בזק פרסמה את הדו"ח התשיעי למצב האינטרנט בישראל לסיכום שנת 2022, ואלו עיקריו: "השנה בוצע הדוח פוסט הקורונה שגרמה לכולנו להיות מחוברים מתמיד ובמקביל האיצה תהליכי דיגיטציה בקרב כלל המגזרים והגילים. מהדו"ח עולה כי בסוף שנת 2022 מספר הגולשים באינטרנט בישראל עומד על כ-6.7 מיליון איש, המהווים כ-73.6% ממשקי הבית בישראל. הגולש הממוצע מוריד כיום קבצים בנפח של כ-15 גיגה בממוצע ביום, עלייה של כ-17% לעומת השנה שעברה".
עד כמה אנחנו בדרך הקצרה והבטוחה לאבד את זה לגמרי? שימו לב להמשך הדו"ח: "לראשונה – יותר זמן ביממה מול מסכים מאשר לא מול מסכים".
זוכרים איך נראים שמש ועננים? אולי רק אם הם בתמונת הטפט שלכם בנייד. זמן המסכים שלנו חצה ב-2022 לראשונה את הזמן ביממה שבו אנחנו לא מול מסכים: 12.4 שעות ביום בממוצע אנחנו מבלים מול מסכים, עלייה של 0.4 שעות לעומת 2020 ו-2021.
העליות הגדולות ביותר נרשמו בממוצע הזמן שאנחנו מבלים מול הרשתות החברתיות: 3.4 שעות ביום בממוצע ב-2022, לעומת 2.6 בשנת 2020. מול הטלוויזיה אנחנו יושבים 3.3 שעות ביום בממוצע בשנת 2022 לעומת 2.6 שעות ב-2020, מול מסכי הגיימינג 2.6 שעות ביום לעומת 2.1 שעות ב-2020, ומול האינטרנט 2.9 שעות ביום לעומת 2.5 שעות ב-2020.
מי שחושב שהוא יכול להפחית בזמן המסכים בכל רגע נתון, כנראה משכנע רק את עצמו: 53% מהציבור מצהיר כי הוא אינו שולט בזמן המסך שלו כאשר הוא ברשתות החברתיות. אצל הנוער המצב חמור עוד יותר: 74% מבני הנוער אינם מצליחים לשלוט בעצמם. גם אצל הילדים המצב בעייתי: 60% מהם אינם עוקבים אחרי הזמן כאשר הם בוואטסאפ או ברשתות החברתיות.
נפח הגלישה הממוצע שאנחנו צורכים, על פי נתוני בזק, תומך בנתוני הסקר: הצריכה הממוצעת ביום עלתה מ-12 ג'יגה בייט ב-2021 ל-15 ג'יגה. כשהולכים כמעט עשור אחורה רואים זינוק עצום: ב-2013 צרכנו רק 1.5 ג'יגה בממוצע ביום.
ומה עם ההתמכרות שלנו לווטסאפ? זה מה שעולה מהדו"ח של בזק: "83% מרגישים שהם צריכים לקרוא הודעות וואטסאפ מייד לאחר שהן מתקבלות ו-63% מאמינים שמצפים מהם לענות מייד להודעות וואטסאפ. בנוסף 70% מעידים שאפילו כשהם מבצעים פעולות בנייד, דעתם מוסחת על ידי הודעות בוואטסאפ או הרשתות החברתיות".
אבל אנחנו עדיין רחוקים מלהניף דגל לבן ונחושים להשיב מלחמה להרגלי המדיה, ששואבים ומורידים אותנו לעבר חוויית ההתמכרות: "אבל יש גם חדשות טובות חלקית. בניסיון להשתלט על ההתמכרות ולהפחית את הניכור שהיא גורמת, 83% מהציבור לא משתמשים בנייד בזמן ארוחה, 67% מתחילים את הבוקר בלעדיו, 55% מוציאים את הסמארטפון מחדר השינה – לעומת רק 38% שעשו זאת ב-2021, ו-38% לא משתמשים בנייד בשבת שלא מטעמי דת, לעומת רק 29% שעשו זאת בשנת 2021.
"עוד סימנים מעודדים למלחמה בהתמכרות ובניכור הם כיבוי התראות: 73% מהציבור מכבה או משתיק קבלת הודעות מוואטסאפ או מרשתות חברתיות אחרות. 19% ביטלו את אישור הקריאה בוואטסאפ (2 ויים כחולים). 37% הגדילו לעשות ומחקו אפליקציות שגזלו מהם יותר מדי זמן (3.5 אפליקציות בממוצע), 33% מכירים מישהו שכבר לקח הפסקה מהרשתות החברתיות, ו-37% מעידים שיש סיכוי שישקלו לקחת פסק זמן מאחת הרשתות החברתיות ולסגור את הפרופיל.
"אצל בני הנוער המצב טוב יותר, לפחות לפי מה שבני הנוער מעידים על עצמם: 55% מחקו אפליקציות גוזלות זמן, 56% מכירים מישהו שלקח הפסקה מהרשתות החברתיות, ו-51% שוקלים לקחת הפסקה מאחת הרשתות החברתיות ולסגור את הפרופיל".
נראה שאין כמו הדו"ח הזה בשביל לעשות יח"ץ לשבת היהודית, שמעולם לא נראתה יותר כמו אי של שקט, יציבות ושפיות שחסרים לנו כל כך במהלך השבוע.
אז למה לא כל יום שבת?