כותרות חמות :

מדוע צריך לתקן עכשיו את חוק השבות
מדוע צריך לתקן עכשיו את חוק השבות

מדוע צריך לתקן עכשיו את חוק השבות

 

ד"ר נתנאל פישר

אין לנו ברירה אלא לתקן את חוק השבות. כידוע, חוק השבות מאפשר גם לנכדים ולבני הזוג שלהם לעלות לישראל. גם נינים יכולים לעלות ארצה אם הם עולים עם הוריהם, הנכדים. גם הילדים הלא יהודים מנישואין קודמים יכולים להצטרף ולעלות. גם ההורים הלא יהודים המבוגרים מוזמנים. ואם בני הזוג נפרדו לאחר הגעתם לישראל, כל צד יכול להביא ארצה משפחה לא יהודית נוספת.

אלו אינן הגזמות. אלו עובדות. מצב אבסורדי זה גרם שרוב העולים לישראל אינם יהודים. רק בשנה האחרונה (2022) עלו יותר מארבעים ושניים אלף (!) לא יהודים.

משום מה תיקון חוק השבות אינו נחשב לאחת המשימות החשובות שעל סדר יומנו. הנושא נכנס להסכמים הקואליציוניים של הממשלה, אולם בשל נושאים דחופים לכאורה הוא נדחק הצידה. זו טעות. אם נביט סביבנו, נראה שהגירה משנה מציאות. לטווח הארוך הגירתם של אנשים שאינם חלק מהקולקטיב הלאומי משנה את אופייה של החברה ומערערת את הלכידות החברתית שלה.

שינוי חוק השבות נתפס לכאורה כנושא השייך לדתיים בלבד. גם זו טעות. רוב אזרחי ישראל היהודים מעוניינים שנכדיהם הישראלים יהיו יהודים. במצב הנוכחי זה ממש לא המצב. כבר לפני חמישים שנה (1970) הזהירה ראש הממשלה גולדה מאיר: "בימים אלה אין נשקפת סכנה לקיומו הפיזי של עם ישראל… לעומת זאת קמה סכנה אחרת והיא ממשית".

שינוי חוק השבות נתפס לכאורה כנושא השייך לדתיים בלבד. גם זו טעות. רוב אזרחי ישראל היהודים מעוניינים שנכדיהם הישראלים יהיו יהודים. כבר לפני חמישים שנה הזהירה ראש הממשלה גולדה מאיר: "בעשר או בחמש עשרה השנים האחרונות יש נישואי תערובת במספרים שעלי הם מטילים אימה". המספרים שעליהם דיברה גולדה מאיר נגעו ליהדות התפוצות. היא לא העלתה על דעתה מצב שבו כמעט עשרה אחוזים מהיהודים בישראל נשואים ללא יהודים

הסכנה שעליה דיברה גולדה מאיר היא סכנת נישואי התערובת. "בעשר או בחמש עשרה השנים האחרונות יש נישואי תערובת במספרים שעלי הם מטילים אימה". המספרים שעליהם דיברה גולדה מאיר נגעו ליהדות התפוצות. היא לא העלתה על דעתה מצב שבו כמעט עשרה אחוזים מהיהודים בישראל נשואים ללא יהודים.

יש האומרים שהגיור הוא הפתרון. גם אני חושב שאפשר וראוי לעשות יותר במסגרת ההלכה כדי לאפשר את הגיור ללא יהודים מזרע ישראל. עם זאת ברור שגיור אינו הפתרון היחיד. מספר העולים הלא יהודים בשנה האחרונה גבוה ממספר כל המתגיירים ממדינות ברית המועצות לשעבר בעשרים (!) השנים האחרונות. כל עוד הדלת לישראל פרוצה, הגיור לעולם לא יוכל להדביק את הפער.
תיקון חוק השבות צריך להיעשות ברגישות רבה. עלינו להסביר שהתיקון אינו נוגע למי שכבר עלה והתאזרח. איש אינו מתכוון לפגוע בהם או במעמדם האזרחי. התיקון גם לא ישפיע על העלייה מארצות הברית. במהלך העשור האחרון עלו ארצה רק שישים ושבעה נכדים של יהודים מארצות הברית. אנחנו גם ערים לאנטישמיות השלטונית הנוראה שממנה נפגעו יהודי ברית המועצות תחת השלטון הקומוניסטי, אולם התיקון לעוול הנורא אינו יכול להיעשות על ידי ייבוא מכת ההתבוללות לישראל.

אין לנו ברירה אלא לתקן את חוק השבות. זהו תיקון הכרחי למען ילדינו ונכדינו, כדי שגם הם יזכו לחיות במדינתו היהודית של עם ישראל.

 

הכותב הוא ראש החוג למדיניות ציבורית במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט ומומחה לעלייה ולהגירה, והוא ישתתף בפאנל 'סבא שלי הוא יהודי' בכנס ירושלים של 'בשבע' ב-20–21 בפברואר במלון VERT ירושלים

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן