כותרות חמות :

ממצרים למלון פארק ועד אביתר
ממצרים למלון פארק ועד אביתר

ממצרים למלון פארק ועד אביתר

 

דניאלה וייס, יו"ר תנועת נחלה להתיישבות

 

זכיתי לגדול במשפחה אוהבת ארץ ישראל ואוהבת מדינת ישראל בכל נימי נפשה ובכל הווי חייה. הוריי היו פעילים בלח"י, אבי נפצע קשה מירי של ערבי בשעה שרכב על אופנוע, וניצל בנס. הוא גם ישב בכלא על שהגן על צעירים יהודים מפני קבוצה של פורעים ערבים.

כאשר עברנו לאוהל בשומרון בחנוכה תשל"ו עם שתי בנות קטנות, הוריי היו גאים בי והקפידו להגיע מדי שבוע לשומרון, שהיה ריק מיהודים באותה עת. המעבר הקיצוני מחיי עיר מסודרים להר טרשים קירח התקבל בהתלהבות על רקע המסורת החלוצית של משפחותינו.

חג הפסח קרב ובא, ועימו זיכרונות של אלפי שנים, של עבר רחוק, של גאולה ראשונה וגם זיכרונות של גאולה שלישית בדורנו אנו. שלושים משפחות יהודיות מתגוררות בקרוונים ובצריפים באלון מורה (קדומים של היום), יישוב יהודי יחיד בכל השומרון. חושך מוחלט מסביב. היעדר תשתיות. מכלית מגיעה מדי יום כדי להביא מים למתנחלים שנאחזים ביישוב לא חוקי בהר שומרון.

הגענו בחנוכה, והיינו שקועים במאמצים עילאיים לקיים חיים יהודיים בתנאים לא סבירים, והנה התקרב חג הפסח. בחדר האוכל המשותף החלו להישמע מלמולים: "היכן אתם בליל הסדר?" "ההורים לא יוותרו עלינו, המשפחה עדיין בשוק מזה שעזבנו הכול ועברנו לשומרון, לא נעשה להם את זה, אנחנו חייבים להיות עם המשפחה בפסח" ועוד ועוד.

בהזדמנות זו אציין את בעלי אמנון (לכבוד יום הולדתו ה-80!), שמתוך זרם הדיבורים עלה קולו הצלול והברור: "כולנו כאן בשומרון בליל הסדר". כמו קברניט שמטה את ההגה, וכל הספינה שטה לכיוון חדש, כך שינה כיוון היישוב אלון מורה. כולם נשארים בשומרון בליל הסדר! לא נשאיר את השומרון ללא יהודים אף לא ליום אחד!

ההתלהבות של ליל סדר ראשון בשומרון המתחדש אחזה ברבים, והם עודדו קרובי משפחה וחברים רבים להצטרף לליל סדר של מאות משתתפים. מרוב התלהבות שכחנו שאין מקום מתאים להתכנסות כה גדולה. בעזרת חברי קיבוצים ומושבים של חוג עין ורד נבנה במהירות חדר אוכל גדול. 3,000 שנה לפני כן לא הספיק הבצק לתפוח, ולפני ארבעים ושבע שנים לא הספקנו לרצף את חדר האוכל. הילדים המאושרים חגגו את ליל הסדר במשחקים בארגז חול

ואז התרחש נס גדול. ההתלהבות של ליל סדר ראשון בשומרון המתחדש אחזה ברבים, והם עודדו קרובי משפחה וחברים רבים להצטרף לליל סדר של מאות משתתפים. מרוב התלהבות שכחנו שאין מקום מתאים להתכנסות כה גדולה. בעזרת חברי קיבוצים ומושבים של חוג עין ורד נבנה במהירות חדר אוכל גדול. 3,000 שנה לפני כן לא הספיק הבצק לתפוח, ולפני ארבעים ושבע שנים לא הספקנו לרצף את חדר האוכל. הילדים המאושרים חגגו את ליל הסדר במשחקים בארגז חול.

מקור ההשראה לליל סדר חלוצי כזה היה ללא ספק ליל הסדר אשר חגגו מתנחלי חברון בהנהגת הרב משה לוינגר ורעייתו מרים במלון פארק בלב חברון. הימים היו ימי התרוממות רוח בעקבות הנס הגדול של מלחמת ששת הימים. ממשלת ישראל עדיין לא מצאה את הדרך לתרגם את הנס הגדול לשפת ריבונות יהודית בכל האזורים ששוחררו. הציבור הדתי-לאומי וגם יהודים שלא הגדירו עצמם דתיים, כמו אליקים וציפורה העצני, אצה להם הדרך. הם הבינו כי חייבים להזדרז ולתרגם את הניצחון הגדול לשפת המעשה.

הרב חנן פורת הזדרז לחדש את היישוב היהודי בכפר עציון, והרב לוינגר נקט יוזמה מיוחדת במינה: הוא פנה לערבי, הבעלים של מלון פארק בחברון, וביקש לשכור את המלון לחג הפסח ולמעשה לא הגביל את זמן השכירות. באווירה של אותם ימים מופלאים נענה הערבי, והמתנחלים העבירו את מיטלטליהם לבית המלון והחלו בהכנות קדחתניות לקראת ליל הסדר בחברון. זה היה אירוע שציין את חידוש היישוב היהודי בחברון ופתח פרק של תקופה חדשה להתיישבות יהודית ביהודה ושומרון.

אחרי מלחמת יום הכיפורים, כאשר נחלצו הרב מנחם פליקס ובני קצובר מחברון למסע הקשה של חידוש הישוב היהודי בשומרון, הייתה התעוזה של הרב לוינגר וגרעין המתנחלים הראשון מקור ההשראה להתיישבות בשומרון. לימים, כאשר זכתה עמותת הרחיבי להצלחה ברכישת בתים בחברון – בית השלום, בית המכפלה, בית רחל ובית לאה ולאחרונה עוד ועוד בתים – נחוג חג הפסח בבית רחל, סמוך למערת המכפלה. זו הייתה חוליה נוספת בניסי חג הגאולה.

הנה ימים באים, ועוד מבחן עומד בפני עם ישראל: חידוש היישוב היהודי באביתר. פסח באביתר, צעדה לאביתר, התכנסות ברוב עם באביתר, יישוב חדש של עשרות משפחות בלב השומרון. התחושה העמוקה שמושרשת בעם ישראל כי בחג הפסח אנו יוצאים לחירות, מלווה אותנו גם השנה. הלחץ של ארצות הברית ואירופה להימנע מהקמת יישובים חדשים מחזק את הרצון הטבעי של עם ישראל לצאת לחירות, לעצמאות, להשתחרר מעול העמים. החריפות שבה מתבטאות אומות העולם בנוגע לתהליך הגאולה בלב ארץ ישראל מחזקת בקרב עם ישראל את הרצון להיות עם חופשי בארצו. ליל סדר באביתר וצעדת עם ישראל לאביתר יביאו לידי ביטוי, בעזרת ה', את הרצון ההולך וגובר לחזות בגאולה השלמה במהרה בימינו.

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן