כותרות חמות :

מה זה חלב נכרי ומי נוהג להחמיר בזה?
מה זה חלב נכרי ומי נוהג להחמיר בזה?

מה זה חלב נכרי ומי נוהג להחמיר בזה?

קרדיט תמונה freepik

טעמים רבים נאמרו בנוגע להלכות כשרות, כאשר אחד מהם הוא שהם נועדו להרחיק ולהבדיל בין ישראל לשאר העמים. אחד האיסורים הידועים בהלכות כשרות הוא איסור חלב נכרי, אם כי לעיתים מבלבלים בינו לבין מושגים דומים, ועל כך נרחיב במאמר זה.

מה זה חלב נכרי?

"חלב נכרי" הוא חלב שנחלב על ידי גוי, ללא השגחה של יהודי. בגמרא נאמר שחלב זה אסור, מכיוון שישנו חשש שהנוכרי עירב בחלב זה חלב מבהמה טמאה. ממילא, אם ישראל משגיח ורואה את מקור החלב – החלב מותר אף על פי שנחלב על ידי גוי. השגחתו של היהודי אינה צריכה להיות רציפה, ודי בכך שהיהודי נוכח באזור החליבה, והנוכרי חש את נוכחותו וירא מלהחליף את החלב בחלב אחר. חשוב להדגיש – איסור חלב נכרי הוא איסור גמור, והשו"ע פסק אותו להלכה (יו"ד קט"ו א'). עם זאת, מספר פוסקים אחרונים צידדו להקל לשתות חלב נכרי במקרים מסוימים, כפי שנציג להלן.

חלב נכרי במדינות מפותחות

בדורות האחרונים שיטות הפיקוח והאכיפה של רשויות השלטון התפתחו מאד, ובמדינות רבות החשש להחלפה או לעירוב הינו רחוק, מפאת החוקים והנהלים השוררים במדינה. הרב משה פיינשטיין היה ממובילי החידוש להתיר במדינות מפותחות צריכה של חלב נכרי שעל אריזתו מופיע שהוא נחלב מבהמה טהורה. הרב פיינשטיין בעצמו סייג את ההיתר, וייעד אותו לאנשים המתקשים להשיג חלב ישראל, וחתם באמרו שראוי לבעלי נפש להחמיר בנושא. עם זאת, יש פוסקים ההולכים בשיטתו, ומתירים לצרוך חלב מבהמה טהורה במדינות מתקדמות. כמובן שחידוש זה מתייחס לחלב טהור בלבד, ולא למוצרי חלב כמו שוקולדים, גבינות, שוקו וכדו'.

מה ההלכה באבקת חלב נכרי?

תעשיית המזון שינתה את פניה בעשרות השנים האחרונות, וכיום מפעלי מזון רבים משתמשים באבקת חלב במקום בחלב נוזלי. השימוש באבקת חלב המיוצרת מחלב נכרי הוביל למחלוקת גדולה בעולם הכשרות – יש שכתבו שחז"ל גזרו על חלב נוזלי בלבד, וממילא אבקת חלב מותרת באכילה (שו"ת הר צבי, ציץ אליעזר ועוד), ויש שכתבו שאיסור חז"ל חל גם על אבקת חלב, וממילא דינה כחלב נכרי לכל דבר (הר' מרדכי אליהו, שבט הלוי ועוד).

מי נוהג להחמיר בחלב נכרי?

מכל הדברים שהוצגו לעיל ניתן לסכם ולומר שחלב נכרי שאין ידוע מקורו אסור בשימוש לכל הדעות. בנוגע לחלב המגיע ממדינות מפותחות – יש שפסקו להקל, ויש שהחמירו ואסרו. מחלוקת נוספת מתייחסת לשימוש באבקת חלב נכרי – יש שהתירו ויש שאסרו, וכל אחד יעשה על פי הוראת רבותיו. אצל פוסקים רבים אנו מוצאים שיקול של צורך האכילה – אינו דומה אדם המתגורר בחו"ל ואינו יכול להשיג חלב ישראל, לאדם הגר בישראל ומבקש לאכול ממתקים או מוצרי מזון המכילים אבקת חלב נכרי. בשולי דברינו נעיר שהרבנות הראשית מעניקה כשרות למוצרים המשתמשים באבקת חלב נכרי, אולם היא אינה מעניקה להם כשרות מהדרין – והבוחר יבחר.

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן