כותרות חמות :

מדינת בדוויסטן הגיעה לגדרה
מדינת בדוויסטן הגיעה לגדרה

מדינת בדוויסטן הגיעה לגדרה

תושבי שכונת גולדה בגדרה מצאו את עצמם חסרי אונים מול טרור ערבי מתמשך ששיאו באונס אישה בביתה. הם החליטו להקים סיירת וקוראים לרשויות להחזיר את הביטחון ולמנוע את האסון הבא. מנכ"ל רגבים: "מדינת בדוויסטן שצמחה לנו מתחת לאף היא אירוע לא קונבנציונלי, וחייבים לטפל בו בכלים לא קונבנציונליים"

האונס המזעזע של אם לעיני ילדיה שאירע בשבוע שעבר בגדרה הרעיד את אמות הסיפים של תושבי העיר השקטה ושל תושבי שכונת גולדה בפרט והציף את תחושת חוסר הביטחון שהם חשים זה זמן רב.

על פי הדיווחים, ברכאת אבו עסא מתל שבע, שעבד באתר בנייה לא רחוק מזירת הפשע, פרץ בחמישי שעבר באישון לילה אל ביתה של אם חד-הורית לשלושה ילדים, כבל אותה ואנס אותה. על פי ראיות פורנזיות ו-DNA שנדגמו בזירה נמצאה התאמה מלאה לחשוד על אף הכחשותיו הגורפות. מעצרו הוארך עד לשבוע הבא. נגד ברכאת, שנתפס לפני כשנה נוהג בפראות בתקרית שבה גרם למותם של שניים מחבריו, מתנהל תיק בגין המתה בקלות דעת.

קבוצה נכבדה של תושבי שכונת גולדה, שבה אירע האסון, החליטה שאין טעם להמתין למקרה הבא והקימה משמר שיסייר ויחזיר את הביטחון לאזור.

יקיר מלכה: "לא באנו להחליף את המשטרה, אבל אנחנו כרגע מצפים שמועצת גדרה תביא לפה תקנים של שוטרים ותקים פה משמר אזרחי מתוחזק, חמוש ורציני שיקנה לנו תחושת ביטחון. היום אנחנו בחוץ. עזבנו את המשפחות, הנשים והילדים, כי אנחנו מרגישים חוסר ביטחון. אנחנו לא יכולים לשתוק יותר. לא ניתן שיקרה פה עוד מקרה"

"באירוע הזה נחצו כל הקווים האדומים", אומר יקיר מלכה, תושב השכונה שהיה ממקימי משמר הסיור הלילי. לפני חודשים מספר עבר מלכה עם אשתו וילדיו הקטנים מאשקלון לגדרה כדי למצוא בה איכות חיים, אך לחרדתו נחשף לביטחון רופף, שכולל איומים, הטרדות של נשים וילדים, פריצות ומעשי אלימות מצד השוהים הערבים הבלתי חוקיים וגם של אזרחים בדווים. "כבר בלילה הראשון שעברתי לכאן פרצו לי לבית. התעוררתי לבוקר שבו המטבח פרוץ. למזלי גנבו רק רכוש. הפורצים הסתובבו לי בבית ליד הילדים".

מלכה מספר על מציאות קשה שבה נשים נאלצות להסתובב בליווי או להישאר בבית מרוב פחד, וילדים אינם יוצאים לבד לרחובות. אין פה מענה, אין סיורים ביטחוניים, זו שכונה חשוכה מאוד, וכל דיווח כזה מתקבל בחוסר מענה מהרשות. אחרי שחווינו את האונס בשבוע שעבר החלטנו שדי, מספיק, והקמנו אני ועוד שניים מחבריי את המשמר".

תחילה פתח מלכה קבוצת וואטסאפ וצירף אליה מכרים. כשראה שיש היענות הפיץ את הקישור בפורומים של העיר, ונכון להיות יש כמאה וארבעים מתנדבים שמסיירים בלילות. בכל משמרת כארבעים מתנדבים. ביומיים של פעילות נמצאו שישה שב"חים באתרי הבנייה בשכונה, שב"ח נוסף באזור הקאנטרי ועוד שב"ח בשכונה מרוחקת יותר.

על פי עדות של אחד מסיירי השיטור העירוני, החשוד באונס זוהה עוד טרם המעשה, אך בשל חוסר סמכות לא נעצר. יש לציין כי לכל אזרח סמכות חוקית לעכב אדם חשוד עד לבוא השוטרים, ומכח זה פועלים המתנדבים.

"לא באנו להחליף את המשטרה, אבל אנחנו כרגע מצפים שמועצת גדרה תביא לפה תקנים של שוטרים ותקים פה משמר אזרחי מתוחזק, חמוש ורציני שיקנה לנו תחושת ביטחון. היום אנחנו בחוץ. עזבנו את המשפחות, הנשים והילדים, כי אנחנו מרגישים חוסר ביטחון. אנחנו לא יכולים לשתוק יותר. לא ניתן שיקרה פה עוד מקרה", מבהיר מלכה. "אנחנו חייבים להגן על הבית, כי היום התחושה בגדרה היא שאין כאן ביטחון, אין אחריות, הרשות זורקת את האחריות על המשטרה, והמשטרה מגלגלת לרשות. ואנחנו אלה שנמצאים באמצע וחווים פריצות, אלימות. נשים וילדות עוברות הטרדות, ולעיתים חווים גם זריקות אבנים על תלמידים שחוזרים מבית ספר. זה מערב פרוע, ויש פה עשרות אתרי בנייה כי זו שכונה. אני יוצא סיירת גבעתי, ולהסתובב פה זה כמו להסתובב בסג'עייה", מוסיף מלכה.

ביום שישי שעבר הפגינו התושבים נגד אוזלת היד, וטענותיהם לא נפלו על אוזניים ערלות: בתחילת השבוע הצטרף לסיור ראש המועצה יואל גמליאל וסיפק למתנדבים פנסים, אפודים ומכשירי קשר. "הוא הצטרף אלינו לסיור עם עוד כמה חברים, כנראה בעקבות כל מה שהוטח בו בהפגנה, כנראה כדי לנסות לעורר תחושת שייכות. אני שמח על כך, וביקשתי ממנו לצייד אותנו, כי בימים הראשונים הסתובבנו עם פנסים מהבית ומהטלפונים".

מלכה מציין שוב ושוב שהוא אינו מפנה אצבע מאשימה למשטרה ושהמטרה היא להקים משמר סדיר עם השוטרים. "כל מטרתנו היא להסתובב ולאתר את הפושעים, ולהזעיק את השוטרים. אנחנו חשופים לאירועי האלימות על כל המשתמע מכך, אבל אנחנו כבר בשלב שאין לנו מה לעשות. אם אנחנו לא נעשה את זה, המקרה הבא נמצא מעבר לפינה. חיפשתי מקום פסטורלי בשביל הילדים, ומצאתי את עצמי בשירות סדיר, אפילו לא מילואים. זה מצב לא תקין. אני לא בא להפנות אצבע מאשימה לאף רשות ולא למשטרה, אני לא בתוך פוליטיקה פנימית. אני בסך הכול אזרח שרוצה לגור בשקט ובביטחון".

עוז: "אני לא מאמין שאני מדבר על זה, כי כשאנחנו היינו ילדים גרנו בירושלים והסתובבתי כל היום, הייתי הולך למגרש, רוכב על אופניים. זו הזיה! אנחנו במרכז הארץ, וזה לא אפשרי לילדיי, אנחנו אפילו לא חושבים על זה, ובטח שלא משאירים אותם לבד בבית"

הבעיה: משילות

עוז, תושב השכונה, משתף אותנו בתחושותיו הקשות ומספר על ניסיון חטיפה של תלמידי יסודי, על פועלים שלובשים או מקעקעים סימן M16, אות הזדהות עם הטרור, על תופעת פרוטקשן, והדוגמאות לא נגמרות. הוא גר לא רחוק מזירת האונס והצטרף לסיורים הליליים.

עוז מבחין בין תופעת הפריצות של שב"חים שמשוטטים בחצרות ואינם מכירים את הזירות לבין המקרה שאירע בשבוע שעבר, שבו ידע האנס הבדווי איזה בית הוא מחפש. "הוא ידע שהיא חד-הורית. גם גנב, גם אנס וגם שתה לה בירה בבית. הוא ידע בדיוק לאן הוא הולך".

בעקבות המקרה החליט עוז להגביר את האבטחה בביתו ולהתקין בריחים ומנעולים נוספים אף שבביתו כבר מותקנים סורגים. שכניו נוהגים כמוהו. "הילדים לא מסתובבים לבד. אני לא מאמין שאני מדבר על זה, כי כשאנחנו היינו ילדים גרנו בירושלים והסתובבתי כל היום, הייתי הולך למגרש, רוכב על אופניים. זו הזיה! אנחנו במרכז הארץ, וזה לא אפשרי לילדיי, אנחנו אפילו לא חושבים על זה, ובטח שלא משאירים אותם לבד בבית".

לדברי עוז הבעיה נעוצה בחוסר המשילות. "אני עובד עם ערבים, וגם הם סובלים מזה, אבל כשזה ערבים נגד ערבים זה פשוט פשיעה, וכשזה נגד יהודים אני לא יודע להגדיר את זה, כי יש לנו שלושה סוגי טרור שאנחנו מתמודדים איתם: טרור לאומני, טרור פלילי וטרור מיני. יש פה ערבוב של שלושת המושגים האלה. פעם ידענו להבדיל, כי החברה הבדווית כמעט לא הייתה קשורה לטרור בכלל. ראינו פושעים בדווים, אבל כאלה יש גם בחברה הישראלית. היום כבר אין גבולות, ואנחנו לא יודעים איך לאכול את זה".

עוז: "אנחנו מתמודדים עם טרור לאומני, טרור פלילי וטרור מיני. יש פה ערבוב של שלושת המושגים האלה. פעם ידענו להבדיל, כי החברה הבדווית כמעט לא הייתה קשורה לטרור בכלל. ראינו פושעים בדווים, אבל כאלה יש גם בחברה הישראלית. היום כבר אין גבולות, ואנחנו לא יודעים איך לאכול את זה"

בנגב לא מופתעים: בדוויסטן מגיעה מהנגב לגדרה ועד חדרה

"כשהתחילו הדיווחים הראשונים על מה שקרה בגדרה זה הריח כבר יותר מדי דומה לאונס האכזרי של הילדה בת ה-10 במיטת ברמת נגב לפני כשנתיים", מספרת אורטל פרלמן שמואלי, לשעבר חברת מועצת העיר באר שבע וממייסדות הפורום לקידום הנגב. "החוצפה, התעוזה, חוסר המורא והאכזריות שבה דברים נעשו, זה היה פשוט דומה מדי.

"תושבי הנגב זועקים כבר שנים רבות, ואף אחד לא ספר אותנו. ואז קרה המקרה הנורא ברמת נגב, ובית המשפט נכשל כישלון בקלות העונש. אני לא רוצה להגיד 'אמרנו לכם', אבל אמרנו שזה יגיע למרכז, והזהרנו מעל כל במה שניתנה לנו בשנתיים האחרונות.

"ישבתי שבועיים לפני שומר חומות עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ואמרתי לו: משהו הולך לקרות'", היא מוסיפה. "משהו השתנה בבאר שבע. ידענו תמיד לחיות לצד הבדווים, ידענו שבכביש הם קצת פרועים ושיש שריקות לנשים בקניון, אבל עליית המדרגה, החוצפה, ההערות המיניות, חוסר הפחד זה משהו שאנחנו מכירים רק מהשנים האחרונות. תושבי באר שבע לא הופתעו מהאונס בגדרה. אנחנו עצובים, זה כואב לנו, זו אחותנו מהמרכז, ועכשיו אובדן המשילות הגיע לשם. הבלגן יודע לנסוע באוטו, זה שעה נסיעה".

שמואלי מציינת את השוד האכזרי של חייל משוחרר בהיכל הבילויים 'הקונכייה' לפני כשנתיים כנקודת הזמן שבה החלה ההסלמה. היא טוענת שאוזלת היד של בית המשפט והעונשים הקלים שגוזרים השופטים על פורעי החוק עושים דמורליזציה לשוטרים, שמסכנים את חייהם ומצליחים לעצור את הפושעים.

אורטל פרלמן שמואלי: "אני לא רוצה להגיד 'אמרנו לכם', אבל אמרנו שזה יגיע למרכז, והזהרנו מעל כל במה שניתנה לנו בשנתיים האחרונות. ישבתי שבועיים לפני שומר חומות עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ואמרתי לו: משהו הולך לקרות'", היא מוסיפה. "משהו השתנה בבאר שבע. ידענו תמיד לחיות לצד הבדווים, ידענו שבכביש הם קצת פרועים ושיש שריקות לנשים בקניון, אבל עליית המדרגה, החוצפה, ההערות המיניות, חוסר הפחד זה משהו שאנחנו מכירים רק מהשנים האחרונות"

במשטרה עצמה עושים מאמצים אדירים, אך הכלים הבלתי מספיקים שניתנים להם לצד הפסיקה המקילה אינם מסייעים במלחמה בפשיעה. שוהים בלתי חוקיים מוחזרים על פי חוק לשטחי הרשות. על שב"חים שנתפסו מוטלת סנקציה רק בפעם השלישית אחרי תפיסתם. הפרצות בגדר אינן מסייעות למצב. "הגיע הזמן שמדינת ישראל תחליט להחליט, ותחליט לשלוט בנגב".

ח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית, שהיה ממקימי הוועד להצלת הנגב וסיירת בראל, מסביר בשיחה עם עולם קטן כי מדובר בטרור של ממש. "המעשה הזה שנעשה בגדרה הוא לא אונס, זה נקרא מעשה טרור, זה נקרא ג'יהאד. האיש הזה והחמולות שלו צריכים לעלות על משאיות ולעוף מכאן כמה שיותר רחוק. אנחנו צריכים דחוף להקדים את התקציב, לחזק את המשטרה ולהביא עוד תקנים כדי להחזיר את הביטחון האישי שאזרחי ישראל ראויים לו".

"בדוויסטן מגיעה מהנגב לגדרה ועד חדרה", אומר מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים ומחבר הספר 'בדואיסטן'. "את האונס המחריד שמטלטל את המדינה ביצע עבריין בדווי שגדל במציאות מופקרת הזוכה להעלמת עין מצד הרשויות לאורך שנים. מציאות שבה השתלטות לא חוקית על קרקעות, החזקת אמל"ח, תעשיית פרוטקשן, התפרעות בכבישים ודריסת החוק הן דרך חיים.

ח"כ אלמוג כהן: "המעשה הזה שנעשה בגדרה הוא לא אונס, זה נקרא מעשה טרור, זה נקרא ג'יהאד. האיש הזה והחמולות שלו צריכים לעלות על משאיות ולעוף מכאן כמה שיותר רחוק. אנחנו צריכים דחוף להקדים את התקציב, לחזק את המשטרה ולהביא עוד תקנים"

"גורמים מחמולת אבו עסא מטילה אימה על תושבי גדרה כבר שנים. הם השתלטו על אדמות הביל"ויים סמוך לעיר, ורק לפני כחצי שנה, לאחר מאבק ארוך שהובלנו, נהרס אחד המתחמים שעליהם השתלטו, אך זהו רק סימפטום ולא טיפול שורש. מדינת בדוויסטן שצמחה לנו מתחת לאף היא אירוע לא קונבנציונלי, וחייבים לטפל בו בכלים לא קונבנציונליים. הגיע הזמן מזמן, ולפני שיהיו עוד קורבנות צריך לעצור את בדוויסטן".

ביקשנו לשוחח עם ראש מועצת גדרה יואל גמליאל, אך פנייתנו טרם נענתה עד למועד ירידת הכתבה לדפוס.

ממשטרת ישראל נמסר: "המשטרה עושה ככל הניתן על מנת לשמור על ביטחונם של תושבי כלל הערים והיישובים במדינת ישראל לרבות בגדרה. משטרת ישראל פועלת בנחישות כנגד השוהים הבלתי חוקיים".

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן