כותרות חמות :

שו"ת סמס- מקץ
שו"ת סמס- מקץ

שו"ת סמס- מקץ

הרב שמואל אליהו

קץ הרעה 

האם יש בעיה להגיד את המילים "ואין קץ לימי הרעה" בפיוט 'מעוז צור'?

הרב אליהו: מילים אלו מתאימות לאדם שנמצא בבית סוהר, מרוחק מהוריו ומכל טוב. כך היינו בחו"ל בשעה שכתבו את המילים של השיר הזה. ובימים ההם המילים הללו היו מאוד נכונות. במציאות של ימינו הקב"ה משפיע הרבה טוב על עם ישראל בדור הזה, ולכן זו כפיות טובה לומר "אין קץ לימי הרעה". תחשוב על חתן שתחת החופה, ליד הוריו, שגידלו אותו בשפע גדול כל ימיו, וליד רעייתו החדשה והשמחה הוא אומר: "אין קץ לימי הרעה שעברו עליי" – אין לך כופר בטובה יותר ממנו. אני לא פוסק שאסור לשיר את המילים הללו. אני לא שר אותן, כיוון שזו נראית לי כפירה בטובתו של הקב"ה, שמאיר לנו פנים כל כך. אני מרגיש שצריך לשיר לה' על הניסים הנפלאים שעשה לנו מאז ועד היום. ניסים מופלאים של הארת פנים גדולה. ניסים של הצלה כמו שהיו ביציאת מצרים. תזכור, ישראל של היום נחשבת מעצמה צבאית, כלכלית, חקלאית ומדינית. גם מבחינה רוחנית – במדינת ישראל של ימינו יש יותר לומדי תורה ממה שהיו באלפיים השנים האחרונות. איך אפשר לומר "אין קץ לימי הרעה"?

ייבנה בית המקדש

האם בניית בית המקדש תלויה בדרגתו הרוחנית של עם ישראל?

הרב אליהו: אם הוא עדיין לא נבנה, כנראה חסרה שמחה או טהרה. אחדות או אמיתיות. אולי א-לוהים מחכה שעוד יהודים יעלו לארץ ישראל או שיבנו עוד קצת את ירושלים. אולי חסרה לנו עוצמה או אולי מלכות. כל אחד ישלים מה שחסר לו, וביחד נמלא את החיסרון שיביא לנו את בית המקדש.

אשת המשיח 

האם למשיח יש אישה? מה תפקידה?

הרב אליהו: ודאי שתהיה לו אישה. כמו למשה ולאהרן וכמו לכל כוהן גדול. יהיה לו גם בן ממשיך. תפקידה הוא גם רוחני – שלמות צלם א-לוהים שבו – גם לסייע לו בעזרה ובעצות ובקדושה וגם לעזור לו בגידול הילדים ובכל אשר יצטרך.

90% שמן

האם בהדלקת נרות חנוכה משמן מוצק, 90% שמן זית ו-10% חומר אחר, מקיימים את ההידור של הדלקה בשמן זית?

הרב אליהו: יש בה 90% הידור.

לא שעת כושר 

מי שגר בעיר העתיקה ומגג ביתו רואים את מקום המקדש, האם מותר לו לעשות שם כושר?

הרב אליהו: אין שום מניעה הלכתית. אבל נפשית, איך אתה יכול?

 

הרב אבינר

צירוף קטן למניין 

האם בשעת הדחק אפשר לצרף קטן למניין?

הרב אבינר: לאשכנזים רק בשעת דחק גדולה על פי הוראת חכם מפורשת, ויאחז חומש בידו. וספרדים לא נוהגים כן. שו"ע או"ח נה, ד הגה. פס"ת שם (שו"ת משפטי עוזיאל ח, ז. שו"ת יין הטוב א, כח. שו"ת ישכיל עבדי ה, ח. שו"ת יביע אומר ד או"ח ט. שו"ת אגרות משה או"ח ב, יח. שו"ת חלקת יעקב או"ח כח. ומסופר במפניני הרב עמ' כז: בשנותיה הראשונות של ישיבת רמב"ם בבוסטון שבאמריקה, שהקים הגרי"ד סולובייצ'יק, אירע כמה פעמים שהיה חסר אחד למניין לתפילה, והיה רגיל הגרי"ד לסמוך על שיטת ר"ת לצרף קטן אחד לעשותו סניף לעשרה. וכשלפעמים היו שואלים להגרי"ד, אולי כדאי להחמיר להצריך שיאחז הקטן חומש בידו, היה רגיל לציין שר"ת היה אומר שמנהג שטות הוא, והיה מסיים ואומר, מוטב שיאחז הקטן את הסידור בידו משיאחז את החומש בידו, כדי שיוכל להתפלל מתוכו בטוב – מ"צ).

 

גירושים מבעל מכה

בעלי מכה אותי כל הזמן וגם מציק לי בכל מיני צורות. האם עליי לקבל את גורלי כי כך ד' גזר עליי או עליי להתגרש?

הרב אבינר: ד' לא גזר עליך שתסבלי אם אפשר לך להיחלץ מן הסבל. לכן לכו לייעוץ נישואים. אם זה עוזר, מה טוב. אם לא, כתוב בספר פלא יועץ ערך הכאה: "ואם יוכלו להוציא נשותיהם מתחת ידם, אם הוא ברצון האשה, כי אין אשה דרה עם נחש במקום אחד, מצוה רבה עבדי, להציל עשוק מיד עושקו".

 

מצוות ומידות

למה לקיים מצוות, העיקר הוא מידות, כדי להרבות קידוש השם בעולם?

הרב אבינר: המידות מתגלות במצוות. שערי קדושה לרבי חיים ויטל.

 

דרך ארץ קדמה לתורה 

כיצד דרך ארץ קדמה לתורה, הרי התורה מביאה לדרך ארץ?

הרב אבינר: מדרגות. מידות טובות קודמות לתורה, ועל ידי לימוד תורה מגיעים למידות טובות עוד יותר עליונות (עי' שיחות הרב צבי יהודה שמות 345 – רשם מ"צ).

 

חופה בבית כנסת

האם מותר לערוך חופה בבית כנסת?

הרב אבינר: ספרדים כן. שו"ע שצא ג. שו"ת יביע אומר ג אה"ע י. אשכנזים לא, אלא רק בלית ברירה. שו"ת אגרות משה אה"ע א, צג (פעם אירע שכיבדו את הג"ר משה שטרן, בעל שו"ת באר משה, בסידור חופה וקידושין, וכשהלך למקום החתונה ראה שהעמידו החופה בבית הכנסת, והתנגד ויצא כשסירבו לשנות. הלך לשאול את אדמו"ר מסאטמר אם נהג נכון, והשיבו בפה מלא שיפה עשה. שו"ת באר משה ה, קסז. אומנם פעם הסיעו את הגרי"ד סולובייצ'יק לחתונה, וכשנודע לו שהחתונה מתקיימת בבית כנסת, התאנח קצת ואמר שאילו ידע שכן הדבר, היה משתמט מלהשתתף על ידי איזו אמתלה, כי באמת אינו נכון לסדר חופה בבית הכנסת, כי כבוד בית הכנסת מחייב שלא ישתמשו בו לשום דברים אחרים, אפילו לדברי מצווה, חוץ מתורה ותפילה. נפש הרב רנז – רשם מ"צ).

 

חלה מתוקה

מה ההגדרה של חלה מתוקה שמברכים עליה מזונות?

הרב אבינר: לספרדים מעט מתיקות מורגשת, לאשכנזים עוגה ממש. שו"ע או"ח קסח, ז. אבל אם הבצק נעשה בלי מים אלא בנוזל אחר, כגון חלב או מיץ פירות, או אם הם הרוב, גם אם אין המתיקות מורגשת, להרבה פוסקים זה מזונות לכל הדעות. עיין פס"ת.

 

שהחיינו על ישיבה

סוף סוף אני מתחיל ללמוד בישיבה אחרי מאוויים של שנים, ואני מאוד שמח. לברך שהחיינו?

הרב אבינר: כן. זו בשורה טובה (שו"ע או"ח רכב, א – מ"צ).

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן