כותרות חמות :

"יש שלושה סוגי ערבים: את האויבים נגרש, עם בעלי האינטרסים אפשר לעבוד, ואת גרי התושב נחבק"
"יש שלושה סוגי ערבים: את האויבים נגרש, עם בעלי האינטרסים אפשר לעבוד, ואת גרי התושב נחבק"

"יש שלושה סוגי ערבים: את האויבים נגרש, עם בעלי האינטרסים אפשר לעבוד, ואת גרי התושב נחבק"

"יש שלושה סוגי ערבים: את האויבים נגרש, עם בעלי האינטרסים אפשר לעבוד, ואת גרי התושב נחבק"
מעבר למאבקי היומיום ולהפגנות סוערות, האם יש לכהניסטים חזון רוחני למדינת ישראל? האם הם רוצים לבטל את הדמוקרטיה או שהם דווקא ליברלים המתנגדים לכל כפייה, דתית וחילונית גם יחד? מה צריכים השמאלנים והגויים לעשות כדי להיות בני בריתו של ברוך מרזל? * שלחנו את הכתב הליברלי ביותר שמצאנו במערכת 'עולם קטן' לשיחת עומק עם ברוך מרזל

קרדיט תמונה יונתן שינדל/פלאש 90

ישעיהו רוזנמן

לאחר האזנה לריאיון ארוך עם אחד מתלמידי הרב כהנא ז"ל עלתה על דעתי תהייה: האם חוץ מפוליטיקה ואקטיביזם יש במחוזותיהם גם חזון מדיני או משיחי? ואולי מדובר באנשים הבוחרים שלא לעסוק בחשיבה מופשטת?
זאת הסיבה שהלכתי לראיין את ברוך מרזל (62), תלמידו הוותיק של הרב מאיר כהנא, מהדמויות הכהניסטיות המוכרות ביותר לקהל הרחב. לא הסתרתי לרגע שאינני שותף לדעותיו הפוליטיות, שלדעתי מזיקות למחנה הימין, אך תמיד רחשתי לו כבוד משתי סיבות. ראשית, פעילות החסד והכנסת אורחים המרשימות שהוא עוסק בהן בעמותתו 'הכנסת אורחים חברון' על אף הידיעה ברורה שלעולם לא יזכה על כך לצל"ש בתקשורת. "אחת הדרכים לזהות תלמידים של הרב כהנא היא הנקודה החזקה של חסד שיש להם", הוא יסביר לי. שנית, תמיד התפעלתי מכישרונו התיאטרלי. תצלומי הפגנותיו הספונטניות צריכים להילמד בקורסים לתיאטרון רחוב, ותשדיר הבחירות שבו נצפתה איילה פרוקצ'יה, השופטת העליונה הקיצונית ביותר בהרכב של אהרן ברק, משתוללת מזעם בקרב צעקות נואש מולו במסדרון בית המשפט, היה חומר קומי של פעם בחיים.

"הטרנספר הוא הפתרון של תורת ישראל: 'ואם לא תורישו את יושבי הארץ מפניכם, והיה אשר תותירו מהם לשיכים בעיניכם ולצנינים בצידיכם'. מדינת ישראל בסכנה קיומית, אנחנו נכבשים מבפנים. יש בתוכנו מיליציות חמושות, ובמלחמה הבאה הן יכבשו את הצירים המרכזיים של ישראל. הסכנה הגדולה שלנו היא הבערות וחוסר אכפתיות של היהודים, שבאה לידי ביטוי בין היתר בעובדה שלפיד מקבל עשרים מנדטים"
"נגדי מתנהלים כמה משפטים על טענות לתקיפת ערבים, והנה אני פה, ומעולם לא ישבתי בכלא למעט מעצר מנהלי. לנתניהו לא מוותרים, אז קל וחומר שלנו לעולם לא יוותרו. אנחנו פועלים במסגרת החוק. בנצי יהודי צדיק אוהב ישראל מהגדולים שיש, והוא פועל להצלת בנות ישראל כאילו הן בנותיו. אני אומר שכשכואב לך אתה צועק גם אם זה לא יפה שצועקים, אבל מי שלא צועק, אולי זה בגלל שלא כואב לו"

אבל אחרי הַדחְקות, היה מובן לי שיש גם צד מבדר פחות לפעילותו. צד של עבריינות רחוב של פעיליו נגד ערבים והעלמת עין מצידו. גם ברוך גולדשטיין היה חבר קרוב של מרזל. אחרי שיחה ארוכה ונעימה עם מרזל, עדיין צרם לי לראות את מה שנראה כגלגול עיניים בהכחשתו הגורפת לכל פעילות אלימה הנקשרת בסביבתו.
גם אחרי שהכול נאמר, איש לא ייקח ממרזל את זכויותיו כשם שאיש לא ייקח את זכויותיהם של ותיקי מפא"י המתעבים אותו.
בן גביר מקבל שכר של חבר כנסת, גופשטיין קיבל פרק בפריים-טיים עם צופית גרנט. ואתה – בפנסיה?
"כסף אף פעם לא עניין אותי, ורוב חיי וזמני פעלתי בהתנדבות. יש לי מוסדות: כוללים, תלמוד תורה ועמותת הכנסת אורחים חברון, שזה התחביב הגדול שלי, ושני רכבים של 'קפה הכי אחי' שפועלים למען חיילי צה"ל. גם השנה אני מקווה שחבילות המזון שלנו יגיעו כבכל שנה לכאלפיים משפחות לקראת חג הפסח. אהבת ישראל הייתה לב משנתו של הרב כהנא, ובלי להושיט יד ליהודי במצוקה, כל הדיבורים על אהבת ישראל הם חסרי ערך.
"אני מעביר כעשרים הרצאות הסברה בשבוע לאנשים מכל הסוגים: דתיים, תלמידי מכינות, חילונים, שמאלנים וגם גויים. אירחתי בביתי את השחקן האוונגליסט האמריקני ג'ון וויט, ובכל שבוע אני פוגש גם קבוצות של לא יהודים, ובהן אנשי ממשל וסתם מתעניינים במצב בחברון. עם חברי יחזקאל חסון אני גם מנהל היום את תנועת 'האמת היהודית', שעסוקה בקידום רעיון הטרנספר ובמלחמה על דמותה היהודית של המדינה. בין היתר זאת פעילות מחקר. הוצאנו חוברות וספרי עבודה איך אפשר להוציא את האויב מקרבנו, ואנחנו עוסקים בהסברה בנושא זה".
זה חומר מסווג? אתה לא רוצה להראות את זה למקבלי החלטות או לרבנים?

"אני חושב שאור לגויים זה רק אם נהיה נאמנים עד הסוף לתורה ולמוסר היהודי ונתרחק לגמרי מהריקבון המערבי. אני מכבד מאוד את המאמינים המוסלמים, ולכן ברור לי שהם מאמינים בכל ליבם שחובתם הקדושה לכבוש את העולם כולו, 'דין מוחמד בסיף', וגם את כל ארץ ישראל, כולל תל אביב"

"מה שצריך לפרסם אנו נפרסם. הטרנספר הוא הפתרון של תורת ישראל: 'ואם לא תורישו את יושבי הארץ מפניכם, והיה אשר תותירו מהם לשיכים בעיניכם ולצנינים בצידיכם'. מדינת ישראל בסכנה קיומית, אנחנו נכבשים מבפנים. יש בתוכנו מיליציות חמושות, ובמלחמה הבאה הן יכבשו את הצירים המרכזיים של ישראל. הסכנה הגדולה שלנו היא הבערות וחוסר אכפתיות של היהודים, שבאה לידי ביטוי בין היתר בעובדה שלפיד מקבל עשרים מנדטים".
בוא נדבר על ענייני החסד. צופית גרנט הייתה נסערת אחרי שראתה את החמ"ל של גופשטיין מציל נשים יהודיות קשות יום מהתעללות קשה ואף מסכנת חיים מיידית בכפרים ערביים, ואמרה לו דבר פשוט: "אילו היית מתמקד רק בפעילות רווחה מובהקת כמו זו, ושם בצד את האידאולוגיה הלוחמנית, היית זוכה לתקציבי ענק ממשרד הרווחה, והייתי מעניקה לך מדליה. ובכל זאת, אתה מתעקש להכניס את כל החבילה האידאולוגית, גם במחיר פגיעה ברורה בהיקף פעילות ההצלה".
"ראשית, אם בנצי היה מבצע פעילות אלימה, הוא היה יושב בכלא. נגדי מתנהלים כמה משפטים על טענות לתקיפת ערבים, והנה אני פה, ומעולם לא ישבתי בכלא למעט מעצר מנהלי. לנתניהו לא מוותרים, אז קל וחומר שלנו לעולם לא יוותרו. אנחנו פועלים במסגרת החוק. בנצי יהודי צדיק אוהב ישראל מהגדולים שיש, והוא פועל להצלת בנות ישראל כאילו הן בנותיו. אני אומר שכשכואב לך אתה צועק גם אם זה לא יפה שצועקים, אבל מי שלא צועק, אולי זה בגלל שלא כואב לו. גם משה רבנו הכה איש מצרי שהיכה יהודי והטמין אותו בחול, ולא ניסה לדבר יפה, כי כאב לו שמכים יהודי".
זה לאו דווקא מדגם מייצג, אך הכרתי כמה כהניסטים רשמיים ובלתי רשמיים. חלקם היו בעלי תיקים במשטרה וברווחה על תקיפה של יהודים ועל אלימות בכלל.
"עוד לפני שידעו מיהו סילק הרב כהנא את אבישי רביב מכ"ך, כי היה אדם אלים לכל הכיוונים. הרב כהנא תמיד אמר שאדם שמכה את אשתו או את שכניו אינו כהניסט אלא בריון אלים. לי לא יהיה חלק ונחלה עם אחד כזה, ולא אתקרב אליו. המודל שלנו הוא דוד המלך, שמכה באויבי ישראל בלי רחמים ובעוצמה, וכלפי יהודים הוא עדין כתולעת. אנו נחמדים גם לגויים אם אינם אויבינו ולא רוצים לפגוע בנו, אבל מי שבא להכות, ניתן לו כפל כפליים. זוהי היהדות".

ידידתו הערבייה של ברוך

בוא נדבר על הגויים בחברון. אפשר למצוא ברשת סרטונים של דובר היישוב היהודי בעיר נועם ארנון עם שיח' אבו חאדר ג'עברי, ראש חמולת ג'עברי, החמולה הגדולה ביותר בחברון. השיח' מתנגד לטרור במפורש ומנימוקים אידאולוגיים. רבי יהודה לאון אשכנזי, 'מניטו', ניבא שהשלום בין יהודים לערבים יבוא דווקא מחברון, העיר שיצחק וישמעאל קברו בה יחדיו את אברהם לאחר שישמעאל חזר בתשובה, כדברי חז"ל. האם אתה צופה הסכם שלום חברוני?
"לא אוכל להתייחס לג'עברי עצמו או לדמויות סביבו ולאינטרסים שלהם. אני מכיר אותו שנים רבות ולא חושב שהוא אידאולוג וצדיק גדול, הוא קודם כול בעל אינטרסים ברורים. אבל הוא לא הנושא. בסוף יש שלוש קטגוריות: אויבים, בעלי אינטרסים ואנשים שקשרו את גורלם עִם עם ישראל. את האויבים נגרש. עם בעלי אינטרסים אפשר לעבוד, אבל לא כדאי להפנות אליהם את הגב. ויש אנשים מיוחדים, מוסלמים כמו שרה זועבי, שקשרה את גורלה עימנו. היא הייתה בביתי, והיא גרת תושב אמיתית. ודאי שאינה אויבת. אני אומר לך בפירוש שאני אעדיף אותה בכנסת על פני אדם כמו ח"כ עופר כסיף.
"לגבי חברון, פעם אחת בלבד היו לערבים בחירות דמוקרטיות, אחרי הסכמי חברון. שבעה משבעת חברי הפרלמנט שנבחרו היו אנשי חמאס. ג'יבריל רג'וב היה אז חזק מאוד ברשות, ולא נבחר כי היה מתון מדי לטעם הקהל.
"חמאס הם יורשי הנאצים. רק לפני כמה חודשים עשו כנס בעזה על השאלה מה לעשות אחרי שיטהרו את ארץ ישראל מהיהודים הטמאים. ראש עיריית חברון תייסיר אבו סנינה נבחר לקדנציה נוספת בשבוע שעבר מסיבה אחת בלבד: בצעירותו הוא רצח שישה בחורי ישיבה ליד בית הדסה, ועד היום הוא גיבור מקומי.
"אז אני לא בליגה הנכונה להתווכח עם מניטו, אבל קשה לי לראות את החמאסניקים האלה משתנים. אכן, יש מיעוט קטן שמתנגדים לדברים האלה, אז כמו שאומרים: 98% מוציאים שם רע לכל השאר".

מדינות ערב אינן דמוקרטיות, והמנהיגים שלהן מומחים להשלטת סדר באוכלוסייה בעייתית. אתה מסוגל לדמיין שליט פרו-ישראלי בלתי דמוקרטי בחברון, נוסח בשיר ג'ומאייל הלבנוני?
"זה דווקא ייתכן. זה יכול להיות מישהו כמו שרה זועבי, ואנחנו היינו מגינים עליו כמו שהגנתי על משת"פים ואנשי צד"ל בלבנון".

זאת בעיה קשה של כהניסטים – זה תמיד הכול או כלום. בפוליטיקה אמורים ליצור בריתות ולא הסכמות תאולוגיות.
"אתה צודק לגמרי. אנחנו מאמינים ש-99% אמת זה 100% שקר. זה מה שלמדנו ממו"ר הרב מאיר כהנא זצ"ל הי"ד".
לכן אתם לא מסוגלים לעשות פוליטיקה. אתה לא תהיה שר התחבורה אם צריך הסכמה תאולוגית כדי לבנות כביש אצל הערבים.
"נכון. זאת שאלה רצינית אם הייתי מוכן להיות שר התחבורה. לכן גם אם אני אוהב את המדינה, אני לא לוקח כסף מהממשלה, כי לא אוכל לצעוק על איילת שקד שהיא בוגדת אם היא עזרה לי"

הסכמי אברהם
מה חשבת על הסכמי אברהם? זאת בשורת שלום משיחית? ישראלים מתקבלים שם בביטחון ואף בחום, לא כמו במצרים ובירדן. חלק מהאמירתים גם יאמרו שלא למצלמה שהם מתעבים את הפלשתינים.
"אני מזהה שם רק אינטרסים, לא אהבת ישראל ולא שלום לצורך שלום. הם חוששים מהאויב השיעי העתיק באיראן ומהפצצות שלהם. רק ישראל יכולה להגן עליהם, אז הם איתנו. זה שהם שונאים את הערבים בישראל זה ברור. למרות כל הכסף ששפכו עליהם הם בגדו בהם בכל הזדמנות, ועד היום עובדים עם איראן".

תן לי להציע משמעות עמוקה יותר: אחרי דאעש סוף סוף התעוררה סעודיה והבינה שאזרחיה קיצוניים מאוד, ולכן מוחמד בן סלמאן מנסה כיום להילחם בקיצוניות ולהיפתח למערב. אתה לא חושב שישראל יכולה להיות להם אור לגויים, דגם של מדינה מודרנית שהיא גם מסורתית ולאומית?
"אני חושב שאור לגויים זה רק אם נהיה נאמנים עד הסוף לתורה ולמוסר היהודי ונתרחק לגמרי מהריקבון המערבי. אני מכבד מאוד את המאמינים המוסלמים, ולכן ברור לי שהם מאמינים בכל ליבם שחובתם הקדושה לכבוש את העולם כולו, 'דין מוחמד בסיף', וגם את כל ארץ ישראל, כולל תל אביב".

גם ידידך ג'ון וויט מאמין שיבוא יום ואתה תתנצר, אלא שהוא חבר שלך היום ומשאיר את העניינים האלה בצריך עיון עד ביאת משיח. אתה לא חושב שמוסלמי יכול לעשות אותו דבר?
"ג'ון וויט לא מאיים עלי כי הוא גר רחוק ולא מפעיל מיסיונרים בארץ. גם ערבי בשיקגו לא מאיים, ובאמת יכול להיות בן בריתי. ערביי חברון הם איום מיידי. פה אני מוכן לקבל רק מהסוג של שרה זועבי: ערבים המקבלים עליהם שבע מצוות בני נח ואת מרות השלטון הישראלי.
"כשהתחילו לדבר על מצעדי גאווה בירושלים, אני וגופשטיין הגשנו בג"ץ נגד זה – הרבה לפני הר המור – והיו ערבים מוסלמים ונוצרים שעתרו גם הם, וכל הכבוד להם, הם נאמנים לדתם. אבל בסוף אני לא יכול לשתף פעולה עם גוי ששואף להשתלט על הארץ הזאת. הכול קשור ביחד".

למה הורידו אותך? אם צעקת שם "מוות לערבים", גם אני הייתי מוריד אותך.
"הרב כהנא התנגד לסיסמה 'מוות לערבים', ומעולם לא אמרנו את זה"

זאת בעיה קשה של כהניסטים – זה תמיד הכול או כלום. בפוליטיקה אמורים ליצור בריתות ולא הסכמות תאולוגיות.
"אתה צודק לגמרי. אנחנו מאמינים ש-99% אמת זה 100% שקר. זה מה שלמדנו ממו"ר הרב מאיר כהנא זצ"ל הי"ד".

לכן אתם לא מסוגלים לעשות פוליטיקה. אתה לא תהיה שר התחבורה אם צריך הסכמה תאולוגית כדי לבנות כביש אצל הערבים.
"נכון. זאת שאלה רצינית אם הייתי מוכן להיות שר התחבורה. לכן גם אם אני אוהב את המדינה, אני לא לוקח כסף מהממשלה, כי לא אוכל לצעוק על איילת שקד שהיא בוגדת אם היא עזרה לי".
אלו הטקטיקות של העיתונות החרדית. הם אוהבים לשבת ביציע ולקלל, אבל לא מוכנים לעלות על המגרש ולשחק כדי לנצח. אתה מוותר ככה על השגת המטרות המקודשות לך.
"זה נכון חלקית, כי הם ויתרו על המאבקים על ארץ ישראל ונגד האויב. אני לא אוותר על עיקרון קדוש אחד כדי לנצח בעיקרון קדוש אחר. אנחנו בעד שלמות התורה, שלמות העם ושלמות הארץ".

ברוך הליברל

בוא נדבר על שמאלנים: אתה יכול לשתף פעולה עם שמאלני? למשל, לעשות יחד סרט עלילתי עליך?
"אנשי שמאל וליכודניקים מתארחים אצלי, ויש לי מכרים רבים מהם. אני יכול לשתף פעולה עם אנשים כאנשים, אבל לא לתת לגיטימציה לעבירות שהם עושים".

במדינה שאתה בראשה, יהיה מותר להם לעשות סאטירה על רבנים?
"אני לא אוהב את זה, אבל הם יוכלו, רק לא בכספי ציבור. אני לא מתכוון לבלוש אחריהם ולהיכנס לסלון שלהם כמו שהרב מדן בדק את התמונות בסלון של בן-גביר".

מתנגדיך תמיד טוענים שמדינה בראשותך תהיה כמו מדינה מוסלמית: ייאסר לבקר את ארדואן ואת הדת.
"אני מאמין בשכנוע ובחינוך ולא בכפייה. כך למדתי מהרב כהנא ומהרצי"ה. לדוגמה, אם אכפה בכוח שמירת שבת, אין לזה שום ערך דתי. אגב, היום במדינת ישראל יש בעיקר כפייה חילונית".

מאבקי השבת אינם מקובלים עליך?
"בוודאי מקובלים עליי. מותר להפגין בעד ונגד".

אבל הם רוצים לסגור כבישים לכולם. זו כפייה.
"כפי שאמרתי, הכפייה שיש היום היא בעיקר חילונית ומעט מאוד דתית. סוגרים כבישים למרתון ולמצעדי תועבה, אז למה אי אפשר שבשכונה דתית ייסגרו לכבוד השבת?"

ואתה מתנגד לשניהם? לדוגמה, הפורום החילוני רוצים לטהר את החינוך הממלכתי מכל סממן דתי, והר המור רוצים שתפיסותיהם ישלטו בכל מערכות החינוך. ליברל יאמר שצריך מגוון מלא של תוכניות, ולכל מנהל תינתן זכות בחירה מה ללמד, וכל הורה יבחר בית ספר כרצונו. זה מקובל עליך?
"אני לא יודע אם ההקבלה מדויקת, אבל נשמע לי פתרון הגיוני. למוסדות שלי משרד האנטי-חינוך לא נכנס. אגב, אני חושב שהסכנה הגדולה ביותר כיום היא בערות. יושבים אצלי חיילים שלא יודעים מי קבור במערת המכפלה. בוגרי שתים עשרה שנות לימוד לא יודעים כלום. חייבים ידע בסיסי".

המסר האוניברסלי של התורה
אם הגענו לידע בסיסי, בוא נדבר על לימודי אנגלית. כשמחפשים רבנים לכנסים בינלאומיים חשובים, קשה למצוא רבנים דוברי אנגלית, כי החינך הדתי זלזל שנים בלימודי אנגלית. אתה לא חושב שזה מכשיל את הפצת התורה ברוח "כי היא חוכמתכם ובינתכם לעיני העמים"?
"אני חושב שהיציאה הרוחנית מחוץ לגבולות התורה היא מסוכנת. כמובן, השאלה באיזה גיל. לחלק מהילדים שלי יש תארים אקדמיים בנושאים כמו חינוך, עבודה סוציאלית, הנדסה וניהול, אבל לא בפילוסופיה וכדומה, כי שם מלמדים כפירה. זאת הייתה הנפילה של שלמה המלך, שניסה ללמוד חוכמות זרות, וחז"ל מבקרים אותו על כך".

חמישה מילדיך תושבי יצהר. אפילו הרב יצחק גינצבורג מטיף כבר כמה שנים למה שהוא מכנה "המהפכה הרביעית", שעניינה לימוד תורה לגויים.
"אני חסיד גדול של הרב גינצבורג, אבל אני פשוט לא שם, ולדעתי גם רוב תלמידיו עוסקים בהוראתו בעיקר בקירוב יהודים. יוטיוב, טוויטר ופייסבוק כבר מחקו אותי, אז מראש אין לי סיכוי גדול בעולם הווירטואלי. טכנית אני גם חלש בו".

למה הורידו אותך? אם צעקת שם "מוות לערבים", גם אני הייתי מוריד אותך.
"הרב כהנא התנגד לסיסמה 'מוות לערבים', ומעולם לא אמרנו את זה".

ג'ורדן פיטרסון מעביר הרצאות עומק של שעתיים, ויש לו מילוני צופים נלהבים. למה אתה לא יכול? לתורה אין עומק כזה?
"לו יש יכולת מיוחדת להעביר תכנים עמוקים, ברמה שאין לי. היו לי חמישים אלף עוקבים בפייסבוק, וחסמו אותי ללא סיבה אמיתית; דיקטטורה בולשביקית שמאלנית. גם לגופה של מדיה, הסרטונים הרציניים והכבדים שלי קיבלו קצת לייקים, וסרטוני חיבוקים עם חיילים וכל מיני גימיקים שטחיים קיבלו המון. זה עולם שטחי ולא מעמיק".

חילונים שומעים דיבורים על נקמה וחושבים שכשתעלה לשלטון הרב שלך ידרוש כמה גימטריות, ואתה תשגר פצצות אטום לגרמניה, לספרד, לרוסיה וכו'. נקמה היא תוכנית מדינית?
"חז"ל אומרים 'גדולה נקמה, שנכתבה בין שני שמות, שנאמר א-ל נקמות ה". אני מאמין באמונה שלמה ש'דבר אחד מדבריך אחור לא ישוב ריקם', ויום נקם ושילם בגויים שפגעו בעם ישראל בוא יבוא מאיתו יתברך, אבל בשום אופן אין לנו תוכנית לפתיחה יזומה במלחמות. אני מעריך שהמוסלמים באירופה הם אלה שה' ישלח, והם ייקמו נקמתנו מהם".

מדינת המשיח והדמוקרטיה

דרך אחת להסביר את ההבדל בין ציונים-דתיים לחרדים הוא שדתיים מאמינים בתהליכים ארוכים, והחרדים יכירו בחילוני רק לאחר שיחזור בתשובה שלמה. המשיח בתפיסה החרדית אינו תהליך אלא אדם שנופל משמיים ביום בהיר. אולי היחס שלך לערבים הוא יחס חרדי, ותומכי השלום מאמינים בתהליך שבסופו ישמעאל יחזור בתשובה?
"אתה מזלזל במוסלמים. הם מוכנים למות על הדת שלהם כבר יותר מאלף שנה. זו לא איזו אופנה חולפת כמו מרקסיזם. אתה שואל אותי איך יהיה השלום העולמי של המשיח? המשיח יעשה את זה מתוך עצומה יהודית גדולה שהגויים יכבדו את ישראל ויפחדו ממנו. אנחנו באופן אישי צריכים להיות יראי שמיים ומוסריים במוסר של תורת ישראל עד הסוף. הנביאים גם הבטיחו נקמה בשונאינו. אחרי שכל זה יקרה ומשיח ימלוך בעולם, רק אז 'ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים' מתוך כבוד ועוצמה יהודית".

חילונים שומעים דיבורים על נקמה וחושבים שכשתעלה לשלטון הרב שלך ידרוש כמה גימטריות, ואתה תשגר פצצות אטום לגרמניה, לספרד, לרוסיה וכו'. נקמה היא תוכנית מדינית?
"חז"ל אומרים 'גדולה נקמה, שנכתבה בין שני שמות, שנאמר א-ל נקמות ה". אני מאמין באמונה שלמה ש'דבר אחד מדבריך אחור לא ישוב ריקם', ויום נקם ושילם בגויים שפגעו בעם ישראל בוא יבוא מאיתו יתברך, אבל בשום אופן אין לנו תוכנית לפתיחה יזומה במלחמות. אני מעריך שהמוסלמים באירופה הם אלה שה' ישלח, והם ייקמו נקמתנו מהם".

המשיח הוא דמוקרט?
"אני מאמין שהמשיח יהיה מלך כמו דוד המלך, ותחתיו תהיה סנהדרין, שהם קבינט של האנשים החכמים ביותר, המקבלים החלטות על פי רוב ומיעוט. זו דמוקרטיה יהודית. בימות המשיח הכול יתפקד ברמה אחרת. עד אז דמוקרטיה מערבית היא השלטון הכי פחות גרוע, ואנחנו תקועים עם בנט ולפיד".

אז עד ביאת משיח אין לך יומרה לשנות את מבנה המשטר?
"נכון".

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן