כותרות חמות :

שו"ת סמס- שמות
שו"ת סמס- שמות

שו"ת סמס- שמות

הרב שמואל אליהו

נקי יהיה לביתו  

האם אדם שבעברו חי חיים מנותקים מתורה ומצוות על כל המשתמע מכך, וחזר בתשובה, נחשב נקי לגמרי, ואין לחשוש שזה נשאר חלק ממנו עד היום בדברים שבנפש, דברים ברוח, זיכרונות, צלקות וכדומה? כמו כן, האם אדם שעשה עבירות צריך לספר לפני החתונה על אותם מעשים?

הרב אליהו: אפשר לחזור בתשובה על כל החטאים, ואומנם לנקות את החטאים מהמחשבה ומהלב צריך עבודה לא קלה של הרבה זמן, אבל זה אפשרי.

דירה להשכיר  

אנחנו אברכים, וגרים במקום שיש ביקוש להשכרת בית לסופי שבוע. האם ראוי להשכיר את הבית למשפחה שאינה שומרת שבת לצורך תוספת פרנסה?

הרב אליהו: אפשר להשכיר למי שעוד לא שומר תורה ומצוות. כדאי להקפיד שיבואו לפני שבת ולשים שעון שבת כדי שתהיה להם אפשרות לשמור את השבת.

חיים שתהא בנו אהבת תורה

תלמידים בתלמוד תורה שאלו אחרי מותו של הרב דרוקמן זצ"ל מה המשימה שלהם עכשיו, מה הקומה הנדרשת. מה להשיב להם?

הרב אליהו: ברכת ה' עליכם. אשרינו שזכינו לו בדור שלנו. צריך להשתמש באבל כבמנוף לעשות כמעשיו ולקחת ממידותיו. ספרו עליו סיפורים ותנו לכל ילד לבחור מה המידה הכי גדולה שהוא ראה ברב דרוקמן זצ"ל. כך תסייעו לילדים לקבל עליהם את המידות שקרובות אליהם.

לא אשים עליך  

אחרי התפילה אנו אומרים: "ויאמר אם תשמע לקול ה' א-לוהיך… כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך". איך בכל זאת אנו רואים רבנים גדולים שנחלים ואף מתים ממחלות?

הרב אליהו: ברוך השם, הבריאות בעם ישראל היא מהטובות בעולם. ואם מסתכלים רק על היהודים, היא כמעט בשיא, בין השאר בגלל התפילה הזו. כמו כן אין כאן הבטחה של ה', כי אחרת לא יהיה שכר ועונש. יש כאן בקשה, כשעם ישראל עושה את רצון ה'.

 

הרב אבינר

לחם לתרנגולים

מותר לתת לחם לתרנגולים? הרי כתוב בתענית כ שאין נותנים מאכל אדם לבהמה.

הרב אבינר: כן. א) יש סוברים שלא נפסק; ב) אם מזון אחר יקר יותר או קשה יותר להשיג, אין זה ביזוי אוכלים או בל תשחית; ג) כיוון שזה בעל חיים שלך שמזונותיו עליך; ד) בוודאי מותר במזון שכבר אינו ראוי לאכילת אדם וייזרק. פס"ת קעא ח.

 

אשת חיל  

לשיר אשת חיל לכבוד אשתי? ואם השיר אינו משמחת אותה?

הרב אבינר: לחנך את עצמך לראות בה מה שמשמח אותך.

 

לימוד תורה למה  

למה אני צריך ללמוד שנים רבות בישיבה, ולא די לי להיות יהודי פשוט?

הרב אבינר: כי מלבד התעלותך האישית יש לך אחריות לגורל האומה להוסיף בה תורה ויראת שמיים. עיין אורות התורה ב.

 

בעל הטורים  

האם הגימטריות של בעל הטורים על התורה זה רציני או תרבות פנאי?

הרב אבינר: חלילה! הכול רציני וחרדת קודש. בחלק זה של פירוש הטור האריך בעל הטורים וגם שיבץ גימטריות לתוספת (יש אגדה כי בעל הטורים חיבר פרפראותיו בלילה אחד. פעם אחת הוכיח אביו הרא"ש את בנו ר' יעקב בעל הטורים על שכל עיסוקיו אינם אלא בתורה שבעל פה בלבד ואינו עוסק בתורה שבכתב. נתן הדברים אל ליבו, ובליל חמישי בשבת ישב כל הלילה וחיבר את ספרו על התורה. ס' קול דודי). על כל פנים יש לעשות תשובה על הביטוי תרבות פנאי כלפי גאון עולם (פעם חתנו של הגרצ"פ פרנק, הרב גרונם לנדא, נכנס לחדר וראה את הגרצ"פ מחפש משהו בספר משנה ברורה. שאל אותו מה הוא מחפש. השיב הגרצ"פ שהוא עוסק כעת בבירור סוגיה חמורה בהלכות שבת ומסקנתו אינה כמסקנתו של המשנה ברורה, אך הוא מתלבט איך לכתוב את דבריו בלי לפגוע בכבודו. הרי מחבר המשנה ברורה עצמו הוא מחבר שמירת הלשון. לכן הוא מחפש מקום במשנה ברורה שהוא דוחה דברי קדמאי. ובלשון שהוא משתמש כלפי אחרים רשאי גם הוא להשתמש כלפיו, שהרי בוודאי בירר וביסס הדבר על פי ספרו שמירת הלשון שכך מותר לכתוב ואין בכך שום שאלה. פניני רבינו צבי פסח עמ' לד – מ"צ).

 

שווא נע  

האם בהברה אשכנזית שווא נח ושווא נע הם אותו דבר או שמקפידים פחות?

הרב אבינר: מקפידים פחות. וודאי ראוי לדקדק.

 

העולם אשליה  

האם העולם קיים באמת, במציאות פיזית ממשית, או רק אשליה של הנשמה?

הרב אבינר: ודאי שקיים עולם ממשי, לכן כל המצוות רציניות וחמורות. אלא שהכול קיים מכוח ריבונו של עולם. הדעה הזאת שהעולם קיים רק בחושינו, של הפילוסוף ברקלי, כבר הוכחשה מזמן בגלל סתירותיה הפנימיות.

 

יראת ד' ולימוד תורה  

האם יראת ד' היא תנאי ללימוד תורה או שמתוך לימוד תורה מגיעים ליראת ד'?

הרב אבינר: שניהם. עיין שבת לא ומהרש"א. מתוך יראת ד' לומדים תורה, ואז מגיעים ליראת ד' גדולה עוד יותר.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן