כותרות חמות :

ההפגנה הגדולה

ההפגנה הגדולה

 

ובכן, כמה באמת היו שם? בשם מי הם מפגינים? ואיך אנחנו אמורים להגיב?

ההפגנה הראשונה אי-פעם בהיסטוריה התרחשה בפרשה שלנו ממש: "ויראו שוטרי בני ישראל אותם ברע… ויפגעו את משה ואת אהרן ניצבים לקראתם". דתן ואבירם, המפגינים המיתולוגיים, חוסמים את נתיב התנועה של המנהיגים, משה ואהרן, והם באים בשם מערכת המשפט: "ויאמרו אליהם: "ירא ה' עליכם וישפוט!" ומה מפריע להם? איך ניראה עכשיו בעיני העולם הנאור: "אשר הבאשתם את ריחנו בעיני פרעה ובעיני עבדיו".

הרב שמשון רפאל הירש פירש: "הבאשתם את הרושם שהיה לפרעה ולעבדיו על קיומנו כלומר, מעתה יחשבונו פרעה ועבדיו לאנשים שיש לנדותם, שהרקיבו מבחינה מוסרית, חברתית ותועלתית. הנה אמנם התעללו בנו, אבל הניחו לקיומנו למען יתרון המדינה אבל עתה, משעוררתם בקרבנו את רעיונות השחרור, היינו בעיניהם כאנשים המשתמטים מחובתם, המבקשים לחגוג, ולא יצלחו עוד עבור המדינה. בזאת, נתתם חרב, נימוקים, בידם להרגנו". לא מדהים?! חוסר המוסריות, ההשתמטות, אי-ראייה בטובתה של המדינה. זו הפגנה עתיקה מאוד.

ומה עושה עכשיו המנהיג המותקף? "וישב משה אל ה'". יש לו מה להשיב להם, למפגינים, אבל הוא שב אל המקום שכולנו ככל הנראה צריכים להזכיר לעצמנו לשוב אליו: אל המנהיג הגדול של הבירה.

משה אינו נבהל מהמפגינים, הוא אינו סופר שוב ושוב כמה הם ומייחל לרעתם. הוא יודע שיש מי שיפגין בשם המוסר ואלוהי המשפט, ויש מי שיפנה אליו ישירות ויתפלל. התפילה, מבאר הרב הירש, עומדת ביסוד רעיון המשפט הפלילי. המתפלל מבקש להוציא לאור את הצדק, לברור את הטוב מהרע, אבל בעיקר לרצות שהצדק ייראה לעיני כול ולא רק ייעשה.

"לאבות", אומר הקב"ה בפרשתנו, "לא נראיתי. הם האמינו בי הגם שלא קיימתי את הבטחותיי. עכשיו הצדק צריך גם להיראות. עתה תראה את אשר אעשה לפרעה".

התפילה היא הפגנת ההמונים העתיקה ביותר בהיסטוריה. שלוש פעמים ביום לפחות היא תבקש סדר דין בסידור התפילה, היא תבקש משפט, היא תבקש גאולה.

הקב"ה העניק לנו את הזכות להפגין מולו מדי יום את מחאתנו לצדק, את תקוותנו לשלום, את חוסר הוויתור שלנו על אהבה. בלי שנפרסם ברשתות חברתיות יתאספו המוני אנשים מדי יום במקומות קבועים, בשעות קבועות, בחום ובגשם, להפגין שישים שלום, שישיב משפט, שייתן דעת, שירפא את העם הזה כולנו כאחד.

 

Lead:

משה אינו נבהל מהמפגינים, הוא אינו סופר שוב ושוב כמה הם ומייחל לרעתם. הוא יודע שיש מי שיפגין בשם המוסר ואלוהי המשפט, ויש מי שיפנה אליו ישירות ויתפלל

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן