כותרות חמות :

בעד החיסון לפפילומה
בעד החיסון לפפילומה

בעד החיסון לפפילומה

ד"ר איתמר נצר, מומחה ברפואת נשים ב'כללית שירותי בריאות' וחבר ועד עמותת מדעת, וד"ר הדס טרספולסקי, רופאה מתמחה ברפואת ילדים וחברת עמותת מדעת

בגיליון פרשת יתרו תשפ"ג התפרסמה תשובת הרב אבינר בנושא החיסון לנגיף פפילומה. בעבר אכן התנגדו רופאים דתיים ורבנים למתן גורף של החיסון במוסדות דתיים, אך בשנים האחרונות רבים מהם חזרו בהם ואף בפומבי. הסיבות לשינוי מקורן בהרחבת הידע בנושא התחלואה ויעילות החיסון.

עם השנים והשימוש במיליוני מנות חיסון הוכחה מובהקות יעילותו ובטיחותו. נמצא שיעילותו היא 85%–90% הגנה נגד מצב טרום-סרטני וסרטן בנשים, ו-70%–90% הגנה נגד סוגי סרטן שפוגעים בנשים ובגברים. גם בנוגע לסוגיית תופעות הלוואי, שהייתה בעבר שנויה במחלוקת, הצטבר ניסיון רב, והוכח שהחיסון בטוח בהחלט ושתופעות הלוואי מינוריות ומקובלות (אדמומיות ונפיחות במקום החיסון וחום).

החיסון מונע היטב סרטן של צוואר הרחם וכן סוגי סרטן חמורים אחרים, שחלקם רלוונטיים גם לגברים. הוא גם מונע גידולים בלתי ממאירים שעלולים להתפתח לגידול סרטני. הטיפול בגידולים אלו כרוך בסבל ובכאבים, והם עלולים לגרום לפגיעה ביחסים האינטימיים ובפריון. אומנם יש סבירות נמוכה לתחלואה ולתמותה, אבל אין זו סיבה להימנע מחיסון בטוח ויעיל, והנתונים מראים שהוא מציל את חייהם של רבים – בנים ובנות כאחד.

סיבה אחרת להתנגדות הייתה אופי ההדבקה הנפוץ ביותר של הנגיף – יחסים אינטימיים – והיו שסברו שלפיכך החיסון אינו רלוונטי לציבור ששומר על אורח חיים דתי. עם השנים הצטברו עדויות שיש דרכי הדבקה נוספות, שהן אומנם שכיחות פחות אך הן מקור הדבקה. נוסף על כך יש כיום הבנה שהנוער הדתי, בכל מוסדות הלימוד, חשוף לאפשרות של שינויים באורח חייו בהמשך הדרך, וכן לסיכונים של פגיעות מיניות. כמו כן הוא חשוף להדבקה מבני זוג, שעל עברם אי אפשר לשלוט.

אף שבפועל שכיחות נגיף פפילומה במגזר הדתי והחרדי נמוכה משכיחותו באוכלוסייה הכללית, רופאי הנשים נתקלים בנשים שחלו גם במגזרים אלו. חלקן סובלות ממצבים טרום-ממאירים וחלקן אפילו חלו בסרטן ונפטרו מהמחלה. דוגמה לכך היא סיפורה העצוב של מ', שמפאת צנעת הפרט והחיסיון הרפואי לא נחשוף את כל פרטיו: מ' הייתה אישה חרדית צנועה ויראת ה' כל חייה. כשהייתה בת 47 פנתה מ' לרופאתה בשל דימום. בוצעו בדיקות, ונמצא כי מ' חלתה בסרטן צוואר הרחם. לאחר ניתוח קשה לכריתת הרחם, צוואר הרחם והשחלות עברה מ' הקרנות וכמה סבבי כימותרפיה. לאחר שלוש שנות מלחמה בסרטן נפטרה מ' והניחה אחריה שבעה יתומים.

למרבה הצער, בבתי ספר רבים בציבור הדתי נמנעים ממתן החיסון. יש השפעה רבה לחיסון מוקדם, בתקופת הנערות, כי אז היעילות שלו מרבית. חשוב שהציבור שלנו יחשב מסלול מחדש וידאג להתחסן ולהציל חיים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן