

שמא יאמרו: איזו מהפכנות? הרי זוהי השמרנות בשיאה? הרי בסיפור הישן הזה – אלוהים, דת, כבר היינו, והתבגרנו מזה!

ובכן, לא, לא היינו שם מעולם. היינו ב'דתיות' טבעית, מולדת, מובנת מאליה, מסורתית. גם אם כדי להחזיק בה נדרשה מסירות נפש אישית – עדיין היא הייתה האוויר הטבעי שבני האדם נשמו.

בימינו אין עוד דתיות 'טבעית' כזאת: האדם ה'אוטונומי' מרד בדת, יצא ממנה – לעצמאותו, ליחידותו. הוא הגיע לעצמיותו (שאותה, אגב, הוא מאבד כיום במהירות בתרבות הטכנולוגית, אם לא יתעשת ויילחם על נפשו!) ודווקא מתוך עומק עצמיותו־עצמאותו זאת הוא יכול לפנות אל מקורו באופן האישי ביותר. אפשר לקרוא לזה: קשר אישי־התנסותי־חווייתי. עמידה לנוכח.

אחרי כן הוא יודע גם לבנות מתוך החלקיקים מערכות 'מורכבות'. אבל תוך כדי הפירוק וההרכבה הולכים לו לאיבוד השלמים המקוריים

בלשון הרב קוק נקרא החיבור הטבעי שבעבר בשם "חיבור אחור באחור" (על שם מצבם של אדם וחוה בסיפור הבריאה, אשר לפי חז"ל היו מחוברים גב לגב; וזה לפני הפרדתם, המכונה בתורת הסוד בשם 'נסירה', שנעשתה כדי לאפשר להם לפנות זה לזו פנים בפנים, שהוא אופן החיבור האנושי הנכון). בימינו, לפי הרב קוק, נשלמה הנסירה, ופנֵינו מן ה'דתיות' הטבעית, הנתונה במתנה, ליחס ישיר יותר לא-לוהים, מן החיבור אחור באחור אל חיבור חדש, אל ברית חדשה, שתהיה "פנים בפנים". ('אורות', אורות ישראל, א, יג; אורות הקודש ד, עמ' תמט)

איך עושים זאת? אין מתכונים אחידים. כל אחד "ממקומו הוא יִפֶן". לכל אחד ואחת – מקומו ומקומה באורגניזם של עם ישראל. דווקא פניות כנות ממקומות שונים מצטרפות ומשלימות זו את זו.

וה'אני' היחיד, שעמד אל מול ה'אתה' היחיד, יֵצֵא על ידי כך מ'אניותו'־יחידותו, ירחיב את זהותו, ירגיש וידע – ממש באופן אישי – את הוויית הכללים הרחבים יותר שהוא חלק מהם: ציבור, עם, אדם ואולי הבריאה כולה.

וכשהאדם יודע את הכללים הרחבים כאמת עצמית שלו, קורא לזה הרב קוק בשם – שירה, "שיר מרובע": שירת הנפש, שירת האומה, שירת האדם, שירת הבריאה (אורות הקדש ב, עמ' תמד).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

קרא עוד ←
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

המהדורה הדיגיטלית

שו״ת סמס

שו"ת- ויגש

להמשך קריאה »

עשו לנו לייק

אודות עולם קטן

עולם קטן הוא עיתון שהחל לצאת לאור בפסח 2004 והפך במהרה לעיתון אקטואלי שבועי הכולל טורי פרשנות, כתבות, ראיונות עם אישים דתיים ואחרים, לצד מאמרים תורניים.

כתבות אחרונות

אם זה המצב, נשאר רק לפרגן

לפעמים כדי לדעת את ההלכה צריך לפתוח את ספרי ההיסטוריה

רב המאחד

הפרסום בעולם קטן עובד

לפרסום באתר/ במגזין או בעיתון

  • office@okm.co.il
  • עדן 050-903-1533

מה אתם מספרים?

© כל הזכויות שמורות לעולם קטן 

תקנון

עיצוב האתר NDESIGN

הצטרפו לעידכונים בוואטסאפ

גלילה לראש העמוד