כותרות חמות :

תמיד חלמתם להבין כמה ולמה משלמים למס הכנסה?
תמיד חלמתם להבין כמה ולמה משלמים למס הכנסה?

תמיד חלמתם להבין כמה ולמה משלמים למס הכנסה?

אם תתפסו אנשים ברחוב ותשאלו אותם מה הם חושבים על רשות המיסים, אנחנו רק יכולים להניח כי מרבית התגובות לא יחמיאו לזרוע הביצועית של משרד האוצר. מצד אחד, כל מי שחי במדינה מערבית מתוקנת, מבין היטב כי ללא רשות המיסים, הרי שלא היינו יכולים ליהנות ממדינה בה תשתיות של חשמל ותעבורה, אבל מהצד השני, לא פעם, הבירוקרטיה הישראלית יוצרת תחושה של רתיעה ובעיקר, מובילה לאינספור טעויות שעלולות לעלות לכם ביוקר. לכן, המאמר הבא נועד להסביר לכם את כל מה שצריך לדעת בנוגע לרשות המיסים. מי צריך לשלם מס, איך תוכלו לדעת האם מגיעות לכם הטבות כאלו ואחרות, על ההבדלים בין עצמאיים ובין שכירים, בקיצור, כל מה שרציתם לדעת, הכל, מופיע ממש כאן.

איך רשויות המס מחליטות כמה כסף לקחת מכל אזרח

בשפה של רשות המיסים, האזרח, כלומר, 'הנישום', לא תמיד משלם את אותו שיעור מס הכנסה. הרעיון הוא כי כל אחד נדרש לשלם בהתאם להכנסה שלו. מי שמכניס יותר כסף, יאלץ לשלם יותר בעוד מי שמכניס פחות כסף, ישלם פחות. אבל, זה כמובן לא כל כך פשוט. כדי להחליט כמה אחוז מההכנסה ישלם כל אחד, מדינת ישראל קבעה מושג בשם:  'מדרגות מס הכנסה'. כל מדרגה היא למעשה קבוצה של אנשים, המרוויחים משכורת בשיעור דומה. אותם האנשים ישלמו מס הכנסה, בשיעור של אחוז מסוים מתוך ההכנסה החייבת במס.

כדי לפשט את הדברים, ניתן דוגמא: מי שמרוויחים בין 9500 שקלים ועד 15600 שקלים בחודש, בשנת 2023, יאלצו לשלם 20% מס הכנסה מתוך ההכנסה החייבת במס. מי ששייכים לקבוצה של המשתכרים עד 6700 שקלים בחודש לדוגמא, ידרשו לשלם עד 10% מס הכנסה וכן הלאה.

למה אנחנו מדגישים את המונח 'הכנסה חייבת'? משום שההכנסה החייבת היא ההכנסה של הנישום בניכוי ההוצאות ההכרחיות לקיום העסק. אמנם, הדיון בדבר הוצאה מוכרת לא רלוונטי לשכירים, אבל לעצמאיים, מי שנדרשים לשלם מכיסם עבור פיתוח העסק, הדיון הזה רלוונטי מאוד ועם השלכות מהותיות על שיעור המס אותו ישלמו בסוף שנת המס.

כמה מילים על נקודות זכאות והטבות נוספות

מדרגות מס הכנסה מכתיבות כמה תשלמו למס הכנסה בסוף שנת המס וגם את נקודות הזכאות שלכם. מי ששומעים את המושג בפעם הראשונה, כאן ההסבר:

מדינת ישראל בוחרת לתת הקלות במס הכנסה לקבוצות מסוימות, לאור הקביעה של המחוקק. חברי הכנסת יכולים לבחור להקל, למשל, על יוצאי צבא ולהחליט כי אלו לא ידרשו לשלם למס הכנסה עד שנתיים לאחר השחרור. הורים לזוגות צעירים יהנו גם כן מנקודות זכאות במס הכנסה וכן הלאה. כל נקודה כזו פירושה, סכום כסף אשר נותר אצלכם ולא עובר לרשות המיסים. לא פעם, ישראלים רבים פשוט לא מודעים לכך שהם שילמו כסף רב יותר מהדרוש, כי הסטטוס שלהם לא התעדכן במס הכנסה ובשל תקלות נוספות. אם התגרשתם, הבאתם ילדים, התחלתם לימודים ועוד, הקפידו לבדוק האם אתם יכולים ליהנות מנקודות זכאות במס הכנסה, כלומר, האם אתם יכולים לשלם פחות מס ממה שנגבה מכם לכתחילה.

תמיד לפנות לקבל סיוע מקצועי

בספר 'אבא עשיר אבא עני', מתאר הכותב כי אנשים חכמים לא פטורים מתשלומי מיסים, אלא, הם בוחרים להיעזר באנשים הנכונים כדי לשמור על ההון שלהם ברשות עצמם. אתם עובדים קשה ואין שום סיבה שלא תוכלו ליהנות מפירות העמל. במידה ויש לכם שאלות, בין אם אתם עצמאיים, שכירים או מי שצריכים לבצע פעולות כאלו ואחרות מול רשות המיסים, יש לכם כתובת. אל תשארו לבד, שמרו על הכסף שלכם, זה המגיע לכם על פי חוק.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן