כותרות חמות :

מה חשוב לדעת על מיגון מעלית?
מה חשוב לדעת על מיגון מעלית?

מה חשוב לדעת על מיגון מעלית?

המעלית היא אחד המתקנים החיוניים ביותר בכל מבנה רב קומות. למעשה, בעידן שבו מבנים של 6 עד 12 קומות הם הסטנדרט, ויש לא מעט מגדלים גבוהים בהרבה, המעליות הן מרכיב קריטי וחובה לשמור עליהן בכל מצב – ובפרט בזמן שיפוצים או עבודות אחרות. בהתאם פותחו שלל פתרונות לטובת מיגון מעלית, ובעמוד זה תמצאו מידע רלוונטי בנושא זה.

 

 

האפשרויות השונות של מיגון מעליות

הדבר הראשון שחשוב לדעת על מיגון מעלית הוא שיש שני סוגים של פתרונות: חליפות בד ולוחות. כשמעדיפים לוחות למיגון המעלית כדאי מאוד להימנע מלוחות OSB. הסיבה לכך היא הריח הלא נעים שמפיצים לוחות מסוג זה תוך זמן לא רב, ובמיוחד כשהם סגורים בחלל קטן למדי. עוד אופציה לא מומלצת היא לוח PVC, ובמקרה זה הסיבה היא היעדר היכולת לייצר חציצה באמת אפקטיבית בין מה שקורה בתוך התא לבין הקירות – כלומר לספק את רמת ההגנה הנדרשת. הלוחות היחידים המתאימים למשימה הם לוחות עץ, ובתנאי שהעובי שלהם הוא 16 מ"מ ומעלה.

איך לבחור חליפת בד למיגון המעלית?

קטגוריית חליפות הבד, שבאופן עקרוני מייצרות מיגון מעלית ברמה גבוהה מאוד, כוללת מן הסתם שורה ארוכה מאוד של מוצרים. קריטריון אחד לבחירה ביניהם הוא העובי, כשמומלץ לא להסתפק בחליפה שהעובי שלה הוא פחות מ-25 מ"מ. הקריטריון השני הוא מספר השכבות, ובסעיף זה ההמלצה היא למצוא חליפה עם 3 שכבות. כמו כן כדאי לוודא שהחליפה כוללת תפרי אורך שמגבירים את החוסן של החליפה ולכן גם ממקסמים את רמת ההגנה על המעלית.

מרווח מדויק מהקירות והתקרה

מיגון מעליות מחייב לא "רק" בחירה באמצעי חיפוי איכותי, אלא גם התקנה מדויקת. השיטה האופטימלית היא 'תיבה צפה' – כלומר השארת מרווח קטן בין החליפה הנבחרת לבין הדפנות של המעלית והתקרה. חשוב להקפיד על מרווח מדויק: אם הוא יהיה גדול מדי, חלל המעלית יצטמצם במידה ניכרת והתוצאה עלולה להיות צפיפות יתר. אם הוא יהיה קטן מדי, החליפה תהיה צמודה יתר על המידה לקיר ולא תוכל למנוע העברת אנרגיה בזמן חבטה. רק מרווח גדול מספיק יבטיח את ספיגת כל האנרגיה על-ידי החליפה כך שהקירות והתקרה יישמרו ללא פגע.

מיגון מעלית – דגשים נוספים

מיגון המעלית חייב לקחת בחשבון גם את העובדה שהדיירים או העובדים בבניין ממשיכים להשתמש בה. בהתאם נדרשת גם הקפדה על רמת הגימור של פתרון החיפוי – למשל גימור פורמייקה עבור לוחות העץ, או לחילופין גימור עץ טבעי. בנוסף מיגון מעלית חייב לאפשר תפעול נוח וללא מגבלות. בפרט חשוב להשאיר פתח נגיש לטכנאי אם יידרש צורך בטיפול בפאנל הפיקוד. אמצעי מתאים הוא מכסה פריק באזור הרלוונטי. חלוניות ייעודיות עבור פתחי האוורור וגופי התאורה הן עוד סעיף שחשוב להקדיש לו תשומת לב.

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן