כותרות חמות :

שו"ת סמס ויגש
שו"ת סמס ויגש

שו"ת סמס ויגש

הרב אליהו

הדלקה רוחנית

חבר שלי ואני מתכננים לטייל בחנוכה בכינרת, ולכן נדליק חנוכייה בשטח. אם נדליק ובתוך כמה דקות הנרות יכבו בגלל הרוח, האם יש לחזור ולהדליק? אם כן, האם יש לברך שוב או שאין צורך להדליק שוב ויצאנו ידי חובה בהדלקה הראשונית למרות שהנרות כבו לפני שעברה חצי שעה?

הרב אליהו: קבוצת מטיילים שנמצאת מחוץ לביתם ואין להם חדר שישנים בו באותו לילה כגון מלון, ידליקו בברכה במקום שהם מתפללים ערבית. מאחר שהדלקה עושה מצווה, אם כבו הנרות בגלל משהו לא מצוי שלא ידעתם עליו לפני כן, לא חייבים להדליק מחדש את הנרות אפילו אם עדיין לא עברה חצי שעה מההדלקה, אבל עדיף לחזור ולהדליק בלי ברכה. אבל אם הנחתם את הנרות מראש במקום שיש בו רוח וידעתם שיכול להיות שיכבו, ובאמת כבו, אתם חייבים להדליק מחדש בלי ברכה.

שירי חנוכה

כתוב ב'מאמר מרדכי' שטוב לומר אחרי הדלקת נרות חנוכה 'מזמור שיר חנוכת הבית' ואת הפסוק 'ויהי נועם' ו'יושב בסתר' שבע פעמים. האם צריך לומר את הנ"ל מיד אחרי ההדלקה או שאפשר לשיר לפני כן שירי חנוכה? לפעמים למשפחה אין כוח לחכות.

הרב אליהו: מצווה לשיר עם המשפחה קודם.

שימוש בשאריות שמן

האם בשמן שנשאר בכוסיות לאחר הדלקת נרות חנוכה מותר להשתמש לרפואה?האם מותר לזרוק לפח?

הרב אליהו: מה שבבקבוק ודאי מותר. יש מחלוקת אם מה שנשאר בכוסיות מעבר לחצי שעה של הדלקה מותר בהנאה. בימינו, שמדליקים הרבה יותר מחצי שעה ובדרך כלל נשאר הרבה שמן בכוסות, מחשיבים את מה שנשאר בכוסות כמו שמן שהתנה עליו שהוא מותר לשימוש, ומותר להשתמש בו לרפואה. ואם לא משתמש לרפואה, לא לזרוק לפח אלא לשרוף.

חול המועד חנוכה

האם בחנוכה יש בעיה לעבוד לצורך פרנסה כמו בחול המועד?

הרב אליהו: מותר לעבוד בחנוכה, אבל אסור לנשים לעבוד בעת הדלקת נרות.

הרב אבינר

שליח ציבור ואשתו

האם מותר שאדם שאשתו לא צנועה יהיה שליח ציבור?

הרב אבינר: כן. אין הוא אשם.

דו"חות משטרה

אני שוטר תנועה הגר בשכונה דתית. אני נותן דו"חות תנועה, ואנשים באים אליי בטענות שאני גרוע מכל שוטר אחר. מה לעשות?

הרב אבינר: אתה עושה טוב מאוד. חזק ואמץ. מעשה בשוטר שבא לשאול את הג"ר וואזנר על טענות נגדו בגלל שנותן דו"חות. השיב לו הג"ר וואזנר: אם אתה עושה מה שהחוק מחייב אותך, מותר לך וזו מצווה. ומי שעובר על חוקי התנועה יש לו דין רודף. החוקים שומרים מסכנה, ואותו אדם הוא עבריין, ומותר לך למסור אותו למשטרה, וזו מצווה. ועוד מעשה באדם שהסיע אותו בשתיים בלילה ורצה לחתוך אי תנועה, אמר לו הג"ר וואזנר: סע על פי חוק! מפי הרב חיים דומב.

מרן הרב קוק

* למה משייכים את הרב קוק ללאומיים-דתיים? הלא היה חרדי?

הרב אבינר: מרן הרב קוק היה כלל-ישראלי, גם התנגד לחלוקת עם ישראל לקבוצות במאמרו מסע המחנות במאמרי הראיה 76 וכינה את הביטויים דתיים וחילונים שמות הבעל. אלא אנו עם ישראל אחד, ומרן הרב קוק שייך לעם אחד.

הפלה

הרמב"ם כותב שאם יש סיכון לאם מותר לבצע הפלה כי לעובר יש דין רודף. אבל הרי אין לו כוונות, איך יהיה רודף?

הרב אבינר: אכן יש שמסבירים שלא כמו הרמב"ם: העובר לאו נפש הוא או דם האם אדום יותר. ועל שיטת הרמב"ם הקשו קושיות (רמב"ם רוצח א, ט. אנציקלופדיה הלכתית רפואית ב, 766. וכן הרב דב פרופ' פרימר. לב נדיב 177, 193, 213 – מ"צ).

לבישת רדיד

האם ראוי לאישה לעטות של?

הרב אבינר: ודאי שרדיד הוא צנוע, ומוזכר ברמב"ם, אבל הכול תלוי במנהג המקום, כמבואר ברמב"ם עצמו ובפרישה על הטור, ואדרבה, בימינו אין ללבוש רדיד בצורה שמושכת את העין (רמב"ם אישות כד, יב. יג, יג. פרישה אה"ע קטו סק"ט – מ"צ).

הלכה בישיבה

מי קובע סדרי תפילה בישיבה, האם ראש הישיבה או אחד הרבנים שבירר את הנושא בירור עצמאי?

הרב אבינר: אין שאלה. כולם יודעים שיש בנושאים רבים חילוקי דעות, ואלו ואלו דברי א-לוהים חיים, אך ברור שראש הישיבה הוא הקובע, וכבוד הרב השואל במקומו מונח (פעם הרבי מסאטמר ביקר בישיבת טלז בעיר קליבלנד באמריקה, והתלמידים שאלוהו כל מיני שאלות, אך הוא השתמט או אמר לשאול את רה"י. רה"י הגרא"מ בלאך אמר שהוא למד כי ראש ישיבה לא די לו שיוכל להגיד שיעורים וללמד לתלמידים וללמדם תורה, אלא הוא גם צריך לדעת לפסוק הלכה. עולמות שחרבו עמ' מב – מ"צ).

כתובה אצל מי

אצל מי צריכה להיות מונחת הכתובה?

הרב אבינר: כמובן, אצל הכלה. אבל אם היא נותנת אמון בבעלה שהוא לא ינשל אותה במקרה של גירושים, היא יכולה גם להיות אצלו. שו"ת אגרות משה ג, כו.

תורה ומוסר

האם מוסר ומידות ודרך ארץ הם חוק מן התורה או דבר נפרד?

הרב אבינר: חוק מן התורה. אומנם לגויים יש מוסר ומידות, אבל אצלנו הוא מוסר שמיימי. עיין אבות א, א פירוש רע"ב.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן