כותרות חמות :

שר החינוך הנכנס, קרא מה לומדים אצלך במערכת
שר החינוך הנכנס, קרא מה לומדים אצלך במערכת

שר החינוך הנכנס, קרא מה לומדים אצלך במערכת

הקצב שבו התכנים במשרד החינוך עוברים טרנספורמציה הוא בלתי נתפס. שתי טעימות מתוכני תוכנית 'אדם ויצירה'

בשבוע שעבר היינו בפגישה עם רכזת 'אדם ויצירה' בבית הספר. מה זה אדם ויצירה, אתם ודאי שואלים? ובכן, זהו אשכול הרוח בחטיבת הביניים שבו לומדים היסטוריה, אזרחות, תרבות יהודית ישראלית, ספרות, תנ"ך ועוד. עד לרגע זה עוד לא פתחו ספר תנ"ך, אבל לכאורה לומדים תנ"ך. עוד לפני תחילת שנת הלימודים התקשרתי לוודא שלומדים תנ"ך, עד כמה שזה נשמע הזוי, ונאמר לי כי בהחלט לומדים תנ"ך.

תאמינו או לא, העובדה שלא באמת לומדים תנ"ך לא הייתה הסיבה שבשלה כתבנו מכתב חריף למנהל בית הספר וביקשנו פגישה דחופה. אנחנו אומנם מצפים ללימודי תנ"ך ויהדות בבתי הספר הממלכתיים במדינה היהודית היחידה בעולם, אך ברור לנו מה באמת קורה במערכת החינוך, ולכן גם ברור לנו שעד שלא יתייצב במשרד החינוך שר שידע לעשות מהפכה של ממש, הציפייה הזו לא ריאלית.

הפורום החילוני וארגונים זרים נתנו עבודה בשנים האחרונות, ונדרש שר שמבין את גודל השעה כדי לשנות את כיוון הספינה הכבדה הזו שנקראת מערכת החינוך. אם זה לא יקרה בממשלת הימין, זה לא יקרה בכלל, וקיומה של מדינת ישראל, מדינתו של העם היהודי, בסכנה – ולא רק מכיוונה של איראן אלא מתוכנו.

הסיבה האמיתית הייתה המסר שיצא דווקא משיעור 'תרבות יהודית ישראלית'. מהשיעור הזה יצא המסר שהלואין הוא דווקא חג יפה ובכלל לא נוצרי ואפשר להיות חלק ממנו – עוד סיבה למסיבה. כך גם חג המולד. זאת ועוד, בשיעור סופר על זוג שלא הצליח להביא ילדים לעולם חמש עשרה שנה, ורק לאחר שהוטבלו לנצרות, פתאום הצליחו. ואם זה לא מספיק, הרי שבמהלך השיעור עלה גם שמו של ארגון ישראל חופשית, שמאפשר לזוגות של יהודים וגויים להינשא, כי ממש לא בסדר שזה אסור

אם הילדים שלנו לא יבינו מה הם עושים כאן ועל מה הם נלחמים, וירגישו חופשי לעזוב לכל מדינה בעולם כי שם המילקי זול יותר, לא תהיה לנו מדינה, ובוודאי שלא נוכל להתווכח על חשיבות לימודי המסורת והיהדות בבתי הספר. אך שוב, לא זו הסיבה שבשלה ביקשנו בנימת דחיפות את הפגישה.

הסיבה האמיתית הייתה המסר שיצא דווקא משיעור 'תרבות יהודית ישראלית'. נשמע כמו שיעור חיובי בסך הכול. מה הייתם מצפים משיעור שזו הכותרת שלו? קצת מסורת, קצת יידישקייט, מה כבר יכול להיות רע. לצערי זה רע. אפילו רע מאוד. מהשיעור הזה יצא המסר שהלואין הוא דווקא חג יפה ובכלל לא נוצרי ואפשר להיות חלק ממנו – עוד סיבה למסיבה. כך גם חג המולד. זאת ועוד, בשיעור סופר על זוג שלא הצליח להביא ילדים לעולם חמש עשרה שנה, ורק לאחר שהוטבלו לנצרות, פתאום הצליחו. ואם זה לא מספיק, הרי שבמהלך השיעור עלה גם שמו של ארגון ישראל חופשית, שמאפשר לזוגות של יהודים וגויים להינשא, כי ממש לא בסדר שזה אסור.

כל האינפורמציה הזו הועברה לתלמידים שאין להם מושג בנוגע ליהדותם, מהי יהדות, מה זה אומר להיות יהודי ומה החשיבות של שמירה על ישראל יהודית. הילדים האלה מגיעים כלוח חלק, ונגזלה מהם הזכות להכיר את שורשיהם. מערכת החינוך לא רק שאינה לוקחת את המקום של חינוך לערכים אלה, היא מעמיסה נושאים ודתות כדי שיפעילו 'חשיבה ביקורתית' ובעצם יחליטו בעצמם מה מתאים להם.

המתבגרים, המשוכנעים שהם יודעים הכול ויותר טוב מכולם, כפי שכולנו הרגשנו בגיל ההתבגרות, נדרשים לבקר במקום שאין להם כלים לכך. ה'חשיבה הביקורתית' הזו לא נובעת מידע קודם או מזהות ברורה שהם יכולים להעמיד מולה תפיסות עולם אחרות וידעו לבקר אותה ואותם אלא מתוך חוסר הבנה מוחלט, ולכן אין כאן ביקורת באמת. על סמך מה יבקרו אם לא על סמך האינפורמציה שבידם, או כפי שקורה בפועל, זו המועברת להם בשיעור?

ומי מעביר את השיעורים הללו? אותם אנשים שחושבים שלא בסדר שיהודייה אינה יכולה להינשא לגוי או שבעצמם לא למדו יהדות כראוי אלא במערכת החינוך המקולקלת. אתם מבינים את הבעיה? לא מדובר רק בתכנים שמעבירות עמותות ממומנות בכסף זר, שלא ברור מה יש להן לחפש במערכת החינוך הישראלית, ולא בתכנים שלא מועברים כמו שצריך, אלא גם בזהות המעבירים את התכנים הללו, שחלקם עוברים תחת ידן של קרנות זרות בעלות אינטרסים זרים.

ועוד לא כתבתי מילה על בעיית כוח האדם במערכת החינוך, עד כדי כך שבמחצית הבאה למשל לא ילמדו לשון, כי אין מורים ללשון, וילמדו שעות נוספות ערבית. הילדים של היום יודעים 'לדבר' באמוג'ים בוואטסאפ יותר משהם יודעים למנות נכון זכר ונקבה (תרתי משמע).

הסיפור לא נגמר, שכן יום לאחר שליחת המכתב התקבלו שוב שיעורי בית בתוכנית 'אדם ויצירה'. הפעם התבקשו הילדים לקרוא את הסיפור 'שלוש הטבעות' מאת ג'ובאני בוקצ'ו ולספר על המשל ועל הנמשל. בקצרה מאוד, מדובר במלך צלאח א-דין הנדיב ובמלך מלכיצדק היהודי הקמצן. והמסר: "…בעניין שלוש התורות שהאל-האב העניק לשלושת העמים… כל אחד מהעמים סבור – בצדק – שהוא קיבל ובמלוא הזכות את הירושה, את התורה האמיתית ואת מצוותיה; אבל השאלה מי מהם קיבל את הירושה האמיתית, עדיין תלויה ועומדת".

במילים אחרות, אין דת שהיא אמת אלא דת שמאמיניה חושבים שהיא אמת. היינו, כולנו טבולה ראסה ועלינו להחליט איזו זהות דתית, לאומית ומינית לאמץ באותו הרגע. זוהי סדום, ואם לא יעלה ויבוא שר שידע להילחם על העתיד, מדינת ישראל תחזור אל העבר, אל התקופה שבה ליהודים לא הייתה מדינה.

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן