כותרות חמות :

תוקף קדושת ליל הסדר
תוקף קדושת ליל הסדר

תוקף קדושת ליל הסדר

 

ליל הסדר הוא לילה קדוש מאוד. סוד הלילה הזה פלאי, כי הוא מאופיין בשפע א-לוהי למעלה מהמידה ומהיכולת האישית שלנו. האריז"ל מבאר שסוד השפע שבא בלילה הזה מכוון לגדל את האדם ממצב של קטנות למצב של גדלות. כך היה בליל יציאת מצרים, שישראל היו במצרים כמו עובר במעי אימו, ובליל הסדר יצאו בבת אחת ממצב עוברי וקטן זה למצב של גדלות, להיות לעם ה' בכל מלוא הדעה וההשגה.

ומכאן לסגולת הלילה הזה בכל שנה: בכל שנה ושנה מאיר אור עצום, שמסוגל לגדל את האדם, להוציאו מקטנות דעת אל חיים גדולים ועשירים, מלאי רחבות ועמקות.

מהי קטנות דעת ומהי גדלות דעת? התשובה נעוצה במה שאמרו חכמים "חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" (פסחים קטז ע"ב), לראות את עצמו אחרת, לתפוס את חייו בתפיסה רחבה ולהבין שהחיים שלו והחיים של עם ישראל הם דבר אחד ממש. הקטן חי רק את עצמו, והגדול הוא מי שחש את עצמו חלק ממרחב גדול. והאדם הגדול באמת הוא מי שחש בעומק לבבו שהוא חלק ממסע עצום של עם ישראל, העם הנצחי, שבכל דברי ימי ההיסטוריה מבקש לתקן את העולם ולקדשו, ודור אחר דור השלשלת המופלאה הזו נמשכת, עד אחרית הימים.

אדם גדול הוא מי שלבבו חי את ירושלים, את הקודש ואת הטוהר, ומבקש את עומק הבקשה של האומה כולה, של השכינה הקדושה, שהכול יאיר באור קדושת ה', והכול יהיה טוב וטהור, מלא שמחה וגאולה לכל יצור.

בדרך הגדילה הטבעית האדם זקוק לשנים רבות של לימוד ועמל כדי להרים את המבט שלו ולגדול בדעתו ובתפיסת חייו. אך בלילה הזה, שלא על ידינו, הקב"ה משפיע לנו שפע מופלא שסגולתו להרים אותנו, וכמשל חרק קטן, שנמצא במעבה היער, ואינו רואה אלא סבך למולו, והנה נישא הוא על כנפי נשרים למרומי שמיים, ומשם מביט על הנופים כולם, על יופיים והדרם.

ומהי העבודה הקדושה והיקרה של 'לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים'? לבקוע את קליפת האפרוח שסביב האדם ולהשתייך בכל מאודו אל חיי העם ומשמעותם, להרגיש את דופק החיים הלאומי והנצחי במלוא גבורת חייו. להתבטל כולו ברוח ישראל, להיבלע בעומק חיי העם, על כל המאורעות. לחיות את חיי העם בסבלו ובשמחתו.

התבטלות זו של התא בגוף כולו, של הטיפה באוקיינוס האדיר, מחברת את חיי הפרט אל שגב החיים ועושרם, שהוא הרבה יותר מכל מה שיכול להיווצר בחיים האישיים כשהם לבדם. אין רגש וחוויה, משמעות וחיבור לעומק החיים שיכולים להיוולד מתוך ההקשר הפרטי, כשם שיכולים להיוולד באוצר החיים הלאומי, בלב הרחב מים, שהוא ליבה של האומה, כנסת ישראל.

התבטלות זו אין בה חלילה זלזול בחיי האדם הפרטיים, כמו שמסירות הנפש של חייל בקרב אינה נובעת מזלזול בחייו האישיים, אלא מהופעת ערך עליון מהם, שמבטל אותם כביטול נר באור יום. ובאמת ההפך הוא הנכון. הביטול של הפרט בחיי העם נוסך משמעות עצומה וגדולה לסוגיות החיים האישיות של כל אחד. כי חיים שאין להם חיבור למשמעות גדולה יותר מהחיים עצמם, הרי שאין להם את הכוח והעומק ואת משמעות הקיום. אין מדרגה במציאות שמתקיימת רק מכוח עצמה, רק מהשתייכות למשהו גדול ואדיר ממנה.

כמו במשל, הגוף הוא הוא התאים כולם. ממילא, כל חיי הפרט הם הם חיי העם. והסוגיות האישיות שבהן האדם מתמודד, אם ישכיל ויביט לעומק, יראה שהן ממש סוגיות העם כולו לדורותיו. על ידי כך תינסך משמעות עצומה לכל האתגרים האישיים של היחיד ושל כל דור, לחברם ממש לאותו אתגר ואותה שליחות מימות אברהם אבינו ועד עתה. ועם קבלת המשמעות העצומה יבואו גם רוח הגבורה וביטחון ההצלחה, כי לא סוגיה אישית יחידה היא, אלא סוגיה לאומית היסטורית, ומלוא כוח האומה וכוח ה' שבה הוא המניע את אתגרי ההווה ומסייע מראש להצלחתם.

המבט הכללי הוא הוא מוחין דגדלות אמיתית, והמבט הפרטי המצומצם הוא מוחין דקטנות. בליל הסדר, רגע ההיווצרות הלאומית שלנו, יכול וחייב כל פרט לצאת ממאסר חוג חייו הפרטיים ולהיכלל במשמעות האמיתית של חייו במובנהּ ההיסטורי והנצחי. כמו כל פרק התחלה שהוא זמן שבו ניתן להביט על החיים בהיקפם הרחב, תחת היותנו ביומיום שקועים ביער עבות המסתיר מאיתנו את אור השמש הכללית של משמעות חיינו הפרטיים.

כך סגולת החזרה אל הראשית, אל היציאה הלאומית מרחם שבו גדלנו, "גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי" (דברים ד, לד), יכול הדור וכל יחיד שבו לטעום את משמעות החיים האמיתית של העם כולו ושל כל תא ותא ממנו. ועל ידי כך, בכלל מאתיים מנה, יֵצֵא גם מהמצרים האישיים שלו, שרובם ככולם הם תוצאה של מבט מצומצם, של השתקעות יתר בחייו הפרטיים ואיבוד פרופורציה בין העיקר לטפל.

העיקר האמיתי זוהר ומאיר בליל הסדר. לא רק עיקר פרטי אלא עיקר העיקרים, יסוד היסודות. ליל הסדר מחדיר בנו אמונה שלמה שלא להיות 'כופרים בעיקר', אלא חיים אותו וממקמים את כל יתר פרטי החיים על פי משקל ואיזון נכון של עיקר זה.

כל מצוות החג הן פרקים וחלקים מאותו אור עליון הזורח עלינו, שפע אינסוף שמרומם את נשמותינו. ניגש אחים אהובים אל הסדר בשמחה ובחירות, ברננה והודיה לה', ומתוך קדושה וזריזות נקיים את מצוות הלילה כהלכתן, ונצא לחירות עולם בגאולה שלמה במהרה, אמן.

חג כשר ושמח לכל בית ישראל!

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן