כותרות חמות :

חבר שלי עובר התעללות
חבר שלי עובר התעללות

חבר שלי עובר התעללות

 

אבינועם הרש

שאלה

אני לומד בכיתה ז', ויש לי בעיה: יש לי חבר לכיתה, נער שיש לו קשיים חברתיים ונראה שכל הקטע החברתי הולך לו בקושי, וכמה חברים שלי התלבשו עליו, והם לא מפסיקים לצחוק עליו ולהשפיל אותו. כשרק נתקלתי בזה בתחילת השנה חשבתי שזה יעבור, אבל זה רק נהיה יותר ויותר גרוע: הם לא מפסיקים לקטול אותו בקבוצת הוואטסאפ של השכבה. פעם אמרתי להם: יאללה, חבר'ה, זה לגמרי לא לעניין מה שאתם עושים לו. עדיף שכבר תעיפו אותו החוצה וזהו. הם ענו לי: באמת? אז על מי נוכל להסתלבט? אולי תחליף אותו? מאז הורדתי את הראש ואני רק צופה בדאגה איך שהחברים שלי הורגים לו את הנשמה. מה אני אמור לעשות?

תשובה

בכל בית ספר יש עולם גלוי ומוכר, עולם רשמי של חיוכים ושל דברים שנראים כמו שהיינו רוצים שייראו, אבל יש גם עולם תחתון, עולם מסתורי ואלים שרוחש כלבה רותחת מתחת לפני השטח והכול עובר דרכו.

כמחנך אני מכיר את זה בעיקר דרך קבוצות ואטסאפ: יש קבוצה רשמית, חגיגית, שנקראת 'כיתה ט' והמחנך'. אבל אם אתה רוצה לדעת מה הולך בכיתה באמת, אם אתה רוצה להכיר באמת את הדופק שלה, אתה חייב להיות בקבוצה השנייה. הלא רשמית. ואז אתה עלול לגלות שתלמידים שכלפי חוץ נראים נופת צופים יורקים בלי בעיה ומחוסר מודעות חיצי מילים משוננים ומשוחים ברעל קטלני, ואין להם שום בעיה להתיז מילים מעליבות. משפילות. נוראיות. איומות. מילים שמרסקות את הנשמה והלב ומחוררות את האישיות ואת הדימוי העצמי.

ואתה עומד חסר אונים לנוכח חוסר המודעות של הנערים (שהרי אנחנו רוצים להאמין שהם פשוט סובלים מחוסר מודעות והם לא באמת רעים ומרושעים) ולא יודע מה לעשות, ורק מאחר שאתה יודע שמדובר בדיני נפשות, ברור לך שחוסר תגובה שלך הוא לא באמת אופציה.

הנה שלושה כללים פשוטים שיעזרו לך במקרה שנתקלת בחבר שעובר התעללות:

  1. אל תשאיר את זה אצלך!

קודם כול תזכור שלא להשאיר את זה בבטן. ראית שמשפילים חבר שלך? ספר את זה לעוד מבוגר שאתה יכול לסמוך עליו, בדרך כלל מחנך הכיתה, ואתה יודע שהוא לא יתנהל כפיל בחנות חרסינה. המבוגר הזה יכול להיות גם מורה מקצועי, המנהל או אחד מההורים שלך.

אל תשאיר את ההחלטה אצלך. תן לעוד דמות לעזור לך בגיבוש האסטרטגיה הנכונה להתמודד עם המצב הזה: מצד אחד לא לפגוע בך חברתית ומצד שני בוודאי לא להתעלם. קשה להאמין שלא תצליח למצוא ולו מבוגר אחד שתוכל להאמין בו ולסמוך עליו. אבל לפני כן הסתכל מסביבך: אולי אחד מהחברים שלך שגם נמצאים בסוד העניינים יוכל לעזור לך בחשיבה ובתכנון פעולה.

  1. אל תניח הנחות – פשוט תתחיל לדבר

לפעמים אנחנו נוטים לחשוב שהקורבן שעובר התעללות נפשית לא רוצה שידברו איתו ושהוא מעדיף להתכנס לתוך עצמו. הנחה זו יכולה להתברר כשגויה באמצעות שיחה פשוטה.

אל תשאיר את החבר שלך להתבוסס בעלבון של עצמו. נסה לדבר איתו (ואם אתה חושש למעמדך החברתי, עשה זאת בחוכמה והתייעץ על כך עם המבוגר האחראי). תן לו תחושה שהוא לא לבד, שאתה שם בשבילו, חושב על פתרון. שלא נטשת אותו. לא תאמין כמה הידיעה הזו יכולה לעזור לו ולפעמים להיות ההבדל בין חיים למוות.

  1. מוקד 105

אם אתה רואה שעושים עליו חרם או שיימינג גם באינטרנט, אל תהסס, התקשר 105. יש שם אנשים טובים ומנוסים שיש להם מגוון כלים ודרכי התמודדות כדי לעזור לך ולנסות ולטפל בבעיה מתוך רגישות למצב שלך.

ומשהו לסיום: זכור שבשורה התחתונה אנשים מעריכים בתוך תוכם טיפוסים חזקים שלא רואים בעיניים ושוחים נגד הזרם. דגי טונה שמצטרפים לחרם יש לאלפים. כרישים שמפגינים עמוד שדרה ויכולים לעמוד בפרץ יש פחות, אבל אלו בדיוק האנשים שזוכים להערכה. נסה למצוא את עצמך בקבוצת הכרישים ולא בקבוצת דגי הטונה. זה קשה יותר אבל הרבה יותר משתלם לטווח הארוך: ככה תוכל יום אחד להסתכל על עצמך במראה ולאהוב את מה שניבט ממנה.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן