כותרות חמות :

חשבונות גדולים למראה כאב וסבל
חשבונות גדולים למראה כאב וסבל

חשבונות גדולים למראה כאב וסבל

 

הרב שמואל אליהו

כשקראתי את ביקורת הרה"ג יעקב מדן והרה"ג שלמה אבינר ואחרים על דבריי בעלון זה בעניין רעידת האדמה בטורקייה ובסוריה הבנתי שחסרה מאוד במאמר ההכרה בצער ובסבל של האנשים שנפצעו ברעידות האדמה ושל משפחות ההרוגים.

חכמינו אמרו כי גם על שירת הים שאל הקב"ה את המלאכים "מעשה ידיי טובעים בים ואתם אומרים שירה?" ולכן איננו אומרים הלל שלם בשביעי של פסח (ט"ז תצ, ג) אף על פי שאנחנו אומרים שירת הים בכל יום.

אולי זו הסיבה שה' מעודד את יחזקאל לשאת קינה על חורבן צור. "וְאַתָּה בֶן אָדָם שָׂא עַל צֹר קִינָה" (יחזקאל כז, ב; ובנוסח דומה שם כח, יב) וגם על חורבן מצרים "בֶּן אָדָם שָׂא קִינָה עַל פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם" (שם לב, ב). יחזקאל הוא הנביא שמסביר למה שתי האומות הללו נענשות, וחשוב שדווקא הוא יישא קינה על חורבנן.

בשבוע הזה למדתי פעמים רבות את קינת ירמיהו על חורבן מואב, "עַל כֵּן עַל מוֹאָב אֲיֵלִיל וּלְמוֹאָב כֻּלֹּה אֶזְעָק אֶל אַנְשֵׁי קִיר חֶרֶשׂ יֶהְגֶּה" (ירמיהו מח, לא). ירמיהו אינו מסתפק בפעם אחת וחוזר ואומר: "עַל כֵּן לִבִּי לְמוֹאָב כַּחֲלִלִים יֶהֱמֶה וְלִבִּי אֶל אַנְשֵׁי קִיר חֶרֶשׂ כַּחֲלִילִים יֶהֱמֶה" (שם, לו). קינה זו נדרשת משום שירמיהו מסביר כי החורבן של הממלכות הללו הוא חלק מהמשפט שא-לוהים עושה בעולם.

גם אברהם מתפלל על אבימלך אף שה' הוא שעוצר בצדק כל רחם לבית אבימלך שניסה לפגוע בשרה. גם משה מתפלל לעצור את מכת ברד שהוא עצמו הביא על מצרים, אף שברור לו כי פרעה לא ישלח את עם ישראל בעקבות העצירה.

חשוב לי גם לומר משהו למי מהטורקים שקראו את המאמר המתורגם ונפגעו. דעו לכם כי כל מדינת ישראל כואבת את אסונכם, ולכן שלחה לכם מטוסים ובהם טובי הקצינים והרופאים כדי שיעזרו לכם ברגעים קשים אלו. כולנו מחזקים את ידי האנשים היקרים שמסייעים לכם ומקווים שתבוא לכם רפואה במהרה. כל המאמר בא מתוך אמונה שרעידות אדמה אינן מתרחשות במקרה וחובה לנסות להבין מה א-לוהים מדבר אלינו ואליכם. איתכם הסליחה אם נפגעתם.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן