כותרות חמות :

שו"ת סמס- בא
שו"ת סמס- בא

שו"ת סמס- בא

ילדים זה ברכה

למה ה' צריך אותנו אם הוא מושלם? למה להביא ילדים לעולם, כדי שגם הם יתחתנו וימותו וחוזר חלילה?

הרב אליהו: אני לא יודע לומר מה א-לוהים חושב ומה הוא רוצה, אבל אני יכול להתבונן בעולם הזה ולהבין שהמציאות שלנו מקבילה לעולמות העליונים, שהרי אדם נברא בצלם א-לוהים. וכשאני מבין למה הורים רוצים כל כך ילדים, אני יכול להבין שזה כנראה מקביל לרצון הא-לוהי להביא טוב. וכמו הורים הוא רוצה שנחיה נבון וטוב ולא נחיה חיים מופקרים שעונשם בצידם.

בניין עולם  

אני בת 16, דתייה. בזמן האחרון התחזקתי, אבל בתכלס אני מרגישה ש-50% זה מהחינוך ובגלל שנולדתי להורים דתיים. זה אומר שאני לא שלמה עם עצמי ועם ההתחזקות שעשיתי?

הרב אליהו: הורים וחינוך אינם דבר שלילי. להם יש התובנות שלהם וההתמודדויות שלהם ושל ההורים שלהם, ואנחנו מוסיפים את התובנות שלנו על שלהם. כך העולם בנוי בכל תחום. כך בטכנולוגיה, כך ברפואה וכך גם בחינוך. זה בניין העולם הכי אמיתי שיש. לקבל מאחרים ולהוסיף משלנו.

לשם ייחוד לחתונה  

יש לי קשר עם בנים, ולמרות שאני מנסה להפסיק, זה קשה לי. זה גדול עליי ורודף אותי. אני לא יודעת מה לעשות, זה ממש מושך. הרב אליהו: את צריכה להתחתן עם מישהו שמתאים לך. כל קשר עם בנים לפני החתונה רק יפריע לך לבנות את החיים הטובים שלך. אל תתפתי לקשרים כאלה, הם רק יבלבלו אותך. ואם נפלת בקשר כזה, את צריכה לתקן ויכולה לתקן. עוד את צריכה להיזהר מכל פיתוי של קשר עם בחורים שרוצים קשר פיזי לפני החתונה. אין שום היתר לקשר פיזי לפני החתונה, ולא עוד אלא שהוא ברוב המקרים מקלקל את האפשרות לחתונה. כך תזכי שיהיה מי שיאהב אותך ויעניק לך ויכבד אותך, וגם תזכי להיריון ולילדים שתגדלי אותם באהבה.

תפילה לאבא

הרבה פעמים קשה לי להתפלל ולבקש מבורא עולם. הרי אם הוא החליט שכך יהיה, כנראה זה מה שנכון ומה שהוא רוצה. אז למה שאני הקטנה אבקש ממנו שיפסיק או ישנה? האם אני צריכה לשנות את המחשבה שלי ולהתפלל בכל זאת על מה שאני רוצה שיהיה?
הרב אליהו: בעיקרון את צודקת, אבל ה' הוא כמו אבא, אוהב אותנו ומתחשב ברצונות שלנו, ולא עוד אלא שלפעמים הוא רוצה להשפיע עלינו טוב. אבל אם לא נתעורר להבין את חשיבות הטוב ולא נתפלל, לא נדע להעריך אותו כשהוא יגיע. לכן לא יצאו ישראל ממצרים אלא רק כשצעקו. רק אז היה אפשר להוציא אותם, כי הם שותפים ברצונם. אם לא היו מתפללים ומעוררים את הרצון, והקב"ה היה מוציאם, הם היו חוזרים למצרים, ולא היה אפשר לעצור אותם. לכן ה' חיכה עד שיתגבר הרצון ויתפללו מעומק הלב, ואחר כך גאלם. וכך גם היום.

נחת קודמת למסורת

האם זה בסדר שילד יאמץ מסורת שונה משל הוריו, לדוגמה מדתי-לאומי לחרדי?

הרב אליהו: מותר לילד לבחור דרך אחרת משל הוריו, אבל הוא צריך לדעת כי הוא חייב בכבוד הוריו בלי להמעיט כלל מדרכם של הוריו, ואין לפגוע בהם ולומר: דרכי נכונה יותר מהדרך שלכם, ולא להדגיש את השינוי שחל בו ולגרום חוסר נחת להוריו.

חלה בראש חודש  

מה עניין הפרשת חלה? האם יש עניין להפריש חלה בראש חודש?

הרב אליהו: מצווה גדולה בעלת ערך רב. בכל בריאה יש קדושה, לכן מכל דבר שצומח מפרישים מעשרות, מכל בעל חיים שנולד בעדר, וגם מכל דבר שאדם יוצר, כמו עיסה ולחם, מפרישים מעשרות, כי בתוכו יש משהו קדוש. אבל אין עניין דווקא בראש חודש.

תמונות טהורות

שמעתי שיש דעה שאסור שבחדרי ילדים ובספרים שלהם יהיו תמונות של חיות טמאות. מה הסיבה לסבור כך?

הרב אליהו: אין איסור, רק הנהגה טובה שהנהיג הרבי מחב"ד. כשם שתמונות של צדיקים משפיעות לטובה, כך להבדיל תמונות של חיות לא טהורות משפיעות להפך.

חיים בבית החיים  

האם מותר לאישה הרה להיכנס לבית עלמין?

הרב אליהו: לא מומלץ.

טהרה פרטית

האם יש בעיה לבנות מקווה טהרה פרטי בבית?

הרב אליהו: לפי צוואת רבי יהודה החסיד, לא בונים מקווה בבית. לא כולם מקפידים על כך, אבל מי שרוצה להיזהר לא יבנה את המקווה בבית ממש אלא בחוץ או יאפשר גם לאחרים לטבול בו. בכל מקרה נדרשת זהירות גדולה מסכנת טביעה, לכן צריך לוודא שהמקווה יהיה נעול ושלא תהיה אליו גישה לילדים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן