כותרות חמות :

חורבן שני ברמת ארבל שבגליל
חורבן שני ברמת ארבל שבגליל

חורבן שני ברמת ארבל שבגליל

השבוע חזרה רשות האכיפה הארצית אל התיישבות היהודית הראשונה בגליל אחרי שלושים שנה והחריבה אותה עד היסוד. החורבן הראשון היה בממשלה הקודמת, והשבוע זה קרה תחת הממשלה הנוכחית, אף שהקמת היישוב אושרה בהסכמים הקואליציוניים * כבר בלילה הגיעו עשרות בני נוער לשקם את ההריסות * השר וסרלאוף: "רמת ארבל היא אבן הבוחן שלנו. אם נצליח כאן, נצליח בגליל כולו"

אחרי עשרה חודשים בשטח נעשה הסיפור של רמת ארבל לסמל התחדשות ההתיישבות היהודית בגליל. כידוע, חבל הארץ היחיד בישראל שבו זה יותר משני עשורים יש מגמת ירידה מטלטלת בשיעור היהודים, הוא הגליל. אחרי הזנחת הגליל בידי כמעט כל ממשלות ישראל בתקופה הזאת, החליטו בקיץ שעבר תושבי הגליל לנסות ולהשפיע על שינוי המדיניות מלמטה. הגרעין עלה לשטח בשיתוף ובתמיכה של תנועת נחלה, שאומנם ידועה בעיקר בפעילות ביו"ש, אך למעשה משקיעה משאבים רבים בהתיישבות היהודית בגליל בכלל וברמת ארבל בפרט.

נזכיר שרמת ארבל היא היאחזות יהודית שיושבת במקום שהיה אמור להיבנות בו יישוב יהודי לפני עשרים שנים, על פי החלטת ממשלה שעדיין עומדת בתוקפה, וחלק ניכר מהקרקע הוא בבעלות יהודית פרטית. על המקום התחילו להשתלט חמולות ערביות, והן יושבות שם עד היום, ארבעים מטרים בלבד ממקום מושבן של המשפחות היהודיות שעלו למקום.

הגרעין שיכן את המשפחות בקרונות על גלגלים והקפיד להסביר שהמשפחות נמצאות בשטח ושומרות על המקום מפני המשך השתלטות ערבית שתמנע בפועל היתכנות של הקמת יישוב יהודי בעתיד. המדיניות הזאת לא ממש עזרה, ובתוך זמן קצר במהלך כהונת הממשלה הקודמת הוחרב המקום. מובן ששום צו – וודאי לא הריסה של ממש – לא הגיעו למבני הערבים שבמקום.

מתחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית עמד המקום בשקט יחסי, אך כפי הנראה ההתמהמהות בביצוע החלטת הממשלה גרמה לריק מול רשות האכיפה, וזו חזרה השבוע לשטח וזרעה בו הרס מוחלט. משאית מגורים שאפילו לא חוברה למים ולביוב נגרסה לחלוטין. קרונות המגורים הוחרמו, והושחת ציוד חשמל לשטח, ששוויו עשרות אלפי שקלים. למשפחות המיישבות אפילו לא ניתן זמן לקחת איתן את הציוד האישי שלהן.

גם הפעם פסחה יחידת האכיפה על הערבים ופינתה רק את המשפחות היהודיות.

צבי אלימלך שרבף, יו״ר תנועת נחלה להתיישבות: "אם שר אחד אינו יכול לשנות מדיניות, יתאגדו שישה שרים שרלוונטיים לנושא ההתיישבות בגליל – בצלאל סמוטריץ', אורית סטרוק, איתמר בן גביר, יצחק גולדקנופף, משה ארבל, יצחק וסרלאוף – יקימו קבינט חירום להתיישבות בגליל ויעלו כולם יחד בישיבת ממשלה הקרובה את ההצעה להקים את היישוב רמת ארבל.

"יש צורך מיוחד גם באתר הזמני בשל ההתפשטות האגרסיבית הבלתי חוקית של הערבים, וכן מאחר שהמקום קיים כבר קרוב לשנה. מדובר בקבינט חירום: למקום יש חשיבות לאומית בשל ההידרדרות הנמשכת של האוכלוסייה היהודית בגליל. הממשלה צריכה להכין תוכנית חירום לאומית להקמה של עשרות יישובים חדשים בנגב ובגליל כדי לשמור על אדמות הלאום של העם היהודי".

שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף: "אני יודע שקשה למצביעים שלנו לשמוע את זה, אבל השינויים האלה לוקחים זמן. אני מודה שגם אני למדתי תוך כדי עבודה שדרוש זמן יותר משחשבתי"

שמים את הצפון במרכז

אחרי שעות קשות של פינוי ותחושות לא פשוטות כלפי הממשלה התעשתו תושבי הגרעין והחלו בתהליך שיקום מזורז. צעירים רבים מהגליל ומתנועת נחלה עלו למקום. חומרי בנייה הוזרמו לשטח, והצעירים החלו להקים מחסות מגורים זמניים למשפחות כדי שיוכלו עוד באותו הלילה ללון במקום.

אחרי שעות קצרות הגיע למקום חבר הכנסת הטרי צבי סוכות. הוא ישב עם המשפחות ועבר בין בני הנוער. "אני בא לכאן מבויש", אמר לתושבים, "אבל אני יודע מהרבה מאוד שיחות שערכתי במהלך היום הזה סביב רמת ארבל שלא היה מה לעשות כדי למנוע את החורבן.

"כשהגעתי לפה וראיתי את האנשים קיבלתי אור בעיניים. זו ציונות לשמה וחלוציות מול האתגר הגדול והקריטי של יישוב הגליל. לכן הכאב על הפינוי והצורה שבה התבצע, כביכול המדינה פועלת מול אויבים, גדול כל כך. עם זאת נבחרנו כדי לשנות, ואנחנו נחושים להצליח. מהשיחות שלי עם שרי הממשלה אני מבין שבע"ה בקרוב תהיה החלטת ממשלה על הקמת היישוב, והרבה בזכותכם".

שעות אחדות לאחר מכן, ממש לקראת חצות, הגיע למקום גם שר הנגב והגליל ח"כ יצחק וסרלאוף. הנוער ותושבי הגליל הרבים שהיו במקום הביעו באוזניו את התחושות הקשות שלהם כלפי הממשלה הימנית שפינתה אותם. "אני שותף מלא לכאב שלכם", אמר השר למתיישבים. "התשובות שיש לי חלקיות בכל הקשור לאכיפה, אבל אני אומר לכם באחריות שיש אצלי צוות שאמון על הקמת היישוב ברמת ארבל.

"אני רואה במשימה הזאת אבן בוחן לא רק בגלל המקום הנוכחי הזה אלא כי אני מאמין שכדי שהמדיניות כאן תשתנה בכל התחומים, צריך קודם לקום היישוב היהודי הראשון בגליל. מכאן ברור לי שההצלחה תתגלגל לגליל כולו גם בתחום הפשיעה וגם בעיבוי היישובים והערים בהמוני יהודים".

על המציאות שבה ממשלת ימין מחריבה היאחזות אמר השר: "כל השרים המעורבים ניסו למנוע את מה שקרה כאן היום, אבל יש דברים שבמגבלות הכוח אינם אפשריים. המציאות שגילינו במשרדים למיניהם היא תוצר של עשרות שנים של כיוון מדיניות מאוד מסוים, פקידים שבכלל לא מבינים מה אנחנו רוצים מהם כשאנחנו מדברים על מדיניות לשינוי המאזן הדמוגרפי בגליל לרוב יהודי.

"אני יודע שקשה למצביעים שלנו לשמוע את זה, אבל השינויים האלה לוקחים זמן. אני מודה שגם אני למדתי תוך כדי עבודה שדרוש זמן יותר משחשבתי. שלא תתבלבלו, אנחנו נחושים לעשות את השינויים האלה מהר ככל האפשר, אבל צריך לדעת שהשינויים האלה יגיעו קצת פחות מהר ממה שחשבנו".

כאמור, מייד נבנו מבנים חדשים במקום, והמשפחות ממשיכות להיאחז בקרקע. כשנשאל השר מה אפשר לעשות כדי להבטיח שמעתה לא נמשיך לחזות בפינויים, הבטיח השר לדחוף את העניין לשולחן עגול של כל המשרדים הרלוונטיים כדי להעלות את דחיפות העניין להחלטה מיידית, לתאם ציפיות ולחדד את הכוונה המשותפת של כלל המשרדים לקדם החלטת ממשלה בהולה להקמת היישוב, שבתוכה יוסדר גם אתר זמני שיחזיק את המקום לאורך הזמן הדרוש לתהליכים הבירוקרטיים לקראת הקמת יישוב הקבע.

"הגעתי לכאן כדי לחזק אתכם, אבל אני מודה שאני גם מבקש שתחזקו אותנו בתהליך הזה ותתאזרו בסבלנות ובנחישות. אנחנו איתכם", אמר לנוכחים.

שרת ההתיישבות ח"כ אורית סטרוק הגיבה גם היא על הפינוי הקשה: "רמת ארבל תוקם בע"ה כיישוב חדש בישראל, כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים ובתיאום עם המועצה האזורית. כמו כן אנו שוקדים בימים אלה על סדרת החלטות חשובות נוספות לחיזוק הגליל שיבשילו בקרוב ויובאו לאישור הממשלה, ועל סדרת חוקים שחקיקתם תקודם בכנס הקיץ של הכנסת. כל אלה ישפרו לאין ערוך את מצב ההתיישבות בגליל. החלטנו לשים את הצפון במרכז, וכך נעשה".

הגרעין במקום פתח בגיוס מימון דחוף כדי לשקם את ההרס, וחבריו קוראים לציבור להיות שותפים. "ההתיישבות היהודית בגליל זקוקה לכולנו", ביקשו המתיישבים לפנות לציבור.

קישור לקמפיין: https://givechak.co.il/Arbel

 

Lead:

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן