כותרות חמות :

הבעיטה לצמרת של רם לנדס: כרוניקה של שחיתות צחה כשלג
הבעיטה לצמרת של רם לנדס: כרוניקה של שחיתות צחה כשלג

הבעיטה לצמרת של רם לנדס: כרוניקה של שחיתות צחה כשלג

יגאל כנען

רם לנדס היה בחור מצוין. צאצא למייסדי פתח תקווה. קצין מצטיין בצנחנים. נהג מרוצים מעולה. לבסוף, אחרי לימודי פסיכולוגיה לתואר ראשון, הוא החליט להתמקד בתחום העיתונות. הוא עסק בתחום שאהב יותר מכול: רכב. הוא כתב במגזין הרכב טורבו, השיג משרה לצידו של דניאל פאר בתוכנית רכב טלוויזיונית והיה כתב בעיתון הארץ. מין גיל מלמד כזה או יואב קווה.

בסוף שנות השמונים קיבלה הקריירה שלו בעיטה מדהימה. מה זה בעיטה, טיל.

בשנת 1993 קם ערוץ 2, הערוץ הפרטי הראשון, שרוב הציבור ראה בו תקווה לחוליי קול ישראל המפא"יניקי, ששימש שופר לשמאל. רם לנדס הזוטר הוזמן במפתיע לצוות ההקמה ומונה לסמנכ"ל תוכן ומהדורת החדשות המרכזית (!). בתפקיד זה היה אחראי בחירת הכתבים ועריכת החדשות לרוב אזרחי ישראל, כולל משדרים מיוחדים לנושא רצח רבין ובחירות 1996.

העיתון ידיעות אחרונות הוא מונופול השולט על יותר מ־50% מהעיתונות הכתובה ומדפיס יותר מ־300,000 עותקים ביום חול. ידיעות אחרונות בראשות נוני מוזס היה לחוד החנית של השמאל הישראלי בתקשורת. צוות התחקירים של מוטי גילת ומלי קמפנר היה לחוליית חיסול, כמו במוסד.

אז סר חינו של אריה דרעי. אחרי כישלון התרגיל המסריח (1990) יצא העיתון בסדרת תחקירים שהזינו המשטרה והפרקליטות. דרעי חוסל. מפכ"ל המשטרה רפי פלד גם הוא היה בעיה, והיא חוסלה ב־1995. בנימין נתניהו הוא בעיה תמידית (1996). הפתרון? תחקירים של אלפי מילים על עציצים, מעבר דירה, חשמלאי. בתיה כרמון, האחראית למניעת כניסת זרים לישראל, היא בעיה, וסדרת כתבות משמיצה גורמת להדחתה. אריאל שרון הוא נבחר הימין הישראלי? סדרת כתבות גורמת לקריסתו הפוליטית שמאלה. ואז מונה מיודענו כתב הרכב רם לנדס לעורך המוסף לשבת (!) של ידיעות אחרונות (1997).

בשנת 2000 הוחלט להקים ערוץ חדש, ערוץ 10, שינהל סוף סוף תחרות חופשית מול ערוץ 2 וייפטר מהסמולנות המובנית של התקשורת בישראל. על הערוץ התחרו שתי קבוצות: של דן מרגלית, המרכזי יותר, ושל מוטי קירשנבאום. השמאלני. דן מרגלית זכה. קירשנבאום ידע היכן חבריו, ובאמצעות עו"ד אלי זוהר עתר לעליון. העליון הפך את ההחלטה. קירשנבאום זכה. מי מונה ליו"ר חברת החדשות של הערוץ החדש, הנקי, הבתול?

בשנת 2000 הוחלט להקים ערוץ חדש, ערוץ 10, שינהל סוף סוף תחרות חופשית מול ערוץ 2 וייפטר מהסמולנות המובנית של התקשורת בישראל. על הערוץ התחרו שתי קבוצות: של דן מרגלית, המרכזי יותר, ושל מוטי קירשנבאום. השמאלני. דן מרגלית זכה. קירשנבאום ידע היכן חבריו, ובאמצעות עו"ד אלי זוהר עתר לעליון. העליון הפך את ההחלטה. קירשנבאום זכה. מי מונה ליו"ר חברת החדשות של הערוץ החדש, הנקי, הבתול? ניחשתם. רם לנדס מיודענו.

שוב הוא בחר את כל אנשי הצוות, ובהם גיא זוהר, בנו של פרקליט הקבוצה עו"ד אלי זוהר, שהיה בתורו לסמנכ"ל תוכן. הוא בחר את רינו צרור, לונדון, קירשנבאום ועמנואל רוזן.

באותן שנים נכנס לישראל המיליונר האקסצנטרי והשנוי במחלוקת ארקדי גאידמק. גאידמק היה בעיצומם של הליכים משפטיים רבים שנגעו גם לבג"ץ, ולכן בחר לקנות תחנת רדיו, רדיו 99, ולשים בראשה תעודת ביטוח. כמובן, שוב, את מיודענו רם לנדס.

בשלב מסוים הגיעה כל מערכת התקשורת מימין ומשמאל להסכמה שרשות השידור היא גוף ארכאי וצריך לייסד תאגיד שיוכל לשלם משכורות גבוהות, להחזיק כוכבים, להיות מאוזן בדעותיו ולהעסיק קבלני הפקת תוכניות במקום הצוותים העייפים של רוממה. מי נבחר לראשות הוועדה לבחינת המתווה לשידור הציבורי העתידי במדינת ישראל, שבסופו הגישה דו"ח מחייב לשר התקשורת? ניחשתם. רם לנדס. אחרי שידיעות נוצקה בדרכו של רם לנדס וחדשות 2 נוצקה בדרכו של רם לנדס וחדשות 10 נוצקה בדרכו של רם לנדס, כדי שלא לקפח נוצקה כאן11 בדרכו של רם לנדס.

חברת כאן צורכת הפקות במיליונים, ופה נכנסת לפעולה לא אחרת מחברת קודה, אחת המיומנות בקשריה ובאיכות הפקותיה. בראשה עומד כמובן רם לנדס. ציבור רחב התנתק מערוצי השידור. הוא נהנה מסרטים בהוט וביס. למענם יסד רם לנדס חברה ששמה חדר החדשות, והחברה שידרה שש מהדורות קצרות.

את העבר אי אפשר לשנות, נכון? חחח, ככה חושבים התמימים. הטלוויזיה ה'חינוכית' יצרה סדרה של מאה וארבעים פרקים ששמה 'חדשות העבר'. בסדרה ההיסטוריה הישראלית מונגשת לדור המסכים בפרשנותו של מי? ניחשתם נכון: כתב הרכב רם לנדס. אגב, בכל המקומות שהיה בהם לנדס אחרי שנוצקה התשתית אין בעיה לקבל חרדי מחמד, דוס מחמד וימני מחמד. אפילו משקיע חבר של נתניהו. דבר לא משתנה.

האם אתם חושבים שרם הוא אקזקיוטיב המסתפק בישיבה במועצות מנהלים? לא ולא. הוא מפיק בעצמו תוכניות, ולרובן קו שמאלני־ברנז'אי. הוא אחראי ל'מחוברים' ול'מחוברות', שתביא תמיד דמויות ברנז'ה מהשמאל, הומוסקסואלים, תל אביבים. שהבבונים יבינו מה זה להיות מחובר.

על ההתנתקות הפיק רם סרט ששמו 'גשמי קיץ' במימון ערוץ 10, המתאר את הגירוש מרצועת עזה דרך קשיי הפיקוד העליון של צה"ל. פרידריך מלך פרוסיה ליקק שפתיים. על השופט העליון אהרן ברק הפיק לנדס סרט פולחן מהלל במימון ערוץ 2. בחברת הכבלים הוט הוא יצר סדרה, 'ילדי ראש הממשלה', המציגה באור מגוחך את ראש ממשלת ישראל נתניהו וסביבתו הקרובה. לפעמים הוא משלב תוכניות המושכות רייטינג עם כוונה פרוגרסיבית. כך חדר לפעילות ביטחונית של המשטרה דרך 'כחולים' ו'מחוז ירושלים', ואיש לא אמר לו לא. עכשיו הוא עושה סרט על חטיבת כפיר, הפועלת לביטחון שוטף ביהודה ושומרון.

כן, עכשיו הוא קצת הסתבך בגלל סיפור השתלת הנשק ב'מחוז ירושלים', אך אל דאגה. הוא כבר תובע את כאן11 במגרש הביתי שלו, המשפטי, בארבעה מיליון שקלים.

ובכן, נחזור אל השאלה: מהי הרקטה שהזניקה את אברם לנדס ממעמד כתב רכב מהשורה השנייה לאדמו"ר הדוקומנטרי, הריאליטי, התוכן והחדשות ? אולי זה: בסוף שנות השמונים הוא נשא לאישה את אסתר ברק, בתו של השופט אהרן ברק.

עכשיו כדאי לקרוא את המאמר מהתחלה.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן