כותרות חמות :

מקור האורות – לכבוד יום ההילולה של האר"י הקדוש
מקור האורות – לכבוד יום ההילולה של האר"י הקדוש

מקור האורות – לכבוד יום ההילולה של האר"י הקדוש

 

הרב איל יעקבוביץ', ראש ישיבת ההסדר בצפת

 

שנים שזכיתי ללמוד את תורת הרב. תורת הרב קוק. הרב נעשה עמוד האש לפני המחנה, הנותן כיוון לפרט ולכלל. ידוע שהרב כתב לאביו בהזדמנות מסוימת שבה קמו עליו בעלי מחלוקת, שאין מילה מתורתו שאינה נשענת על תורת האר"י.

כשלמדנו בישיבה העמקנו פחות בהשתלשלות הלימוד של 'תורת האורות' ממקורותיה אשר בתורת האר"י. עברו ימים, ועם חברים מקשיבים נפתח המעיין. מצאנו גם בכתבי הרב את המקומות בהם התייחס מפורשות למקורות דבריו בתורת האר"י. קשר זה בין המעיין לנהר היוצא ממנו מעניק עומק אחר לשני הכיוונים.

אחד מיסודות תורת האר"י הוא עבודת 'העלאת הניצוצות'. האר"י לימד אותנו: "הצמצום אינו כפשוטו". זאת אומרת שגם אם אחרי בריאת העולם אור ה' אינו מופיע בגלוי. זה רק לעינינו. הבריאה היא נקודת מבט שיש בה צמצום של האור. הדבר דומה למי שמרכיב משקפי שמש וטוען שמזג האוויר סגרירי. בריאת העולם היא מעין משקפי שמש. "כי שמש ומגן הוי"ה א-לוהים". שם א-לוהים, שבו נברא העולם, מגן מפני שם הוי"ה, שהוא כמו השמש אשר ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין בלי שינוי.

אם כן, החומר אינו 'חושך' אלא בחוויה שלנו. תפקידנו אפוא הוא למצוא את ניצוצות האור שאנו מסוגלים לראות בעולם ולהרים אותו. כך הולכת ושבה הבריאה כמו שהייתה אז בגן עדן, ויתקיים בנו "והתהלכתי בתוככם". זו המדרגה של "עולמך תראה בחייך" עד שה' ירחם עלינו וישפיע עלינו את טובו הגדול והנגלה בתחיית המתים.

כמאה וחמישים שנה אחרי האר"י שלח אלינו הקב"ה את נשמת הבעש"ט, שאמר על עצמו שכל עניינו להמשיך את תורת האר"י. את תורת העלאת הניצוצות הרחיב הבעש"ט בתורת החסידות לא רק לצדיקים מקובלים אלא גם לדרך חיים שכל יהודי יכול וחייב לזכות בה

העלאת הניצוצות באה לידי ביטוי בדרך החיים של המקובלים. אוכלים עם כוונות, ישנים עם כוונות, תופרים מנעלים עם כוונות, והדבר נאמר בתורת הרמח"ל בשער הקדושה של מסילת ישרים, כמו שאמרו האבנים של יעקב: "עליי יניח צדיק את ראשו", עיינו שם.

כמאה וחמישים שנה אחרי האר"י שלח אלינו הקב"ה את נשמת הבעש"ט, שאמר על עצמו שכל עניינו להמשיך את תורת האר"י. את תורת העלאת הניצוצות הרחיב הבעש"ט בתורת החסידות לא רק לצדיקים מקובלים אלא גם לדרך חיים שכל יהודי יכול וחייב לזכות בה. אל תראו בעולם הזה ניסיון בלבד, אמר הבעש"ט, כאילו הוא ריק מנוכחות א-לוהית; הביטו בעולם וראו בו את הרמזים שה' שולח דרכו.

"ה' איתך בכל מקום", היה מצטט את אביו, שכשהיה ילד הנכיח לו את ה' בתוך געגועי הברווזים. כך היו תלמידי הבעש"ט מפויסים עם העולם ולא חיו בסתירה מתמדת בין חומר לרוח. "סור מרע ועשה אותו טוב", היה אומר הבעש"ט. באמצע התפילה קפצו עליך מחשבות? אל תנסה להסירן מעליך כמו מטרד. הקשב לרמזים הא-לוהיים שבהן, הן טובות בשורשן, העלה אותן. אין מידות רעות, יש מידות נפולות, ואפילו בשיח של רוכל גוי שנשמע לאוזניך, ה' מדבר איתך.

עם התפתחות הגאולה בדור של חזרה לארץ הניח הרב קוק קומה נוספת בעבודת העלאת הניצוצות. לא רק במעשי המקובלים ולא רק בטבע, גם בתרבות. הרב ראה באומה שקמה לחזור לארץ יחידה אחת שנדחפת מכוח הנשמה הפנימית שלה, היא כנסת ישראל. בזרמים השונים שבתוך האומה ראה הרב ביטויים של הנשמה הזו של האומה.

הכפירה היא בקשת עומק של אמונה, החוצפה – ביטוי להתחדשות, החופשיות – ביטוי לעצמיות, הספרות והאומנות – ביטוי לחפץ הופעה של תרבות ישראלית מקורית, ומעל הכול בקשת הלאומיות אינה חיקוי זול של עמים אחרים אלא בקשת גאולה. לא היה קל לשמוע את הרב מתייחס לאנשים שהרימו דגל של מרד כאילו יש ללומדי התורה מה ללמוד מהם; נדרש לכך הרבה אומץ, ועל כך אמר הרב קוק: "הסנגוריה על כנסת ישראל עבודה גדולה היא". לא עבודה קשה אלא עבודה גדולה, היא עבודת העלאת הניצוצות.

הרב לא אמר את דבריו לשעתו בלבד. מאמר הדור לא נכתב כניתוח ספציפי של תופעה אחת. הרב העניק אמון עצום לזרמים תרבותיים שהתפתחו בעם ישראל בארץ ישראל. תורת הרב קוק לא הסתיימה בימינו. היא רק נהייתה מורכבת יותר עם התפתחות הגאולה. אשרי מי שאינו מפחד. אשרי המאמין בדור, מאמין בצעירים ואינו עוצר את עבודתו הגדולה של האר"י וממשיכי דרכו מתוך אהבת כולם ואמונה בכולם. העלאת הניצוצות.

 

הילולת האר"י הקדוש תיערך בע"ה במוצש"ק פרשת דברים, אור לה' באב, ותועבר בשידור חי מבית כנסת האר"י שבעיר העתיקה בצפת בשעה 21:30. בתוכנית: התוועדות בתורתו של האר"י עם הרב שמואל אליהו, הרב דוד פוטש, הרב איל יעקבוביץ' והרב ניר מנוסי. הציבור מוזמן להתחבר ולהשתתף. לפרטים נוספים ולקישור לשידור החי: hse.org.il

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן