כותרות חמות :

איגודי הישיבות משנים גישה: "מבחינתו זה קרב על הבית"
איגודי הישיבות משנים גישה: "מבחינתו זה קרב על הבית"

איגודי הישיבות משנים גישה: "מבחינתו זה קרב על הבית"

עכשיו זה כמעט רשמי: צה"ל השלים את המהלך, ונראה שגם חיל השריון, ההוא מהסיפורים המיתולוגיים של הרב סבתו מששת הימים, מצטרף לחילות שהדירו משורתיהם חיילים שומרי תורה ומצוות. החל מהשבוע יכניס קורס הקצינים חיילים וחיילות לתאי הלחימה בטנקים * אבל את התגובה של איגוד ישיבות ההסדר נראה שגם צה"ל לא צפה: עד שלא תשתנה הפקודה, האיגוד לא ישלח את תלמידיו לחיל השריון

רק לפני כשבועיים כתבנו כאן על ההחלטה של צה"ל לפתוח את חיל השריון בפני נשים לוחמות שיוכשרו כשאר לוחמי השריון ויהיו לעת עתה לוחמות מן המניין בהגנת הגבולות בטנק, שאמור להיות מגדרי. הצגנו כאן בעבר כמה פעמים את התהליך הזוחל שעברה פקודת השירות המשותף מפקודת השילוב הראוי, שנכתבה בתקופת הרבצ"ר הרב אביחי רונצקי זצ"ל, ועד הפקודה הנוכחית, שגם בה נראה שחל פיחות הולך וגדל.

הסיבה לבעיות ההולכות ומתרבות פשוטה: צה"ל הוא צבא אחד גדול, וכאשר מכניסים לוחמות עם חובשות ורופאות קרביות, קשריות, נהגות קרביות ועוד מגוון תפקידי לוחמה קרביים, ברור שיהיו עירוב וקרבה בין המינים. גם אם פלוגות הלוחמים בגולני ובצנחנים נפרדות, הלוחם ייתקל בלוחמות לצידו בקורס הקשרים, בקורס הקצינים או בקורסים אחרים.

המציאות הזו פגשה השבוע את פלוגת השריון בבה"ד 1 – בית הספר לקצינים – שהודיע כי בפלוגת השריון ישולבו שלוש צוערות. מדובר במהלך מתבקש, שכן ברגע שהוחלט לקלוט לוחמות בחיל, יש לספק להן גם מפקדות וקצינות. בבה"ד 1 יש רק פלוגת שריון אחת, וממילא כעת הפלוגה היא לחיילים וחיילות ביחד.

הפעם, יש לציין, היו התגובות חריפות בהרבה מהרגיל: הרב יעקב מדן, מראשי ישיבת ההסדר הר עציון, כתב מכתב לתלמידיו ובו התנצל על ששידל אותם להתגייס לחיל השריון, לדבריו על פי בקשת צה"ל. "רובכם הגדול חלם לשרת ביחידות החי"ר המאתגרות, והמאפשרות לכם להתקדם בקורסים, בתפקידים ובדרגות לפיקוד וגם לקצונה", נכתב שם. "בגלל צורכי צה"ל כינסנו אתכם ערב הגיוס, והפצרנו בכם בלשון ברורה להיענות לבקשה, ולהתגייס דווקא לשריון במקום לחי"ר".

אורי פינסקי, מנכ"ל איגוד ישיבות ההסדר: "מדבר איתי ראש ישיבה שחייל שלו בקורס קצינים ופתאום הוא מוצא את עצמו צמוד עם לוחמת בטנק. החייל אומר: אני מתקשה לומר את האמת, אני לא רוצה שיסמנו אותי, אני לא רוצה שיחסמו אותי בעתיד בקידום. הנקודה הזו משותפת לכל רבני הישיבות; אי אפשר ששומרי הלכה ישרתו ביחידה קרבית מעורבת"

"קשה לנו לתאר את צערנו", נכתב. "ללא הודעה מוקדמת הכניס צה"ל צוערות לפלוגת קורס קציני שריון יחד עם הצוערים, וכעת הקורס מעורב בצורה שאינה תואמת את גדרי ההלכה, ומונעת מכם לשרת בו. מניעה זו היא בניגוד לסיכום שהיה עמנו… אנו מתנצלים ומבקשים את מחילתכם. מכאן ואילך נמליץ לצערנו, לתלמידינו להימנע מגיוס לחיל השריון עד שהעוול וההדרה יתוקנו".

גם מועצת איגוד ישיבות ההסדר, שחברים בה בין השאר הרב חיים דרוקמן, הרב שמואל הבר, הרב צבי קוסטינר והרב דוד פנדל, יצאו במתקפה חריפה למדי על צה"ל וטענו כי הוא "פועל בצורה הולכת וגוברת באופן שמדיר חיילים שומרי הלכה מיחידות שונות בצבא".

בהודעה שהוציאה המועצה נכתב כך: "מועצת איגוד ישיבות ההסדר מתנגדת לתופעה ההולכת וגוברת של עירוב המערך המתמרן בצה"ל והדרה בפועל של חיילים שומרי הלכה מחלקים הולכים וגדלים של המערך המתמרן. המועצה דורשת מצה"ל לפתור את הנושא ולאפשר לחיילים בקורס זה ובכל מקום אחר לשרת לפי אמונתם". לפי ההודעה, מועצת הרבנים מבקשת לעגן את הנושא בהסכמים הקואליציוניים ובחקיקה כדי להבטיח "את זכות וחובת החייל שומר ההלכה לשרת על פי ההלכה".

אנחנו בעולם קטן מלווים את הנושא לאורך השנים. פעמים רבות הרגשנו שלא קל להביא אנשים לדבר ולמחות, ובצדק: צה"ל יקר לכולנו. שנים רבות ניסו באיגוד ישיבות ההסדר ובישיבות הגבוהות לפתור בעיות בהידברות שקטה. כעת נראה שמשהו השתנה, והגורמים שעימם דיברנו שינו את הטון; הם חשים פגועים מהמהלכים שבאו וכנראה עוד יבואו בעתיד.

"מדובר בהמשך מגמה חמורה מאוד", אומר מנכ"ל איגוד ישיבות ההסדר אורי פינסקי. "כולנו שמענו את הרב מדן והרב גורדין. אמרתי לעצמי: אם הגענו למצב שצה"ל הצליח לגרום לרב מדן, גיבור ישראל שלחם עם הרב סבתו בחיל השריון במלחמת יום הכיפורים, לדבר ככה, אנחנו בבעיה. צריך להבין, רק בגיוס האחרון באו לישיבת הר עציון וביקשו ממנו שמחלקה שלמה תלך לשריון במקום לחי"ר. הרבנים שכנעו את החבר'ה ללכת לשריון והבטיחו להם שלא תהיה שום בעיה, ואז פתאום בום.

"מדבר איתי ראש ישיבה שחייל שלו בקורס קצינים ופתאום הוא מוצא את עצמו צמוד עם לוחמת בטנק. החייל אומר: אני מתקשה לומר את האמת, אני לא רוצה שיסמנו אותי, אני לא רוצה שיחסמו אותי בעתיד בקידום. הנקודה הזו משותפת לכל רבני הישיבות; אי אפשר ששומרי הלכה ישרתו ביחידה קרבית מעורבת. זו מגמה בעייתית, ואנחנו אפילו לא מדברים על הבעיות שיש גם במודיעין וכדומה, במקומות העורפיים. כרגע עוד ועוד יחידות קרביות נסגרות למעשה בפני בני ישיבות ודתיים שרוצים להקפיד על ההלכה".

הרב עמיחי גורדין, ישיבת הר עציון: "זה נעשה כגנבים בלילה. מפזרים שלוש חיילות בשתי מחלקות ומספרים סיפורים בטענה חצופה שיש מחלקה אחת מגדרית. אמרו לחיילים שהם יכולים לעבור למחלקה המגדרית, אבל לעבור מחלקה זה לעבור חטיבה"

מה אפשר לעשות נגד זה?

"זה לחץ שלנו לצד קריאה לאנשי הקואליציה הנכנסת – ויש אפילו גורמים באופוזיציה שרוצים לסייע – אנחנו רוצים שיחוקקו את זה, שישנו את זה. שייכתב וייקבע שצה"ל יהיה חייב לאפשר לכל חייל ששומר הלכה לשרת כפי שמורה ההלכה".

דיברנו גם עם הרב עמיחי גורדין מישיבת הר עציון, והוא היטיב לתאר את הבעיה: אין לנו צבא אחר, אין לנו מדינה אחרת. ואולם האמון נשחק, ובכל כמה חודשים יש סיפור חדש. הרב מוחה על היחס שהם קיבלו לדבריו מהצבא, מההודעה בהפתעה ומהיכולת לפעול אחרת, שמעלה את התחושה כאילו מישהו מנסה לעשות 'דווקא'.

"זה נעשה כגנבים בלילה", הוא אומר. "מפזרים שלוש חיילות בשתי מחלקות ומספרים סיפורים בטענה חצופה שיש מחלקה אחת מגדרית". הרב מסביר: "אמרו לחיילים שהם יכולים לעבור למחלקה המגדרית, אבל לעבור מחלקה זה לעבור חטיבה. בסוף הקורס יש תמיד כמה קצינים שחוזרים ויש כאלה שנשארים, ואין ספק איפה ישבצו אותם, את הקצינים שלא ברצונם מסומנים כגורמי בעיות. לא יתנכלו אליהם בכוונה, אבל אחד שמסומן כדוס בעייתי, הסיכוי שלו לקבל תפקיד רציני בגדוד קטנטן מראש".

אנחנו מדברים פעם בכמה חודשים, בכל פעם קורה משהו אחר.

"אני חושב שקורה דבר רע מאוד בין צה"ל לבין הציונות הדתית. צה"ל לא מתנהג עם הציונות הדתית בצורה הגונה וראויה. באוגוסט אמרו ראשי הישיבה לתלמידים: לכו לשריון. צה"ל ביקש ואמר שיש בעיה. אמרנו: צריך? נעשה. עכשיו את מי נעניש? אין לנו צבא אחר, אנחנו בבעיה".

מחלקה מגדרית זה דבר שהצבא בכלל יכול לספק?

"הפקודה אומרת פלוגה מגדרית ומאפשרת החרגה אם צריך. בקורס חובלים יש החרגה, יש שם עבודה צמודה עם הרבנות הצבאית, ויש מענה שאולי באמת מאפשר את ההחרגה הזו.

"הרעיון הוא שפלוגה עובדת בצורה אורגנית. אי אפשר להיכנס לפלוגה מעורבת, הייתי בעצמי בקק"ש, כמעט לא עבדנו במחלקות, העבודה היא בפלוגות. ובכל מקרה, ואני מעריך את הרצון האישי של הבנות לשרת, לפחות שהיו שמים אותן בצוות אחד. פיזרו אותן בשתי מחלקות, כאילו לא אכפת להם בכלל. האמירה של הצבא לדתיים, לכו למחלקה אחרת, תעברו מחלקה, זה להפוך אותנו למצורעים, כמישהו שאומר: אני שונה וחריג.

"היה לנו קשר טוב עם הצבא, ונראה שהצבא והרמטכ"ל לא סופר אותנו עכשיו. תבואו תדברו, לפחות תבואו לומר: זה המצב. ולמה בשתי מחלקות? הרי יכולתם לפתור חצי מהבעיה. למה להדיר קציני דתיים גם ב-401 וגם ב-188? למה בתותחנים אי אפשר לכנוס את החיילות בגדוד אחד, וכיום אין בני"שים בתותחנים? אין הסבר מניח את הדעת חוץ מהפחד מהתקשורת. בשביל עשר לוחמות בגדוד סוגרים גדודים שלמים בפני ציבור כל כך גדול".

מנכ"ל איגוד הישיבות הגבוהות משה גוטמן מחריף גם הוא את הטון ומדבר בכאב מורגש על הפגיעה בצה"ל, בצבא העם, שהוא מכנה 'נשמת אפה של האומה': "לקחו חיילות, , פיזרו אותן בין המחלקות ואמרו לבני"שים לעבור מחלקה. בעיניי זה לא אירוע תמים, מישהו משחק באש בצבא העם.

"בצה"ל צריך להיות ברור שצבא כשר זה צבא כשיר, צבא יהודי זה צבא שהמרכיב היהודי הוא הבסיס שלו. כשנכשלו בקרב על הקסטל במלחמת העצמאות היו שם חיילים דתיים שהסתערו רעבים, כי צדו תרנגולות ברובה. בא הרב גורן ועשה שם סדר. הצבא הזה הוא יהודי, וזה אומר כשרות, פסח, שבת ובטח שגם איסורי עריות. אני מבין שיש מי שלא נעים להם עם התורה הזאת, אבל אין מה לעשות, זאת התורה שלנו.

"הציונות הדתית הגיעה למצב שהיא צריכה לעמוד על נפשה. לא רצינו את הדבר הזה, אבל מתקפת העתירות המוטרפת נגד הצבא של ארגוני שמאל – במימון ובהכתבת סדר יום מאירופה – כופים את צה"ל על ידי בג"ץ לעשות שינויים שאין בינם לבין בטחון המדינה שום קשר בניגוד לגישה בעבר, שבלענו כל דבר, אנחנו צריכים מהיום לא להסכים לשום שינוי בתחום הזה."

משה גוטמן, מנכ"ל איגוד הישיבות הגבוהות: "בניגוד לגישה בעבר, שבלענו כל דבר, אנחנו צריכים מהיום לא להסכים לשום שינוי בתחום הזה"

 

"חובת ההוכחה עלינו" – אומר לנו אחד מבכירי ראשי הישיבות "הם חושבים שאנחנו אסקופה נדרסת ושנוותר על אמונתנו, שגולני או שריון יגברו על ההלכה. מה שעשו בגוש זה מעשה אמיץ. הרב מדן תמיד אומר כדעת תורה שהמפקד קובע, ועכשיו הוא, שלחם במלחמת יום הכיפורים, אומר לתלמידיו שהוא מצטער על ששלח אותם לשריון. מי שעושה את זה משחק באש בצבא העם ובנשמת האומה. אנחנו נכניס את זה לחקיקה ונשנה את זה, ובהתאמה את ערכי צה"ל מי שאשם בזה הוא כוכבי. הוא הוכיח שהשיח עם צה"ל כשל. יניב עשור אמר לנו בפגישה: מה שאתם רואים כסיפוח זוחל, אנחנו רואים כהתקדמות. אז אנחנו צריכים להגיד כמו שאמר החזון איש: מה שאתם קוראים אהבה, לנו זה עריות.

"ואתה יודע מה?" מוסיף הגורם "צה"ל חושב שהוא לא נשלט על ידי אג'נדות, וזה בכלל לא צריך לעניין. אנחנו צריכים לדאוג למעשים. עירוב בין נשים לגברים בלחימה צריך להיות מחוץ לתחום. דובר צה"ל יגיד: הכול בסדר, הכול טופל, עברנו אחד אחד, וזאת הגישה. הוא הופך את החייל הדתי לבעל צרכים מיוחדים. ככה גם אמר לנו יניב עשור בשיחה: אנחנו דואגים לצ'רקסים ולדרוזים, וגם לכם נדאג. אתה מבין לאן הגענו?"

"הם לא מבינים איך מעלים מוטיבציה. בתותחנים אין דתיים. כך גם פיקוד העורף ואיסוף קרבי, וכך גדודים מעורבים. למעשה חצי צה"ל נטול דתיים. יש כיום בעיה במוטיבציה לשריון, ועכשיו רוצים שלא יהיו דתיים גם בשריון? מבחינתנו נגמר האירוע, אנחנו לא ניתן שישרפו לנו את המדינה. זה קרב על הבית, על כל מדינת ישראל".

 

"דובר צה"ל יגיד: הכול בסדר, הכול טופל, עברנו אחד אחד, וזאת הגישה. הוא הופך את החייל הדתי לבעל צרכים מיוחדים. ככה גם אמר לנו יניב עשור בשיחה: אנחנו דואגים לצ'רקסים ולדרוזים, וגם לכם נדאג. אתה מבין לאן הגענו?"

 

תגובת דובר צה"ל:

"הטענות המובאות במכתב אינן נכונות. קורס קציני השריון מורכב מפלוגה אחת, המכילה מחלקה מגדרית. לכלל חיילי הישיבות הוצע לעבור למחלקה המגדרית במידה והם מעוניינים בכך. פקודת השירות המשותף נשמרת לכל אורך הקורס, תוך מענה לצורכי החיילים ללא הבדל. סגלי הרבנות הצבאית עומדים בקשר הדוק עם המפקדים בשיזפון על מנת להבטיח ביחד התנהלות מיטבית ובהתאם לפקודות".

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן