כותרות חמות :

מי יצייץ ראשון
מי יצייץ ראשון

מי יצייץ ראשון

איש אינו יודע באמת איך תסתיים הטלטלה שאילון מאסק מעביר את טוויטר. מי כאן השמרן ומי הליברל? האם המודל הכלכלי הנוקשה מקדים את השוק הכלכלי העולמי, או אולי הפעם הלך מאסק קצת רחוק מדי, ואיך ומדוע הסתירה טוויטר מסמכים הקשורים לבנו של הנשיא ביידן?

מה יעלה בגורלה של הרשת החברתית טוויטר? אילון מאסק, האיש העשיר בעולם, הצליח להכניס את הציפור הכחלחלה והמפורסמת בעולם למסלול מוזר ומטורלל שסופו אחד משניים: התרסקות אל הקרקע או המראה גבוה כמו שרק מאסק, האיש וטילי החלל יודע לעשות. בסיפור מעורבים עשרות מיליארדי דולרים, אך לא פחות מלחמות אידאולוגיה בין פרוגרסיביים לשמרנים, משבר היי-טק עולמי ונשיא אמריקאי מודח שבפעם הראשונה אחרי שנתיים נפתחה לו הגישה לרשת החברתית שבזכותה עלה לשלטון.

"לפני כמה חודשים אילון מאסק רכש את טווויטר", מסביר לנו אבי קראוס, בעלים ושותף בחברת הפרסום והדיגיטל פאסי קראוס. "טוויטר הייתה מעוז של 'חופש הביטוי', חברה עצמאית למדי שהיא לא חלק מהענקית פייסבוק, שהפכה למטא, וגם לא חלק מגוגל.

"הכללים ברשתות החברתיות אמורפיים מאוד, ובטוויטר וגם ברשתות החברתיות האחרות יכולים להיחסם על תפיסות פוליטיות שמרניות דווקא, ואילו התפיסה הפרוגרסיבית זוכה שם לעדנה. את העניין סקרנו כבר ב-2014 עם ארגון שורת הדין בניסוי שבו בדקנו בפייסבוק שימוש בהסתה נגד ערבים ובהסתה נגד יהודים.

"כצפוי, ההסתה כנגד ערבים נאכפה מייד, ולעומתה ההסתה נגד יהודים זכתה להתעלמות. טוויטר, ברוח הזו, חסמה לאחר בחירות 2020 את חשבונו של דונלד טראמפ ובהמשך גם את חשבונו של אילון מאסק עצמו. בתגובה החליט מאסק, האיש העשיר בעולם כיום: אם אינך יכול להילחם בו, קנה אותו.

"הוא רכש בתחילה עשרה אחוזים מטוויטר, ולפני כמה חודשים החליט לקנות את כל החברה בסכום דמיוני של 44 מיליארד דולר, הרבה יותר ממה שהחברה שווה באמת. מאז סגירת העסקה ועד ביצועה צנחו המניות שלה, וערכה עכשיו נמוך בהרבה מהסכום האסטרונומי המושקע בה. האיש העשיר בעולם הפסיד המון כסף בהרפתקה הזו."

אבי קראוס: "טוויטר חסמה לאחר בחירות 2020 את חשבונו של דונלד טראמפ ובהמשך גם את חשבונו של אילון מאסק עצמו. בתגובה החליט מאסק, האיש העשיר בעולם כיום: אם אינך יכול להילחם בו, קנה אותו"

פרוגרסיביות מואצת

אילו היה סיפור רכישתה של טוויטר סיפור כלכלי בלבד, הוא לא היה מעניין כל כך כמו שהוא מעניין כעת, כשברור לכול שיש פה עניינים נוספים. אילון מאסק הוא לא עוד משקיע רגיל. עם כניסתו לרשת הוא מינה עצמו ל'ראש הצייצנים' והחל בהעלאת תכנים מתריסים, שלא לומר מטרילים, לרשת שלו.

לאחר מכן הוא עשה סקר, שהשתתפו בו עשרות מיליונים, אם לפתוח את החסימה ששמה החברה לנשיא לשעבר דונלד טראמפ. ברוב קולות הוחלט לבטל את החסימה. טראמפ עצמו טען כי הוא אינו מעוניין לשוב לרשת. ובכלל, המדיניות של מאסק מצביעה על מדיניות חופש ביטוי ואפס חסימות, בניגוד לפייסבוק, שם נהוגה מדיניות חסימות מחמירה למדי. אנשי ימין רבים התלוננו שנים על החסימות בפייסבוק, אך יש למטבע גם צד שני: פייסבוק חסמה גם דפים אנטישמיים, דפי אלימות וכן דפים שהביעו תמיכה בטרור.

לאחרונה החלה טוויטר החדשה בהנהגתו של מאסק לשחרר חומרים שמסעירים את אמריקה, חומרים שנטען כי טוויטר הסתירה במתכוון בתקופת הבחירות לנשיאות כדי שלא לפגוע בסיכוייו של ביידן להיבחר. החומרים כללו על פי הנטען התכתבויות בעייתיות מאוד שנשלפו ממחשבו של בנו של הנשיא המכהן. על פי הפרסומים, טוויטר השתמשה בכוחה כדי לבלום ציוצים שעסקו בנושא, וכך למעשה קברה את הפרסום שהגיע לניו יורק טיימס. אילון מאסק שחרר השבוע חלק מהחומרים המוכיחים את ההסתרה המכוונת, והוא מבטיח לשחרר עוד.

מאסק מייצג לכאורה את הזרם השמרני. האם נראה הגבלות על פורנוגרפיה בטוויטר, מה שלא קיים היום?

אסף פאסי: "זה בדיוק העיוות של המילה שמרן. טראמפ הרי הוא סמל להוללות, ואותו דבר אילון מאסק. הם אולי יותר דתיים בנצרות שלהם כלפי חוץ, אבל זה לא משהו שמשליך על היום יום שלהם."

"מאסק מיהר לשחרר חסומים עם כניסתו, אבל את הפורנוגרפיה הוא השאיר. זה מסתדר לחלוטין עם תפיסתו שבה 'הכול מותר' וממילא הופך את טוויטר לכיכר השוק, אך ללא כוחות שיטור ושמירה. אין אפשרות להיות שמרן כשהכול מותר. בסוף התפיסה הזו מביאה לפי כמה וכמה פרוגרסיביות מזו שמתנגד אליה מאסק עצמו".

מאסק עשה סקר, שהשתתפו בו עשרות מיליונים, אם לפתוח את החסימה שהטילה החברה על חשבונו של נשיא לשעבר דונלד טראמפ. ברוב קולות הוחלט לבטל את החסימה. טראמפ עצמו טען כי הוא אינו מעוניין לשוב לרשת

ביצת הזהב הבאה?

פאסי מסביר כי מאסק נוהג בצעדי התייעלות כלכליים בלי קשר לעמדתו השמרנית, אבל המכתב שהוציא מאסק לעובדי החברה שנותרו מצביע על טיפוס מסוג אחר: "הוא שלח קישור לכל העובדים בטוויטר, ושם כתוב כי בשביל להמשיך לעבוד בחברה חייבים ללחוץ על הקישור להתחייבות, ומי שלא נכנס מפוטר מייד. הוא בעצם דורש מעובדיו להתחייב לחתום שהם צריכים לעבוד יום ולילה בשביל טוויטר".

"בהרבה חברות הקורונה שידדה את המערכות", מסביר קראוס. "יש יותר גמישות בשעות, עבודה מהבית. כיום הרבה מהחברות בהפסדים גדולים. הוא אומר לעצמו: קניתי את אחת מחברות הסושיאל הכי גדולות, ואני אראה לכולם איך בעיניי צריך לפעול מבחינת רמת שעות העבודה והמחויבות.

"הוא מנסה להגיד שיש כאן בעל בית חדש שרוצה ללמד את עולם הטכנולוגיה והתעסוקה מה צריך לעשות אחרי הנפילה הגדולה שגרמה הקורונה".

המספרים דרמטיים: פייסבוק הכריזה לאחרונה על פיטורי שלושה עשר אחוזים מעובדי החברה. גם בענקית האמריקאית אמזון נעשו פיטורין רחבים, וכך גם בטוויטר כעת עם מאסק, שבה עבדו ערב כניסתו כתשעת אלפים עובדים.

בשביל מה נצרכים כל כך הרבה עובדים בפייסבוק ובטוויטר?

קראוס: "פייסבוק, כלומר מטא, מחזיקה גם את אינסטגרם וגם את וואטסאפ. צריך להבין כמה עובדים צריך כדי ששלושה מיליארד משתמשים ברחבי העולם יוכלו להשתמש באפליקציות. יש להם הרבה מוצרים שצריך לתחזק בכל שפה ובכל מקום וכן סוכנויות פנים בכל מדינה ומדינה. יש בדבלין, במטה של החברה, שניים או שלושה נציגים ישירים מכל מדינה.

"יש צורך בתחזוקה עשרים וארבע שעות ביממה, וכן לתת שירות לקוחות, שבו אגב מטא גרועה מאוד". הוא מסביר, "יש באגים כל הזמן, כמו הנפילה של וואטסאפ שהייתה לאחרונה. כל הגופים הללו צריכים להישאר מעודכנים, ולכן הם עובדים כל הזמן על פיתוח. כמובן, כיוון שההכנסות הן מפרסום, יש הרבה עובדים בתחום של ניהול הפרסום".

"מעניין מאוד מה מאסק מתכנן", אומר קראוס. "האם הוא אכן יצליח להטיל ביצי זהב כמו שהוא עשה בעבר? ימים יגידו. כרגע נראה שאין לו סיכוי, אבל אי אפשר לדעת. אמרו עליו שזה מדע בדיוני שהוא יוציא טיל לחלל ויצליח להנחית אותו בחזרה בדיוק במקום שהוא בוחר. הוא אכן נכשל כמה פעמים, והנה זה קורה. ימים יגידו אם הוא צדק או נכשל".

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן