כותרות חמות :

על תפילה ורגישות

על תפילה ורגישות

 

פרשת ויצא מספרת בלי פילטרים על כל הקשיים בחיי משפחה. זה מתחיל בבדידות של מחפשי שידוך כשהם כבר לא בבית של אימא ועדיין לא בביתם שלהם, כמו יעקב.

מחפשי שידוך מרגישים לעיתים אנשים ללא מקום, וזו אכן המילה המרכזית בפרשה: "ויפגע במקום", "וייקח מאבני המקום", "וישכב במקום ההוא", "אכן יש ה' במקום הזה", "מה נורא המקום הזה", "והשיבו את האבן למקומה". והוא מנסה, יעקב, לסמן סוג של טריטוריה כשהוא מקיף את ראשו באבנים, והוא נושא עיניו אל ההרים, "מאין יבוא עזרי", והוא נודר נדרים בבדידותו.

מייד אחר כך מתוארים תככים בתוך המשפחה, כעס, עלבון, קנאה, תחרות, קשיי פרנסה. איך עומדים בכל זה? ראשית, אומרת התורה, אל תחשבו שזה קורה רק אצלכם. זה טבעי. כך קמה משפחה, כך נולדים שנים עשר השבטים, והרבה יותר מזה: כך בדיוק נולדים שני המשיחים, משיח בן יוסף ומשיח בן דוד. מהסאגה המשפחתית הזו בדיוק.

ושנית, וזה העיקר: שני היסודות הבסיסיים שחייבים ללוות חיי משפחה בכל שלב הם תפילה ורגישות. יעקב, מגורש מביתו ובודד, הופך את הפגיעה שלו לפגיעה במקום. "ויפגע במקום". רש"י מבאר שהוא מרגיש את העולם עומד מולו כמין קיר!

כמה פעמים חווינו את התחושה הזו כשחיכינו שמשהו יזוז לטובה! ויעקב הופך את הקיר לקיר טיפוס. הוא חולם על הסולם הזה, שראשו מוצב ארצה, נמוך כל כך, אבל ראשו בשמיים. מנקודת הפגיעה הוא מחבר את המופלאה שבתפילות, תפילת האהבה – ערבית. מהר"ל מסביר שערבית היא תפילת הרשות היחידה, לעומת שחרית ומנחה שהן חובה, מפני שהיא חייבת לבוא מאהבה.

"ארבע אהבות בקריאת שמע: אהבה רבה… אהבתנו ה'… ואהבתך אל תסיר… בוחר בעמו ישראל באהבה והם כנגד ארבע אהבות שבשיר השירים: את שאהבה נפשי ראיתם?… ביקשתי את שאהבה נפשי… הגידה לי שאהבה נפשי… מצאתי את שאהבה נפשי" (הרב בן ציון מוצפי). זו תפילה למציאת אהבה, ועד שתגיע האהבה נבקש בינתיים שיהיו כל השנים האלה "כימים אחדים באהבתו אותה".

והרגישות. אינסוף רגישות. כדי למצוא מקום בעולם חייבים לדעת שלא לסתור לעולם את מקומו של מישהו אחר. זה לא מתבטא רק בסיפור המפורסם על רחל, שמפנה את מקומה בליל החופה כדי שלא תתבייש אחותה, אלא בעיקר בקנאה. הקנאה היא לא רק ערעור על מקומו של מישהו אחר במשפחה אלא בעיקר ערעור מקומנו שלנו. פתאום אין לנו חשק לחיים: "ותקנא רחל באחותה", ואז "הבה לי בנים, ואם אין? מתה אנוכי!"

כאן מגיע השילוב המושלם בין תפילה לרגישות: חז"ל מתארים שלאה רואה שלה יש שישה שבטים ולרחל רק אחד, ואז היא אוספת את השפחות, ויחד, בתפילה משותפת, שלושתן מבקשות: "תפקוד עוד זאת!" תן עוד ילד לרחל!

מתי לאחרונה נאספנו כמה אנשים יחד, ממשפחה אחת, לתפילה גדולה על אחד או אחת מאיתנו שתקוע, שמחפשת, שהתרחק, שמדוכדכת?

נתאסף השבוע ערב אחד כמה בני משפחה ונתפלל תפילת רשות. תפילה של רגישות. עד שימצאו המחפשים במשפחה שלנו את שאהבה נפשם.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן