כותרות חמות :

תשובה לאומית – גילויי קודש בעקבות המלחמה
תשובה לאומית – גילויי קודש בעקבות המלחמה

תשובה לאומית – גילויי קודש בעקבות המלחמה

בין עיניך

נראה שתופעת החזרה בתשובה במלחמת יום הכיפורים תתגמד ברבות הימים לעומת מלחמת שמחת תורה. זה התחיל בטרנד הציציות, אבל הסיפור הגדול מתגלה דווקא בתפילין * שוחחנו עם שתי עמותות מעשרות שעוסקות בתחום, והן לבדן מדווחות על עלייה של מאות אחוזים מתחילת המלחמה ברכישת זוגות תפילין: אלפים רק אצלן

 

מאז פרוץ המלחמה עם ישראל בכלל וחיילי צה"ל בפרט חווים גל התחזקות. הביקוש לציצית בקרב חיילי צה"ל הרקיע שחקים יותר מאי-פעם. המלאי בשוק אזל במהירות בתוך ימים אחדים, ומאות מתנדבים מכל רחבי הארץ עסקו בקשירת ציציות כדי לעמוד בביקוש העצום. כעת מתברר כי גם הביקוש לתפילין חווה עלייה דרסטית. כמובן, בקרב חיילי צה"ל היוצאים לשדה הקרב, אך גם בקרב כלל האוכלוסייה. אנשים, בייחוד מרקע חילוני, מחליטים לקבל עליהם את המצווה שמעידה יותר מכול על האות בינינו ובין בורא עולם.

אחד הארגונים שמנסים לעמוד בביקוש הרב לתפילין הוא עמותת 'תקוות עולם', שהקימו לפני כשמונה שנים שמוליק מאירוביץ וראובן גור אריה, אנשי עסקים ופעילים חברתיים, כדי לסייע במתן תפילין לחיילים בודדים ולילדי בר מצווה נזקקים. "בקורונה התחיל גל ביקוש לתפילין בקרב קהלים רחבים יותר", נזכר גור אריה. "המלחמה הנוכחית גרמה לגל ביקוש אדיר. בשנה רגילה אנחנו מספקים בין מאתיים ל-300 זוגות תפילין, ואילו רק בשלושת החודשים האחרונים סיפקנו כ-450 זוגות תפילין, ועוד כמאתיים כבר הוזמנו. יידרש להם כחודש וחצי להגיע בגלל המחסור.

ראובן גור אריה: "כשראיתי את התמונה שלה הזדעזעתי. עגילים בכל הפרצוף, מקועקעת מכף רגל ועד ראש", הוא מתאר. "כל הבקשה שלה הייתה זוג תפילין. בהתאם לנוהל ביקשתי שתמלא טופס פרטים כדי להוכיח רצינות. את התפילין היא ביקשה בשביל בן הזוג שלה, שמתעסק במצלמות האבטחה של גדר ההפרדה בדרום הארץ. הוא החליט שהוא רוצה להתחיל להניח תפילין"

"אנשים מגיעים אלינו מפה לאוזן", הוא מציין. "רק השבוע הבאתי זוג תפילין לבחור ממוצא אתיופי מהקריות. לבן שלו היה בר מצווה, וחודשיים הוא ניסה להשיג תפילין ולא הצליח עקב מצוקה כלכלית. לפני שבוע, בעקבות פוסט בפייסבוק, הוא פנה אלינו. לא יכולתי להתחייב כמה זמן זה ייקח, אבל לשמחתי בתוך כמה ימים השגתי תרומה ייעודית, והספקתי להביא לו את התפילין יומיים לפני בר המצווה. בהשגחה פרטית נסעתי לחתונה בחדרה, ונפגשנו בתחנת הרכבת. אני לא חושב שהוא היה כל כך לחוץ על התפילין אילולא המלחמה. אני מעריך שהיה מסתדר בלעדיהן".

לעיתים המציאות עולה על כל דמיון. לפני כמה שבועות קיבל גור אריה פנייה מפתיעה מאישה בוואטסאפ. "כשראיתי את התמונה שלה הזדעזעתי. עגילים בכל הפרצוף, מקועקעת מכף רגל ועד ראש", הוא מתאר. "כל הבקשה שלה הייתה זוג תפילין. בהתאם לנוהל ביקשתי שתמלא טופס פרטים כדי להוכיח רצינות. את התפילין היא ביקשה בשביל בן הזוג שלה, שמתעסק במצלמות האבטחה של גדר ההפרדה בדרום הארץ. הוא החליט שהוא רוצה להתחיל להניח תפילין. פשוט לא ייאמן".

מעבר לבקשות הישירות לתפילין שמגיעות לפתחו בצורה מסודרת, גור אריה פוגש לא מעט רצון להניח תפילין כשהוא מסתובב בריכוזי צה"ל ברחבי הארץ. "אני מגיע למחסומים, וחיילים חילונים אומרים לי: יש לך תפילין לתת לנו? אנחנו חייבים משהו שישמור עלינו.

"ביקרתי בפלוגה של הרב שנרב חמש פעמים כדי להביא להם תפילין וציציות. כולם היו חילונים חוץ מדתי אחד שטיל פגע בתפילין שלו והיה חייב זוג חלופי".

הרב יוסי נחשון: "כל החיילים שלנו חתומים על הסכם שבו הם מתחייבים להתפלל בכל יום ולהניח תפילין"

כאמור, בימים כתיקונם הפונים בבקשה לתפילין עוברים נוהל מסודר, אך בימי מלחמה הנהלים מתגמשים. "בדרך כלל אני מביא כמה זוגות תפילין לכל פלוגה, והם מסתדרים עם זה בינם לבין עצמם. בתוך עזה אי אפשר לתת זוג לכל חייל. זה לא ייגמר. לכן בכל פלוגה כולם עומדים בתור כדי להניח תפילין", הוא מתאר בהתפעלות.

בניגוד לעלות הנמוכה למדי של ציציות, עלות של זוג תפילין גבוהה מאוד. "בעקבות הביקוש והמחסור המחיר קפץ", מעדכן גור אריה. "אני ועוד שני חברים קיבלנו עלינו לגייס תרומות מיהודים טובים". לאחרונה התוודע לתורמת 'כבדה' שלה סיפור אישי מצמרר. "אחד הארגונים המקבילים שעוסקים בנושא הפנה אותנו אל תורמת פוטנציאלית. הייתי בטוח שזאת מישהי דתית. פגשתי אותה באחד מהמושבים באזור יבנה, והיא נראתה אישה חילונית לחלוטין.

"מתברר שהיא גדלה במשפחה אנטי-דתית, ולפני חמש שנים התחילה תהליך התחזקות. באלול האחרון הבת שלה, בת 36, לא התעוררה בבוקר. מתה מדום לב. באו אליה כל החברים ואמרו לה: זה הא-לוהים שלך?! תראי איזו סטירה הוא נתן לך. האשה הזאת קמה מהשבעה והחליטה לתרום עשרה זוגות תפילין לעילוי נשמת הבת. מפה לשם היא העלתה את המספר ל-900 זוגות תפילין. עד היום היא תרמה קרוב ל-4,000 זוגות תפילין".

נוסף על האנשים שתורמים מכיסם למימון קניית תפילין חדשות יש מי שתורמים את התפילין עצמן לאחר שלא נעשה בהן שימוש תקופה ארוכה. "כמו ילד להורים גרושים, שכל צד קנה לו זוג לבר המצווה. את הזוג המיותר הוא החליט לתרום. לקחתי את התפילין לבדיקה, והן אכן היו כשרות. פנתה אלינו גם אישה חרדית שהבן שלה, בן 22, נהרג בתאונת דרכים, וביקשה לתרום את התפילין שלו לחייל".

הרב יוסי נחשון: "בשנה רגילה אנחנו מחלקים כמאה זוגות תפילין בחודש, ואילו מאז תחילת המלחמה כבר חילקנו 2,300 זוגות תפילין"

העם רוצה תפילין

לא פחות מאלפיים זוגות תפילין חילק בחודשים האחרונים הרב יוסי נחשון, שליח חב"ד בחברון והסביבה, המנהל את קהילת חב”ד רמת ממרא ואת פעילות חב"ד באזור יהודה. עם השנים חילק הרב נחשון אלפי זוגות תפילין חינם לחיילי צה"ל וכוחות הביטחון במיזם 'תפילין לחייל' שהוא מנהל. "רק בשנה האחרונה דאגנו לחיילים בודדים שהגיעו לישראל מכעשרים מדינות, ובהן צרפת, אנגלייה, אוסטרליה, ארצות הברית וקנדה. לשמחתנו יש דרישה הולכת וגוברת של חיילים המעוניינים להניח תפילין, וכל החיילים שלנו חתומים על הסכם שבו הם מתחייבים להתפלל בכל יום ולהניח תפילין.

"יותר מעשרים שנה אני מתעסק בתחום, ולא זוכר גל עצום כזה של ביקוש לתפילין", מעיד הרב נחשון. "בשנה רגילה אנחנו מחלקים כמאה זוגות תפילין בחודש, ואילו מאז תחילת המלחמה כבר חילקנו 2,300 זוגות תפילין. חיילים כבר מכירים אותי, המספר שלי מסתובב בקבוצות הפנימיות שלהם. לא רק צה"ל, גם שאר כוחות הביטחון. יש התעוררות ממש גדולה. אנשים מבינים שכל מה שקורה בחודשים האחרונים זה משהו עליון, לא רגיל.

"יש יהודים צדיקים מהארץ ומהעולם שאוהבים את החיילים ואוהבים את התפילין. הם פונים אלי לוואטסאפ ותורמים כסף או תורמים את התפילין עצמן", הוא חושף את המקורות. "התרומות שלנו שקופות. כל מי שתורם מקבל דו"ח מי החייל שקיבל ממנו תפילין. כמובן, אין לנו דרך לוודא שהוא אכן מניח תפילין בכל יום, אבל מובן לכולם שזה לא סתם. אנחנו מביאים את התפילין לחיילים בשטח".

הרב נחשון מספר על פנייה טריה שקיבל השבוע מאישה לא דתית שבעלה נמצא בעזה. "היא תיארה שהיא רועדת מפחד והיא חייבת שנארגן לו תפילין. היא חייבת את ההגנה הזאת כדי שיחזור הביתה בחיים. היא התקשרה כמעט בכל יום. היו עוד לפניו ברשימה, אבל החלטתי לקדם אותו. בזכות קשרים שיש לי בצבא הצלחתי לברר היכן הוא נמצא. התברר שבאותו היום הוא יוצא מעזה להתרעננות קצרה של 24 שעות. נסענו במיוחד וחיכינו לו באזור זיקים. כבר היה מאוחר בלילה, והוא לא הבין מאיפה זה נפל עליו. אף על פי שהוא לא אדם דתי הוא התרגש עד דמעות.

"מי שרוצה להצטרף, גם לתת וגם לקבל, מוזמן לפנות אלינו. שלא יהיה זוג תפילין שנשאר בבית כאבן שאין לה הופכין. יש המון תפילין מהודרות שיושבות בארון, למשל אם מישהו חלילה נפטר בטרם עת או קנה חדשות. חבל. עם ישראל רוצה אותן", מסכם הרב נחשון.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן