כותרות חמות :

משבר אוקראינה–ישראל הנוגע לאומן מעלה מחדש את ההצעה להעלות את עצמות רבי נחמן ברסלב לארץ ישראל
משבר אוקראינה–ישראל הנוגע לאומן מעלה מחדש את ההצעה להעלות את עצמות רבי נחמן ברסלב לארץ ישראל

משבר אוקראינה–ישראל הנוגע לאומן מעלה מחדש את ההצעה להעלות את עצמות רבי נחמן ברסלב לארץ ישראל

האיום, הכניעה והעסקה הסיבובית בין ישראל לאוקראינה: בעוד שבוע ראש השנה, ולעת עתה עוד לא ברור כיצד ייראה אירוע אומן על אדמות אוקראינה. בינתיים יש מי שדורשים ביתר שאת להעניק לרבי נחמן את הזכות שזכו בה גדולי הדורות בגלות: להיטמן מחדש בארץ הקודש

 

אימי השלטון הקומוניסטי, סכנת הדרכים, מגפת הקורונה ואפילו הטילים הרוסיים, שום דבר לא עוצר את חסידי רבי נחמן מברסלב מלנסוע לעיר אומן כדי להיות ליד קבר הצדיק בראש השנה. גם השנה, בשעה שרוסיה מפציצה את ערי אוקראינה, צפויים עשרות אלפי חסידים, מתחזקים ועמך ישראל לעשות את המסע המסוכן אל קברו של האדמו"ר בעל הייסורים כדי לקיים את צוואתו: "כל העניין שלי הוא רק ראש השנה – איש לא ייעדר!"

אלא שהשנה מצטרף עוד מחיר למחיר הכספי שמשלם כל חסיד על הנסיעה לאומן, מחיר שנשלם כולנו כציבור בעבור כניסתם של אותם ישראלים לאוקראינה הנתונה למתקפה של מדינת רשע שעושה פשעי מלחמה נוראיים ומאיימת גם על אירופה ועל נאט"ו.

הכול מתחיל מנאומו של נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, שבו אמר כי הוא מקשיב ל"דו"ח של משמר הגבול, משרד החוץ והמודיעין על היחס לאזרחינו, מהגרים שנמצאים במדינות שונות, ובנוגע לדברים שאיתם מתמודדים אזרחי אוקראינה בסוגיית הוויזה. יש להבטיח את זכויות האזרחים האוקראינים". בשגרירות אוקראינה בישראל מיהרו לפעול ברוח הדברים ופרסמו הודעת איום, יש שיאמרו מוצדק, כלפי ישראל: "אם לא ייפסק גירוש האוקראינים מישראל, תיאסר כניסתם של ישראלים לאומן".

שגריר אוקראינה בישראל יבהן קורניצ'וק הוסיף והבהיר: "ממשלת אוקראינה לא תסבול השפלה של אזרחיה בעת הכניסה לישראל. אנו נעצור את הסכמי ויתור הוויזה הדו-צדדיים שלנו, כפי שנקבע בסעיף 7 להסכם הבין-ממשלתי. האפשרות הזו נמצאת על שולחנה של ממשלתנו.

"לא יעלה על הדעת שנצטרך לצאת מגדרנו ולארח עשרות אלפי ישראלים באומן בסיכון ביטחוני גבוה ובמאמץ לוגיסטי עצום, כאשר מנגד ממשלת ישראל מתעללת באזרחינו המגיעים לישראל במסגרת האמנה בין שתי המדינות. אם ישראל רוצה שאזרחיה יוכלו להגיע לאוקראינה כתיירים, כולל לאומן, אני מאמין שראש הממשלה נתניהו צריך להתערב באופן אישי במציאת פתרון למצב העניינים הנוכחי".

השגרירות קראה לנתניהו להתערב, והוא נענה. זה היה נוסח ההודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה זמן קצר לאחר: "בהמשך להנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה ביום ראשון: אושרה הארכת מתן סיוע הומניטרי לפליטים מאוקראינה"; האישור החפוז ניתן לאחר משאל טלפוני שנערך בין שרי הממשלה, ובו אושר קיצוץ רוחבי מתקציב משרדי הממשלה בשיעור של 0.06% משנת הכספים 2023, כדי לאפשר למשרד הרווחה והביטחון החברתי להמשיך להפעיל עד סוף השנה הלועזית את מנהלת צו השעה, שמעניקה "סיוע הומניטרי לאזרחי אוקראינה שנמלטו מהמלחמה בארצם ואינם זכאי שבות, תוך הארכת הכיסוי הביטוחי הרפואי שכולל טיפולים מצילי חיים".

כדי לרכך את האוקראינים יצאו השר לענייני ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש והרב משה אסמן, רבה של אוקראינה, לסיור מתוקשר במתחם מעוכבי הכניסה בנתב"ג שמטרתו בחינת תנאי השהייה של הממתינים לתשאול בנתב"ג. הודעת דוברות משותפת שיצאה מטעמם נשאה מסר של פיוס והרגעה, ולפיו המעוכבים לתשאול זוכים לתנאים טובים – מתחם ממוזג ואוכל חינם – ומספר מסורבי הכניסה מאוקראינה נמוך מאוד ושיעורם עומד בפועל על כ-5% בלבד.

 

"ישראל פועלת לסייע הומניטרית לאוקראינה וקשובה לבקשות מקייב", נאמר בהודעה. "הנסיעה לאומן היא עניין דתי והומניטרי שמחזק את הקשר בין העמים, וחשוב שיימשך כך". השר פרוש הוסיף שביקש מרבה של אוקראינה להעביר לרשויות במדינה מסר שלפיו "אנו קשובים לקושי שלהם ונמשיך לפעול למענם בדרכים הומניטריות".

כך הוליד האיום לסגור את שערי אומן בפני ישראלים עסקה סיבובית בין אוקראינה לישראל: ממשלת ישראל קיצצה כ-29 מיליון שקלים מתקציב המדינה עד סוף שנת 2023, הכסף שקוצץ יאפשר את המשך הטיפול ב-83,000 הפליטים שנמלטו מאוקראינה לישראל, והמשך הטיפול בהם יאפשר את קליטת עשרות אלפי הישראלים הצפויים להגיע לאומן בראש השנה תשפ"ד.

מצב העניינים הנוכחי, שבו הרגלי העלייה לקבר של ישראלים רבים משמשים מנוף לחץ על ממשלת ישראל, מעורר מחדש את השאלה: למה בעצם שלא נעלה את עצמות רבי נחמן לקבורה בישראל וננטרל את המנוף? זו גם השאלה ששאל שרון שלמה שלצר (תל-צור), חסיד ברסלב ותלמידו הקרוב של מייסד הפלג הנ-נחי רבי ישראל אודסר.

"בספר חיי מוהר"ן מסופר שרבי נחמן אמר שהוא רצה להסתלק בארץ ישראל", אומר תל-צור. "הוא גם אמר 'המקום שלי הוא רק ארץ ישראל', ו'כל מה שאני נוסע, אני נוסע לארץ ישראל'. זה סותר לגמרי את הטענה של מי שאומרים שאין מקור כזה. אלו דיבורים מפורשים של רבי נחמן, שאמר שאפשר לפרש את דיבוריו איך שרוצים, ממש לעקם אותם, אבל אסור לזוז אפילו מסעיף קטן בשולחן ערוך.

"ואני מוסיף שבוודאי שאסור לזוז מסעיף קטן שמדבר על העלאת עצמותיו לארץ ישראל, סעיף א של סימן שסג בשולחן ערוך יורה דעה. מעניין שהסימן הזה מורכב מאותיות של שתי מפלגות, ש"ס וג', ששנים נלחמו נגד העלאת עצמות רבי נחמן לארץ. הרב עובדיה פסק במפורש שלדעת כל הפוסקים יש מצווה להעלות לארץ ישראל את עצמותיהם של הצדיקים, וכך עשו בעצמות יוסף הצדיק בזמן יציאת מצרים. כך עשו גם בדורנו בעצמות החיד"א זצ"ל, אבל הם נלחמים נגד ההלכה.

"חשוב להדגיש שהפעולה להעלאת עצמותיו של רבי נחמן החלה לפני כשלושים שנה. סבא ישראל אמר שעיקר הגאולה תלויה בהעלאת עצמותיו של רבי נחמן לארץ ישראל. כל העניין של רבי נחמן היה להביא את משיח בן דוד, וכדי שזה יקרה צריך להביא לארץ את עצמות משיח בן יוסף, את עצמותיו שלו. זה מה שיביא את האחדות של עם ישראל".

כדי לקדם את הנושא שלח בזמנו תל-צור מכתבים לראש הממשלה דאז יצחק רבין, לשר החוץ שמעון פרס ולנשיא המדינה עזר ויצמן. בהמשך שלח מכתבים גם לראש הממשלה יצחק רבין ולשר החינוך יוסי שריד. לדבריו, הייתה היענות רשמית לקריאה שלו, אך צעדיו הובילו לתגובת נגד מצד חסידות ברסלב.

תל-צור לא נכנע, והוא המשיך לפעול בעניין ואף הגיש עתירה לבג"ץ, שעליה שילם עשרות אלפי שקלים מכיסו האישי, בדרישה מממשלת ישראל לפעול בעניין. "עתרנו לבג"ץ נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הסוכנות היהודית דאז בוז'י הרצוג בתביעה שיעלו את עצמות רבי נחמן לישראל, כמו שהעלו בעבר את עצמות הרצל לישראל לפי פסיקת הרב הראשי לישראל, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, שהיה סבא של בוז'י הרצוג.

"בג"ץ קיבל את העתירה והורה לראש הממשלה ולראש הסוכנות היהודית להשיב מדוע לא יועלו עצמות רבי נחמן לישראל. ראש הממשלה השיב שזו לא אחריות של בג"ץ לפעול בעניין, ובג"ץ העביר את הטיפול בעניין לידי המשרד לשירותי דת. שם זה נעצר.

"אומרים עלינו שאנחנו הזויים. עולם הפוך! מי שרוצה להשאיר את רבי נחמן באומן הוא בסדר, ומי שרוצה להעלות את עצמותיו לארץ לפי ההלכה הוא ההזוי?!"

והאוקראינים ייתנו להעלות את עצמותיו של רבי נחמן לישראל? זה יגרום להם פגיעה כספית ואובדן נכס אסטרטגי.

"מבחינת האוקראינים אין שום בעיה שיעלו את עצמות רבי נחמן לארץ. השנאה שלהם ליהודים עצומה, והם רוצים שהיהודים יסתלקו מאוקראינה. הם שונאים אותנו יותר משהם אוהבים את הכסף שלנו. הם לא מוכנים לשמור על היהודים שמגיעים לציון ולא מקבלים עליהם שום אחריות לזה.

"ראשת העיר אומן היא אנטישמית מובהקת. היא אפילו עצרה את מי השתייה לאזור היהודי. ובינתיים אלפי ישראלים מסכנים את חייהם כדי להגיע לציון של רבי נחמן, משלמים הון עתק כדי לעבור את הגבולות, מוציאים סכומים שאין להם, נוסעים בדרכים לא דרכים, וכל זאת במקום לערוך את הקיבוץ בירושלים. אפשר לשנות את כל זה בתוך 24 שעות. זה הזמן שיידרש למטוס להעלות את העצמות לישראל, לא צריך יותר. כל ארץ ישראל תשתנה אחרי זה, כי צדיק בא לעיר".

אף שההצעה להעלות את עצמות רבי נחמן לארץ ישראל נשמעת הגיונית לרבים, בעיני חסידי ברסלב היא קוריוז מוחלט. "רבי נתן, תלמידו המובהק של רבי נחמן, אמר שהמקום הזה באומן מוכן לרבי נחמן מששת ימי בראשית", אמר לנו חסיד ברסלב ותיק שלא לייחוס. "למעשה רבי נחמן עבר לאומן רק כדי להיקבר שם. היו חסידים שרצו שרבי נחמן ייקבר במקום קרוב יותר למרכז החסידות, אבל רבי נתן התעקש על זה נגד כולם והפעיל קשרים עם משכילים כדי לקבוע עובדה בשטח: שהלוויה תהיה באומן. מבחינת ברסלבר לא עולה על הדעת להעביר את עצמות רבי נחמן".

 

תולדות הקיבוץ

העלייה בראש השנה לקברו של רבי נחמן, המכונה "הציון הקדוש" בפי החסידים, חשובה מאוד לחסידי ברסלב. את מקום קבורתו בחר רבי נחמן עצמו עוד בחייו, וחצי שנה לפני שנפטר עבר להתגורר בעיר אומן באומרו: "אומן מקום טוב להיקבר בו", משום שיש בה קבר אחים המוני של 30,000 מיהודי העיר שרצחו קוזאקים אוקראינים בטבח ב-1768. אגב, בניגוד לתודעה היהודית, התודעה האוקראינית רואה באותם קוזאקים גיבורים לאומיים שהביאו לידי שחרור אוקראינה מעול פולין.

בהמשך הבטיח רבי נחמן כי מי שיבוא לקברו, ייתן פרוטה לצדקה, יאמר את התיקון הכללי ו"יקבל על עצמו שלא ישוב לאוולתו", רבי נחמן "בהפאות יוציא אותו מהגיהנם". גם בחייו הקפיד רבי נחמן מאוד שחסידיו ישהו אצלו במהלך ראש השנה, ומדברים שאמר לפני פטירתו הסיקו תלמידיו שרצונו הוא שימשיכו לבוא גם לאחר פטירתו. ואכן, כבר בראש השנה הראשון שלאחר פטירתו של האדמו"ר זצ"ל הגיעו עשרות חסידים לפקוד את קברו. התכנסות זו מכונה "הקיבוץ באומן". למרות קשיים רבים מספר המתקבצים הלך וגדל, עד שבשנים האחרונות הוא עומד על כ-30,000 נפש ואף יותר.

בתקופת הקורונה התנהל מאבק סביב הכניסה לאוקראינה, והוא הותיר משקעים מרים גם אחרי שחלפה המגפה. מבחינת חסידות ברסלב, כל ניסיונות התיווך של ממשלת ישראל בינה ובין ממשלת אוקראינה הם קנוניה שנועדה לגרום להשתלטות על הציון; מבחינתם גם התערבותו הישירה בסוגיה של השר מאיר פרוש, נציג מפלגת אגודת ישראל החסידית, היא תרגיל הטעיה בלבד.

"סכנה בפתח!" הכריזו פשקווילים שנתלו בריכוזים חרדיים בשבועות האחרונים, "כנודע, מנסה המדינה בכל דרך, להשתלט על הקיבוץ הקדוש באומן, אך בהבינם שהם לא יוכלו לבצע זאת באופן ישיר, אחרי שבעבר הלא רחוק הם הוכיחו מה הם מסוגלים לעולל לנו, החליטו לעשות זאת באמצעות סרסור 'חרדי' וכך תוקל עליהם המלאכה". בפשקוויל אחר נטען: "בעקבות ההסתה האנטישמית של שלוחי השלטון ה'ישראלי' נסגרו שערי אוקראינה" בערב ראש השנה תשפ"א, "ובכך נמנע מרבבות אנ"ש חסידי ברסלב להגיע לציון רבינו הקדוש על ראש השנה".

לצד אותם חסידים הנוסעים לאומן בראש השנה יש גם חסידים המתנגדים לכך: מקצת תלמידיו של הרב לוי יצחק בנדר, ממייסדי חסידות ברסלב בישראל, אינם נוסעים לאומן בראש השנה משום שלשיטתם רבי נחמן לא התכוון שיצאו מארץ ישראל לצורך זה; קבוצה זו עורכת 'קיבוץ' משלה בבית הכנסת של ברסלב במאה שערים. קבוצה אחרת של חסידים עורכת קיבוץ בקבר רבי שמעון בר יוחאי במירון, וקבוצה מתלמידיו של הרב ישראל דב אודסר, 'סבא ישראל', עורכת קיבוץ בכותל המערבי של הר הבית.

 

המשבר ההומניטרי הצפוי

נחזור לבקשה להעלות את עצמותיו של רבי נחמן לישראל. במשרד לענייני ירושלים ומסורת ישראל כבר מתכוננים למשבר ההומניטרי הצפוי במעברי הגבול באומן אם לא ייפתר סופית המשבר עם ממשלת אוקראינה. "בהיעדר שינוי בשיח עם ממשלת אוקראינה", כתב השר פרוש לראש הממשלה נתניהו, "לא אצליח לבצע את המשימה שהוטלה עליי, והכישלון יירשם על שם הממשלה.

"בשנה החולפת, בהיעדר היערכות מספקת, נוצר משבר הומניטרי קשה בגבולות", הוסיף השר, "כאשר מעברי הגבול לא עמדו בעומס הנוסעים ורבים המתינו בגבול בתנאים קשים במשך שעות רבות ובמקרים מסיומים אף כיממה.

"היחסים המדיניים המורכבים בין ישראל לאוקראינה, הובילו לכך שהרשויות באוקראינה מסרבות לשתף פעולה ולקיים שיח בנושא הסדרת מעברם של הנוסעים באופן יעיל ובטוח. אני חושש כי ללא התערבותך המיידית כראש הממשלה להסדרת הנושא ניקלע שוב למצב המוניטרי קשה וחמור שבמסגרתה עשויים עשרות אלפי ישראלים להיאלץ לחכות שעות ארוכות בשטחים פתוחים בין מעברי הגבול של המדינות הגובלות עם אוקראינה".

נו, אולי בכל זאת כדאי לחשוב על העלאת העצמות של רבי נחמן לארץ ישראל?

 

 

השגרירות קראה לנתניהו להתערב, והוא נענה. זה היה נוסח ההודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה זמן קצר לאחר: "בהמשך להנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה ביום ראשון: אושרה הארכת מתן סיוע הומניטרי לפליטים מאוקראינה"; האישור החפוז ניתן לאחר משאל טלפוני שנערך בין שרי הממשלה, ובו אושר קיצוץ רוחבי מתקציב משרדי הממשלה בשיעור של 0.06% משנת הכספים 2023, כדי לאפשר למשרד הרווחה והביטחון החברתי להמשיך להפעיל עד סוף השנה הלועזית את מנהלת צו השעה, שמעניקה "סיוע הומניטרי לאזרחי אוקראינה"

שרון שלמה שלצר (תל-צור): "ואני מוסיף שבוודאי שאסור לזוז מסעיף קטן שמדבר על העלאת עצמותיו לארץ ישראל, סעיף א של סימן שסג בשולחן ערוך יורה דעה. מעניין שהסימן הזה מורכב מאותיות של שתי מפלגות, ש"ס וג', ששנים נלחמו נגד העלאת עצמות רבי נחמן לארץ. הרב עובדיה פסק במפורש שלדעת כל הפוסקים יש מצווה להעלות לארץ ישראל את עצמותיהם של הצדיקים, וכך עשו בעצמות יוסף הצדיק בזמן יציאת מצרים. כך עשו גם בדורנו בעצמות החיד"א זצ"ל, אבל הם נלחמים נגד ההלכה"

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן