כותרות חמות :

נר איש ובית מלון
נר איש ובית מלון

נר איש ובית מלון

שאלה

בחנוכה נהיה בבית מלון, ואין לנו אפשרות להדליק בתוך בית המלון, לא בחדר ולא בלובי. האם ניתן להדליק נרות חנוכה בחשמל?

תשובה

הרב יוסף צבי רימון, רב אזורי גוש עציון, ראש הישיבה ורב המרכז האקדמי לב, נשיא סולמות ולאופק

 

יש כמה סוגים של נורות: הנורות הפשוטות ביותר הן נורות שמפיצות אור על ידי חוט חשמלי בוער (נורות להט). כמו כן יש נורות העשויות מפלורסנט: נורות LP ונורות לד. נורות אלו מאירות בטכנולוגיות אחרות, ואין בהן מתכת בוערת כלל.

אין ספק שכדי להדליק נרות חנוכה צריך שתהיה אש דולקת, ולא די באור בלבד. לכן נורות הדולקות על ידי חשמל ואין בהן מתכת בוערת, בוודאי לא יוצאים בהן ידי חובת הדלקת נרות חנוכה.

אולם לגבי נורות להט דנו הפוסקים אם ניתן להדליקן ולקיים בכך את מצוות הדלקת נר חנוכה. מתכת בוערת נחשבת אש לגבי מלאכת מבעיר בשבת (עיינו רמב"ם, שבת יב, ב), ולכן יש מקום להעלות על הדעת שהיא תהיה כשרה לנר חנוכה. ואולם יש הבדלים רבים בין נורת להט לאש, ואלו הם השניים העיקריים:

  • חומר הבערה מתכלה: בנר רגיל יש חומר בערה המתכלה במהלך ההדלקה (שמן, שעווה, פרפין וכדומה). לעומת זאת בנורה כילוי המתכת שולי ביותר ולא ניכר.
  • פתילה: נר רגיל מורכב משמן ומפתילה, ואילו בחוט להט יש מקום לדון אם הוא נחשב פתילה.

מרן הרב קוק זצ"ל (מצוות ראיה תרע"ג, א) סבר שכיוון שבחוט להט אין פתילה, הרי שלא ניתן לצאת בכך ידי חובת הדלקה. והוסיף שגם אם נאמר שחוט להט נחשב נר, אי אפשר לצאת בו ידי חובת ההדלקה, כיוון שזהו נר שלא היה בזמן חז"ל, והוא לא נכלל בנרות שניתן לקיים בהם את תקנת ההדלקה (ויש מקום לדון בסברה זו, ואכמ"ל).

למעשה כתבו פוסקים רבים שאי אפשר לצאת ידי חובה בהדלקת נורות להט חשמליות, ואף אם אין לאדם שום ברירה אחרת, ויש לו רק נורות חשמליות, ידליק בלי ברכה, ואם אחר כך הגיעו לידיו שמן ופתילות, ידליק בברכה (שו"ת בית יצחק, יו"ד, סימן קכ; שו"ת הר צבי, ח"ב, סימן קיד, אות ב; שו"ת יביע אומר, ח"ג, או"ח, סימן לה; חזון עובדיה עמ' צג ועוד).

ואולם הגרש"ז אויערבך (הליכות שלמה תשרי–אדר טו, ג) סבור שאם אין ברירה אחרת (למשל, אם אדם נמצא בבית מלון ואין לו אפשרות להדליק נר או שהוא נמצא במטוס או ברכבת וכדומה), ניתן להדליק בברכה פנס שיש בו חוט להט, והסכימו לכך הרב אלישיב (קובץ תשובות, ח"ג, סימן קג; הובא גם בהליכות שלמה שם, הערה 11) והרב בן ציון אבא שאול (אור לציון, חנוכה מד, ב), ובלבד שיהיה ניכר שהפנס הודלק לשם מצוות חנוכה (אם אין די נרות חשמל, ניתן מצד הדין לברך אפילו על אחד). אפשר כיום להשיג נרות כאלו גם במכון צומת (נרות שבת חשמליים) או במקומות אחרים, שהנורה איננה של לד אלא של חוט להט, ונראה למעשה שניתן לסמוך על כך במקומות אלו ואף לברך על ההדלקה.

 

האור המיוחד של חנוכה

חנוכה שונה בזמנו מכל החגים האחרים. כל החגים חלים באמצע החודש או בתחילתו. פסח, סוכות ופורים באמצע החודש. לעומתם חנוכה חל בסוף החודש. כל החגים חלים בקיץ או באביב או לקראת האביב. לעומתם חנוכה חל באמצע החורף.

בחנוכה יש חושך בחוץ. אנו מאירים בנרות ויודעים: גם אם קשה, גם אם חשוך, תמיד יש תקווה. גם בתקופות חשוכות ידע עם ישראל שיגיע האור. שה' אינו עוזב אותנו. וכמה מרגש לראות כיום את עם ישראל שב לארצו וזוכה למדינה נפלאה. וכך גם לאדם פרטי בביתו. גם בחושך, גם אם שנראה שהמצב בכי רע, עם ישראל יודע להדליק נר. עם ישראל יודע שלעולם לא נתייאש, תמיד נמצא את האור ואף נצליח להאיר לאחרים.

 

בשעה טובה יצאו ספרי שבת חדשים של הרב יוסף צבי רימון (חלקים ג–ד), העוסקים במצוות עשה של שבת. אפשר להשיגם בחנויות הספרים ובעמותת סולמות: https://www.sulamot.org

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן