כותרות חמות :

שובם של המיסיונרים
שובם של המיסיונרים

שובם של המיסיונרים

במימון של מיליוני דולרים מצליחים ארגוני מיסיון לחדור לכל טלפון בישראל דרך ערוצי יוטיוב והרשתות החברתיות. הכירו את שכבות הבצל שעוטפות את פעילות המיסיון אדירת הממדים שפועלת בישראל באין מפריע

אולי זה קרה גם לכם: תוך כדי ההכנות לשבת אתם שומעים שיעור פרשת שבוע ביוטיוב, ופתאום סרטון פרסומת קוטע את הרצף. "תסתכל בעמודים הראשונים של התנ"ך", מזמין אתכם קריין בעל קול נעים, "א-לוהים ברא את חיות השדה ואת בני האדם ביחד, אבל אז הוא הפריד אותנו מהחיות ונתן לנו משימה מלכותית, להיות דומים לו, כי נבראנו בצלמו… אחת החיות הצליחה להטעות את בני האדם, ואמרה להם שהם יכולים לשלוט בתנאים שלהם, ולכן הוא סילק אותם מגן עדן". אתם עוזבים את הסירים ומציצים במסך. את הקריינות מלווה אנימציה חביבה וקצבית, והאווירה שהיא משרה חיובית ושמחה.

לרגע זה נשמע לכם כמו פרסומת ללימוד תנ"ך. אבל פתאום משהו לא נשמע נכון, לא בדיוק במקום. "א-לוהים הבטיח שיום אחד ייוולד אדם שלא ייכנע לחיה", ממשיך הקריין, "הוא יגבר עליה ויכה אותה תוך כדי שהיא פוגעת בו".

אתם צופים בסרטון עוד כמה שניות, בודקים מה שמו, ובאחת מבינים הכול. למרות העברית הישראלית והסגנון המחויך, סרטון הפרסומת הזה, שנקרא 'מי ינצח את השטן? נושאים תנ"כיים – בן האדם', הוא בעצם תוכן נוצרי מושקע, אחד מסדרה של סרטונים שמתהדרים בשם 'תוכנית המקרא' ומאחוריהם עומד ערוץ ההסברה המשיחי iGod.co.il, שמשקיע כסף בקידום תכנים נוצריים בפלטפורמת הסרטונים הפופולרית ביותר בעולם ובישראל, מקום שבו גם אתם וגם ילדיכם עשויים להיחשף לתכנים האלה, ובקלות רבה מדי.

ארגונים נוספים שעמותת דרך אל קשורה אליהם הם ארגון הסטודנטים המשיחיים בישראל, יהודים למען ישוע, מכון הצור לחקר התנ"ך וברית החדשה, ועוד ארגונים דומים ששמם מעיד על אופיים ועל מטרותיהם

בצל רב-שכבות של ארגונים נוצריים ומשיחיים

הכירו את רשת הקורים שפורסים הנוצרים האוונגליסטים בישראל, וכוללת בין היתר ערוץ מדיה שמגיש לכם סיפורי חיים מרגשים של יהודים משיחיים ("מרדכי וקנין, משגיח כשרות, מחושך הכפייה הדתית לחופש בישוע המשיח!"), הסכת מושקע ששמו 'המשיח בנבואות התנ"ך', שתשעת פרקיו שעלו בחודשים האחרונים כבר נצפו שני מיליון וחצי פעם, וסרטוני אנימציה תמימים למראה, שגם שמותיהם תמימים לגמרי, 'קורבן וכפרה', 'צדק' ו'גלות', אבל תוכנם נוצרי לחלוטין. בה בעת עוסקים אותם גופים משיחיים בקידום ממומן של התכנים ברשתות החברתיות ואפילו באתרי חדשות.

  1. שכבה ראשונה: המכללה למקרא

מי עומד מאחורי הקמפיין הנוצרי-משיחי המסיבי הזה? בדיקה מגלה שמדובר בבצל רב-שכבות של ארגונים נוצריים משיחיים. נתחיל מהשכבה החיצונית של הבצל: את ערוץ היוטיוב המשיחי מפעילה במוצהר 'המכללה למקרא', שהיא מוסד לימוד נוצרי אוונגליסטי השוכן בנתניה ונוסד בירושלים בשנת 1990.

את המכללה, שהמועצה להשכלה גבוהה בישראל אינה מכירה בהיותה מוסד להשכלה גבוהה, הקימו חברי קהילת היהודים המשיחיים בישראל בתמיכת התנועה האוונגליסטית-פנטקוסטלית בישראל. הנשיא שלה הוא ד"ר ארז צורף, יהודי משיחי ופסיכותרפיסט.

מטרתה המוצהרת של המכללה היא לספק ללומדים את "הכלים החיוניים ללימוד דבר ה' בעצמכם, לחזק את יסודות אמונתכם וגם להכשירכם לשירות הזולת", אולם בירור מעמיק מעט יותר מגלה שמטרתה האמיתית היא "להכשיר מנהיגים לשרת את האדון", כינוי נוצרי לישו, "ולהעניק הבנה ייחודית של השורשים היהודיים של האמונה בישוע". זו הסיבה שתוכנית הלימודים שלהם כוללת לצד לימודי מקרא גם לימוד מעמיק של כתבי הנצרות (הברית החדשה) בניסיון להוכיח שנביאי ישראל ניבאו כי ישו הוא המשיח.

  1. שכבה שנייה: עמותת דרך אל

נמשיך לחדור לבצל. את המכללה למקרא מפעילה עמותה ששמה דרך אל, "אגודה ישראלית להכרת שורשים מקראיים", ששוכנת באותה כתובת בדיוק כמו זו של המכללה למקרא, והמנכ"ל שלה הוא אותו ד"ר ארז צורף. מטרותיה הרשמיות של העמותה כוללות חקר כתבי הקודש, הענקת שירותי חינוך, קבלת תרומות, הענקת סיוע ליחידים וחברות, וכן הענקת מלגות.

לפי הדיווח האחרון (לשנת 2021), בעמותה עבדו חמישים עובדים, ומקורות תקציבה עמדו על סך של 38,852,923 שקלים, שרובם המוחלט (95%) בא מתרומות מחו"ל. רוב הכסף (קצת יותר מ-30 מיליון שקלים) בא מתורם אחד, תאגיד ששמו חסוי. ארגונים נוספים שהעמותה קשורה אליהם הם ארגון הסטודנטים המשיחיים בישראל, יהודים למען ישוע, מכון הצור לחקר התנ"ך וברית החדשה, ועוד ארגונים דומים ששמם מעיד על אופיים ועל מטרותיהם.

  1. שכבה שלישית: הארגון מטקסס

כשממשיכים לקלף שכבה נוספת בבצל, מגלים שעמותת דרך אל היא זרוע ביצועית של ארגון גדול בהרבה השוכן בטקסס שבארצות הברית, ושמו One for Israel, ארגון שכבר מצהיר במפורש על מטרותיו המיסיונריות. "One for Israel, שהוקמה בשנת 1990, החלה כמכללה למקרא", כתוב באתר הארגון, הפונה לאוונגליסטים ברחבי העולם ומציע להם לתמוך בהפצת הבשורה הנוצרית בישראל, "ומאז התרחבה לשירות רב-פנים שמטרתו המפורשת להביא לישראלים את בשורתו של ישוע, להכשיר ולבסס את הגוף המשיחי בישראל ולברך את הקהילה שלנו באהבתו של ישוע".

אהבתו של ישו, אם מתרגמים אותה למספרים, מסתכמת בהכנסה בסך 15,788,708 דולר, לפי הדיווח האחרון של הארגון (לשנת 2021), שהם 51,960,638 שקלים לפי שער ההמרה של אותה שנה. ומי מנכ"ל הארגון? מיודענו ד"ר ארז צורף, כמובן.

במילים אחרות, בישראל פועלים גופים נוצריים משיחיים שמתודלקים בכספי עתק שמקורם באוונגליסטים אמריקאים שרוצים להפיץ את "בשורתו של ישוע" בקרב יהודים. בחזית הפעילות המיסיונרית בישראל עומדים אנשים המשתייכים ליהדות המשיחית, שהיא ענף בנצרות האוונגליסטית המשלב בין אמונה במשיחיותו של ישו ובכתבים הנוצריים ובין תפיסה עצמית כיהודים.

אף שהלכה למעשה כבר קבע בית המשפט העליון בישראל שהיהודים המשיחיים אינם זכאים להיכלל בחוק השבות משום שמי שמאמינים במשיחיותו של ישו הם נוצרים, נראה שלאוונגליסטים נוח יותר לפעול בישראל באמצעות יהודים משיחיים שמחוברים היטב לתרבות הישראלית והעברית היא שפת אימם.

על פי הערכות, מספר האוונגליסטים בעולם עומד על כמה מאות מיליונים. אוונגליסטים רבים תומכים במוצהר ביהודים ובציונות וגם במדינת ישראל, למשל באמצעות 'הקרן לידידות', שבארבעים השנים האחרונות גייסה מיליארדי דולרים למען מדינת ישראל והעם היהודי.

אף שיש הרואים בתמיכה זו התפתחות מבורכת, רבים אחרים חוששים מפני כוונותיהם של אותם נוצרים אוונגליסטים, ואף שיש מי שסבורים שמדובר בתמיכה טהורה, רבים אחרים סבורים שהתמיכה בישראל נובעת מרצון נסתר לנצר את היהודים בתנאי להתגלותו מחדש של ישו, טענה שנתמכת במטרותיו המוצהרות של הארגון האמריקאי שמסתתר בלב הבצל של הארגונים הנוצריים-משיחיים שפועלים בישראל.

בחזית הפעילות המיסיונרית בישראל עומדים אנשים המשתייכים ליהדות המשיחית, שהיא ענף בנצרות האוונגליסטית המשלב בין אמונה במשיחיותו של ישו ובכתבים הנוצריים ובין תפיסה עצמית כיהודים

פעילות מיסיון אסורה או תכנים לגיטימיים?

נחזור לתכנים המשיחיים שמפיץ בישראל הארגון המיסיונרי One for Israel באמצעות ערוץ יוטיוב של המכללה למקרא בישראל. ליוטיוב, השייכת לגוגל, יש כללי מדיניות ברורים בענייני מכירת מוצרים או שירותים האסורים על פי חוק או כאלה שנמצאים בפיקוח. הכללים הללו אוסרים במפורש קידום מכירה של אלכוהול, ניקוטין, סמים, כלי נשק, חומרי נפץ, תרופות ללא מרשם, איברים להשתלה, הימורים ועוד, אבל אינם אוסרים במפורש קידום תכנים המשדלים להמרת דת, אף שהחוק הישראלי אוסר זאת.

למעשה, הקטגוריה שתחתיה מקוטלגות הפרסומות של גופים נוצריים ומשיחיים היא 'ספרים וספרות'. אם ילדיכם יחפשו "תנ"ך" בשורת החיפוש ביוטיוב, לצד תכנים לגיטימיים, כמו הקלטת חידון התנ"ך האחרון, הם עלולים להיתקל גם במודעות של גופים נוצריים, ובהן גם כאלו שמציעות לגולש "מתנות בשבילכם", שמתבררות כמובן כעותק חינם של הכתבים הנוצריים.

דוגמה למודעת פרסומת:

זה המקום לציין שחוק העונשין הישראלי מבחין בין שידול בוגרים להמרת דת ובין שידול קטינים להמרת דת. לפי החוק, מותר לשדל בוגרים להמיר את דתם, אך אסור להציע להם תמורתה תמריץ כספי או אחר; קטינים לעומת זאת אסור לשדל להמרת דת בשום צורה שהיא, גם ללא הצעת תמורה: "המשדל קטין, בפנייה ישירה אליו, להמיר דתו, דינו – מאסר שישה חדשים".

האם פרסומות שתוכנן נוצרי משיחי המגיעות גם לצופים צעירים הן בגדר שידול להמרת דת של קטינים? בעבר ערכה המועצה לשידורי כבלים ולוויין שימוע לחברת הוט לפני השעיית רישיון השידורים של ערוץ 'שלנו' (Shelanu TV), ששידר תכנים נוצריים בישראל, בהמשך להוראת שר התקשורת דאז דוד אמסלם, שביקש לבדוק את הערוץ בחשד לפעילות מיסיונרית. זמן קצר לאחר מכן הורתה המועצה לשידורי כבלים ולוויין להפסיק את שידורי הערוץ משום שהפר את תנאי הרישיון.

"הערוץ פונה ליהודים עם תוכן נוצרי, בניגוד לבקשה המקורית לאישור הערוץ בה נכתב כי הערוץ מיועד לאוכלוסייה הנוצרית", מסרה אז המועצה, "פנייה ליהודים עם תוכן נוצרי אינה פסולה בהכרח, אלא כי הערוץ הפועל באופן שכזה ומשדר תוכן נוצרי ליהודים, אינו הערוץ שיו"ר המועצה התבקש לאשר – ערוץ המיועד לאוכלוסייה הנוצרית. במקרה כזה יש לבצע בדיקות נוספות, למשל לבחון את הרגישות הקשורה בשידורי דת לקטינים, מאחר שהחוק אוסר להמיר דתו של קטין או לשדל קטין להמרת דת".

הערוץ הנוצרי אומנם לא חזר לשדר בישראל, אך הנימוק להפסקת השידורים היה טכני בלבד, ולא הוכרעה השאלה אם הערוץ אכן משדל בפועל להמרת דת כשהוא מציע ליהודים, קטינים ובגירים, תכנים נוצריים משיחיים.

בחזית הפעילות המיסיונרית בישראל עומדים אנשים המשתייכים ליהדות המשיחית, שהיא ענף בנצרות האוונגליסטית המשלב בין אמונה במשיחיותו של ישו ובכתבים הנוצריים ובין תפיסה עצמית כיהודים

ילד בן 11 ברשת

"חוק המיסיון נחקק לפני שנים רבות", אומר יואב רובינסון, מבכירי הפעילים בארגון יד לאחים, הפועל נגד המיסיון, "ואנחנו מנסים לתקן אותו כדי שיהיה רלוונטי גם לאינטרנט, כי כרגע הוא לא נותן לזה מענה. בעבר המיסיונרים היו דופקים על דלתות הבתים או פותחים דוכנים ברחוב, והיום הם יכולים באמצעות הרשת להגיע לקהל גדול בלי לפגוש אותו פנים אל פנים, ולכן ארגונים נוצריים משקיעים בשנים האחרונות כסף רב ומשאבים נוספים בפעילות מקוונת".

לדברי רובינסון, לפעילות המקוונת השפעה לרעה גם על עומק החשיפה לתכנים הנוצריים: "הציבור שנחשף למידע מיסיונרי ברשת מגיע לקהילה המסיונרית אחרי שהוא כבר שקוע עמוק באמונה המשיחית, ולפעילי יד לאחים נעשה קשה יותר לחלץ אותו משם. אנחנו מציבים פעילים ומתנדבים שמחלקים עלוני הסברה ליד המפגשים של הקהילות המשיחיות ומסבירים לבאים שמדובר בכנסייה נוצרית, אבל שמנו לב שמאז החלה הפעילות ברשת קשה יותר לדבר עם אותם אנשים, שכבר עברו תהליך ארוך של שטיפת מוח תאולוגית וצפו בסרטונים נוצריים רבים.

"לצערנו אנחנו רואים שהפרסומים הנוצריים מטורגטים לקטינים. כשבודקים 'למה אני רואה את המודעה הזו?' ביוטיוב או בפייסבוק לגבי מודעה כזו או אחרת, רואים שהמפרסם בחר להציג אותה לגולשים בני 13 ומעלה, כלומר הם במפורש משתמשים בפלטפורמה הזו כדי לעשות מיסיון לקטינים.

"לפני כמה שנים ערכנו בדיקה מדגמית של עשרות עמותות שפעילות בתחום המיסיון, וגילינו שבכל שנה נכנסים לישראל מיליארד שקלים בעבור מיסיון. חלק מהכסף הזה הולך לפרסום, כך שהם יכולים בקלות להוציא עשרות אלפי שקלים על קידום של סרטון יחיד. כל סרטון שלהם מקבל מאות אלפי צפיות, וזה מלמד שהם משקיעים כסף רב בפרסום, כי חשיפה כזו היא לא חשיפה אורגנית אלא תוצאה של פרסום ממומן. אני מניח שליוטיוב יש אינטרס כלכלי בזה, כי הם מרוויחים מזה כסף רב". אגב, כמה משפחות שלטענתן נפגעו בעקבות חשיפה לתכנים כאלו, הגישו תביעה ייצוגית נגד יוטיוב ופייסבוק, ומשפטן עדיין מתנהל בבתי המשפט.

"בעבר היינו מטפלים בעיקר במקרים של בגירים", אומר רובינסון, "אבל פתאום אנחנו מוצאים את עצמנו מטפלים במקרים קשים של ילדים שנחשפו לתכנים נוצריים. היה לנו מקרה של ילד בן 11 מבית דתי-לאומי שנחשף לתכנים כאלו מאחורי הגב של ההורים שלו. במשך כחצי שנה הוא צפה בסתר בסרטונים, וכבר קיבל עליו את האמונה בישו. רק אחרי שהוא שמע בבית הספר הרצאה על מוגנות מפני פגיעות מיניות הוא הבין שהוא צריך לספר להורים על מה שהוא עושה מאחורי הגב שלהם, וככה זה התגלה.

"לצערנו זה הכיוון שאנחנו רואים, של ילדים ובני נוער שנופלים בפח בגלל חוסר ידע, מצגי שווא ומניפולציות שכוללות הפחדה מהגיהינום. במידה מסוימת קטין הוא חסר ישע, ולכן החוק נתן לו הגנה מוגברת, אלא שבפועל כבר ליווינו עשרות משפחות שנפגעו בשל שידול קטין להמרת דת, ואף על פי כן, ככל הידוע לנו, מעולם לא הוגש כתב אישום על עבירה זו, וכל התיקים שנפתחו נסגרו מחוסר עניין לציבור.

"למעשה, היחיד שיכול לאשר כתב אישום על עבירה זו הוא הפרקליט הראשי של מדינת ישראל. כתב אישום על רצח יכול לאשר פרקליט מחוזי, אבל על שידול להמרת דת, את זה יכול לאשר רק הפרקליט הראשי. אחד ההסברים לדבר הוא שיש לחץ אמריקאי בעניין. אחד מחברי הכנסת הגיש בעבר שאילתה בעניין למפכ"ל בישיבת הפנים של הכנסת שנערכה בכסלו תש"ס, והמפכ"ל אמר שיש לחץ אמריקאי שלא לעשות דבר.

"הארגונים שפועלים בארץ אולי אומרים על עצמם שהם לא מיסיונרים, אבל כשהם פונים לתורמים בחו"ל הם בעצמם מודים שהם כאלו, ויש לנו סרטונים שמוכיחים את זה. הם משחקים משחק כפול. לאורך אלפיים השנים האחרונות ניסו נוצרים לשכנע יהודים שימירו את דתם, וזה לא עבד. מלבד יהודים אחדים הרוב מסרו את הנפש ולא הסכימו להמיר את דתם.

"לפני כחמישים שנה הבינו המיסיונרים שאם הם יעטפו את האמונה שלהם בעטיפה 'יהודית', הם יצליחו יותר. לכן קהילות משיחיות רבות מנסות להצטייר כיהודיות גם בפן הפיזי. יהיו שם טליתות וכיפות, אפילו ארון קודש, והם יציינו חגים יהודיים, אבל מי שייכנס קצת יותר לעומק יגלה שהם משלבים את כל זה עם אמונה בישו.

"על שלוש המצות של פסח הם יאמרו שהן כנגד האב, הבן ורוח הקודש, למשל, ואת הברית החדשה הם יכנו 'מקרא'. יש להם מדריך כתוב שמסביר איך לדבר עם יהודים כדי שלא יבינו שמדובר בנצרות. למשל, אל תאמר צלב, אמור עץ; אל תגיד הטבלה, תגיד מקווה. מכבסת המילים נועדה להקשות על היהודי הפשוט להבין שלפניו ארגון נוצרי".

לפי החוק, מותר לשדל בוגרים להמיר את דתם, אך אסור להציע להם תמורתה תמריץ כספי או אחר; קטינים לעומת זאת אסור לשדל להמרת דת בשום צורה שהיא, גם ללא הצעת תמורה

ומה עושים אם יש חשש שאחד מבני הבית נחשף לתכנים נוצריים ביוטיוב בזמן גלישה תמימה?

"חשוב שיהיה קשר טוב בין הורים לילדים, כדי שאם ילד נחשף בטעות, הוא לא יפחד לבוא ולספר להורה. אם ההורים מגלים שהילד נחשף לתכנים כאלו והם לא יודעים איך להגיב, חשוב לפנות לגורמים הרלוונטיים. בכל מקרה חשוב תמיד לוודא איפה הילדים נמצאים.

"חשוב שיהיה סינון, ואם אין, כדאי לעבור לחברה שמספקת סינון מפני מיסיון. וגם אם יש סינון כזה, חשוב שההורים ידעו במה הילדים צופים. חשוב גם לדבר איתם על שברשת יש אנשים שמשדלים יהודים לעבודה זרה. אותם אנשים אולי נראים סימפתיים וישראלים לכל דבר, אבל יש להם מזימה לנצר יהודים, יעד נחשק מבחינתם, כי לפי האמונה שלהם, ישו יחזור כמשיח רק כשאנחנו היהודים נקבל אותו".

יואב רובינסון: "מאז החלה הפעילות ברשת קשה יותר לדבר עם אותם אנשים, שמגיעים למפגשי הקהילות המשיחיות אחרי שכבר עברו תהליך ארוך של שטיפת מוח תאולוגית וצפו בסרטונים נוצריים רבים"

במהלך התחקיר לכתבה פנינו לדוברות יוטיוב ישראל ושאלנו אותה כמה שאלות:

  • יש ערוצי יוטיוב ישראליים שמקדמים תכנים נוצריים העשויים להיות מוגדרים תכנים שמשדלים להמרת דת. ערוצים אלו אינם מוגבלים לבוגרים בלבד, וגם קטינים חשופים להם. מה המדיניות של יוטיוב בנוגע לחשיפת קטינים לתכנים כאלו?
  • האם יש ליוטיוב מדיניות בנוגע לקידום ממומן של תכנים כאלו ללא הגבלת גיל?
  • האם יוטיוב מגבילה פרסום של תכנים מיסיונרים כל הגבלה שהיא? ואם לא, האם משתמשי יוטיוב צריכים לחשוש מחשיפת ילדיהם לתכנים כאלו?

תשובות לא התקבלו עד לירידת הגיליון לדפוס.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן