כותרות חמות :

לא נעים לראות כביש סגור
לא נעים לראות כביש סגור

לא נעים לראות כביש סגור

כביש 10 אינו סתם כביש; הוא אחד הצירים הדרומיים היפהפיים והמרתקים בארץ. חוץ מזה שהוא משקיף על מקום החנייה הארוך ביותר של בני ישראל במדבר, קדש ברנע, הוא עמוס בעתיקות ומשמש כביש גישה למסלולים לא מטוילים. אבל הכביש הזה סגור כבר יותר מעשור. למה? בגלל פיגוע אחד שהיה בו לפני שתים עשרה שנה

 

הוא משתרע לאורך מאה ושמונים קילומטר, והוא הדרך הסלולה היחידה לשטח עצום ממדינת ישראל, הכולל מסלולי טיול מיוחדים ונופים בתוליים יוצאי דופן. כבר שתים עשרה שנים שכביש 10, כביש האורך הנמתח לאורך הגבול עם מצרים, מכרם שלום בצפון ועד צומת סיירים בדרום, סגור כמעט הרמטית לתנועת אזרחים, מאז מתקפת הטרור שהייתה בו בשנת 2011, למעט מספר ימים קטן מאוד במהלך השנה.

גם כאשר הכביש כבר נפתח, פעמים רבות מדובר בסופי שבוע, והציבור הדתי למעשה אינו יכול להגיע וליהנות מאחד האזורים המפעימים בישראל. המטיילים וחובבי המדבר נאלצים בינתיים להסתפק במועט, וצה"ל מונע מעצמו כאב ראש, נאחז בשיקולי ביטחון ומסרב להרחיב את ימי פתיחת הכביש. ראוי לציין כי מדובר בהחלטה שאין לה תקדים – סגירת ציר לשנים ארוכות כל כך בשל אירוע טרור יחיד – מה גם שמאז בנתה מדינת ישראל לאורך הגבול גדר מסיבית ביותר כדי למנוע את כניסת המסתננים הבלתי חוקיים לישראל.

אברהם טובל: "כשנוסעים בכביש 10 נוסעים במדבר שחלקו בעצם מדבר סיני. גבול שביתת הנשק הבינלאומי שנקבע בסיום מלחמת העצמאות נקבע על סמך הגבול בין הבריטים לעות'מאנים שנקבע ב-1906. אז אנחנו נוסעים למעשה בין הנגב לסיני, והנוף מדהים ויפהפה"

אברהם טובל, מורה דרך ומוביל קבוצות תיירים, מוציא בין השאר קבוצות לאתרי התיירות והטיולים לאורך כביש 10, ואפשר למצוא ולתאם טיולים אלו דרך אתר האינטרנט שלו (בחיפוש "אברהם טובל מורה דרך" בגוגל). גם בחג החנוכה האחרון תכנן טובל הוצאת קבוצות טיול לאזור, אך הטיולים בוטלו. נחזור לזה בהמשך.

"הכביש מקביל לגבול המערבי, עם מצרים, וכבר מבחינת נוף זו נסיעה מאוד יפה שיש בה הרבה מאוד תצפיות לארוך הכביש", הוא מסביר. "הכביש מפותל, עולה גבהים ויורד, ויש כמה מקומות שאפשר לעצור בהם לתצפיות מאוד יפות, כמו בשלוחת קדש ברנע, שהיא בעצם תצפית לעבר האזור שלפי המקרא בני ישראל חנו שם כשלושים ושמונה שנים, וכן הר חורשה, מצפור הר שגיא, שגובהו כאלף מטר, והר חריף, שנמצא עוד צפונה.

"כשנוסעים בכביש 10 נוסעים במדבר שחלקו בעצם מדבר סיני. גבול שביתת הנשק הבינלאומי שנקבע בסיום מלחמת העצמאות נקבע על סמך הגבול בין הבריטים לעות'מאנים שנקבע ב-1906. אז אנחנו נוסעים למעשה בין הנגב לסיני, והנוף מדהים ויפהפה.

"יש בסביבה עוד אתרים ובהם שני אתרי מים: בור הסבחה, שהוא בור מים נבטי עתיק די סמוך לכביש, ועין המערה, שהוא מעיין שנובע בתוך מערה, אתר אטרקטיבי למטיילים באזור".

מדוע הכביש עדיין סגור אם נבנתה גדר?

"זה מאוד עצוב", טובל מסכים. "הסגירה נעשתה עקב התקפת טרור ב-2011, כשמסתננים ממצרים תקפו אוטובוס, ומאז החליט צה"ל לסגור את הכביש. ההחלטה מבחינת הצבא נובעת משיקולי ביטחון, שזה טיעון שקשה להתמודד איתו. עם השנים נפתח הכביש רק במועדים מסוימים. בהתחלה פתחו בחגים כמו פסח, סוכות וחנוכה, ואז הצבא מעמיד יותר מכוחותיו לאורך הכביש, ולראשונה לפני שנה הוא נפתח ביום הקצר בשנה כדי לאפשר הגעה להר כרכום, שבו מתרחשת ביום זה תופעה המכונה 'תופעת הסנה הבוער'.

טובל מסביר: "יש קרוב לשלושים זיהויים אפשריים להר סיני, והיחיד שנמצא בישראל הוא הר כרכום. הוא זוהה בעקבות מחקר של עמנואל ענתי וממצאים רבים שנמצאו בהר, כמו ציורי סלע מיוחדים וכן מזבח העשוי משתים עשרה אבנים, כפי שמצוין בספר שמות שמשה בנה. ב-21 בדצמבר וכמה ימים לפני כן ואחרי כן בשעות הצהריים השמש מגיעה לזווית כזו שהיא מאירה איזה חור שנמצא על המצוק המערבי של הר כרכום, ואפשר לעמוד באזור מסוים ולראות את זה. זה מאוד מרשים, וראיתי את זה הרבה פעמים; בפעם האחרונה בשנה שעברה, כי השנה היה סגור. להר כרכום אפשר להגיע בקלות מכביש 10, שכן ממזרח זה טיול שטח ארוך שמחייב לינה בשטח".

בחודשים האחרונים בתיאום עם צה"ל נפתח הכביש אחת לחודש בשבת בין שמונה בבוקר לחמש בערב, מה שכאמור מדיר לחלוטין את הציבור הדתי והמסורתי. טובל מזכיר ששטחים גדולים בנגב הם למעשה שטחי אש, וניתן להיכנס אליהם רק בסופי שבוע או בחגים.

תהינו מדוע את הכביש עצמו ואת המסלולים שבו שאינם בשטחי אש אי אפשר לפתוח גם בימים שבהם הציבור הדתי יכול להגיע אליהם. פנינו בשאלה לדובר צה"ל, ונענינו בתשובה לקונית שלא נגעה לשאלה כלל. אדם ששוחחתי עימו, שהיה בעבר קצין בקבע בחטיבת פארן, הודה באוזניי כי לכאורה מדובר ב"ללכת על הפתרון הקל", כלשונו. "לצה"ל נוח שהכביש סגור לכל אורכו, הציבור לא מעורר מחאות יותר מדי, ואין ספק שזה חוסך ללוחמים בגזרה הרבה כאב ראש".

קצין לשעבר בחטיבת פארן: "לצה"ל נוח שהכביש סגור לכל אורכו, הציבור לא מעורר מחאות יותר מדי, ואין ספק שזה חוסך ללוחמים בגזרה הרבה כאב ראש"

לא כצעקתה

כביש 10 לא לבד. אחד הכבישים המובילים אליו מכונה כביש 171, והוא יוצא מצומת הרוחות, סמוך למצפה רמון ולבה"ד 1, ועד להר חריף ולכביש 10. במסלול הכביש אתרי טיול מדבריים ייחודיים, כמו בורות לוץ, המסלולים הצפוניים והמערביים של מכתש רמון ועוד. מועצת רמת נגב טוענת כי הכביש אינו בטיחותי לנסיעה והיא מסרבת לקבל עליה אחריות לכביש. לאחרונה סגרה המועצה את הכביש, ובשני החגים האחרונים – סוכות וחנוכה – גם כביש 171 היה סגור.

"זה כביש שמוביל לגישה יפהפייה לאתרים רבים", מסביר טובל. "אתר בורות לוץ לדוגמה הוא אתר מלא בחגים. היו שם חוות חקלאיות מהתקופה הישראלית, כלומר לפני שלושת אלפים שנה. יש שם בתים והרבה מאוד בורות חפורים שאספו מי גשם להשקיית החוות החקלאיות. יש שם גם חניון לילה פופולרי ומסלולי הליכה רגלית ומסלולי ג'יפים, וכל זה נמנע כעת מהרבה מטיילים".

בחג החנוכה האחרון הודיעה מועצת רמת נגב ברגע האחרון שבתיאום עם צה"ל לא ייפתח השנה בחנוכה כביש 10. ההחלטה גרמה עוגמת נפש והפסדים כספיים של מארגני קבוצות שתכננו לנצל את חלון הזמן הקצר שבו הכביש פתוח כדי להביא למקום קבוצות רבות ככל האפשר.

"בחנוכה היו לי שלושה טיולים מאורגנים לאזור", משתף טובל. "הכול בוטל. זה משפיע כמובן על ענייני לינה והסעדה". לטענתו המצב "לא כצעקתה. יש כבישים במצב גרוע יותר הפתוחים לציבור". תגובת צה"ל הרשמית לא פירטה מדוע הוחלט ברגע האחרון שלא לפתוח את הכביש בחנוכה, אך גורם בצה"ל ששוחחנו עימו טוען כי הסגירה הייתה בשל "החלטתם של משטרת ישראל, משרד התחבורה והמועצה האזורית רמת נגב להגדיר את ציר 171, שמוביל לציר 10, עם ליקויי בטיחות חמורים אשר מונעים את התנועה בו, ולא מטעמים ביטחוניים".

ארץ ישראל היא ארץ קטנה, ועם ישראל אוהב לטייל. מה חבל שבקלות כה רבה נסגרים דרכים וכבישים ונמנעת מהציבור הרחב גישה לאזורים נרחבים ביותר רק כי זה הפתרון הקל ביותר.

תגובת צה"ל

"ציר 10 הוא ציר ביטחוני מיוחד המצוי באחריותו של צה״ל. פתיחתו הייתה ותהיה בהתאם להערכת המצב הביטחונית של צה״ל".

אברהם טובל: "אתר בורות לוץ לדוגמה הוא אתר מלא בחגים. היו שם חוות חקלאיות מהתקופה הישראלית, כלומר לפני שלושת אלפים שנה. יש שם בתים והרבה מאוד בורות חפורים שאספו מי גשם להשקיית החוות החקלאיות"

תגובת המועצה האזורית רמת נגב

"כביש 10 נמתח לאורך קו הגבול שבין ישראל למצרים, מרצועת עזה שבצפון ועד אילת שבדרום. הכביש, שנסלל בראשית שנות השמונים בעקבות הנסיגה מסיני, הוא אחד הכבישים הארוכים בישראל. הנסיעה בו מפגישה את המטיילים עם תצפיות מרהיבות אל עבר הר הנגב ולכיוון סיני.

"בשנים האחרונות הכביש סגור לתנועת אזרחים מסיבות ביטחוניות, אולם החל משנת 2017 הוא נפתח לימים אחדים בחלק מהחגים, ובהם סוכות, חנוכה ופסח, ומאפשר טיול במסלולים מאתגרים וייחודיים כגון הר עריף, הר כרכום, הקניון הלבן, בור א-צבחא, עין המערה, נחל לוץ ועוד.

"המועצה האזורית רמת הנגב פועלת לאורך השנים עם כל הגורמים הרלוונטיים על מנת לאפשר את פתיחת חלקי הכביש לאזרחים מעבר לימים המוזכרים לעיל, ואף תומכת בפתיחתו המלאה לאזרחים כחלק מתהליך אסטרטגי שלם לחיזוק הבטחון על הציר, שהוא אינטרס לאומי מובהק לנוכח השבריריות של המציאות הביטחונית כיום.

"לשמחתנו גם הצבא מבין את חשיבות המהלך הזה, ואנו פועלים בתמיכת אלוף פיקוד דרום אליעזר טולדנו ותא"ל איציק כהן מפקד אוגדה 80, האמונים על השטח.

"לאחר חג החנוכה התקבלה הנחייה של משרד התחבורה לנתיבי ישראל לשיקום כביש 171, המחבר בין בה"ד 1 להר חריף, לנוכח ליקויי הבטיחות החמורים שהתרינו עליהם. בזכות שילוב הכוחות וקבלת האחריות של המדינה לצירים אלו נוכל לפתוח את הכביש לכל המאוחר בפסח הקרוב ולהחזיר את המטיילים לחלקת הארץ היפהפייה הזו".

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן