כותרות חמות :

והנצח – זו ירושלים
והנצח – זו ירושלים

והנצח – זו ירושלים

 

הרב חיים דרוקמן זצ"ל

דברים שנשא הרב דרוקמן ביום ירושלים לפני שנתיים

"לך ה' הגדֻלה והגבורה והתפארת והנצח וההוד, כי כול בשמיים ובארץ, לך ה' הממלכה והמתנשא לכול לראש" (דבהי"א כט, יא).

הגמרא בברכות (נח ע"א) מבארת כיצד באה לידי ביטוי כל תכונה מתכונותיו של הקב"ה הנזכרות בפסוק זה. על ה'נצח' אומרת הגמרא: "והנצח – זו ירושלים". ירושלים מרוממת אותנו מעל לארעי והחולף ומפגישה אותנו עם הנצח. יש בעיות, קשיים, מצוקות, אבל כל אלה חולפים ועוברים; ירושלים תובעת מאיתנו להסתכל על הכול באספקלריה של נצח. והנצח – זו ירושלים.

בלי להסתכל על האירועים מתוך אספקלריה של נצח עלולים הקשיים והבעיות להביא אותנו לידי דיכאון, וחמור מכך: לידי ייאוש. בחינת המציאות בראייה של נצח מלמדת אותנו כי האמת איננה במה שחולף, במה שעובר; האמת היא בנצח. וירושלים היא שמפגישה אותנו עם מציאות זו של הנצח.

ראיית המציאות בעיניים של נצח גורמת לנו לגלות את עם הנצח. ישנו עם נצחי, עם עולם, שאילו היה מצבו נבחן על פי הקשיים שהתנסה בהם, על פי המצוקות שהיו מנת חלקו – כבר מזמן היה חדל מלהתקיים. אבל עם ישראל הוא עם הנצח, והנצח גובר על הבעיות והקשיים הזמניים. עם ישראל חי!

כך ישנה גם עיר הנצח – זו ירושלים, שארץ ישראל כולה כלולה בה. כל ארץ ישראל מקופלת תחתיה (זוהר א קכח ע"ב)., וכפי שירושלים היא שלנו לנצח, כך ארץ ישראל כולה שלנו לנצח. ירושלים היא פסגתה של ארץ ישראל כולה, ולא במקרה חזרה ארץ ישראל לידינו עם חזרתה של ירושלים.

בבחינת הדברים מתוך אספקלריה של נצח, אין ספק שכל ארץ ישראל היא שלנו, ותחזור להיות שלנו. אויבינו לא יצליחו לפגוע בשייכות הנצחית של ארץ ישראל לנו. אומנם אי אפשר שלא לחוש במצבים הקשים שאנו נמצאים בהם, במצבים שנדמה כאילו הולכת ארץ ישראל ונשמטת מידינו, אך איננו נבהלים ואיננו נרתעים, ובוודאי שאיננו מתייאשים: המבט שלנו הוא מבט של נצח. אנו בוחנים כל דבר מתוך ראייה של נצח. עם ישראל הוא עם קשה עורף, מאמינים בני מאמינים, ואנו מאמינים באמונה שלמה בדברי הנביאים, שבוודאי יתקיימו במלואם. אין דבר ודאי מזה.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן