כותרות חמות :

תורה עם דרך ארץ ישראלית
תורה עם דרך ארץ ישראלית

תורה עם דרך ארץ ישראלית

לכבוד שבת ארגון תנועת עזרא

הרב אורי שרקי, רב תנועת עזרא

בספר אורות (אורות התחיה, כח) מלמד הרב קוק: "הקדושה שבטבע היא קדושת ארץ ישראל, והשכינה שירדה בגלות עם ישראל הוא הכשרון להעמיד קדושה בנגוד לטבע".

אכן, התרגלנו שכדי להשיג קדושה עלינו להילחם נגד הטבע – נגד הגוף, נגד מאוויים. ייאמר לשבחו של הנוער הדתי שהוא אכן קונה לו הישגים נכבדים במאבק הזה, אך לא די בכך. בשלב הבא יש לחשוף את הקדושה שגנוזה בתוך תוכי החיים הטבעיים עצמם, בדרישות ובתביעות שהם מציגים כלפינו. זוהי הקדושה של ארץ ישראל.

ממשיך הרב: "אבל הקדושה הלוחמת נגד הטבע אינה קדושה שלמה… והקודש שבגולה יחובר אל קודש הארץ, ועתידין בתי כנסיות ובתי מדרשות שבבבל שיקבעו בארץ ישראל… כשבאים להשכלה עליונה זו… אז המלחמה חודלת לגמרי, מדת הדין מתבסמת, והכל נוטה כלפי חסד".

המשימה של תנועתנו היא לפייס בין שתי הקדושות. 'תורה', שהיא למעלה מן הטבע, עם 'דרך ארץ', הקדושה של ארץ ישראל. לכן "תורה עם דרך ארץ ישראלית", הנושא שבחרו בתנועת עזרא לקיים לאורו את פעילות חודש הארגון, אינו סיסמה כי אם אמירה של חיים.

בצבא – החזרה של עם ישראל לעצמאותו המדינית מחייבת את קיומו של צה"ל. אין הוא צבא ככל הצבאות; הוא המימוש המעשי של מצוות כיבוש ארץ ישראל, הוא מקום המפגש של כל חלקי העם, הוא זירת ההתמודדות של כל חייל עם אתגר ריבוי הדעות והסגנונות של הציבור הגדול החי את עידן הגאולה.

בתרבות – הולכת ונבנית תרבות ייחודית המשקפת את זהותו המתחדשת של עם ישראל, שיש בה קודש וחול, אהבת החיים בכל מרחביהם. אנשי קודש שותפים בעשייה הזאת ומקדשים שם שמיים.

בטכנולוגיה – מדינת ישראל נמצאת בקדמת הטכנולוגיה העולמית. בעם ישראל היכולות האלה משמשות לשחרור האדם מהקללה של "בזיעת אפך תאכל לחם" וליצירת עולם שבו הטובה מצויה בשפע כדי שיוכל האדם להתפנות לדעת ה' ולחיות בשלווה.

בתורה – התורה יוצאת ממחבואה. בימי הגלות הארוכים עסקנו כמעט רק בעניינים חשובים של קדושת הפרט והמשפחה. עתה מתגלה שהתורה עונה על שאלות גדולות בכלכלה, ברפואה, בסדרי ממשל, במשפט ובכל תחומי החיים כולם.

תורת חיים היא זו. דרך ארץ ישראלית.

אל לנו לשכוח שדרך ארץ קדמה לתורה. הארץ, הארציות, המידות הטובות, החברות והידידות, שמחת החיים, כל אלה הם התנאי לכך שעיסוקנו בתורה יהיה סם חיים לנו, לתנועתנו ולעם ישראל כולו. חודש הארגון הוא הזמן לממש את היעד של תורה ארץ ישראלית עם דרך ארץ ישראלית.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן