כותרות חמות :

אתה שונא מדי – אתה כנראה בוט איראני!
אתה שונא מדי – אתה כנראה בוט איראני!

אתה שונא מדי – אתה כנראה בוט איראני!

 

הרב חגי לונדין

בימים אלו נחשפו נתונים שמצד אחד הם מטרידים, אולם מצד שני הם מרגיעים ומסבירים הרבה תמיהות. מתברר שבשנים האחרונות פועלת בדיגיטל רשת זרה, כנראה איראנית, שמטרתה לסכסך וליצור פילוג בחברה הישראלית. בין השאר היא אחראית ליצירת סרטונים מזויפים של רבנים שמסיתים כביכול לאלימות כנגד להט"בים; קבוצות טלגרם שמפיצות שמועות על בגידה בתוך צה"ל; בוטים שמשתילים טוקבקי שנאה כנגד הימין וכו'.

מעבר לתובנה המעניינת שגם האויב מזהה את הלב של החוסן הישראלי ומנסה לתקוף דווקא אותו, אפשר גם להירגע, כי חלק גדול מאווירת השנאה והפילוג הוא פייק וירטואלי.

מעבר לתובנה המעניינת שגם האויב מזהה את הלב של החוסן הישראלי ומנסה לתקוף דווקא אותו, אפשר גם להירגע, כי חלק גדול מאווירת השנאה והפילוג הוא פייק וירטואלי

 

כ"רב שטח" אני נמצא רבות בדרכים ונפגש עם מגוון קהלים ברחבי הארץ. בשנים האחרונות שמתי לב שיש פער גדול, גדול מדי, בין התוכן שנאמר בפגישות עם אנשים אמיתיים ובין השיח ברשתות החברתיות. דוגמה אחת מני רבות היא שבשיחה עם טייס מתנגד רפורמה שאלתי אותו על משפט מחריד ששלח לי כביכול בהודעת פייסבוק, והתברר שמדובר בחשבון מזויף.

ברור שסוכני הכאוס מתלבשים על מחלוקות אמיתיות שיש בחברה, אולם צריך להבין שמעבר להמצאת בדיות הם גם יוצרים הקצנה תת-הכרתית. למשל הקמפיין של הצגת הציונות הדתית והמתנחלים כ"ממשלת משתמטים" אינו רק מרושע אלא גם מטופש. צריך להיות הזוי בשביל להריץ קמפיין מעין זה נגד מגזר שמרכיב חמישים אחוז מן הנופלים. עם זאת, בסופו של דבר, נמצא הפוליטיקאי הטיפש והקמפיינר המרושע (והאמיתי) שהריץ אותו, כי משהו בסביבתו הווירטואלית שכנע אותו ששיח שנאה יעבוד.

מה אפשר לעשות בנידון? ראשית להירגע ולהבין שהמצב האמיתי טוב הרבה יותר ממה שנראה ברשתות החברתיות ובחלקים מהתקשורת; שנית, לבחון מעתה כל שמועה שבאה ממקור אנונימי; שלישית, כשתיפגשו עם משפטי שנאה ברשת תוכלו לענות בסלוגן: "אתה שונא מדי – אתה כנראה בוט איראני".

אנחנו ננצח בעז"ה.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן