כותרות חמות :

קונספציה – לא רק בשמאל
קונספציה – לא רק בשמאל

קונספציה – לא רק בשמאל

פיר המנהרה שהתגלה השבוע בבנימין לא היה גדול דיו להרשים אותנו. גם הרקטות ששוגרו מג'נין רחוקות מהיכולות המרשימות שהגיעו אליהן בעזה ובטח בלבנון. אז למה להבעיר גם כאן את הגזרה? * וגם מה מכיל דו"ח השב"כ שמתריע מפני "התלקחות ביו"ש" * דרוש ימין מתפכח הרבה לפני שתתממש הציפייה הזאת מהשמאל

 

המילה שנעשתה אולי לנפוצה ביותר בתקופה הזאת היא 'הקונספציה', מושג שהפך לחלק מהמלחמה הנוכחית ובא לתאר תפיסת עולם מנותקת ומקובעת שמונעת מהאדם המחזיק בה לראות נכוחה את המציאות גם אם היא ניצבת לנגד עיניו.

מי לא החזיק וכנראה עודנו מחזיק באותה קונספציה? ראש הממשלה, שרי הביטחון לדורותיהם, כמעט כל ראשי מערכת הביטחון וכמובן מרבית אנשי התקשורת, שקידמו אותה בלהט בלתי מוסבר. אבל השבוע יצא לי להודות ביני לבין עצמי שבסופו של דבר גם אנחנו, ציבור המתיישבים שזעק עשרות שנים נגד הקונספציה ששררה במערכת ונאבק נגד ההכלה של פיגועי הטרור, מקובע לסוג מסוים של קונספציה. היא אומנם הרסנית וחמורה פחות ממקבילתה, ויש בה מידה מסוימת של הכרת האויב על שלל פרצופיו, אך בסופו של דבר גם היא מקבעת אותנו בגבול מסוים שמעבר לו יקשה עלינו להביט. הנה אחת הדוגמאות שחידדה בי את ההבנה הזאת.

אני לא חושב שצריך לחיות כאן בפאניקה, אבל בהחלט הגיע הזמן להפסיק לזלזל באויב, ביכולותיו ובכוונותיו, ולהבין שכנראה רב הנסתר על הגלוי בכל מה שמחכה לנו. מדינת ישראל הופתעה במלחמה הנוכחית מההתקפה הרחבה ומהעיר התחתית ומהיקף היכולות של חמאס שהתגלו בעזה, משום ששנים זלזלנו באויב

בסוף השבוע שעבר איתרו לוחמי מילואים פיר מנהרה בפאתי הכפר קוצרא שבבנימין, סמוך ליישוב אש קודש. הפיר אותר ברצפת מבנה בטון בלתי חוקי שהוקם במטעי הזיתים מחוץ לכפר, ונחשף לאחר שהלוחמים חשדו במבנה הבודד שהוקף במצלמות ובפרוז'קטורים ואובטח בדלת ברזל.

פריצה של דלת המבנה חשפה פיר מנהרה בתחילת דרכה שהוסתר ביריעת ניילון ובקרשי עץ. הפיר הוביל למנהרה שירדה כמה מטרים לעומק האדמה ולאחר מכן פנתה ימינה והתקדמה כמה מטרים נוספים. במקום אותרו סימני חפירה טריים שהעידו כי עבודות החפירה נתפסו בעיצומן, וכן עפר רב שהוצא מן המנהרה ופוזר במטעים הסמוכים. אנשי ביטחון שנחשפו לתיעוד מן המנהרה אמרו כי אי אפשר לקבוע בשלב הזה את מטרתה, אך ככל הנראה יועדה לשמש מסתור למחבלים או לכלי נשק.

לפני כשלושה שבועות חשפו לוחמי הגמ"ר בדרום הר חברון מנהרה נוספת בסמוך ליישוב תלם, שכבר הייתה בשלבים מתקדמים יותר וכללה הסתעפויות וחדרים. בדובר צה"ל טענו אז כי מדובר ב"בור ספיגה למי גשמים", והדבר עורר לעג רב ברשתות: גולשים האשימו את צה"ל בניסיון להשתקת האירוע.

לשני הדיווחים הללו הצטרפה עוד שורת דיווחים אחרים על מנהרות שאותרו ביו"ש ובסמוך לקו התפר. לכאורה מדובר בהעתקה מתבקשת של מודל לבנון ועזה ליו"ש, אך עדיין לאנשים רבים, ובהם אנוכי הקטן, היה קשה להכיל באמת שאכן מדובר בתופעת מנהרות סמוך לביתנו. השכל כמובן התריע והזהיר שאסור להכיל ולהשתיק הפעם, אך הלב עוד לא השתכנע.

אותם גנרלים ששנים מכרו לנו שהרשות הפלשתינית היא פרטנר שוחר שלום מבינים שהמדיניות שקידמו ביו"ש עומדת להתנפץ אל סלע המציאות בדומה למה שקרה בעזה, ותרחיש היפוך הקנים שממנו הזהירו סמוטריץ' ובן גביר כפסע מלהתממש. אך במקום להתייצב מול המצלמות ולהגיד "טעינו" או לכל הפחות לשנות מדיניות בניסיון לעצור את המחדל, בחרו אותם גנרלים לעשות את המהלך הנבזי ביותר ולזרוק מבעוד מועד את האחריות למחדל המתהווה על מי ששנים הזהירו מפניו

אסור לזלזל באויב

אותו דבר בדיוק קרה עם הרקטות. יותר מעשרה שיגורים של רקטות מאולתרות בוצעו בשנה האחרונה מג'נין לעבר יישובי הגלבוע וצפון השומרון. גם במחנה נור א-שמס שבטול כרם אותרו מעבדות להכנת רקטות שיועדו לערי השרון, ובכל זאת התגובות של רבים מאנשי הימין על הפרסומים כללו זלזול באויב ועקיצות על הרקטה הזאת שהתפוצצה באוויר והאחרת שהתרסקה מאות מטרים אחרי השיגור.

הזלזול מגוחך בכל קנה מידה, שכן רק לפני שני עשורים נורו הרקטות הראשונות לשדרות. "צינורות מעופפים" כינו אותן בלעג שנים אחדות לפני שהיו לסיוט של תושבי הדרום ושיבשו את שגרת יומם של מחצית מאזרחי המדינה, אך עדיין קשה לנו להכיל שתכף זה עלול לקרות גם ביו"ש.

וזה לא רק נושא הרקטות והמנהרות. כמעט בכל תחום בטרור בנינו לעצמנו במהלך השנים מין דפוס פעולה של האויב שהתרגלנו אליו ומפניו אנחנו מנסים להתגונן. חדירת מחבלים? סביר שתחדור חוליה אחת, לכל היותר שתיים. כלי הנשק שישמשו את המחבלים? רובה קרלו או M16. מטעני גחון תקניים? טילי RPG? רכבים משוריינים? לא בלקסיקון בכלל. ירי של אנשי המנגנונים על כוחות צה"ל בערים הערביות? התרגלנו. אבל תרחיש היפוך קנים מלא שבו מסתערים עשרות אלפי חמושים על יישובי יו"ש עדיין נראה לנו מנותק ורחוק.

טבח שמחת תורה, שתפס את כולנו בהפתעה, לימד אותי בעיקר דבר אחד: אסור לזלזל באויב. הוא חכם יותר ממה שאנחנו חושבים, ובעיקר דבק במטרה הרצחנית שלו עשרות שנים עד להשגתה. אם האויב מחזיק בשאיפות להשמדת מדינת ישראל, מתאמן ונערך לזה שנים ובוחן את יכולותינו מפעם לפעם, חזקה עליו שהוא מתכונן לזה כמיטב יכולתו.

אם אחת לכמה חודשים צה"ל תופס משלוח של מטעני גחון תקניים מאיראן או טילי לאו שהוסתרו בכפרים, חזקה שיש עוד עשרות ומאות כאלה שלא נתפסו. אם שוטרי הרשות הפלשתינית משתפים בגאווה בחשבונות האישיים שלהם ברשת סרטוני זוועה מטבח שמחת תורה, כנראה ביום שרק יתאפשר להם הם ינסו בעצמם לבצע טבח דומה. אם מסביבנו גרים מאות אלפי ערבים שתומכים בטרור ומייחלים ליום שיוכלו לזרוק את כולנו לים, כנראה בחלוף השנים הם גם עשו כמה דברים בשביל להיערך ליום פקודה.

אני לא חושב שצריך לחיות כאן בפאניקה, אבל בהחלט הגיע הזמן להפסיק לזלזל באויב, ביכולותיו ובכוונותיו, ולהבין שכנראה רב הנסתר על הגלוי בכל מה שמחכה לנו. מדינת ישראל הופתעה במלחמה הנוכחית מההתקפה הרחבה ומהעיר התחתית ומהיקף היכולות של חמאס שהתגלו בעזה, משום ששנים זלזלנו באויב ובעיקר מכרנו לעצמנו שבכל רגע נתון נוכל לדעת מה קורה שם, ולכן אפשר בינתיים להכיל את הטרור ולבצע נסיגות.

כלקח מהמחדל הנוכחי עלינו לפקוח את העיניים ולקחת ברצינות כל איום, ולו הקטן ביותר, ולהתייחס לאויב לא לפי ביצועיו הנוכחיים בפועל אלא בהתאם למזימותיו הרצחניות והגדולות.

 

מחזור של מדיניות פושעת

בעוד אנחנו מתריעים זה חודשים ארוכים שיש להיערך לתרחיש היפוך קנים ביו"ש, יש מי שנערך לכך בכיוון אחר לגמרי. במוצאי השבת האחרונה צדה את עיני כותרת שנראתה כאילו נלקחה מיקום מקביל. "שב״כ הניח בימים האחרונים באופן אישי לראש הממשלה מסמך התרעה אסטרטגי מפני התלקחות קרובה ביהודה ושומרון", דיווח בדרמטיות פרשן ערוץ 13 ספי עובדיה.

מעולה, חשבתי. סוף-סוף מישהו שם התעורר. אך אם רציתי לקוות שמשהו בתפיסת השב"כ השתנה, המשפט שהגיע מייד לאחר מכן גרם לי לדפוק את הראש בקיר. "החשש שהאבטלה המתמשכת שם וקיצוץ השכר לאנשי מנגנוני הביטחון יביאו להתפרצות של טרור, וחמור מכך אפילו להיפוך קנים של מנגנוני הביטחון הפלשתיניים והצטרפותם ללחימה של ממש נגד ישראל", המשיך עובדיה לתאר, והביא את דבריו של 'גורם ביטחוני בכיר' שהזהיר: "עלול להישפך דם רב, ומסיבות פוליטיות לא נעשה מספיק למנוע זאת". בהמשך טרח עובדיה לציין: "נתניהו נמנע מקידום פתרון לבעיה בשל חשש פוליטי מפני בן גביר וסמוטריץ'".

קשה לתפוס את העובדה ששלושה חודשים בלבד אחרי קריסתה המהדהדת של קונספציית 'כסף תמורת שקט' שקידם השב"כ בהתלהבות, מעיזים בארגון לשוב ולמחזר את אותה מדיניות פושעת כאילו לא אירע דבר.

אבל מה שהרתיח אותי יותר מכול היה דווקא הכנת הקרקע למחדל הבא מצד השב"כ וזריקת האחריות על כתפיהם של מי שהתריעו שנים נגד המדיניות המופקרת אך היו כקול קורא במדבר. מכתב ההתרעה הזה שהוציא השב"כ ואזהרה דומה שניפק גלנט כמה ימים לאחר מכן חידדו לי את ההבנה שאנחנו חיים בעולם ציני ומרושע להחריד.

אותם גנרלים ששנים מכרו לנו שהרשות הפלשתינית היא פרטנר שוחר שלום מבינים שהמדיניות שקידמו ביו"ש עומדת להתנפץ אל סלע המציאות בדומה למה שקרה בעזה, ותרחיש היפוך הקנים שממנו הזהירו סמוטריץ' ובן גביר כפסע מלהתממש. אך במקום להתייצב מול המצלמות ולהגיד "טעינו" או לכל הפחות לשנות מדיניות בניסיון לעצור את המחדל, בחרו אותם גנרלים לעשות את המהלך הנבזי ביותר ולזרוק מבעוד מועד את האחריות למחדל המתהווה על מי ששנים הזהירו מפניו.

עדת הכתבים הצבאיים שמיהרו לדברר את אזהרותיהם של גלנט ושל השב"כ ולהאשים בעזות מצח את בן גביר וסמוטריץ' בהסלמה המתקרבת רק המחישו לי עוד יותר שלא משנה עד כמה המציאות תטפח על פניהם, תמיד יהיו מי שישכתבו את ההיסטוריה שכתוב ציני וחסר מצפון.

כבר אפשר לדמיין בקלות את מה שיקרה כאן בקרוב. תרחיש היפוך הקנים אכן יתממש חלילה, וזירת יו"ש תבער בדיוק כמו שהתרענו כאן כל השנה האחרונה ולפניה, אך הכסת"ח של השב"כ ושל שאר הגנרלים כבר מוכן היטב מראש, ורגע אחרי פרוץ המאורעות ידווח באולפן ניר דבורי בפנים דרמטיות על "האזהרה חסרת התקדים שהעבירו בשב"כ לדרג המדיני רגע לפני המתקפה".

על המוקד יועלו בזה אחר זה כמובן כל שרי הימין ופעילי ההתיישבות ויואשמו בהצתת המתקפה שעליה זעקו ומפניה התריעו.

לכאורה זה מייאש, בטח כשרואים את קמפיין האשמת המתנחלים והימין בטבח העוטף שמתנהל בשבועות האחרונים ברשתות החברתיות, בדגש על טוויטר. אבל דווקא לכן חשוב שלא נשכח לרגע את משנתנו הסדורה ונתעלם לחלוטין מרעשי הרקע בתקשורת. המדיניות שקידם הימין האידאולוגי לאורך השנים התבררה פעם אחר פעם כנכונה וסחפה לתוכה ציבורים גדולים שהתפכחו. גם בימים אלו ממש עוד ועוד אנשים חווים התפכחות ומבינים שיש להכריע את האויב אחת ולתמיד. לנו נותר רק להחזיק מעמד ולהמשיך להילחם בכל הכוח.

 

Leads:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן