כותרות חמות :

ירושלים של"ה

ירושלים של"ה

 

השל"ה הקדוש הנהיג לומר בערב ראש חודש סיוון את מה שנודע לימים בשם 'תפילת השל"ה', סגולה לילדים בכלל ולגידול ילדים בדרך טובה בפרט.

העיתוי של התפילה הזו מופלא: ראשית, היא נאמרת בערב החודש שניתנה בו תורה. היא ניתנה לכל 'ילד' לפי כוחו, גם למי שלא היו יכולים לעמוד מול הקול הזה, והתעלפו. רק בעבורם שלח הקב"ה מול הר סיני מלאכים שיעודדו אותם ויאמרו להם: "אתם יכולים לעמוד בזה! תחזיקו מעמד. הר סיני! התורה לא ניתנה לפריווילגים, היא של כולכם! בקשו רק דבר אחד: 'ותן חלקנו', מפני שיש לכם חלק ונחלה בלימוד הזה!"

שנית, התפילה הזו נאמרת סמוך לפטירת חנה ובנה שמואל. חנה הוגה מליבה תפילה. תפילה שחז"ל לומדים ממנה את כל הלכות תפילה! "וחנה היא מתפללת על ליבה". חז"ל מבארים את המילים האלה ביאור פיזי ממש: "על עסקי ליבה! (על היכולת להניק!) אמרה לפניו: כלום בראת דבר לבטלה? שדיים אלה למה לי אם לא להיניק בהם? רחם זה למה לי?"

זו תפילה מופלאה במקוריותה, וזו הסיבה שהיא כוללת את כל הפילוסופיה שבבסיס המושג תפילה. לאחר שתשע עשרה שנה היא מבקשת להתממש כאם וכאישה, היא מחוללת מהפך: "ותתפלל חנה על ה'!" אם לי חשוב כל כך שילדיי ייוולדו ויגדלו למזל טוב, הרי שגם לקב"ה יש שאיפה 'להתממש' כהורה! כלום בראת את ילדתך חנה לבטלה?! היא מתפללת כביכול על ה' שלא ייגע לריק בבריאת עולמו!

אלה בדיוק המילים בתפילת השל"ה: "ובראת עולמך בגין לאישתמודע א-להותך… וכתבת בתורתך שני ציוויים: פרו ורבו, וכתבת: ולימדתם אותם את בניכם, והכוונה בשניהם אחת: כי לא לתוהו בראת, כי אם לשבת! ולכבודך בראת, יצרת אף עשית". מה אנחנו מבקשים? לממש אותך, ריבונו של עולם: לגדל ילדים (פרו ורבו) ושילכו בדרך ישרה (ולימדתם אותם)!

התפילה הזו של אימא היא עליך, אבא. חנה גילתה את סוד התפילה. היא מבקשת לעשות את רצונה להתממש כאישה – לרצונו.

בערב יום ירושלים אומרת לנו חנה: "שאלו שלום ירושלים". שאלו את האם הגדולה: מה שלום הילדים? "ישליו אוהבייך?" האם שלום בחילך? האם ילדייך בשלווה זה עם זה? אנחנו מתפללים עלייך, ירושלים, שתתממשי כעיר שחוברה לה יחדיו, כל השבטים כולם, בלי לריב. אנחנו לא רוצים ירושלים מחולקת. ואנחנו מחכים שתלחשי לנו בחזרה: ישליו. ייתן ה' את שלתך אשר שאלת מעימו.

כל הדרכים, כל התפילות, מובילות לירושלים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן