כותרות חמות :

שו"ת סמס- ויחי
שו"ת סמס- ויחי

שו"ת סמס- ויחי

מעשר ממתנה

האם צריך להפריש מעשרות מכסף שאני מקבל במתנה?

הרב אליהו: צריך להפריש מעשר, אלא אם הנותן מייעד אותו לצורך קניית משהו מסוים.

נזם באף 

האם מבחינה הלכתית מותר לבנות לשים נזם באף?

הרב אליהו: כן, אבל לא ראוי בכלל לצניעות חיצונית ופנימית.

חוסר אמון

איך מתמודדים עם חוסר אמון ברבנים ובאנשים גדולים אחרי שמתבררות פרשות של הטרדות ופגיעות מיניות? אני מרגישה שזה שבר גדול לעולם הנשי ולאמון בעולם הרבני ספציפית, שבו אנשים כל כך גדולים נופלים.

הרב אליהו: השאלה שלך קשה, אבל צריך לזכור שהיו הרבה הטרדות גם בין מפקדים בצה"ל, גם במשטרה, גם בתיאטרון ובקולנוע וגם באקדמיה. לצערנו בכל מקום יש הטרדות, ואנחנו לא מכלילים ואומרים שכולם שם רשעים. מי שרשעים ישלמו מחיר, ומי שטובים לא יסבלו בגללם. אני חושב שבציבור שלנו יש היום בגרות גדולה ויודעים להילחם בפושעים גם אם הם אנשים חזקים ותקיפים. הלוואי שבחברה החילונית היו עושים כך.

מוּסר לאביך

האם מותר לי להעיר לאבי אם הוא עושה משהו שלמדתי שנוגד את ההלכה?

הרב אליהו: מותר לך להביא ספר ולהראות לו שלמדת אחרת.

חצי ועוד חצי  

אם מישהו תורם לי ספר בתנאי שהשכר בלימוד בו יהיה חצי-חצי בעולם הבא, האם זה עובד באמת חצי-חצי או שלכל אחד מגיע שכר מלא? האם הרב מציע לי לעשות זאת?

הרב אליהו: לכל אחד שכר מלא. יהודי לא יפסיד מעזרה או מלימוד בעבור יהודי אחר, ובטח שלא בעולם הבא.

הנהגה לצדיקים  

למה ר' מתיא בן חרש ניקר את עיניו? הוא היה יכול לעצום אותן וזהו. האם עכשיו על כל יצר הרע שבא לי אני אמור להחסיר איבר מגופי?

הרב אליהו: ר' מתיא בן חרש פחד שהיצר הרע ישתלט עליו והוא יפקח את עיניו, ולכן הוא ניקר את עיניו. אבל הנהגה זו שייכות רק לצדיקים עליונים ביותר, שהיצר שלהם הוא לפי מידת הגודל שלהם, וחילול השם שייגרם אם ייכשלו הוא בהתאם. זה לא נכון ביחס אלינו.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן